Hur förlänger man windos 10 support?

Permalänk
Medlem

Hur förlänger man windos 10 support?

Windows 10 går ut i oktober och man har möjlighet att förlänga supporten, Jag har läst på microsofts sida men det verkar krångligt. Vet någon här hur man exakt går tillväga?

Permalänk
Hedersmedlem

Enklaste sättet är att låta bli och uppgradera till 11 istället.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog hellre rekommendera Linux såvida du inte ha program som kräver Windows.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det i augusti/september kommer ut mer exakt hur man ska göra eftersom MS då kommer att få in en massa frågor om det och inser att de måste ta fram bättre information.

Permalänk

Ren spekulation!

troligen kommer det gå nått åt hållet.

betala xxxx/xxx kr per år/månad genom att använda betalmetod inloggad på microsofts butik och din licens kopplad till microsoft konto.

har för mig det gick ryckte för längre sen om typ 600:- per år för att fortsätta få uppdateringar eller om det t.om. var per månad efter någon av de första nyheterna om end of life av win 10 här på forumet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ren spekulation!

betala xxxx/xxx kr per år/månad genom att använda betalmetod inloggad på microsofts butik och din licens kopplad till microsoft konto.

har för mig det gick ryckte för längre sen om typ 600:- per år för att fortsätta få uppdateringar eller om det t.om. var per månad efter någon av de första nyheterna om end of life av win 10 här på forumet.

30 dollar för ett år skriver Microsoft.
https://support.microsoft.com/sv-se/windows/supporten-f%C3%B6...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ren spekulation!

det senaste jag har hört är ca 350kr/år för privatpersoner och ett högre pris för företag

Permalänk
Skrivet av CeciliaB:

ja se där iaf ett bekräftat pris då.

men vet i fan om det ändå är värt att betala 350:- för att förskjuta att uppdatera till win 11 ett år eller gå över till linux.

dock om man går in på länken om just ESU så säger den ett helt annat pris och att priset kommerdubblas per år man förlänger.

Citat:

https://learn.microsoft.com/en-us/windows/whats-new/extended-...

How much does ESU cost?

Extended Security Updates for organizations and businesses on Windows 10 can be purchased today through the Microsoft Volume Licensing Program, at $61 USD per device for Year One. For more information, see When to use Windows 10 Extended Security Updates. The price doubles every consecutive year, for a maximum of three years. ESU is available at no additional cost for Windows 10 virtual machines in the following services:

men kanske bara gäller för comersiel licens.

men iaf totalt $210 (2450:-) om dina $30 stämmer för att förlänga upp till ESU max 3 år i bästa fall.

edit.

missa att de fortsatte längre ner...

Citat:

Additionally, Windows 10 endpoints connecting to Windows 365 Cloud PCs will be entitled to the ESU for up to three years, with an active Windows 365 subscription license. For more information about Windows 365, see What is Windows 365?.

For individuals or Windows 10 Home customers, Extended Security Updates for Windows 10 will be available for purchase at $30 for one year.

så $30 för win 10 home tolkar jag det som då och $61 för pro och andra varianter av win 10 licens.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Jag tror att det i augusti/september kommer ut mer exakt hur man ska göra eftersom MS då kommer att få in en massa frågor om det och inser att de måste ta fram bättre information.

Ja, och jag tror dessutom att det strax innan dess kommer att drälla av websidor som, mot en smärre kostnad eller ett "gratisverktyg" som installerar trojaner etc patchar om den Windowsinstallation man redan har till Extended Support.

Bäst vore ju om MS anpassade sig lite efter verkligheten och såg till att Win 10 fortsatte få säkerhetsuppdateringar 3 år till, däremot är det ju helt rimligt att inte ge nya funktioner, kanske plocka bort några som är extra osäkra, etc.

(Det kommer nog dessutom att spridas mer säkra metoder att flytta över sin installation till LTSC, eller nyinstallation av LTSC - att installera utan nyckel gör att man hamnar i "evalueringsläge" och det är nog inte olagligt men sedan räcker det i princip med en rad i powershell för att bli helt upplåst - detta är nog inte helt lagligt och detaljer får inte diskuteras, men det är en bättre lösning än att folk installerar trojaner eller kör med helt osäkra system)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Installera LTSC är bästa sättet om man vill ha kvar Windows 10.
Finns billiga nycklar till detta att köpa för aktivering (typ 15$) om man inte vill gå "icke sweclockers godkänd väg"

Kört LTSC själv i flera år och kommer fortsätta med W10 LTSC tills något vitalt inte fungerar längre typ.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Pirum:

Ja, och jag tror dessutom att det strax innan dess kommer att drälla av websidor som, mot en smärre kostnad eller ett "gratisverktyg" som installerar trojaner etc patchar om den Windowsinstallation man redan har till Extended Support.

