Lite feedback på chassival på kommande luftbygge (stilrent, inget bling, midrange+)

Permalänk
Medlem

Lite feedback på chassival på kommande luftbygge (stilrent, inget bling, midrange+)

Tjamoss, tänkte kolla om nån ville ge lite input på chassival till kommande bygge nu i sommar.
Uppskattar andras funderingar o åsikter!

Komponenter:
CPU: 9800X3D kyld av Thermalright Phantom Spirit
Grafikkort: nånstans i rangen från 5070ti (eller möjligen 9700xt) upp till i teorin ett nedklockat 5090
(Säg att chassit ska kunna klara upp till 500W GPU ungefär utan att låta som en dammsugare och utan att brinna upp)
Lagring: 3st M2-diskar. (dvs jag kräver inga diskplatser mer än möjligen nån nödplats för 2.5 eller 3.5)
PSU: Corsair RMx1000 (16 cm långt vill jag minnas)
Moderkort: inte spikat men vanlig ATX

Preferenser chassi:
Vill ha ett hyfsat normalt stilrent ATX midtowerchassi utan RGB (eller minimal RGB åtminstone) och utan LCD-paneler osv.
Fokus på bra ventilation och tysthet till "mid price" eller vad man nu ska säga. (säg 1000 till max 3000kr men då ska det vara riktigt bra/snyggt)
Jag vill egentligen helst inte ens ha ett fönster på sidan, i andra hand mörktintat eller mesh, i tredje hand vanligt glas.
Vill inte ha ett onödigt luftigt/stort chassi men vill få in moderna grafikkort enligt ovan

Chassin jag kollat på: (i ungefärlig prioordning)
Fractal Meshify 3 verkar fått bra betyg och klarar 35 cm GPU vilket väl borde vara tillräckligt? Nån som hunnit byggt i den? Lutar lite åt den, även om den är lite för dyr än tycker jag och den buckliga fronten är lite småful
Fractal North och North XL ser ju OK ut, men är ventilationen bra nog om man slänger i ett kraftigt grafikkort? (vanliga ser lite kompakt ut inuti men ska ju rymma kort lika stort kort som Meshify 3... XL-varianten är på gränsfall till för stor)
NZXT H7 har en finurlig PSU-montering på höjden så man kan stoppa fläktar i botten och få till rejält luftflöde!
Fönstret är dock enormt och inte riktigt min grej som sagt... Men om någon här har byggt ett luftbygge i chassit och fått bra temps så skulle jag kunna tänka mig det
Fractal Torrent Compact är på rea på Webhallen nu, men jag tänker att 33cm är verkligen på gränsen till för litet för grafikkort nuförtiden? Börjar bli lite gammalt också, samt jobbig kabeldragning. (Vanliga Torrent tycker jag nog är lite för stor)

Någon som har lite återkoppling på lådorna ovan (extra värdefullt den som jobbat i fler av dem) eller har några bra alternativ?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Lite uppföljning bara:
Det blev ett NZXT H7 Flow (2024) till sist! (utan RGB )

Var inte lätt att bestämma sig men resonerade att det chassit troligen har mest flexibilitet och potentiell kylförmåga med sina väl tilltagna mått och med sin layout med bottenfläktarna.
Är nog dags för mitt första fönsterchassi också
Får se hur mycket jag kommer störa mig på fönstret och det kanske lite för luftiga innanmätet...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för att du uppdaterade, jag sitter i en väldigt lik sits som dig just nu och de chassin du listat har hjälpt mig lite på vägen om vart jag ska börja kika. Ska försöka få ihop ett bygge med liknande komponenter och prisbild, bryr mig inte alls om rgb utan vill bara ha bra luftflöde och så låg ljudnivå som de går till så bra prestanda utan att gå overboard med kostnaderna.
Har än landat i samma cpu med samma kylare, samma psu dock såg jag någon som klagade på någon annan variant av corsair 1000 watt så blev lite orolig där för ljudet och grafikkort lutar mot 9070 xt eller 5070 ti.

Vilket grafikkort tog du?
Vore intressant också om din leverans inte tar jättelång tid och veta hur bygget blir under last för dig ljudmässigt som vidare uppföljning om jag inte hunnit beställa än vid det laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ypzon:

Tack för att du uppdaterade

Tack för respons Inte helt lätt att välja!
Om du är OK med de relativt begrändade innermåtten och kan leva med priset så verkar Meshify 3 fått väldigt bra ren rå prestanda "out of the box" i de tester jag sett. Min förhoppning är att NZXT lever upp med lite tweaks och fler fläktar.
Kan finnas andra chassin om man kan leva med lite mer bling... Jag kollade tex Phanteks G400A men hörde något om missljud på den, plus att den bara finns med RGB verkar det som.
Kollade även tex Montech HS01 som är kompakt med intressant kyllösning, men det verkade lite quirky och kanske bökigt att bygga i - värt att kolla lite recensioner kanske?

