Apple uppges döpa om alla operativsystem

Permalänk
Melding Plague

Apple uppges döpa om alla operativsystem

30 år efter Windows 95 är det Apples tur att döpa systemen efter årtalet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan dom göra det med produktnamnen också? Det verkar som årtal läggs till av butiker (ibland) när dom säljs men det verkar inte vara givet. Tänker främst på iPad som det är omöjligt att få ett bra grepp på vilken generation det är.

Permalänk
Skrivet av tonii:

Kan dom göra det med produktnamnen också? Det verkar som årtal läggs till av butiker (ibland) när dom säljs men det verkar inte vara givet. Tänker främst på iPad som det är omöjligt att få ett bra grepp på vilken generation det är.

Instämmer helt. Jag själv skulle köpa nytt tangentbord till min iPad M4 PRO och hon i butiken vid mobilavdelningen var 100% säker på att min iPad passade till ett tangentbord som det stod att den för iPad Gen 4 och nyare versioner. Tur det finns kunniga LLM idag som kan rätta butikspersonal.

Så inte ens folk i butikerna har alltid koll när de som ”alla andra” märken är otydliga med namnet. Skriv tydligare istället.
Ja, cpu och GPU tillverkare så är det samma sak. Så det är ingen Apple kritik utan emot ”alla företag”.

Permalänk
Medlem

Apple kopierar Ubuntu, som i sin tur kopierade Microsoft. Microsoft hade dock bara tre versioner: 95, 98 och 2000 med årgång i namnet. Sedan gick det snett ingen.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Instämmer helt. Jag själv skulle köpa nytt tangentbord till min iPad M4 PRO och hon i butiken vid mobilavdelningen var 100% säker på att min iPad passade till ett tangentbord som det stod att den för iPad Gen 4 och nyare versioner. Tur det finns kunniga LLM idag som kan rätta butikspersonal.

Så inte ens folk i butikerna har alltid koll när de som ”alla andra” märken är otydliga med namnet. Skriv tydligare istället.
Ja, cpu och GPU tillverkare så är det samma sak. Så det är ingen Apple kritik utan emot ”alla företag”.

Butikspersonal bruka inte vara särskilt kunniga, särskilt inte i Sverige, där man ta in unga och oerfara som butiksbiträden.

Går man till Clas Ohlson och frågar efter tågvirke, så hänvisar de en till byggmarknad, för de tror att man ska bygga ett tåg.

Apple har en knepig benämning på sina operativsystem. Ibland använder de namn, ibland versionsnummer. Är det inte dags att macOS och iPadOS blir ett och samma operativsystem? Vad är egentligen skillnaden mellan en iPad med tangentbord och en Mac-dator?

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Går man till Clas Ohlson och frågar efter tågvirke, så hänvisar de en till byggmarknad, för de tror att man ska bygga ett tåg.

Jag antog också att något som heter "virke" såklart är något med trä 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Jag antog också att något som heter "virke" såklart är något med trä 😂

Skall erkänna jag med, men gillar använda ordet på Clas Olhson för att kolla hur bra personalen är på sin uppgift. Det används fortfarande inom järn och bygghandel för benämning av rep, det står tom tågvirke på förpackningen.

"Ordet tågvirke kommer från sjöfartens terminologi och är ett gammalt svenskt samlingsord för rep och linor som används ombord på fartyg. Det är sammansatt av två delar:

tåg – ett äldre ord för rep eller lina, särskilt inom sjöfarten. I äldre svenska kunde "tåg" syfta på olika typer av linor eller draganordningar.

virke – i det här sammanhanget betyder det material eller samling av något. Det är samma ord som i "byggvirke", alltså något som man använder till att konstruera eller bygga med.

Så tågvirke betyder ungefär samling av rep eller linor, särskilt sådana som används på ett fartyg för att segla, förtöja, surra last m.m.

Etymologiskt:
"Tåg" har germanska rötter, jämför t.ex. lågtyska touw och engelska tow (dra, bogsera), vilket också hänger samman med att rep används för att dra eller hissa något.

"Virke" har fornsvenskt ursprung och användes redan då i betydelsen material eller ämne att bearbeta.

Så "tågvirke" betyder alltså bokstavligen repmaterial – det som man gör draglinor av."

Visa signatur

Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

“ Att Iphone 15 lanserades med IOS 17 och senare har uppdaterats till IOS 18 har varit en källa till förvirring bland användare.”

Vissa är tydligen lättförvirrade 😅

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Om de vill göra det mer tydligt kan de väl åtminstone sätta det året det släpps och inte nästa år som om det är ett nytt NHL eller FIFA spel.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Tycker det låter vettigt. Att alla Appleprylar har olika versionsnummer för senaste versionen tycker jag låter som ett förbättringsområde. Med den här förändringen så blir det enklare att hålla koll på om klockan och apple-tvn också har senaste versionen av sin mjukvara.

