Vinn nätagg från Seasonic

Radeon RX 9060 XT: Prisvärt kort för budgetbyggaren

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av mpat:

Jag tycker att 5060 Ti är det bättre kortet att jämföra med öht - 5060 kommer att gå mot 9060.

Har ni något 4060 Ti 16GB på lager? Eftersom 5060 beter sig nästan exakt som 4060 Ti, så skulle man ju kunna uppskatta hur ett 5060 16GB skulle bete sig med ett sådant test. Vore intressant med RT om inte annat.

Sen undrar jag varför effektmätning på kompletta system är borta? Vi har sett tidigare att även om Nvidia ibland har lägre effekt på själva grafikkortet, så blir det kompletta systemets effekt oftast samma. Nvidia kräver mer av processorn, helt enkelt.

Videorecensionen fokuserar mer på närmaste konkurrent prismässigt, men vi har kompletta diagram med fler grafikkort i den skriftliga.

Vi har tyvärr inget 4060 Ti med 16 GB! Hörde runt för några veckor sedan, men ingen tillverkare hade något sådant på hyllan.

Det beslutet har tagits före min tid, så det kan jag dessvärre inte svara på. Jag skall höra runt

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Hej gott folk!

Vi har nu laddat upp videorecensionen och jag fortsätter att experimentera med presentationen. Ris, ros eller allmän feedback uppskattas.

Här infogar jag bilder så att ni har något att jämföra med.

Före

Efter - större diagram, större Fredrik, mer läsbart (?), info till vänster om vilken produkt och vad testet handlar om

Produktpresentation (bakgrundsfärg i tillverkarens tema)

To do:
Infoga 1% lows i FPS-medelvärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Skulle inte vara någon större skillnaden på korten där eftersom de flesta fall skulle var begränsade av CPUn mer rimligt att esport titlar i CPU tester.

Fel. Källa: https://youtu.be/-LAH5vh-Cpg?si=JIcuIqRqE55asDhO&t=256

Visa signatur

9800x3d pbo +200mhz/co -18 | 6000c30 (buildzoid subtimings) | xfx 319 qick 7800xt 2640mhz@1055mv/2150mhz vram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Går inte att testa det spelet i GPU tester då det är CPU intensivt, men visst när man recenserar en X3D cpu kan man väl ha med ett 1080p benchmark av det spelet på low settings eller något liknande.

Fel. Källa: https://youtu.be/-LAH5vh-Cpg?si=JIcuIqRqE55asDhO&t=256

Visa signatur

9800x3d pbo +200mhz/co -18 | 6000c30 (buildzoid subtimings) | xfx 319 qick 7800xt 2640mhz@1055mv/2150mhz vram

Permalänk

Kommer de ens att släppa 8GB i Europa/USA? För att de inte tillhandahåller 8GB för test med motiveringen att dessa marknader inte är målgruppen för 8GB rimmar illa om de ändå försöker kränga 8GB kort, men bara skickar ut 16GB för dag 1 tester

Permalänk
Medlem

Det är tråkigt att AMD och Nvidia försöker lura på mindre informerade köpare 8 GB-kort med deras vilseledande identiska modellnamn.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Det är tråkigt att AMD och Nvidia försöker lura på mindre informerade köpare 8 GB-kort med deras vilseledande identiska modellnamn.

Vi kan bara spekulera men jag tror inte att de säljer majoriteten av 8GB-korten för att människor lyckas köpa fel kort.

Jag tänker mig att en entusiast vet skillnaden, en mor som ska köpa ett "9060" till sin son kanske frågar affärsbiträdet eller kundtjänst om hjälp alternativt kan läsa (det står på kartongen om 8GB eller 16GB, vilket förhoppningsvis sonen specificerat, annars har jag faktiskt ingen sympati).

Kan svåreligen se scenarior där folk vet att de vill ha ett 9060 men inte vet något mer (och inte läser produktsida eller kartong och inte frågar om hjälp).

Det är samma gpu så för mig är det mest logiska att kanske göra texten på produktsidan och kartongen ännu tydligare? "8GB" i jättestora bokstäver.

Det är väl upp till konsumenter att vara lite upplysta? "Det är konsumentfientligt att vi har flera olika sorters ost. Jag ville bara ha en cheddar och titta på den här grönblå giftsörjan"

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rosenvik:

Hej gott folk!

Vi har nu laddat upp videorecensionen och jag fortsätter att experimentera med presentationen. Ris, ros eller allmän feedback uppskattas.

[...]

To do:

Enorma visuella förbättringar mot före, förstås, riktigt snyggt.

Allmän feedback (men inget ris!): PPK-grafen är rätt ologisk med tillverkare på X-axeln. Vore mycket mer logiskt om X-axeln var upplösning och grön = 5060, röd = 9060 XT och blå = B580, så ser man skalningen mellan olika upplösningar i grafen istället.