Bäst vore ju om MS anpassade sig lite efter verkligheten och såg till att Win 10 fortsatte få säkerhetsuppdateringar 3 år till, däremot är det ju helt rimligt att inte ge nya funktioner, kanske plocka bort några som är extra osäkra, etc.

(Det kommer nog dessutom att spridas mer säkra metoder att flytta över sin installation till LTSC, eller nyinstallation av LTSC - att installera utan nyckel gör att man hamnar i "evalueringsläge" och det är nog inte olagligt men sedan räcker det i princip med en rad i powershell för att bli helt upplåst - detta är nog inte helt lagligt och detaljer får inte diskuteras, men det är en bättre lösning än att folk installerar trojaner eller kör med helt osäkra system)

Skrivet av Nivity:

Finns billiga nycklar till detta att köpa för aktivering (typ 15$) om man inte vill gå "icke sweclockers godkänd väg"

Kört LTSC själv i flera år och kommer fortsätta med W10 LTSC tills något vitalt inte fungerar längre typ.

Det är lugnt, Swec skrev själva en artikel för ett tag sen om hur AI hjälpte nån att aktivera datorn, de inkluderade bild med kommandot

https://www.sweclockers.com/nyhet/40752-copilot-hjalper-dig-f...

Permalänk
Medlem

Tjänsten heter Extended Security Updates (ESU).
Jag antar att man kommer att kunna köpa tjänsten i Microsoft Store direkt i windows, utan att besöka någon websida.
Det är alltså ungefär samma sak som de säkerhetsuppdateringar man brukar få var annan vecka natten mellan tisdag och onsdag.
Tycker man det räcker med windows defender, d.v.s. det anti-virusprogram som kommer med Windows 10, så kommer den tjänsten fortsätta gratis i några år till.

Det finns 2 versioner: consumer och business.
Consumer = Windows Home
Business = Windows Professional

Som Consumer kan man betala $30 för ETT års support (till oktober 2026).
Som Business kan man betala för upp till 3 år: $61 första året, $122 andra året, $244 tredje året.

Om nu Microsoft ändå gör säkerhetsuppdateringar i tre år till, varför inte låta alla få gratis uppdateringar till oktober 2028?
För att folk är dumsluga - alla skulle älska det, fortsätta köra win10 till 2028 och sedan fråga om betalda uppdateringar efter 2028.
Microsoft vill bara skrota win10 och aldrig se det mer.

Vad är främsta skälet till varför man INTE ska fortsätta betala för win10?
För att program kommer sluta stödja win10, d.v.s. de kommer sluta fungera.
Dock kommer det att ta flera år innan saker slutar fungera (men de KOMMER att sluta fungera till slut).

Steam slutade stödja Win7, så man inte kunde spela spel längre.
Jag har ingen aning om hur länge Steam kommer att fortsätta stödja win10, men microsoft slopade support till win7 i 2020 och steam slopade support för win7 i 2024.
Gissningsvis kommer Steam fortsätta stödja win10 till minst 2029.

Permalänk
Medlem

Just Steam kan också bero på andra faktorer, hur Chrome-gänget resonerar exempelvis, men problemet med Windows 11 är att riktigt kompetenta datorer inte är kompatibla med det (om man följer Microsofts riktlinjer).

Går ju att sitta på en Core i7 7700k eller 8-kärnig Ryzen 7 1700x (för att ta två ganska vanliga CPU), 32GB RAM etc och ändå inte kunna installera Win11. Och man kanske köpte nytt strax innan Win11 släpptes. Många trodde Windows10 var ett "säkert kort".

Om vi leker med tanken att MS ändå supportar med säkerhetsfixar 3 år till för alla, då kommer ytterligare 3 år av Windows 11-datorer att ha sålts, och 3 år Windows 10-burkar kan ha avpolleterats på ena eller andra sättet. Tror många som köpt en datorn sedan ca 2010—2011 räknar med minst 10 års hållbarhet på burken.

