Vilket populärt märke/tillverkare undviker du vid köp av datorkomponenter?

Permalänk
Medlem

Vilket populärt märke/tillverkare undviker du vid köp av datorkomponenter?

Det populära märke jag undviker allra mest är ASUS. Jag har haft 1 grafikkort, 1 nätaggregat samt 2 moderkort från ASUS genom åren och samtliga har strulat på något vis. Det senaste moderkortet jag köpte var förra året och sedan dess har jag undvikit dem totalt. Den enda datorkomponent som jag kan komma på såhär på rak arm som strulat förutom dessa var ett nätaggregat från Corsair för några år sen. Så 4 av 5 struliga hårdvarukomponenter som jag ägt har varit ASUS.

Vilket populärt märke undviker du?

Visa signatur

STATIONÄRA: NZXT H7 Flow 2024 | MSI B550 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 5700X + Noctua DH-15 | Gainward RTX 3090 Phoenix 24GB | 64GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Be Quiet! Straight Power 12 1000W 80+ Platinum | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | 43" Philips The One 43PUS8949 4K/144MHz | Logitech G703 | Logitech MX Keys S | HyperX Cloud III Wireless

LAPTOPEN: Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2x8GB Samsung 5600MHz | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | Logitech G703

Permalänk
Medlem

Gigabyte.
Haft moderkort och GPU från dom, och alla har strulat på ett eller annat sätt.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem

Gigabyte.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Nvidia (vilket inkluderar 3:e partstillverkarna när det är Nvidia kort).

Permalänk
Medlem

Gigabyte.
Och tyvärr halvt undermedvetet Asrock i viss mån.

Permalänk
Medlem

Gigabyte här också

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800x3D | GPU: Asus Prime 5070 Ti OC | Mobo: Asus ROG Strix B650E-F | RAM: 32GB Kingston FURY Beast 6000MHz CL30 | M.2 2 x Kingston FURY Renegade 2TB | SSD: Samsung 860 EVO 1TB | PSU: Phanteks AMP GH 850W ATX 3.1 | Kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Chassi: Lian Li LANCOOL 216 RGB | Monitor: Lenovo Legion Y27q-20 | Tangentbord: Mountain Everest Max MX Brown | Mus: Glorious PC Gaming Race Model I | Hörlurar: Sennheiser HD 560S

Permalänk
Medlem

Nvidia, Gigabyte och Asus

Permalänk
Hedersmedlem

Gigabyte.
Till viss men betydligt mindre del, ASUS. De har fortfarande saker som är bra, men sällan förstahandsvalet.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Nvidia, helt enkelt för att jag använder Linux för spelandet bland annat, och det är aldrig några konstigheter med AMDs GPU i Linux eftersom det finns färdigt stöd för den i kärnan redan. Inte för att jag hade några större problem med Nvidia (3060) som jag hade förut, men man läser ju ständigt att Nvidia har problem (förr eller senare) med Linux (vid spel) så när GPU skulle uppgraderas så var det naturligt med AMD för att slippa alla problem som eventuellt Nvidia har eller kommer att få.

Undviker även Logitechs tangentbord, då alla som jag använt, en 5st, senast inom ett par år eller så givit dubbeltryck på en eller flera tangenter till slut.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Rekordmedlem

Intel, Nvidia och Apple.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

MSI och HP.

Permalänk
Medlem

Gigabyte och HP då det är dessa som gått sönder mest för mig. Gigabyte är väl det jag läst mest rubriker om där saker gått sönder. Jag skulle nog inte utesluta köp, men undviker så mycket jag kan.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 7 5700X3D - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - Asus Radeon RX7800 XT DUAL OC 16 GB - OS Debian Sid

Permalänk
Medlem

Asus, Gigabyte och Nvidia.

Permalänk
Medlem

Kingston. Vet inte ens varför.

Har därav aldrig haft några problem med märket, naturligtvis.

Kanske jag helt enkelt förväntar mig Jamaica timings..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Gigabyte och MSI, hade lätt strul med dessa för herrans massa sen så det ligger väl kvar och gnager.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

AMD

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Avstängd
Skrivet av favouredhawk:

Det populära märke jag undviker allra mest är ASUS. Jag har haft 1 grafikkort, 1 nätaggregat samt 2 moderkort från ASUS genom åren och samtliga har strulat på något vis. Det senaste moderkortet jag köpte var förra året och sedan dess har jag undvikit dem totalt. Den enda datorkomponent som jag kan komma på såhär på rak arm som strulat förutom dessa var ett nätaggregat från Corsair för några år sen. Så 4 av 5 struliga hårdvarukomponenter som jag ägt har varit ASUS.