Permalänk
Medlem

Kalla telefonerna för iPhone 25 i så fall, processorerna för M25 och genomgående ett tydligt namnschema!

Jag är dock tveksam att de hår hela vägen

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Om de vill göra det mer tydligt kan de väl åtminstone sätta det året det släpps och inte nästa år som om det är ett nytt NHL eller FIFA spel.

Tror inte det funkar, då kommer man ju ha "förra årets modell" i ett halvår in i nästa år..

Permalänk
Medlem

"30 år efter Windows 95 är det Apples tur att döpa systemen efter årtalet."

Microsoft lyckades hålla den namnsättningen i två versioner mot privatmarknaden

Windows 95, Windows 98... Sen kom Windows ME, XP, Vista, 7, 8, 8.1, 10, 11...

Visst döps feature releases efter årtal (1903, 22H2, 24H2 etc.), men dessa har sällan slutkonsumenterna koll på. Utan det är fortfarande Windows 10, Windows 11 för de flesta.

Precis lika genomtänkt som namnsättningarna på Xbox Xbox, Xbox 360, Xbox One, Xbox One S, Xbox One X, Xbox Series S, Xbox Series X.

Något tydligare mot företagen rörande Windows Server samt LTSC-utgåvorna som alltid innehåller årtal.

Ang. Apple, då hoppas jag fortfarande att deras interna versionnummer behålls. Dock bra om årtal blir tydligare, då många butiker har svårt att hålla isär främst olika iPad-modeller.

Fick Apple slut på kattdjur, bergskedjor och nationalparker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Precis lika genomtänkt som namnsättningarna på Xbox Xbox, Xbox 360, Xbox One, Xbox One S, Xbox One X, Xbox Series S, Xbox Series X.

Bra punkter, men just denna tycker jag är så absurt kass att jag får ont i huvudet bara av att försöka tänka mig in i marknadsavdelningens diskussioner...

Finns logik - om är skev sån - fram till o med One
Xbox - starten, okej namn
Xbox 360 - de ville inte kalla denna Xbox 2 när samma gen Playstation var 3, för konsumenter är korkade, så de tog en cool siffra
Xbox One - nån slags "enda mediacentret du behöver"-marknadsföring tror jag, okej då

Men sen... jösses.

Permalänk
Medlem

Angående förslaget som framförts i tråden att namnsätta hårdvaran på samma sätt, så funkar ju inte riktigt det iom att den är mycket mer beroende på externa saker. De släpper förvisso iPhone väldigt regelbundet varje höst, men andra saker är inte alls regelbundna. Ibland kommer det två uppdateringar av samma produkt samma år, ibland ingen alls. Man kan ju säga att det är bara att sluta göra så då, men när t ex TSMC lyckas serieproducera på en ny nod vill man inte producera miljoner processorer och sitta på dem i 9 månader, man vill lansera en ny produkt så fort som möjligt! För mjukvara gör det inte lika mycket om man väntar ett år med att släppa en ny feature, och dessutom kan man ju få ut dem i en minor-uppdatering (26.1 osv).

Permalänk
Sötast

Medans idén i sig inte är dålig egentligen så antar jag att det i detta fallet helt och hållet handlar om FOMO
(Fear of missing out)

Apple är en statuspryl för så enormt många av deras kunder.... Att kunna säga Att man har en ny iPhone2026 först i klassen / på jobbet är ju ett sätt att visa sin fina rikedom och status och för apple så är det mer guld att tälja.

Permalänk
Medlem

Idag lärde jag mig att Samsungs S-serie följt årtalet mer eller mindre sedan start, även om Samsung Galaxy S20 och framåt gjort det hela tydligare.

Dock inte tydligt nog för att jag skulle ha förstått det

Permalänk
Viking
Skrivet av dagas:

Nja. Eftersom operativsystemen släpps så sent på året så kan jag inte se hur det skulle vara tydligare. 75% av tiden som senaste uppdateringen är aktuell är året efter det släpps. Det skulle bara få uppdateringen att kännas utdaterad innan många ens hunnit installerat den.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

"So what is the difference with Flynn,, ehh. I mean Encom OS 12?"
"This year we put a 12 on the box"

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Apple kopierar Ubuntu, som i sin tur kopierade Microsoft. Microsoft hade dock bara tre versioner: 95, 98 och 2000 med årgång i namnet. Sedan gick det snett ingen.

