Lite feedback på chassival på kommande luftbygge (stilrent, inget bling, midrange+)
Tjamoss, tänkte kolla om nån ville ge lite input på chassival till kommande bygge nu i sommar.
Uppskattar andras funderingar o åsikter!
Komponenter:
CPU: 9800X3D kyld av Thermalright Phantom Spirit
Grafikkort: nånstans i rangen från 5070ti (eller möjligen 9700xt) upp till i teorin ett nedklockat 5090
(Säg att chassit ska kunna klara upp till 500W GPU ungefär utan att låta som en dammsugare och utan att brinna upp)
Lagring: 3st M2-diskar. (dvs jag kräver inga diskplatser mer än möjligen nån nödplats för 2.5 eller 3.5)
PSU: Corsair RMx1000 (16 cm långt vill jag minnas)
Moderkort: inte spikat men vanlig ATX
Preferenser chassi:
Vill ha ett hyfsat normalt stilrent ATX midtowerchassi utan RGB (eller minimal RGB åtminstone) och utan LCD-paneler osv.
Fokus på bra ventilation och tysthet till "mid price" eller vad man nu ska säga. (säg 1000 till max 3000kr men då ska det vara riktigt bra/snyggt)
Jag vill egentligen helst inte ens ha ett fönster på sidan, i andra hand mörktintat eller mesh, i tredje hand vanligt glas.
Vill inte ha ett onödigt luftigt/stort chassi men vill få in moderna grafikkort enligt ovan
Chassin jag kollat på: (i ungefärlig prioordning)
Fractal Meshify 3 verkar fått bra betyg och klarar 35 cm GPU vilket väl borde vara tillräckligt? Nån som hunnit byggt i den? Lutar lite åt den, även om den är lite för dyr än tycker jag och den buckliga fronten är lite småful
Fractal North och North XL ser ju OK ut, men är ventilationen bra nog om man slänger i ett kraftigt grafikkort? (vanliga ser lite kompakt ut inuti men ska ju rymma kort lika stort kort som Meshify 3... XL-varianten är på gränsfall till för stor)
NZXT H7 har en finurlig PSU-montering på höjden så man kan stoppa fläktar i botten och få till rejält luftflöde!
Fönstret är dock enormt och inte riktigt min grej som sagt... Men om någon här har byggt ett luftbygge i chassit och fått bra temps så skulle jag kunna tänka mig det
Fractal Torrent Compact är på rea på Webhallen nu, men jag tänker att 33cm är verkligen på gränsen till för litet för grafikkort nuförtiden? Börjar bli lite gammalt också, samt jobbig kabeldragning. (Vanliga Torrent tycker jag nog är lite för stor)
Någon som har lite återkoppling på lådorna ovan (extra värdefullt den som jobbat i fler av dem) eller har några bra alternativ?
A modest man is usually admired, if people ever hear of him.