Kaos på Autobahn när Google Maps buggade

Permalänk
Sötast

Jag ogillar motorvägar då jag tycker att körlädjen är negativ på en sådan, som att sitta och köa fast i högre fart.
När jag pendlar inom vanliga områden så kan jag alla småvägar mer eller mindre utantill och tar gärna 10-30% längre tid men har så mycket roligare på kurviga landsvägar.

När jag kör längre resor utan stress så gör jag samma sak med navigering.

Jag ställer in destination och väljer undvik motorväg.
Inte helt ovanligt att man lägger till 60 minuter på en 4 timmars resa, men man får se SÅ MYCKET av vårt land som man aldrig någonsin hade sett annars. Man åker igenom små byar, landsvägar, in i skog i 15 minuter, kör förbi ett slott etc... man håller sig pigg hela vägen för hjärnan är aktiv och det är en ren fröjd.

GPS + långresa + undvik motorväg = helt underbart.
Hade jag försökt göra det samma utan karta så hade jag ju hamnat i polen istället
Och ja, jag kan läsa och navigera analoga kartor men nej, någon extra glädje finner jag inte om jag inte har en peppad co-pilot, då skulle det ha varit kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag förstår inte att folk kör efter en navigator mer än för enstaka riktigt komplicerade rutter, in på småvägar i en helt okänd stad. Vem fan använder navigator för motorvägar!?

Jag förstår inte att folk inte förstår varför man använder navigator. Men vissa kanske inte kör utanför sin kommun...

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag förstår inte att folk kör efter en navigator mer än för enstaka riktigt komplicerade rutter, in på småvägar i en helt okänd stad. Vem fan använder navigator för motorvägar!?

Jag antar att du inte kör inte Göteborg...
Har kört i den stan i många år och kan den utan och innan men vet aldrig var det poppar upp en ny avstängning.
Den väg som jag bra igår är avstängd idag.
Försök att köra till Centralstationen, ett tag var det nya vägar varje vecka.
Sedan skall vi inte tala om köerna. Skall man ha nån chans att komma fram i rimlig tid så Google Maps nödvändigt.
Motorvägarna bjuder också på nya överraskningar varje dag.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av K-pax666:

hahahaha..vad är det för fel på en vanlig fysisk karta

Är det du pappa?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Jag antar att du inte kör inte Göteborg...
Har kört i den stan i många år och kan den utan och innan men vet aldrig var det poppar upp en ny avstängning.
Den väg som jag bra igår är avstängd idag.
Försök att köra till Centralstationen, ett tag var det nya vägar varje vecka.
Sedan skall vi inte tala om köerna. Skall man ha nån chans att komma fram i rimlig tid så Google Maps nödvändigt.
Motorvägarna bjuder också på nya överraskningar varje dag.

Jag bor och kör i Gbg. Men karttjänsterna har ändå inte koll på de senaste förändringarna i vägarna inne i stan (jag har kollat flera gånger och sett att det inte har stämt med det jag själv observerat "live"), så det kan man inte köra efter. Det verkar släpa efter med flera veckor.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av iller:

Vad är det för fel på trafikinformationen man får via radion automatiskt?

Att om du inte är bekant med området är det svårt att utan en karta framför sig se om en varning på radion är relevant för dig eller inte: Det är superbra för pendlare, men inte för någon som reser mer sällan igenom ett område, som turister, många lastbilschaufförer, och liknande. Du får också, är min erfarenhet i alla fall, ofta snabbare feedback i navigationsprogrammet på telefonen att något kört ihop sig en bit fram, än via radion.

Skrivet av K-pax666:

Det finns många människor idag som inte ens kan tyda en vanlig karta och är 100 % beroende av GPS..en katastrof nalkas för många människor..spec den unga

Se ovan. Jag kan rabbla motorvägar och moten hemifrån till Osnabrück i sömnen om vi bara pratar att navigera dit, men om man ska undvika att fastna i köerna efter en trafikolycka mellan Gräsljunga och Simontorp eller i en Stau på A7 mellan Soltau och Walsrode är det otroligt praktiskt med en hjälpreda som automatiskt hittar vägar runt och föreslår dem.

Skrivet av cyklonen:

Helt främmande för mig. Jag visste inte att folk höll på med sånt. Laddning, det kan jag förstå lite mer, för det är en mer dynamisk detalj under en längre resa. Men de flesta bilar är fortfarande bränsledrivna.

Trafiken under en längre resa är också dynamisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Trafiken under en längre resa är också dynamisk.

Trafik är trafik överallt, det är liksom grundvillkoret när man färdas på vägar. Det är helt normalt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Testpilot
Skrivet av iller:

Skrivet av K-pax666:

Det finns många människor idag som inte ens kan tyda en vanlig karta och är 100 % beroende av GPS..en katastrof nalkas för många människor..spec den unga

Skrivet av cyklonen:

Helt främmande för mig. Jag visste inte att folk höll på med sånt. Laddning, det kan jag förstå lite mer, för det är en mer dynamisk detalj under en längre resa. Men de flesta bilar är fortfarande bränsledrivna.

Det handlar ytterst sällan om att inte kunna läsa en vägskylt, slå på radion eller navigera efter en karta – det handlar om att i realtid kunna ta emot och dela trafikinformation längs tungt trafikerade rutter för att fatta aktiva beslut. Det är särskilt användbart när man kör i nya områden.

Till exempel: sker en olycka kan man direkt se var den inträffat och snabbt avgöra om det är värt att ta närmaste avfart, eller om trafiken ändå flyter på i maklig takt förbi. Eller om det är vägarbete – är vägen helt avstängd eller rör det sig bara långsamt? Då kanske man hellre tar den sceniska rutten istället.

Det är sådana saker som kan ta tid att förmedlas via radiokanaler – om de ens nämns alls – eller som helt enkelt inte syns på en klassisk karta. Och en sådan karta kräver ju dessutom att man stannar bilen helt för att kunna navigera efter den på ett vettigt sätt.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Live service appar och mojänger har bara varit krångel och fel varhelst jag testat.

Den gamla hederliga offline Garminen var det aldrig några problem med.

Förutom naturligtvis när jag inte hade uppdaterat den på flera år och blev IRLad att en väg helt enkelt inte existerade längre. ;D

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Trafikinformation på radio är f. ö svårförstådd om man kör i områden man inte känner. "Olycka vid avfart till Grytboträsk, påverkar alla vägar i området" eller så kör man (som jag för ett tag sedan) nästan 100 mil på en dag utan ett enda trafikmeddelande. Trodde nästan det var fel på radion. Men det är inte full bemanning på helger verkar det som. Det var långa köer pga vägarbeten här och var.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Helt rätt. Det enda jag upplever när jag åker med någon som använder skiten är hur irriterande, förvirrande och ibland helt felaktig den är.

Personligen har jag aldrig använt navigationen i någon av de bilar jag haft. Det enda jag någonsin använder är OsmAnd på telefonen, de fåtal gånger jag har något behov. Och då står jag still på en P-ficka, förstås.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Kör du bara efter skyltar då eller hur hittar du rätt på längre resor? Det kan väl säkert funka i teorin, men till och med på en så relativt enkel långresa som Stockholm–Göteborg kan det exempelvis innebära att man tar avfarten mot "E20 Göteborg" i Södertälje istället för att fortsätta på E4:an. Det gjorde jag en gång iallafall.

Och hur tar du reda på beräknad ankomsttid, både innan men kanske framförallt under resan?

Inget av det du nämner var någonsin ett problem under de fem år jag bilade Skandinavien runt och reparerade datorer, och då hade jag inte ens en mobiltelefon tillhands. Man kom överens med kunden innan avfärd och sen var det bara att dra iväg. Konsten var att komma överens om en bra vägbeskrivning som fungerar i praktiken, vilket jag vet är en "skill" som är obefintlig idag. Säger jag 400 meter så menar jag 400 meter, ändå drar folk iväg 1200+ meter innan de ringer och undrar var man bor. (Det här var innan det blev lag på att alla skulle ha en vägadress.)