Vore även en trevlig bonus att få med 1% lows i samma stapel i graferna (så det inte blir så himla rörigt som att dubbla antalet staplar). T ex som Hardware Unboxed gör:

Lite oklart varför "versus" är med i titlarna.

X-axeln skulle gärna få ha en enhet angiven, bortsett från prestandaindex. Typ FPS, dB(A), °C.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Vi kan bara spekulera men jag tror inte att de säljer majoriteten av 8GB-korten för att människor lyckas köpa fel kort.

Jag tänker mig att en entusiast vet skillnaden, en mor som ska köpa ett "9060" till sin son kanske frågar affärsbiträdet eller kundtjänst om hjälp alternativt kan läsa (det står på kartongen om 8GB eller 16GB, vilket förhoppningsvis sonen specificerat, annars har jag faktiskt ingen sympati).

Kan svåreligen se scenarior där folk vet att de vill ha ett 9060 men inte vet något mer (och inte läser produktsida eller kartong och inte frågar om hjälp).

Det är samma gpu så för mig är det mest logiska att kanske göra texten på produktsidan och kartongen ännu tydligare? "8GB" i jättestora bokstäver.

Det är väl upp till konsumenter att vara lite upplysta? "Det är konsumentfientligt att vi har flera olika sorters ost. Jag ville bara ha en cheddar och titta på den här grönblå giftsörjan"

Det är ungefär så jag handlar ost...

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Thomas:

Enorma visuella förbättringar mot före, förstås, riktigt snyggt.

Allmän feedback (men inget ris!): PPK-grafen är rätt ologisk med tillverkare på X-axeln. Vore mycket mer logiskt om X-axeln var upplösning och grön = 5060, röd = 9060 XT och blå = B580, så ser man skalningen mellan olika upplösningar i grafen istället.

Vore även en trevlig bonus att få med 1% lows i samma stapel i graferna (så det inte blir så himla rörigt som att dubbla antalet staplar). T ex som Hardware Unboxed gör:

<Uppladdad bildlänk>

Lite oklart varför "versus" är med i titlarna.

X-axeln skulle gärna få ha en enhet angiven, bortsett från prestandaindex. Typ FPS, dB(A), °C.

Varmt tack för din feedback, konstruktiv och genomtänkt. Du har gett mig mycket matnyttigt att jobba vidare med! Jag laborerar under morgondagen

Permalänk
Medlem

Jag funderar lite hur dessa nya kort står sig mot begagnade. Och det är inte så stor skillnad från ett 3070 eller 3080. Här har man ju trimmat upp kortet så speciellt energieffektivt är det heller inte.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

När man tar bort flaskhalsen (galet kraftig CPU) så kan man givetvis benchmarka med galet hög fps på olika gpuer.

Men det är CPU'n man först och främst vill lägga krutet på för CS2.

en X3D cpu ökar minimum fpsen markant och gpu'n är inte alls lika intressant sålänge man har något som är "bra nog" att nå fpsen man efterfrågar.

Vanliga spel kan man skruva upp upplösningen och minska belastningen på CPU'n.

Du är CPU bunden även om du sitter på ett RTX 5090 i CS2 då du inte kan utnyttja det 100%.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Står att kortet är prisvärt. Hittar inga priser nånstans.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Pris vid publicering: 4 189 kronor inklusive moms för referensmodeller ("MSRP-modeller").

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Hej gott folk!

Före
<Uppladdad bildlänk>

Efter - större diagram, större Fredrik, mer läsbart (?), info till vänster om vilken produkt och vad testet handlar om
<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>
To do:

Gillar: de visuella förändringarna, tycker det ser riktigt bra u!

Gillar inte: det ligger något högfrekvent ljud som plockats upp/uppstått i bakgrunden genom hela videon, tröttsamt att lyssna på

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Skulle inte vara någon större skillnaden på korten där eftersom de flesta fall skulle var begränsade av CPUn mer rimligt att esport titlar i CPU tester.

Nej, det stämmer inte. Det är större skillnad mellan olika grafikkort än mellan olika processorer i CS2. Även i 1080p.

https://www.techpowerup.com/review/counter-strike-2-benchmark...

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-9800x3d/18.htm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

När man tar bort flaskhalsen (galet kraftig CPU) så kan man givetvis benchmarka med galet hög fps på olika gpuer.

Men det är CPU'n man först och främst vill lägga krutet på för CS2.

https://youtu.be/8mmeQ6DGIMY?t=243

en X3D cpu ökar minimum fpsen markant och gpu'n är inte alls lika intressant sålänge man har något som är "bra nog" att nå fpsen man efterfrågar.

Vanliga spel kan man skruva upp upplösningen och minska belastningen på CPU'n.

Du är CPU bunden även om du sitter på ett RTX 5090 i CS2 då du inte kan utnyttja det 100%.