Gigabyte !, mitt favfabrikat är Asus har använt dom sen 1999 aldrig några problem

Permalänk
Medlem

Corsair RAM.

Permalänk
Medlem

Seagate och WD för hårddiskar.
I övrigt undviker jag inget märke inom nån komponentkategori som är aktuell för mina datorer. Möjligen då oetablerade märken som jag inte vet nåt om.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Gigabyte, men blev så att jag ändå kör gigabyte grafikkort och moderkort nu

Visa signatur

9800X3D | Gigabyte 4090 Gaming OC | 2x16GB 6000 MHz
Gigabyte X870 AORUS ELITE WIFI7 ICE
Fractal Torrent | KC3000 4TB + 2TB | RM1000X | NH-D15 G2
LG 38GN950 | Logitech G502X Plus + G915X

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har hållt mig från Gigabyte generellt pga strulet de haft med bland annat sina brinnande nätagg för några år sen...
(hade även något moderkort från dem för många år sen som strulade en del vill jag minnas)
Men kan nog tänka mig ge dem en chans nån gång framöver igen.

Har tidigare köpt mycket Asus och det har hållt OK för mig, men har hört mycket skräckhistorier om deras kundservice (Gamers Nexus mm) så försöker leta alternativ. Blir MSI moderkort nästa bygge så får vi se hur det går

Asrock har haft för mycket strul med X3D CPU:er så de kommer jag undvika en period framöver.

Någon nämnde Kingston och även för mig var de länge ett superbudgetmärket för SSD som man liksom inte riktigt kunde lita på, men sen de släppte tex KC3000 och Kingston Renegade mfl så har jag vänt där: deras lite mer påkostade grejer är helt OK! (inte lika förtjust i deras NV2 och NV3 dock)

NZXT har varit gränsfall pga tex bränderna i deras H1 chassi och hur de hanterat deras dyra hyrservice Flex, men nu blev det ett NZXT H7 chassi till nästa bygge ändå. Får se hur det blir framöver.

*edit*
Razer är ett märke jag undvikit hittills även om jag inte vet om det är helt rationellt längre. Vill minnas de var tidiga med drivrutiner som var "always online" vilket jag var rätt anti då... Och hört lite mycke skräckhistorier om skakig kvalitet.

Annars är man nog mer åt andra hållet att man är lite feg att prova nyare okända märken

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

gigabyte pga nätaggen, msi pga deras fula bios och kassa moderkorts fläktkontroll back in the days, kanske är bättre nu men nej tack

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - kingston fury 64gb 6000mhz ddr5 - xfx 9070 xt - 2tb kingston fury m2 - 1tb wd black sn850 - 1tb wd black sn850x - corsair rm1000x - lg 34gs95qe - lg 27gl850-b - acer xv322qkkv

Permalänk
Medlem

Gigabyte pga deras nätagg
NZXT pga chassiet som började brinna, de skötte ju dessa ärenden så sjukt dåligt så man tappade allt förtroende.
Nvidia har jag inte så mycket förtroende kvar heller hos så senast blev det ett AMD kort.
Asus har man sett en hel del skräckexempel på men blev faktiskt ett Asus moderkort + GPU senast ändå.

Permalänk
Medlem

Gigabytes moderkort/PSU vägrar jag.
Försöker undvika Kingston (SSD), Sapphire, Corsair (AIO/chassi/tillbehör) och allt Steelseries.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Asus och gigabyte, mestadels då båda har senaste åren bevisat att dom skiter fullkomligt i deras kunder och mer än gärna kör över dom under garantiärendet.

Sen inte komponenter men när det kommer till kringutrustning så skyr jag numera logitech som pesten då deras support är totalt tappad, blev under ett halvår fram och tillbaka guidad till att använda tre mjukvaror som uttryckligen inte ens har stöd för produkten jag haft problem med! Totalt inkompetenta och kan inte ett jota om deras egna produkter.

Visa signatur

here we go!