Vilken Linux-distro använder du just nu? - Dela gärna dina erfarenheter!

Permalänk

Har flera distros hemma men:
Familjelaptop: Ubuntu (Enkelt för alla att använda)
Min onthego-laptop: Debian (Slipper snap)
Servrar: Proxmox, Ubuntu server och Unraid (Enkla distros för de ja selfhostar/lagrar)
Router/Brandvägg: OPNSense

Har ingen bra anledning, ja gillar dom helt enkelt

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 38Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x
MISC PVE Cluster 3x i5-4570T 16GB@2133MHz 256Gb

Permalänk
Medlem

ZorinOS: snyggt, snabbt och stabilt.

Har kört popos tidigare men jag gillar Zorin nu.

Permalänk
Medlem

Jag kör Debian på min laptop som jag inte använder särskillt ofta, mest som test för att se hur det funkar med Steam på linux inför Win10's supportdöd i höst. Minns att jag övervägde ett par andra distros, Arch/Ubuntu/Mint etc., men föll på Debian efter lite research (minns inte exakt varför).

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

Fedora 42 Workstation edition

uppdateras dagligen till skillnad mot windows 10 som var innan

Permalänk
Medlem

I väntan på SteamOS Desktop Edition så kör jag Bazzite Gnome. Har bara kört det i en vecka efter att ha kört Ubuntu i en vecka.. så totalt två veckor på linux så inte hunnit bygga på mig specielt mycket erfarenhet än. Men för spelning så funkar Steam + Heroic Launcher bäst för att få alla spel att fungera smärtfritt. Kör primärt allt via steam. Bara Epic + GOG + Amazon i Heroic och Battlenet + EA + Ubisoft i Steam..

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite Gnome OS

Permalänk
Medlem

Arch Linux har jag kört många år. Rullande dist som konfigureras själv. Lärt mig jättemycket på det men jag tycker det är väl mycket uppdateringar hela tiden och ibland lite småkrångligt. Kör Arch på stationära och på servern.

Void Linux kör jag primärt på min laptop (efter att jag tröttnat på Arch och Debian). Man slipper systemd och kör istället runit. Den upplevs som väldigt stabil trots att det är rullande dist. Något enklare att komma igång med jämfört med Arch men trots det mycket manuella konfigurationer. Nackdelen är mindre programförråd så en del program installerar jag med flatpak istället. Datorn bootar snabbare med void linux och det upplevs snabbt även på en gammal laptop.

Kör KDE Plasma på både stationära och laptopen. Blivit van med denna skrivbordsmiljö och upplever inga problem så byter inte ut det som funkar för mig.

Funderar på om det finns någon mer nybörjarvänlig dist att lägga in på barnens datorer. De kör Windows 10 men datorerna är lite för gamla för Windows 11. Fast de spelar mycket spel så jag vet inte hur det skulle funka.

Permalänk
Medlem

Solus. Smidig lättanvänd dist som kör rolling release med fasta uppdateringar. Så varje fredag kommer det uppdateringar till det senaste. Kör Budige då jag verkligen gillar den, men de har även KDE, Gnome och Xfce om man skulle gilla det bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

En exta nvme med Garuda, Arch, Mint, kubuntu, Nobara, Fedora sen FreeBSD och Ghostbsd.

Minst strul med Arch och Nobara. Garuda och Nobara enklaste installationerna. Skulle testa olika desktop men har svårt för annat än KDE tyvärr. Arch där var det lite strulig med val av local som gav lite font problem i KDE. Efter att det var fixat har det fungerat fint. Mint där heter problemet Cinnamon över Wayland som är fortfarande på experimentel nivå. Kubuntu ser jag inte riktigt mening med. Fedora hade jag svårt att trivas med Gnome sen funderade det fint en tid efter ver 40. Sen lägga till en nvidia 5090 på detta där man först fick gå över till öppna drivrutiner. För att nån månad senare börja gå över till de slutna drivrutinerna. FreeBSD och Ghostbsd fick jag fungerande installationer med KDE men fick aldrig Wayland att fungera. Det är inte helt enkelt att ha samma boot loader till alla dessa men glad att jag ändå gick igenom det hela. Har steam på Garuda Arch och Nobara med delad bibliotek. Enda jag saknar på linux är egentligen COD. Sen om du ska köra de senaste spelen på den senaste hårdvaran då hänger ofta linux efter Windows i några veckor ffa pga Nvidia drivrutiner...