Givetvis, men för oss som sitter på 9800x3d och vill uppgradera gpu är det ganska intressant att förstå hur olika gpuer presterar i CS2, speciellt givet att RDNA4 hittills underpresterar gravt där relativt sett

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag funderar lite hur dessa nya kort står sig mot begagnade. Och det är inte så stor skillnad från ett 3070 eller 3080. Här har man ju trimmat upp kortet så speciellt energieffektivt är det heller inte.

Där var det större skillnad mellan RTX 3000 och RTX 4000.
Ett RTX 4070 får ofta runt RTX 3080 prestanda men drar runt 100W mindre.
Så hyfsad skillnad på prestanda per watt.
Generellt så är hela RTX 4000 serien mer energieffektiva än RTX 3000.

RTX 5000 serien verkar tyvärr ungefär ha stått still där med ungefär samma nivå av energieffektivitet som RTX 4000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Där var det större skillnad mellan RTX 3000 och RTX 4000.
Ett RTX 4070 får ofta runt RTX 3080 prestanda men drar runt 100W mindre.
Så hyfsad skillnad på prestanda per watt.
Generellt så är hela RTX 4000 serien mer energieffektiva än RTX 3000.

RTX 5000 serien verkar tyvärr ungefär ha stått still där med ungefär samma nivå av energieffektivitet som RTX 4000.

Nu är detta dock en amd tråd och amd har ,bortsett från 9070 hellhound, dålig effektivitet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

RTX 4070 x2

Är det 4070ti eller 4070super som avses i stapeln? (index 2540x1440)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify Kylning: Arctic freezer III PSU: Corsair RM750x Moderkort: MSI PRO B760-P WIFI DDR4 CPU: Core i5 13600K RAM: Fury Beast DDR4 3600MHz 2x16GB Grafikkort: MSI GeForce RTX 4070 Super 12G VENTUS 2X OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

En liten feedback: jag hör nån lite irriterande tinnitusliknande ton i bakgrunden som det vore skönt att inte höra nästa gång
(gissar i spannet 1500-2000hz men kan vara fel ute, verkar vara mer på vänster sida än höger)

Annan liten fundering: skulle vara lite intressant att se den i direkt jämförelse med föregångaren 7600XT för att se vilka kliv de faktiskt tagit sen förra generationen och ifall det finns någon anledning att plocka ett billigt 7600XT över nya kortet.
Förstår att de finns en smärtgräns med vad som är värt att bencha...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Hej gott folk!

Bakgrundsljudet var lite sisådär men i övrigt var recensionen riktigt bra. Inte för lång eller för kort.

Kanske skulle kunna få staplarna (spelprestandaindex, ~6.02 i videon) att gå ihop lite bättre? Förstår att ni har 4070 som referens (100%) men hade uppskattat en alternativ vy som visar prestanda relativt till kortet som recenseras.

Blå stapel = Intel, check! Men ljusgrön stapel = AMD och röd stapel = Nvidia? Nenujäflargybben åker högaffeln fram.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Här har du ett fläskigt 8 Gig för strax under 100.000

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/asus-asus-dual-radeon-rx9060xt-8g/1055379.8988/

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Medlem

Kan dom hålla msrp så är ju detta kort helt okej.
Jag är grymt nöjd med mitt Arc B580 som jag kör med i 1440p, så om detta är ytterligare lite kraftigare så kan det nog glädja många köpare.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Dock är ray tracing, på det stora hela, irrelevant för RX 9060 XT.

Håller inte med alls.

Så kallad path tracing går bort, förstås, men annars tycks det bli många titlar där det är användbart. Inte minst med optimerade inställningar och FSR4.

Permalänk
Medlem

9080Xt alt 9090Xt verkar vara på gång från AMD, kan bli intressant.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

9080Xt alt 9090Xt verkar vara på gång från AMD, kan bli intressant.

Verkar de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Håller inte med alls.

Så kallad path tracing går bort, förstås, men annars tycks det bli många titlar där det är användbart. Inte minst med optimerade inställningar och FSR4.

Håller med dig.
Jag kör med RT i många spel med mitt B580.
Om det kan, så kan nog rx 9060 xt också.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Verkar de?

Enligt MLID, så 80% att det är fel

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Hej gott folk!

Före
<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>
To do:

Ser ju riktigt fint ut den nya grafiken! Stort uppsving!

Det gav mig lite nostalgiska minnen från skoltiden när en lärare, för att jävlas lite, skrev vilka sidor de med gröna matteboken skulle göra med röd penna och de med röd bok med grön på tavlan.

Var ju en och annan som föll för det och blev väldigt förvirrande och det tyckte han var kul, haha. Jag också för den delen för jag läste vad det stod, gick inte på färgen, hehe 😁

Min poäng när man läser mellan raderna är alltså att jag gillar färgkodade staplar, men för att vara mer pedagogiskt så ska nog röd vara AMD, grön Nvidia och blå Intel. I övrigt är det ju riktigt snyggt vid en snabb anblick.

Tror fler påpekade det men jag ville delge min nostalgiska anekdot. Så jag skriver kommentaren ändå 😜

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |