Vad finns det för premiun-t-shirt?

Permalänk
Medlem

Vad finns det för premiun-t-shirt?

Hej!
Har under senaste 10 åren använt vit t-shirt nästan dagligen. Är i grunden ganska nöjd med det jag har (Polo Ralph Lauren Slim Crew) men skulle vilja kliva upp ett steg i kvalité.

Vad finns det för premium-t-shirts där ute? Tänker mig motsvarande Stenström-skjortor, dvs bra kvalité för en rimlig peng.

Skall-krav
Rund hals
Inga synliga märken

Bör-krav
Slim fit

Bonus om det inte sitter en lapp i nacken.

Permalänk

Grundkravet för mig när det gäller t-shirt: Att de inte ska vara tillverkade av bomull.

Slutade helt använda bomullsplagg för många år sedan. Använder främst ulltröjor, men även syntet... speciellt vid träningstillfällen.

Permalänk
Medlem

Premium och premium, men Blåkläders T-shirts håller väldigt hög kvalitet. Håller för i det närmaste hur många tvättar som helst utan att tappa formen.

https://www.arbetsbyxor.com/3602-1030-t-shirt-multipack?gad_s...

Permalänk
Medlem

Kör alla mina tshirts från Asket och är riktigt nöjd med dessa, är i lika bra skick idag som för 4 år sedan då jag köpte de flesta.
https://www.asket.com/en-se/mens/t-shirts

Permalänk
Medlem

Uniqlos tishor är också riktigt bra, håller hur länge som helst.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem

Asket är riktigt bra, vill man gå upp ännu ett steg finns t.ex. Merz B. Schwanen 215. Där börjar man dock gå in på lite unika tillverkningstekniker (t.ex. loopwheel knitting) som kanske är mer häftiga än nödvändiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crimson One:

Grundkravet för mig när det gäller t-shirt: Att de inte ska vara tillverkade av bomull.

Slutade helt använda bomullsplagg för många år sedan. Använder främst ulltröjor, men även syntet... speciellt vid träningstillfällen.

Varför inte bomull? Har provat rätt dyra arbetskläder i syntet och de känns mer som sätta på sig en plastpåse. Andas sämre än bomull i många fall.

Vist nackdel är ju hur bomull odlas, men syntet har ju andra nackdelar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Som lite längre tycker jag att Son of a Tailor är riktigt bra, även om 650 kr för en t-shirt verkligen är på smärtgränsen. Bland mer prisvärda så tycker jag att Fruit of the Looms Super Premium har varit bra, och extremt slitstarka, men de är tyvärr i kortaste laget för mig.

Permalänk
Medlem

Whitesville, köper alltid ett par när jag är i Japan. Har nog inte hittat något motsvarande i kvalite och passform.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Varför inte bomull? Har provat rätt dyra arbetskläder i syntet och de känns mer som sätta på sig en plastpåse. Andas sämre än bomull i många fall.

Vist nackdel är ju hur bomull odlas, men syntet har ju andra nackdelar.

Miljömässigt är bomull inte så bra, dock inget jag tänkt på.

Är mer det praktiska som gjort att jag valt bort bomull i den mån det är möjligt.

Bomull är mer fuktabsorberande vilket gör att den behåller fukten när man svettas istället för att släppa ifrån sig den. Blir också ofräsch snabbare jämfört med ull som är naturligt antibakteriell.

Testade först att använda tröjor och underkläder av ull då jag vandrade eller tränade först. Men sen även vardagligt också.

På jobbet har vi särskilda arbetskläder så där får man använda vad som krävs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crimson One:

Är mer det praktiska som gjort att jag valt bort bomull i den mån det är möjligt.

Bomull är mer fuktabsorberande vilket gör att den behåller fukten när man svettas istället för att släppa ifrån sig den. Blir också ofräsch snabbare jämfört med ull som är naturligt antibakteriell.

Testade först att använda tröjor och underkläder av ull då jag vandrade eller tränade först. Men sen även vardagligt också.

Intressant. Har haft en ull-t-shirt tidigare på en resa till Thailand. Jag håller nog med om att man kände sig mindre svettig i den, men å andra sidan syntes svetten mycket tydligare jämfört med bomull. Men det kanske beror på färg och hur ullen har använts i plagget. Kanske får prova igen.

Bomull är iaf betydligt trevligare än de syntet-t-shirts jag provat när man är i ett varmt land. Det är förvisso fördelaktigt att syntet torkar på nolltid, så teoretiskt kan man tvätta sin t-shirt, hänga upp den, och sedan är den redo att användas igen inom någon timma eller två. Men det väger inte upp mot den högre komforten man får från bomull.

Permalänk
Medlem

Världens bästa t-shirtar kommer från Pair of thieves, det är ett billighetsmärke (!) som säljs bland annat på Target i USA.
Ingen lapp i nacken, lite längre passform, perfekt andningsförmåga, håller i många tvättar, tunt men starkt tyg och finns i många olika färger, så också vit. Jag upplever också att de inte får deo-fläckar speciellt lätt så det är ju en bonus.

Jag försöker desperat köpa dem till Moder Svea men har inte lyckats ännu, och sist jag var i USA var alla kläder låsta i glasskåp pga. för mycket stölder så jag ville inte vänta på personal för att plocka fram ett par kalsonger och en t-shirt för 40 dollar. Då fick det tyvärr vara.

Jag stryker "andingsförmåga" det är ju trots allt bomull. Men de är luftiga och sköna vad det nu betyder.

Rättelse
Permalänk
Medlem

T-shirts i Merinoull från t.ex Ulvang är svårslaget: https://ulvang.com/se/kategori/man/t-shirts
Säger samma sak som tidigare talare; om man väljer bort bomull och går på ull/merino så har man levlat upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crimson One:

Jo underställ är ju ull trevligt, men just som t-shirt så har inte jag haft problem med svett även varma sommardagar. Men sen åker oftast den in i tvätten efter den är använd 1 gång.

Ja på jobbet har jag haft turen att kunna välja annat än 100% syntet som tydligen ska vara bättre för naturen, får inte riktigt ihop de för fleecetröjor bör man inte tvätta ofta just för detta fäller små plastpartiklar (svårt att tänka mig att inte andra syntetkläder gör de med).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ullared har rätt bra, 40kr st tror jag.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag använder bara t-shirts i ull numera, gärna med en skvätt syntet i så håller de bättre. Icebreaker, Allbirds och Unbound är några märken som är snygga (=ser inte ut som friluftskläder) och sitter bra. Kostar en del per tröja däremot.

Permalänk
Medlem

Hej alla och tack för ert engagemang och goda råd, uppskattas. Jag tänker att nästa steg blir att prova de märken som går i butik, övriga beställer jag nog närliggande storlekar och behåller de som känns bra för vidare utvärdering.

Skrivet av ToBeAs*:

Kör alla mina tshirts från Asket och är riktigt nöjd med dessa, är i lika bra skick idag som för 4 år sedan då jag köpte de flesta.
https://www.asket.com/en-se/mens/t-shirts

Det låter riktigt lovande, får åka in och testa i butik. Vet du om Asket brukar köra kampanjer eller dyl? Om det skulle vara en bra fit så vore det fint att köpa ett gäng på ett bräde.

Skrivet av isbjoern:

Uniqlos tishor är också riktigt bra, håller hur länge som helst.

Aldrig varit i en Uniqlo-butik, det får jag testa. Är det då någon form av basplagg de alltid har i lager eller?

Skrivet av urban22:

Asket är riktigt bra, vill man gå upp ännu ett steg finns t.ex. Merz B. Schwanen 215. Där börjar man dock gå in på lite unika tillverkningstekniker (t.ex. loopwheel knitting) som kanske är mer häftiga än nödvändiga.

Oj, nu snackar vi premium. 1299kr för en t-shirt. Som du säger är det mer häftigt än nödvändigt kanske, men vad är det egentligen man betalar för? Finns det en nytta i att testa?

Skrivet av jaqob:

Som lite längre tycker jag att Son of a Tailor är riktigt bra, även om 650 kr för en t-shirt verkligen är på smärtgränsen. Bland mer prisvärda så tycker jag att Fruit of the Looms Super Premium har varit bra, och extremt slitstarka, men de är tyvärr i kortaste laget för mig.

Son of tailor såg väldigt intressant ut tyckte jag, verkade ha väldigt mycket custom fit-möjlighet, tyvärr är det ett utlandsbesök som krävs om man ska få prova i butik. Fruit of the loom har jag inte ens tänkt på, kanske blir det ersättarna till mina slit och släng-t-shirts (som är över 10 år gamla, så mest slit och inte så mycket släng).

Skrivet av superpwnguin:

Världens bästa t-shirtar kommer från Pair of thieves, det är ett billighetsmärke (!) som säljs bland annat på Target i USA.
Ingen lapp i nacken, lite längre passform, perfekt andningsförmåga, håller i många tvättar, tunt men starkt tyg och finns i många olika färger, så också vit. Jag upplever också att de inte får deo-fläckar speciellt lätt så det är ju en bonus.

Jag försöker desperat köpa dem till Moder Svea men har inte lyckats ännu, och sist jag var i USA var alla kläder låsta i glasskåp pga. för mycket stölder så jag ville inte vänta på personal för att plocka fram ett par kalsonger och en t-shirt för 40 dollar. Då fick det tyvärr vara.

Jag stryker "andingsförmåga" det är ju trots allt bomull. Men de är luftiga och sköna vad det nu betyder.

De där ser väldigt lika ut mina nuvarande från RL, både i passform och tyg. Tror det tyvärr inte blir ett steg upp utan kanske mer i sidled (men ser väldigt prisvärda och bra ut!)

Permalänk
Medlem

James Harvest T-shirts, har flera som är över 10 år gamla, passar mig bättre än alla jag testat och håller helt ok. Tror jag köpte 5st för 600 kr sist.

Permalänk
Medlem

Har ni provat bambu? Helt underbart jämfört med bommul.
Skönare mot huden, upplevs hantera svetten bättre vid fysisk ansträgning, generellt blir inte lika svett till vardags och luktar mindre totalt sett.

Resteröds T-shirt Bamboo. Finns bla. på Åhlens och styckpriset är ca 300kr.
Ett billigare alternativ är Lifewear som kostar ca 200kr. Vet tyvärr inte var de går att köpa över disk. Företaget ligger utanför Borås, har en egen e-handel och de skriver följande om bambu:
https://lifewear.se/faq/klader/

Permalänk
Medlem

Whitesville hade jag aldrig hört talas om, men efter tips i tråden tror jag det blir dom vid nästa beställning. 2-packet då.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av fika:

Son of tailor såg väldigt intressant ut tyckte jag, verkade ha väldigt mycket custom fit-möjlighet, tyvärr är det ett utlandsbesök som krävs om man ska få prova i butik. Fruit of the loom har jag inte ens tänkt på, kanske blir det ersättarna till mina slit och släng-t-shirts (som är över 10 år gamla, så mest slit och inte så mycket släng).

Allt skräddarsys efter dina mått, så är inte riktigt meningsfullt att prova i butik. De har ganska generösa regler där man första gången får göra justeringar om det inte blev bra. Dock har jag uppfattat storlekarna som en aning ojämna, olika beställningar baserade på olika samma mått kan skilja sig aningen för mycket åt.

Permalänk
Medlem

Minor highjack men gällande ull i underkläder, är jag allena som kan ha en ulltisha i en halv dag innan jag vill krypa ur mitt eget skinn?

Har testat ett otal t-shirtar i merinoull och de är behagliga i ett par timmar men sen kommer klådan.

Ren syntet går bort, de är snuskiga och när de väl blivit rejält insvettade några gånger går de inte att få odörfria i min erfarenhet. I samband med andra material tar jag syntet som ett nödvändigt ont.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Wijld kör jag. I trä. Lång hållbarhet. Mina är ganska tunna nu förvisso efter 8 år med tämligen mycket användande. Får bli lite shopping snart

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

Till tipset av @TheBodyLotion så körde jag på en beställning av ett 2-pack whitesville från tips här i tråden, ser fram emot plagg som är made in 🇯🇵

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Minor highjack men gällande ull i underkläder, är jag allena som kan ha en ulltisha i en halv dag innan jag vill krypa ur mitt eget skinn?

Har testat ett otal t-shirtar i merinoull och de är behagliga i ett par timmar men sen kommer klådan.

Ren syntet går bort, de är snuskiga och när de väl blivit rejält insvettade några gånger går de inte att få odörfria i min erfarenhet. I samband med andra material tar jag syntet som ett nödvändigt ont.

När jag fiskar eller vandrar har jag enbart merino närmast huden.
Och jag upplever inte någon klåda efter en hel dags aktivitet.

Permalänk
Medlem

Slog till på ett 2-pack whitesville, använder normalt M och dessa satt i princip perfekt.
Men....det ger mig lite oro för första tvätten då jag hört att dessa kan krympa en aning. Får helt enkelt göra en försiktig "manuel stretch" vid första tvätten.
Supernöjd annars, ska köpa på mig ett 2-pack navy nästa gång så är man kittad. Inte särskilt billiga, men inte outrageous, tiden med billiga skräp tischor från stora multiglobal tillverkare är förbi.
Helt såld på dessa.

Visa signatur