Kör själv med Nobara och Garuda Mokka med KDE som DE
Har funderat på ett 5090, men känns lite sisådär när prestandan är reducerad i Linux vs Windows...men förmodar att det hela tiden blir bättre och bättre på den fronten, eller?

Ska testa och installera KaOS ikväll, mest för skojs skull och se om det är något kul

Visa signatur

Nuvarande rigg:
CPU: AMD 9800X3D; RAM: 32 GB; GPU: AMD 9700 XTX
Flest datorer när han dör vinner...

Permalänk
Medlem

Fedora 41 på 7st workstations och några i labbet med Ubuntu. Jämfört med Win10 som vi körde med i början på året så är det mesta mycket smidigare, allt från backup till Git och CAD.
Nästa vecka blir det uppdatering till Fedora 42 på ett par stationer.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Stationära kör Ubuntu för tillfället, mest för att det är vad som träffar sweetspoten mellan "i3, stabilitet, och vad jag kör på jobbet".

Sedan är det ju ett par proxmox-burkar med ett 20-tal hostar, och de kör väl huvudsakligen Rocky, en handfull Ubuntu, plus en Fedora. Varför mixen? Det bara blev så ... Vissa mjukvaror har varit smidigast att få rull på på Ubuntu (eller i ett specifikt fall, Fedora).

På jobbet där kör jag som sagt var Ubuntu på mina arbetsklienter (because i3 + konvergerat mot leverans), men rullar nog ut runt 60/40 (stort frågetecken där) av RedHat och Ubuntu.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Jag ser här i tråden och på andra ställen att folk väntar på Steam OS. Vad är det som Steam OS för med sig som inte valfri distro med Steam klienten tillför? Är det nått kernalbaserat eller vad? Har inbillat mig att Proton tar hand om allt, så oavsett vilken distro jag kör blir det samma resultat. Jag är genuint intresserad av vad skillnaden är.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Medlem

Just nu, Arch.

Permalänk
Medlem

Bärbara: MXLinux

Stationära: Fedora 42 KDE

Servern: Proxmox PVE (baserad på debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ex-con:

Kör själv med Nobara och Garuda Mokka med KDE som DE
Har funderat på ett 5090, men känns lite sisådär när prestandan är reducerad i Linux vs Windows...men förmodar att det hela tiden blir bättre och bättre på den fronten, eller?

Ska testa och installera KaOS ikväll, mest för skojs skull och se om det är något kul

Fungerar hyvsat nu iaf med steam spel. Det var mest strul med 5090 i början då man fick köra nouveau drivrutiner en tid, sen gå över till nvidia-open när drivrutinerna uppdaterades. Många olika sätt att ha Nouveau+Open+Sluten Nvidia installerade och välja vilken som ska användas vilket skapar lite kaos om du har flera olika distros via samma bootloader. Kanske slutna Nvidia har bättre prestanda än open i vissa spel. Sen hänger linux drivrutinerna alltid lite efter. T.ex fungerar Doom the Dark ages men frame gen funkar inte nu. Dessutom räknar Dooms DRM varje proton version du testar som en ny aktivering vilket kan leda till 24 timmars ban om du provar flera olika proton versioner.

Fixade input lag i CS då man måste välja att spelet inte använder e-cores, egentligen lite samma problem i Windows men märks mindre. Sen som du säger är prestandan kanske lite sämre i några spel. Lite konstigt att betala för en 5090 och få 5080 prestanda i vissa spel men har man råd med 5090 så kan man ha en Windows installation och ha en extra SSD eller partition för Windows Steam bibliotek för dessa undantag eller spel som kräver kernel level Anti Cheat.

Permalänk
Medlem

Linux Mint Cinnamon på både min och ungarnas datorer. De senare ligger dock i skottlinjen att få tillbaka Windows då proton verkar tro att det är 386:or som används… har ytterst begränsat tålamod med att behöva starta om 100ggr med nån liten random konfigändring för att få sims att funka.

Permalänk
Medlem

xx

Skrivet av kusk0r:

Fungerar hyvsat nu iaf med steam spel. Det var mest strul med 5090 i början då man fick köra nouveau drivrutiner en tid, sen gå över till nvidia-open när drivrutinerna uppdaterades. Många olika sätt att ha Nouveau+Open+Sluten Nvidia installerade och välja vilken som ska användas vilket skapar lite kaos om du har flera olika distros via samma bootloader. Kanske slutna Nvidia har bättre prestanda än open i vissa spel. Sen hänger linux drivrutinerna alltid lite efter. T.ex fungerar Doom the Dark ages men frame gen funkar inte nu. Dessutom räknar Dooms DRM varje proton version du testar som en ny aktivering vilket kan leda till 24 timmars ban om du provar flera olika proton versioner.

Fixade input lag i CS då man måste välja att spelet inte använder e-cores, egentligen lite samma problem i Windows men märks mindre. Sen som du säger är prestandan kanske lite sämre i några spel. Lite konstigt att betala för en 5090 och få 5080 prestanda i vissa spel men har man råd med 5090 så kan man ha en Windows installation och ha en extra SSD eller partition för Windows Steam bibliotek för dessa undantag eller spel som kräver kernel level Anti Cheat.

Jag kör ju med separata diskar till varje OS, även spel laddas ner separat till respektive OS
I huvudsak det jag lirar online är Helldivers 2, ibland BF med gamla polare (därav så har jag en windowsinstallation som är så debloatad det bara går)
Har AMD 9800X3D och 7900 XTX, avvaktat med 5090 just pga halvtaskiga drivrutiner från nvidias håll

Man har ju även hört att AMD har lite problem med buggar för 9000-serien i Linux

Visa signatur

Nuvarande rigg:
CPU: AMD 9800X3D; RAM: 32 GB; GPU: AMD 9700 XTX
Flest datorer när han dör vinner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Jag kör Debian på min laptop som jag inte använder särskillt ofta, mest som test för att se hur det funkar med Steam på linux inför Win10's supportdöd i höst. Minns att jag övervägde ett par andra distros, Arch/Ubuntu/Mint etc., men föll på Debian efter lite research (minns inte exakt varför).

Om du gillar debian kolla in PikaOs

https://wiki.pika-os.com/en/home

Riktigt nice faktiskt!!

Permalänk
Medlem

Kör i nuläget Cachyos med hyprland och en dotfile från Ml4W som jag moddat en hel del med egen config..
Då nya datorn kommer blir det eventuellt PikaOS eller vanilla arch med Cachyos kernels eller nåt, jag vet inte riktigt ännu..

Kör arch/cachyos just för att det utvecklas mycket och har fokus på just linux gaming och prestanda. Inget större fel på andra distros, PikaOS är som sagt väldigt lovande och intresssant.. finns även Nobara (fork från Fedora gjort av Glorius Eggroll)

Permalänk
Medlem

Jag använder KDE Neon på min stationära.
Jag föredrar att den är debian-baserad, jag trivs bra med mina debian-servrar nämligen.
KDE Neon valde jag främst för att jag gillar Plasma gränssnittet över Gnome, sen ville jag gå på en mer bleeding edge då jag har dubbla skärmar och kör NVIDIA som GPU, eftersom stödet har slackat i LTS-distrosarna och jag hade problem med NVidia och Wayland.

Länge körde jag X11 när jag loggade in, men nu verkar Nvidia och KDE fått ordning på massor saker, så nu kan jag köra Wayland med dubbla skärmar. Jag har ett RTX2060-kort, så det är inte det nyaste direkt.
Jag är väldigt nöjd.

I Jobbet kör vi Ubuntu (jag kör Kubuntu dock) på våra laptops.

Permalänk
Medlem

När jag använde Linux så var det Fedora, men i dagens läge hade jag nog använt Bazzite just för gaming. Det var lite av en lärosträcka pga filsystemet och terminalen.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Arch Linux har jag kört många år. Rullande dist som konfigureras själv. Lärt mig jättemycket på det men jag tycker det är väl mycket uppdateringar hela tiden och ibland lite småkrångligt. Kör Arch på stationära och på servern.

Void Linux kör jag primärt på min laptop (efter att jag tröttnat på Arch och Debian). Man slipper systemd och kör istället runit. Den upplevs som väldigt stabil trots att det är rullande dist. Något enklare att komma igång med jämfört med Arch men trots det mycket manuella konfigurationer. Nackdelen är mindre programförråd så en del program installerar jag med flatpak istället. Datorn bootar snabbare med void linux och det upplevs snabbt även på en gammal laptop.

