AI röst på SVT som jag inte får av

Permalänk
Medlem

AI röst på SVT som jag inte får av

På SVT 1 är det en AI röst som läser på svenska, rätt irriterande. Alltså den läser det som är textat.

Detta måste vara nytt, har inte detta på andra kanaler.

Kör Telia appen på Apple TV men hittar ingen inställning som stänger av rösten.

Permalänk
Medlem

Byt ljudspår från Syntolkat till Svenska.
Jag gör uppåt knapp och sedan längst bort till höger finns en ikon med textning och ljudspår.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Byt ljudspår från Syntolkat till Svenska.
Jag gör uppåt knapp och sedan längst bort till höger finns en ikon med textning och ljudspår.

Har provat den och väljer "svenska" men det förändrar inget.

Vet inte om det är Telia appen i Apple TV eller om det är SVT som buggar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Vet inte om det är Telia appen i Apple TV eller om det är SVT som buggar?

Kontakta svt och beskiv ditt problem så detaljerat du kan. De brukar vara rätt duktiga på att vilja lösa problem. Det är i alla fall min uppfattning när jag har påpekat något problem för de

Hur fungerar den vanliga SVT play appen då?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Kolla om du har fler SVT1 kanaler, låter ju onekligen som du har syntolkning.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Låter som du har "Uppläst undertext", det stöds bara på vissa program så det är därför du inte hör det överallt. Du kan behöva ändra en inställning på din Apple TV, se här: https://support.apple.com/sv-se/guide/tv/atvb7d97de8b/tvos

Permalänk
Medlem

Kan vara detta..

En inställning i menyerna..

https://swiftmoves.blog/samsung-tv-audio-description-wont-tur...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Har en LG Tv så jag vet inte om det är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Har en LG Tv så jag vet inte om det är problemet?

Heter säkert något annat där ja..

Helt plötsligt hörde jag, som du beskriver det röster, framför allt på SVT.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

På LG, ev under följande menynavigering.

Inställningar -> Allmänt -> Tillgänglighet -> "Audio Guidance" och stäng av?

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

── 1984 was meant as a warning, not an instructional manual ────────────────────────────────────

Permalänk
Medlem

Hittade inställningarna på min LG tv men tyvärr hjälpte det inte

Permalänk
Medlem

Det kan bara läsas upp av din Apple TV, så det är där du hittar inställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det kan bara läsas upp av din Apple TV, så det är där du hittar inställningarna.

Det tror jag också, men det finns ingen inställning som tar bort ai uppläsaren tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Det tror jag också, men det finns ingen inställning som tar bort ai uppläsaren tyvärr.

Men om det bara är i Telia-appen så är det Telia som kan hjälpa dig.

Permalänk
Medlem

Många bud om vad som kan påverka: TVn, TV-appar, Telia-boxar, Telia-appar, Apple-TV-box, Apple-TV-appar.

Om jag förstår felbeskrivningen korrekt så kör du Telia-appen på din Apple smart-TV?
Jag googlade "telia appen hörselskadade", annars kanske "apple tv hörselskadade" kan ge något. Fick i.a.f. upp detaljerade instruktioner om hur man slår av/på detta, prova det.

På min fysiska Telia-box så finns motsvarande under:
Mitt Konto > Inställningar > Enhetsinställningar - Talat språk och undertexter > Talat språk och undertexter + Tillgänglighet
(Talat språk, Andvänd Syntolkning, Använd textning för hörselskadade)