Köpte man ny dator 2010 kunde man köra Windows 7 och sedan Win 8/10 fram till 2025, åtminstone om man inte hade lastgammalt grafikkort, men det finns datorer sålda som nya mellan 2017—2020 som inte klarar Windows 11. Där är det lite klent med support till 2025. Man kan diskutera vad som är MS ansvar, men jag tror inte de tjänar mycket på att tvinga över folk till andra OS eller köp av ny dator.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det är lugnt, Swec skrev själva en artikel för ett tag sen om hur AI hjälpte nån att aktivera datorn, de inkluderade bild med kommandot

https://www.sweclockers.com/nyhet/40752-copilot-hjalper-dig-f...

lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

men det finns datorer sålda som nya mellan 2017—2020 som inte klarar Windows 11. Där är det lite klent med support till 2025. Man kan diskutera vad som är MS ansvar, men jag tror inte de tjänar mycket på att tvinga över folk till andra OS eller köp av ny dator.

Nu säger jag inte att M$ är goda (för det är de inte), men folks konspirationsteorier är skogstokigt fel.

För det första tar det tid att utveckla OS.
Det M$ utvecklar idag är saker som kommer att släppas om 5 år, 2030.
När Win11 släpptes var ett av kraven TPM2 och alla tyckte att det var dumheter.
Nu idag börjar vi se vad M$ vill använda TPM2 till (d.v.s. saker som de började utveckla runt 2020).
M$ (och alla andra stora IT-företag, som google, apple, meta,...) håller på att skrota lösenord. Istället ska vi använda passkeys.
Passkeys är mycket säkrare än lösenord... och de lagras i... TPM2.
Detta visste M$ när de satte upp kraven för win11 för 5 år sedan - men folk trodde på konspirationsteorier om att M$ ville att folk skulle köpa nya datorer och därmed tjäna pengar på nya win11-licenser.
Pengarna M$ drar in på windows-licenser är numera en spottstyver i M$ omsättning.
Gissningsvis drar de in mer pengar på annonser och telemetri i windows än på windows-licenser.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om jag måste betala 61 dollar för ett års förlängd support. Jag uppgraderade till windows 10 gratis från windows 8, jag fick windows 10 pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag undrar om jag måste betala 61 dollar för ett års förlängd support. Jag uppgraderade till windows 10 gratis från windows 8, jag fick windows 10 pro.

Jag tror inte det, men hittar ingen exakt info.
Det finns 2 lösningar, Business och Consumer, som riktar sig mot 2 olika målgrupper: företag och privatpersoner.
Det står faktiskt ingenstans att Business kräver Windows Pro, eller att Consumer bara går att köra på Windows Home.
Däremot såg jag något som antydde att man bara kan köpa Business om man har ett registrerat företag.
Anledningen till att man inte hittar info om hur man köper Consumer är att Microsoft inte släppt info om det ännu - utan det kommer "senare".
Skulle Consumer bara fungera på Home kan man nedgradera till Home; det du blir av med är bitlocker, remote desktop och group policy.

Källor:

Nedgradera till Home
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/how-to-...

Business ESU
https://learn.microsoft.com/en-us/windows/whats-new/extended-...

Aktivera Business ESU
https://learn.microsoft.com/en-us/windows/whats-new/enable-ex...

Om att köpa Consumer ESU (för $30)
https://www.tenforums.com/windows-updates-activation/218262-c...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Pirum:

Just Steam kan också bero på andra faktorer, hur Chrome-gänget resonerar exempelvis, men problemet med Windows 11 är att riktigt kompetenta datorer inte är kompatibla med det (om man följer Microsofts riktlinjer).

Går ju att sitta på en Core i7 7700k eller 8-kärnig Ryzen 7 1700x (för att ta två ganska vanliga CPU), 32GB RAM etc och ändå inte kunna installera Win11. Och man kanske köpte nytt strax innan Win11 släpptes. Många trodde Windows10 var ett "säkert kort".

Om vi leker med tanken att MS ändå supportar med säkerhetsfixar 3 år till för alla, då kommer ytterligare 3 år av Windows 11-datorer att ha sålts, och 3 år Windows 10-burkar kan ha avpolleterats på ena eller andra sättet. Tror många som köpt en datorn sedan ca 2010—2011 räknar med minst 10 års hållbarhet på burken.

Köpte man ny dator 2010 kunde man köra Windows 7 och sedan Win 8/10 fram till 2025, åtminstone om man inte hade lastgammalt grafikkort, men det finns datorer sålda som nya mellan 2017—2020 som inte klarar Windows 11. Där är det lite klent med support till 2025. Man kan diskutera vad som är MS ansvar, men jag tror inte de tjänar mycket på att tvinga över folk till andra OS eller köp av ny dator.