Kör KDE Plasma på både stationära och laptopen. Blivit van med denna skrivbordsmiljö och upplever inga problem så byter inte ut det som funkar för mig.

Funderar på om det finns någon mer nybörjarvänlig dist att lägga in på barnens datorer. De kör Windows 10 men datorerna är lite för gamla för Windows 11. Fast de spelar mycket spel så jag vet inte hur det skulle funka.

Jag tänkte bara höra hur Void är att installera/använda jämfört med Arch?

Varför jag frågar är att för ca 10 år sedan så la jag ner en del tid på att lära mig en del om Arch. Idag så kör jag Cachyos för dess simpelhet istället då mycket annat i livet går före och inte har mycket egentid. Men jag är lite nyfiken på Void. Kommer man igång ganska lätt med denna distro om man har lite grund med Arch (även Debian/Ubuntu)?

EDIT: För att inte flyta ifrån Topic så svarar jag CachyOS. En distro som är enligt mig en otroligt bra distro om man vill komma igång snabbt och kanske inte vill/kan gå igenom en hel Arch-installation för hand. Om man har tid dock så rekommenderar jag Arch, just för att lära sig mer.

Permalänk
Medlem

Nobara på speldatorn och Proxmox på servern.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hemma: Manjaro , trevlig distro utan en massa onödigt skit.
Jobbet: 2st laptops med Manjaro + 4st laptops med Linux Mint(uppdaterat till Kernel 6.12)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiloe:

Jag tänkte bara höra hur Void är att installera/använda jämfört med Arch?

Varför jag frågar är att för ca 10 år sedan så la jag ner en del tid på att lära mig en del om Arch. Idag så kör jag Cachyos för dess simpelhet istället då mycket annat i livet går före och inte har mycket egentid. Men jag är lite nyfiken på Void. Kommer man igång ganska lätt med denna distro om man har lite grund med Arch (även Debian/Ubuntu)?

EDIT: För att inte flyta ifrån Topic så svarar jag CachyOS. En distro som är enligt mig en otroligt bra distro om man vill komma igång snabbt och kanske inte vill/kan gå igenom en hel Arch-installation för hand. Om man har tid dock så rekommenderar jag Arch, just för att lära sig mer.

Jag följde anvisningarna på https://docs.voidlinux.org/

Xfce versionen av void linux är lätt att börja med. Sedan jag hade testat denna lite så gjorde jag om det från grunden eftersom jag ville ha KDE. Jag kör glibc varianten då den ska vara mer kompatibel med olika programvaror jämfört med musl. Det var nog ett år sedan jag installerade och har ett svagt minne av att jag upplevde installern som något buggig.

Sedan är det lite annorlunda att autostarta tjänster eftersom void använder runit istället för systemd. Inte svårt, men annorlunda.

Jag upplever det som lättare än Arch men svårare än debian att installera.

När det gäller att använda så är det inga större skillnader. Det är pakethanteringen som skiljer sig. Jag gillar xbps pakethanterare i void linux. Den är snabb och har bra sökfunktion. Linuxkärnan som standard i void är samma version som linux-lts i Arch Linux, alltså en något äldre version. Men programvarorna i övrigt är ganska nya versioner. Så det känns både modernt och stabilt när man använder void linux. Void har också bra stöd för zfs om man vill använda detta filsystem.

Permalänk
Medlem

Webbläsaren Falkon, som drar mindre minne än Firefox fungerar nu lika bra i Linux Lite 7,4 som Firefox gör. Den laddar nu hemsidorna lika snabbt. Falkon kan vara en bra webbläsare.

Permalänk
Medlem

Jag kör själv Garuda sedan septempber 2022 då jag tröttnade på windows 11 och ville testa något annat. Så jag testade några olika varianter på min gamla dator men fastnade för Garuda då allt som jag spelade fungerade utan några problem. Eftersom det fungerade det så installerade jag om min nuvarande dator med det.

Det slutade med att jag fimpade mer eller mindre allt med microsoft att göra och det har fungerat någorlunda hittills.
Garuda är dock baserat på arch så det har nackdelen att man ibland får dåliga uppdateringar som pajar saker, men snapshots hjälper där och de är något som Garuda kör som standard. Så får man en pajad uppdatering så kan man bara aktivera ett snapshot och vara tillbaka där man var innan. Vid uppdateringen till KDE 6 var det dock nära att jag bytte tillbaka till windows då det var extremt buggigt när det var nytt, speciellt med spel.