Serversidan har dock årtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Finns ju ingen som helst anledning att välja annat än det aktuella året. Och borde ju vara samma med bilindustrin. Lanseras bilen kommersiellt 2025 så döp den till 2025. Speciellt eftersom det så ofta missbrukats. Det fungerade säkert fint så länge som modellerna lanserades sent på hösten, men idag går det ju köpa en bil med årsmodell 2026 trots att mer än halva året återstår.

Permalänk
Medlem

Vad de håller på Som att folk verkligen bryr sig om hur versionsnummret formuleras på mobiltelefonen.

Permalänk
Medlem

Bra. Det kommer förhoppningsvis att leda till färre som är helt perplexade över varför bank-ID inte längre stöds på en iPhone 5 när den har högre version än datorn med Leopold eller whatever där appar inte klrs alls, men banken fungerar, tack vare FF.. °__°

Skrivet av klein:

Apple har en knepig benämning på sina operativsystem. Ibland använder de namn, ibland versionsnummer. Är det inte dags att macOS och iPadOS blir ett och samma operativsystem? Vad är egentligen skillnaden mellan en iPad med tangentbord och en Mac-dator?

Gå in och fråga efter groggvirke nästa gång så kanske de kommer med en hela isopropanol åtminstone.

Det har varit på tal bra länge om att de skulle bli ett. Men möjligen initialt för iPad Pro. Gissar att det kommer ske först när varenda pryl kör M-chipsen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Å andra sidan är det nog bra många år sen man kunde köpa nån form av tågvirke på Clas Ohlson. Det är ju i dag i princip en husgerådsbutik med lite elprylar och lite hobby/friluftsprylar.

Byggvaruhus har däremot för det mesta ett bra sortiment när det gäller sånt, så rekommendationen i sig är inte fel, även om den, kanske, lämnas på felaktiga grunder.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Å andra sidan är det nog bra många år sen man kunde köpa nån form av tågvirke på Clas Ohlson. Det är ju i dag i princip en husgerådsbutik med lite elprylar och lite hobby/friluftsprylar.

Byggvaruhus har däremot för det mesta ett bra sortiment när det gäller sånt, så rekommendationen i sig är inte fel, även om den, kanske, lämnas på felaktiga grunder.

Jobbar du på Clas Ohlson? Jag tänker att du uppenbarligen har ungefär samma koll som personalen, för de säljer tågvirke, om än inte något brett sortiment.

Men jag håller med om att det har blivit ett drastiskt mindre sortiment för "gubben i friggeboden" jämfört med när det mest var sådant, men det finns ändå lite av varje så Clas sortiment är trots allt rätt användbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Gå in och fråga efter groggvirke nästa gång så kanske de kommer med en hela isopropanol åtminstone.

Tyvärr är virket den ej alkoholhaltiga delen, även om mina tankar också gick till lustifikationen kring groggvirke på byggvaruhuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jobbar du på Clas Ohlson? Jag tänker att du uppenbarligen har ungefär samma koll som personalen, för de säljer tågvirke, om än inte något brett sortiment.

Men jag håller med om att det har blivit ett drastiskt mindre sortiment för "gubben i friggeboden" jämfört med när det mest var sådant, men det finns ändå lite av varje så Clas sortiment är trots allt rätt användbart.

Ok, nej jag jobbar inte där. Men jag har varit i flera butiker senaste åren och aldrig sett det där. Kanske finns det bara på nätet nu? De verkar jobba hårt för att flytta hela sortimentet dit. Var och varannan sak man hittar hos dem vid en sökning finns inte i butik, utan enbart "online".

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Söker på man tågvirket i Clas Ohlson hemsida, så finns det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Bra. Det kommer förhoppningsvis att leda till färre som är helt perplexade över varför bank-ID inte längre stöds på en iPhone 5 när den har högre version än datorn med Leopold eller whatever där appar inte klrs alls, men banken fungerar, tack vare FF.. °__°

Det har varit på tal bra länge om att de skulle bli ett. Men möjligen initialt för iPad Pro. Gissar att det kommer ske först när varenda pryl kör M-chipsen.

Det finns full & go.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Helt on topic för tråden är det intressant att nästan alla gamla alternativa definitioner av virke har försvunnit genom åren, förutom "groggvirke" - material man använder för att bygga en drink.

Permalänk
Medlem

Märkligt, varför ska programversion ha något med årtal att göra? När en fullversion släpps är det en stor nyhet, som tex ny layout eller gränssnitt osv. Alltså en väsentlig uppdatering som ofta påverkar slutanvändare. Jag tror inte Apple kommer genomföra sånna förändringar varje år. Därmed har man holkat ur och förstört poängen med versionshantering.

Sånt här hör inte hemma hos Apple, dem är smartare än så, låt asiaterna tönta sig med det istället.

Jag antar att marknadsfolket och utvecklarna hos Apple inte är överens om den här förändringen.