Resten nedan är väl lite OT för tråden egentligen kanske, men vafan jag skapade ju den

Skrivet av Ypzon:

Har än landat i samma cpu med samma kylare, samma psu dock såg jag någon som klagade på någon annan variant av corsair 1000 watt så blev lite orolig där för ljudet

Coilwhine är nog en risk för alla agg egentligen, även om det nog ökar med lägre kvalitet.
Har hört att oväsen är vanligare på RMe som är en mer budgetplattform, så jag håller tummarna RMx serien är tillräckligt hög nivå.
Jag kollade även på tex NZXT C-serien av agg som jag tror är relativt lika RMx aggen. (samma OEM, troligen liknande plattform?) Recension här.
Seasonic Vertex var också intressant men för dyrt.
Slutligen är det rea på ASUS ROG Strix 1000W platinum för 1999 men rean slutar IDAG. Recension här.
Bra pris för platinum, men jag hoppade den pga höga inrush currents och att fläkten ibland kunde ha missljud som störde fast den mäter grymt lågt på ljudnivå... Och för att det ser lite för blingigt ut och jag är lite försiktig med Asus.

Skrivet av Ypzon:

och grafikkort lutar mot 9070 xt eller 5070 ti.
Vilket grafikkort tog du?

Har inte spikat, och har lite lätt ångest över det Kan bli att jag behåller mitt 3080 ett tag till...
9070xt är prisvärt men verkar som prestanda är lågt i tex Assetto Corsa Competetione och potentiellt andra bilspel, och jag vill att VR ska funka klockrent och där verkar AMD svaga...
Och jag har en skärm som bara stödjer gsync så tappar variabel synk om jag byter till AMD. (skärmbyte lär väl ske förr eller senare också, men finns inget klockrent jag vill köpa just nu)
5070ti är väl ok men relativt dyrt. 5080 är oprisvärt och inte tillräckligt stort hopp över 5070ti tycker jag. (Får se om det kommer ett 5080ti eller super ) 5090 är ett dyrt hungrigt monster men man kan ju drömma om nån rea Beggat 4090 kanske tänkvärt?

Skrivet av Ypzon:

Vore intressant också om din leverans inte tar jättelång tid och veta hur bygget blir under last för dig ljudmässigt som vidare uppföljning om jag inte hunnit beställa än vid det laget.

Det kommer nog tyvärr kunna ta ett tag, vissa komponenter landar nog inte förrän om någon dryg vecka, och jag har inte köpt på mig riktigt allt... (tex CPU kvarstår - hoppas på nån liten rea innan resten är inköpt )
Och jag har ju en fungerande burk vid sidan av, så kommer sannolikt bygga i lugn o ro när semesten börjar vid midsommar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja jag får kolla upp meshify, se vad recensionerna säger, gillar att den inte har glasdörr osv, men ska den ha begränsade innermått menar du?

Nätagg ingår iaf i den här delen av forumet tillsammans med chassi så
Det var just RMe någon klagat på, RMx har jag inte sett så mycket så kan ju hålla tummarna på att de inte är några problem där och som du säger, man vill inte lägga för mycket på den biten, den ska ge ström och va tyst, det räcker

Jag sitter på ett 2070 så har väl lite större behov än dig, har läst på en del nu och sitter väl och bevakar priserna lite och hoppas på en rabatt på någon av de korten jag tycker verkar intressantast.

Ah du köper din burk bitvis med rea-priser, jag funderar fortfarande själv på om jag antingen bara ska vänta på en fin rea på grafikkort och sen köpa hela bunten därifrån eller köpa allt styckvis för maximera rabatterna, det som får en att tveka med styckvis är ju mest det där om något går sönder under garantitid att minnas var man köpte det då.

Permalänk
Medlem

Måste nämna här också: overkill på många sätt, men går att köra NZXT C1200 nätagg för 1673 kr på Amazon
https://www.amazon.se/dp/B0DCJCQZDC/ref=asc_df_B0DCJCQZDC/

Jag har beställt Corsair RMx redan så orkar nog inte byta, men det är en bra deal!
Kvalitetsmässigt jämförbart såvitt jag förstår.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Glömde svara: Meshify 3 är hyfsat rymlig, tar grafikkort till 349mm och CPU-kylare till 173mm så den klarar ju de allra flesta lösningar... men inte riktigt ALLA grafikkort, och man vet ju inte vad som dyker upp.
Det finns nog några enstaka värstingkort som inte passar på längden eller bredden (man riskerar att behöva klämma PCIE/12VHPWR kabeln för snävt osv)...