Permalänk
Medlem

Ja vilken distro kör jag nu? Jag kör en bootbar container byggd i Github baserad på Fedora Atomic/Kinoite med hjälp av Ublue's github templates script och bootc som gör allt i bakgrunden, som bygger Bazzite och Aurora blandannat.

Jag använder en template från Ublue https://github.com/ublue-os/image-template som gör att du med Github workflows/action som den templaten sätter upp åt dig automagiskt, kan ta en image från fedora/redhat/centos stream eller ublue (bazzite, bluefin, aurora, eller ublue main) och med vanliga bashscript och en containerfile kan du modifiera, lägga till, ta bort, vad som helst nästan. Det är så Bazzite bland annat bygger sina bootbara containers på, man drar in Fedora images från quay och sen gör dom allt i Github för att lägga till Bazzite saker på och ge dig ett operativsystem@bootable-container.

Tänk typ hållet deklarativ bas-distro, som är read-only, där du alltid har versionen innan och där allting user som du använder får komma från flatpak eller en distrobox container. Du har just nu deployment :0, när du uppdaterar är den staged till :1, du startar om och är på system :1. Om allt är bra, du fortsätter vidare. Är det något problem? Starta om datorn och boota :0 och du är tillbaka på den tidigare kända bra imagen. Det är två olika val i grub, ungefär som att vi Linux användare är vana att välja kärna, "Linux 6.13, Linux 6.13.2". Liksom pil upp ner välj gamla eller nya imagen vid boot.

Alla Fedora atomic eller Ublue varianter kan ju bara välja att "bootc switch "gchr://image du vill ha". Och skönheten är att det finns ju ett antal att välja mellan, inte så många som gjort sina egna spins än, ublue tillhandahåller väl det som behövs till majoriteten. Men man kan ju med det här sättet egentligen skita i flatpaks om man vill och baka in precis allting man vill ha i sin bootbara container och göra hela datorn till en "kiosk". Fantasin sätter väl gränserna.
https://imgur.com/oHlJoRv

Tycker det är så jäkla asballt att med en template från Ublue, installerar cosign första gången för att skapa signkeys, och med några rader bash så har du Github som får bygga ditt operativsystem till en bootbar container efter schema, vid knapptryck, eller vid en commit. Nu är det hela cirkeln, Varje dag vid 12 bygger Microsoft///Github en costumiserad bootbar-container baserad på Fedora Kionite åt mig :=) https://github.com/sleepyoh/divine-desktop

https://www.youtube.com/watch?v=IxBl11Zmq5w riktigt bra förklarat för att få grunden

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Medlem

Server: Debian Bookworm

Desktop: KDE Neon som host ( pop-os, xubuntu ,Debian 12, Windows10, Windows11 som vm med kombon kvm/qemu/virt-manager )

Kommer förmodligen switcha till pop-os, då cosmic desktop är färdigutvecklat.

Permalänk
Medlem

Började med linux för drygt 2 år sedan. Kör följande.

Server: Ubunto 22.04 LTS. (Har varit uppe i 169 dagar utan avbrott)
Main: Dualboot med Kubunto med KDE Plsama / Windows 11.
Laptop: PopOs med gnome, kör wayland som fönster hanterare här mest på prov, bara stött på några småproblem som är lösta, tycker det flyter på bättre än med x11 på laptoppen.
PopOs har jag fastnat för delvis för att det har lite mer inställningsmöjligheter än ubuntos gnome, gillar tilted window samt att flatpak kommer förinstallerat. Gillar också Geary för mailen.

Permalänk
Medlem

Min stationära: Noobara KDE, det blev så.
Pojkens: Linux Mint Cinnamon. Flera andra distros krånglade lite på den datorn med hår vara från 2010 samt att Linix Mint är svårt att inte älska.
Tv-Dator: Steam OS, hoppas på uppdateringar för mer generell hårdvara. Bazzite krånglade lite med uppdateringar.
Server: Proxmox med ett par Ubuntu servrar + Truenas

Körde pop os innan men störde mig på deras appstore fungerade sådär samt att utvecklingen mer eller mindre stannade av i väntan på cosmic. Kanske återvänder sedan.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M