Har man bilat i Frankrike när långtradarna medvetet och plötsligt kunde korka igen motorvägarna så vet man att det inte är någon ide att ta småvägarna (de gröna) då de är lika sega som sirap om trafikmängden ökar det minsta. Råkade ut för något liknande på E4 genom Södermanland där det gick fortare på motorvägen än för de som valde länsvägen bredvid. Vi kom nog fram till Södertälje en halvtimme tidigare än de som svängde av (med sina GPSer). Vi har de bra, vi här bak i bilen ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag ogillar motorvägar då jag tycker att körlädjen är negativ på en sådan, som att sitta och köa fast i högre fart.
När jag pendlar inom vanliga områden så kan jag alla småvägar mer eller mindre utantill och tar gärna 10-30% längre tid men har så mycket roligare på kurviga landsvägar.

När jag kör längre resor utan stress så gör jag samma sak med navigering.

Jag ställer in destination och väljer undvik motorväg.
Inte helt ovanligt att man lägger till 60 minuter på en 4 timmars resa, men man får se SÅ MYCKET av vårt land som man aldrig någonsin hade sett annars. Man åker igenom små byar, landsvägar, in i skog i 15 minuter, kör förbi ett slott etc... man håller sig pigg hela vägen för hjärnan är aktiv och det är en ren fröjd.

GPS + långresa + undvik motorväg = helt underbart.
Hade jag försökt göra det samma utan karta så hade jag ju hamnat i polen istället
Och ja, jag kan läsa och navigera analoga kartor men nej, någon extra glädje finner jag inte om jag inte har en peppad co-pilot, då skulle det ha varit kul!

Skönt att höra att jag inte är ensam! Gör ofta samma sak! Mycket roligare körning - och man får se en massa som man annars skulle ha missat. Motorväg är bara ett nödvändigt ont när man har bråttom.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

1 avfart kan rädda 30 minuter av din dag om du får information om olyckor osv.

Permalänk
Medlem

Haha, bötfäll hela bunten som kört fel för att dom använt mobilen under körning, endast på det viset kan man ha missat verkligheten.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Senast jag körde på Autobahn tyckte Helga plötsligt att jag skulle svänga av och köra på småvägar istället. Tack vare det undvek jag köer från helvetet och gled runt i pittoresk landsbygd istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Haha, bötfäll hela bunten som kört fel för att dom använt mobilen under körning, endast på det viset kan man ha missat verkligheten.

Har man en hyfsat modern bil så planerar den om rutten helt själv om Google Maps säger att vägen är blockerad.

Förövrigt märks det att medelåldern är på ständig uppgång härinne, snart lika teknikfientligt som gubbarna på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Har man en hyfsat modern bil så planerar den om rutten helt själv om Google Maps säger att vägen är blockerad.

Förövrigt märks det att medelåldern är på ständig uppgång härinne, snart lika teknikfientligt som gubbarna på jobbet.

Det handlar inte om teknikfientlighet, det handlar om att ha teknik som fyller sitt syfte och är pålitlig.

Moderna bilar är väsentligt mindre pålitliga och om bilen byter rutt själv, så kanske föraren borde lära sig veta när det är dags att ta över tömmarna.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Motorvägarna i t.ex Tyskland är något annat än Sverige. I Sverige kör du in på E20 i Stockholm och tar av i Göteborg.

I Tyskland har du ofta flera alternativa vägar och måste passa på att byta väg på rätt ställe för att inte komma fel.

Kul att du tog upp ett så bra exempel på hur fel väg man lätt väljer när man följer skyltar. Skyltar säger bara vart vägen slutar, det innebär inte att det är bästa vägen.

Det går mycket snabbare att åka E6 + RV40 än E20 mellan Stockholm och Göteborg. Vi pratar om ca en halvtimme skilllnad.

Och sen har vi ju självklart den dynamiska trafikinformationen i Google maps som har sparat mycket tid för mig genom åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Kul att du tog upp ett så bra exempel på hur fel väg man lätt väljer när man följer skyltar. Skyltar säger bara vart vägen slutar, det innebär inte att det är bästa vägen.

Det går mycket snabbare att åka E6 + RV40 än E20 mellan Stockholm och Göteborg. Vi pratar om ca en halvtimme skilllnad.

Och sen har vi ju självklart den dynamiska trafikinformationen i Google maps som har sparat mycket tid för mig genom åren.

Jag insåg en stund innan du citerade mig att sträckan var ett dåligt exempel

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Hade känts tomt på motorvägen för mig då. Jag använder aldrig GPS och sånt förutom de få gånger jag ska köra i någon stad jag inte varit i innan men det är ovanligt.

Föredrar att följa vägskyltar och landmärken och komma ihåg vart jag kör framför att följa GPS.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det handlar inte om teknikfientlighet, det handlar om att ha teknik som fyller sitt syfte och är pålitlig.

Moderna bilar är väsentligt mindre pålitliga och om bilen byter rutt själv, så kanske föraren borde lära sig veta när det är dags att ta över tömmarna.

Det sista stycket var inte riktat till dig utan tråden i allmänhet. Och givetvis som med all teknik blir den inte bättre än användaren och man borde helt klart reagerat på att det blev rött nästan överallt på kartan.

Permalänk
Medlem

Händelsen sätter fingret på ett fenomen som ger mig en otroligt olustig känsla....

Gemene man är numera så invaggad i, och beroende av, tekniska prylar att de inte ens ifrågasätter vad den lilla digitala snuttefilten säger.

Förstå vilken makt den som styr bakom kulisserna har att forma informationen som användarna matas med....

Att hålla trafikanter informerade om trafikstörningar i stil med olyckor eller andra hinder som skapar köer eller kräver omledning av trafiken faller solklart inom uppdraget för den som ansvarar för infrastrukturen.
Det är således ett uppdrag för en statlig myndighet, inte en privat aktör som kan påverkas av finansiärer.

Är det nån som tror att Google ställer sig upp och tar ansvar för det kaos deras tjänst orsakat? och alla kostnader?
Kanske orsakades även olyckor och dödsfall som följdeffekter av att räddningstjänst inte tog sig fram i tid på utryckningar? Tar Google även detta?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Hedersmedlem

Vid vissa tillfällen med tveksamt väglag så är det bra med GPS+trafikinformation i bilen utöver radion. Vill det sig riktigt illa så finns det tillfällen när man kunnat sitta 3-4 timmar mellan två olyckor utan att kunna komma iväg från området.

Ett tillfälle när jag verkligen fick nytta av det var på väg till ett besök på sjukhuset en gång. Bilens GPS började tjata om att svänga av och mycket riktigt så var det klippt tvärstopp med en lastbil över vägen. Tog den alternativa vägen och kom fram i tid. Lastbilen låg kvar över vägen när vi åkte hem också...

Så även på bekanta vägar är det användbart. Speciellt när det är stor risk för konstigheter i trafiken.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

Tror inte vi kan hjälpa dig med den frågan, det är nog "way over your head".

Permalänk
Medlem

Att kunna läsa kartan är också en kunskap. Åkte med en taxichaffis en gång som förväxlade Solna och Södertälje.

Att blint bara följa en GPS är inget bra val. Men den är ett bra komplement för att se att man är på väg åt rätt håll. Men man måste ändå titta på vägen och veta vart man ska någonstans.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Google Maps kommer att omdirigera dig till mindre vägar när det är trafikstockning på motorvägen, din fysiska karta kommer inte hitta bättre vägar och den klarar heller inte att se trafikproblem i realtid.

För övrigt, att stirra på en vägkarta när man kör kanske inte är den bästa idéen... Än mer när det är områden man inte kan.

Det gäller ju att de alternativa vägarna är farbara vilket de inte alltid är. Waze lurade in mig på en liten väg vilket gick bra i början, men sen fick vi en massa möten vilket berodde på att folk vänt när vägen gicl över till skogsväg som krävde minst en SUV för att köra på..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av K-pax666:

Nog för att man skulle kunna argumentera för att gps är ett sårbart system, men det finns väl få anledningar att ha en fysisk karta idag? Även utan exakt position är det väl smidigare att ha en digital variant?

Permalänk
Medlem

Något säger mig inom några dagar så kommer x person/universitet gå ut med att detta var ett test för att visa hur ¨dumma¨ människor är i dag som förlitar sig blint på vad bilen/GPS/telefonen säger. Va ju en för något år sen som gjorde detta test genom att ta ett tiotal telefoner sätter igång Google maps på alla sätter dem i en vagn för sedan gå långsamt på en gata i Tyskland(?)

Och google maps reagerade med att telefonerna sitter fast i trafikkö så Google maps dirigerade om all trafik och det tog bra länge innan det kom någon trafik tillbaka till den vägen..

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Får man det varje gång det blir lite köbildning?