I praktiken tror jag att det bör gå att hitta bra alternativ som passar i Meshify 3! (speciellt om man aldrig kommer köpa typ 5090 kort )
... men i slutändan den här gången blev det ett chassi där jag kan vara trygg att ALLT ryms
(normalt brukar jag sikta hårdare på att hålla yttermåtten lite mer kompakta - får se hur det blir den här gången!)

---

Tror du tänker rätt att fokusera mest på priset på grafikkortet, det är ju oftast dyrast!
Samtidigt: dyker det upp andra delar till rätt pris som du känner att det är "rätt pryl till rätt pris" skulle jag slå till!
(det där nätagget är en bra deal tex, om du inte tycker storleken är alldeles för overkill)
Jag sparar mejlen så brukar inte vara så svårt att söka efter komponenter där... (finns ju alltid andra workarounds som att gå in på alla ställen man handlar på och söka i gamla ordrar, eller skriva en fin liten lista på komponenterna och var de kommer från från början )

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo jag såg den, blev sugen, sen läste jag den här:
https://hwbusters.com/best_picks/best-atxv3-pcie5-ready-psus-...
Och började vela lite
Framförallt på average fan noice, vet inte hur de mäter detta direkt, vad är average, hade hellre sett hur mycket den låter med olika loads, och vad blir då max eller hög nivå.
Men ja, den låg på 26.16 db medans corsair rm1000x är på 24.81 och sen snegla man på de där under 20, men de kanske är riktigt dyra. Dock har ju NZXT väldigt bra performance.

När man väl börjar läsa tester så kan man aldrig va nöjd utan att ta de bästa känns det som hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ypzon:

Jo jag såg den, blev sugen, sen läste jag den här:
https://hwbusters.com/best_picks/best-atxv3-pcie5-ready-psus-...
Och började vela lite
Framförallt på average fan noice, vet inte hur de mäter detta direkt, vad är average, hade hellre sett hur mycket den låter med olika loads, och vad blir då max eller hög nivå.
Men ja, den låg på 26.16 db medans corsair rm1000x är på 24.81 och sen snegla man på de där under 20, men de kanske är riktigt dyra. Dock har ju NZXT väldigt bra performance.

När man väl börjar läsa tester så kan man aldrig va nöjd utan att ta de bästa känns det som hehe

Den är ju fortfarande högt uppe i listan dock
Och går du in på själva recensionen så kan du kolla mer detaljerat vid vilken last de olika volymerna gäller.
https://hwbusters.com/psus/nzxt-c1200-atx-v3-1-psu-review/9/
Känns som det här agget är så överbyggt att fläkten lär gå rätt sällan och rätt tyst i praktiken!
(Och decibelmätaren är inte allt: Asus Strix Gaming hade ju som sagt vissa ljud från fläktlagrena fast den har grymma decibelvärden)
Men yes, du får fundera på den
Corsair har nog vissa andra fördelar att det är ett större märke här, och det lär vara lättare med support och att få tag i extra kablar osv om det behövs tex.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Slog till på den i morse nu. Så första delen köpt. Sen såg jag att computersalg listade ett Asus tuf 5070 ti white för 5500 kronor.. velade ett tag l fundera på om de listat fel men sen tänkte jag att jag försöker köpa. De hamna i korgen till rätt pris osv. Fyllde i allt, sen vid klarna så fastna jag, snurrade ett tag och när jag ladda om sidan va kortet listar på 19900 kronor.. kan inte annat än undrar om jag inte velat 3 minuter, hade jag kunnat hunnit smyga iväg en beställning och fått de för de. Vet ju att komplett när de listat fel skickade korten för de för det var deras misstag.

Permalänk
Medlem

Kanske liten sen feedback i tråden, men har börjat bygga nu i NZXT H7 (2024)
Det mesta är på plats, egentligen bara CPU, CPU-kylare samt Grafikkort (och lite fler fläktar) som saknas.
CPU kommer köpas inom kort

Första intrycket är att lådan är rätt skramlig men misstänker det är ganska normen för många lådor nuförtiden. (Tror tex North är ungefär lika skramlig?) Tur man inte ska ha snurrande diskar i den - då hade den nog varit rätt hopplös. Jag tror jag kommer testa försöka få till någon tejp eller något mellan panelerna och chassit, då alla sitter rätt löst och är rätt tunna.
Jag hade missat att det inte finns något sätt att skruva fast sidopanelerna lite stummare och mer permanent - ingen dealbreaker, men lite irriterande.

Storleksmässigt var den större än jag trodde - men inte hopplöst stor och den upplevs än så länge väldigt rymlig och generellt smidig att bygga i.
Ska bli intressant att se om det blir trångt att få in CPU+kylare med allt på plats i chassit eller om jag kommer känna ett behov att plocka ur allting. (Skulle tro det går bra på plats )

Visa signatur