Har nyligen uppgraderat till en AMD Ryzen 7 5700X från en Ryzen 7 1700x, orsaken är EOL för W10, priset är inte farligt går att få tag på för 1500 kr, de som har Intel borde ha liknande möjligheter.
Se bara till att ditt moderkort stödjer de nya processorerna och att du uppgraderat UEFI.
Min nya CPU är lika snål (65W) och jag fick högre prestanda, även om jag var nöjd med prestandan sedan tidigare.
AMD Ryzen 7 5700X

Sammanfattningsvis; för er som har möjlighet, är ofta en uppgradering av CPU ett bättre alternativ i stället för att krångla med W10.

Ett annan möjlighet är förstås Linux, men det passar inte alla.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Sammanfattningsvis; för er som har möjlighet, är ofta en uppgradering av CPU ett bättre alternativ i stället för att krångla med W10.

Men det löser väl bara problemet med för gammal processor?
Inte om man saknar TPM2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Inte om man saknar TPM2?

TPM är inget krav. Inställningar från Rufus nedan:

Hävdar fortfarande att Windows 11 är körbart på det mesta från 2010 och senare.

Dock går det inte att komma runt kraven på 64-bitars CPU samt POPCNT-instruktioner.

Själv kan jag köra Windows 11 på allt utom två gamla laptops (Pentium M resp. Core2Duo) samt två tablets med 32-bitars UEFI här. Har dock valt bort 11:an av andra skäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Nu säger jag inte att M$ är goda (för det är de inte), men folks konspirationsteorier är skogstokigt fel.

För det första tar det tid att utveckla OS.
Det M$ utvecklar idag är saker som kommer att släppas om 5 år, 2030.
När Win11 släpptes var ett av kraven TPM2 och alla tyckte att det var dumheter.
Nu idag börjar vi se vad M$ vill använda TPM2 till (d.v.s. saker som de började utveckla runt 2020).
M$ (och alla andra stora IT-företag, som google, apple, meta,...) håller på att skrota lösenord. Istället ska vi använda passkeys.
Passkeys är mycket säkrare än lösenord... och de lagras i... TPM2.
Detta visste M$ när de satte upp kraven för win11 för 5 år sedan - men folk trodde på konspirationsteorier om att M$ ville att folk skulle köpa nya datorer och därmed tjäna pengar på nya win11-licenser.
Pengarna M$ drar in på windows-licenser är numera en spottstyver i M$ omsättning.
Gissningsvis drar de in mer pengar på annonser och telemetri i windows än på windows-licenser.

Då kan dom ju sätta det som "optional" så vi kan uppgradera utan att behöva skrota fullgod hårdvara. Istället för att kräva det så att några få personer kan börja använda passkeyes...

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

TPM är inget krav. Inställningar från Rufus nedan:

https://rufus.ie/pics/screenshot4_en.png

Hävdar fortfarande att Windows 11 är körbart på det mesta från 2010 och senare.

Dock går det inte att komma runt kraven på 64-bitars CPU samt POPCNT-instruktioner.

Själv kan jag köra Windows 11 på allt utom två gamla laptops (Pentium M resp. Core2Duo) samt två tablets med 32-bitars UEFI här. Har dock valt bort 11:an av andra skäl.

Ja, jag hävdar samma sak som du, med noteringen att man måste manuellt installera den stora XXH2 uppdateringen som kommer 1 gång per år, eller om man inte vill göra det varje år, så räcker det med vartannat år om man t.ex. installerar årets 25H2 så får ju den uppdateringar fram tills att 27H2 kommer ut, eller precis däromkring iallafall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Även SSE4.2 för aktuell version.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Det är väl dock egentligen endast IoT-versionen (10 21H2 IoT LTSC) som egentligen tillför något avsevärt i det avseendet? Den supportas till 13 Jan 2032.

Den vanliga 10 21H2 LTSC supportas ju ändå bara till 12 Jan 2027, det är ju knappt värt besväret?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anthra:

Inte om man saknar TPM2?

Senare Ryzen har TPM inbyggt, man slår på det i BIOS.

Edit; det är frånvaron av andra funktioner som ställer till det, inte TPM, kommer inte ihåg vilka, vi hade en stor diskussion om detta tidigare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Inte om man saknar TPM2?

Alla processorer som stöds har inbyggt TPM.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus