Nikon Coolpix 775 batteriet tar slut snabbt :(

Permalänk

Nikon Coolpix 775 batteriet tar slut snabbt :(

Jag har precis köpt en Nikon Coolpix 775 och batteriet verkar ta slut väldigt snabbt har bara tagit nårra enstaka kort. Har prövat att ladda batteriet i flera timmar men samma resultat :(.
Ska batteriet ta slut så här snabbt?
Ha de bra

Permalänk
Medlem

Vad är "snabbt" ?

Om snabbt är runt 15-25min så är det normalt, LCDn drar bra på batteriet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon
Vad är "snabbt" ?

Om snabbt är runt 15-25min så är det normalt, LCDn drar bra på batteriet.

Mjo typ 15-25min som du säger ok då vet jag att det är normalt

Permalänk

Blir rätt jobbigt då för man är ju tvungen att ta ut batteriet varje gång o stoppa det i adaptern

Permalänk
Medlem

Det kan väl knappast vara normalt att batteriet att ta slut efter 20min.
Min fassas kamera kan vara gång ofantligt mycket längre än så, kan väl
inte vara så stor skillnad mellan kamerorna.

En fråga om Nikon 775: Är det sant att det tar en enorm tid för kameran
att ta själva bilden från det att man har tryckt på knappen???
Så att det blir svårt att fotografera grejor som rör sig menar jag.

Visa signatur

.Philips s20.

Permalänk

Falcon: 15-25 min är på tok för lite batteritid. Runt 1 timme är normalt. Dock så har Nikon oftast ganska svaga batterier om man jämför med t.ex Sony, där vissa av deras modeller klarar sig upp till 3 timmar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mox
Det kan väl knappast vara normalt att batteriet att ta slut efter 20min.
Min fassas kamera kan vara gång ofantligt mycket längre än så, kan väl
inte vara så stor skillnad mellan kamerorna.

En fråga om Nikon 775: Är det sant att det tar en enorm tid för kameran
att ta själva bilden från det att man har tryckt på knappen???
Så att det blir svårt att fotografera grejor som rör sig menar jag.

Mjo det tar en liten stund att ta bilder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NitroTwister
Mjo det tar en liten stund att ta bilder

Går det inte att göra som på olympus; Att man först ställer in fokus på motivet och sen trycker till. På så sett så behöver ju inte kameran autofokusera Efter det att man har tryckt på knappen.....så den gör det före istället....

Visa signatur

.Philips s20.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malicious
Falcon: 15-25 min är på tok för lite batteritid. Runt 1 timme är normalt. Dock så har Nikon oftast ganska svaga batterier om man jämför med t.ex Sony, där vissa av deras modeller klarar sig upp till 3 timmar.

Runt 25min effektiv fototid, med LCD igång, är vad batterierna klarar, jag snackar om laddningsbara AA batterier, t.ex GP 1800mAh.

Att Sony's batterier skulle klara upp till 3 timmar har jag väldigt svårt att tro.

Permalänk
Medlem

Prova att stänga "Continous AF" om det alternativet finns. Coolpix-serien drar generellt sett mycket batterier, men bara då fokussystemet behöver jobba hela tiden. Med "Single AF" kan man ta många fler bilder.

Visa signatur

//Alex
"Non-cooperation with evil is as much a duty as cooperation with good"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mox
Går det inte att göra som på olympus; Att man först ställer in fokus på motivet och sen trycker till. På så sett så behöver ju inte kameran autofokusera Efter det att man har tryckt på knappen.....så den gör det före istället....

Lägg på runt tusen kronor i din/er kamerabudget så har du ju en fin Olympus C-350 Zoom t.ex

Permalänk

I ett kameratest i Finlands största datortidning MikroBitti klarade Sonys DCS-P72 hela 3.06 timmar. Canons PowerShot A70 vann med 3.08 timmar. Sist placerade sig HPs PhotoSmart 935 med endast 22 minuter och näst sämst var Samsungs DigiMax V4 med en batteritid på 35 minuter. Så det är en mycket stor skillnad på batteritiden hos olika kameror. Dessa tider uppmättes med det laddningsbara batteri som medföljde.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malicious
I ett kameratest i Finlands största datortidning MikroBitti klarade Sonys DCS-P72 hela 3.06 timmar. Canons PowerShot A70 vann med 3.08 timmar. Sist placerade sig HPs PhotoSmart 935 med endast 22 minuter och näst sämst var Samsungs DigiMax V4 med en batteritid på 35 minuter. Så det är en mycket stor skillnad på batteritiden hos olika kameror. Dessa tider uppmättes med det laddningsbara batteri som medföljde.

Dem har alltså startat kamerorna och bara låtit dem vara tills dem dog ?

Frågan är då bara vilken den effektiva fototiden är, 3 timmar oavbrutet fotande är helt omöjligt. Eller saknar DCS-P72 LCD och/eller blixt...

Permalänk

Sonys kamera hade både blixt och LCD. Dock verkar det vara alldeles för bra batteritid, men det var så det stod i testet.

Permalänk
Medlem

Enligt Cyberphoto.se ingår det bl.a laddare och 2x AA laddningsbara batterier i DSC-P72 paketet, dem klarar aldrig någonsin 3 timmar.

Den finska tidningen måste fått andra tillbehör eller köpt till något.
Runt 25min effektiv fototid är vad AA batterierna(1800/2100mAh) klarar.
Vad dem andra, t.ex Li-Ion batterierna klarar, har jag ingen aning om.

edit: Inte helt omöjligt att Sony kameran har någon form av "standby"läge efter ett tags inaktivitet för att spara batteri...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mox
Går det inte att göra som på olympus; Att man först ställer in fokus på motivet och sen trycker till. På så sett så behöver ju inte kameran autofokusera Efter det att man har tryckt på knappen.....så den gör det före istället....

Mjo det funkar på 775

Permalänk
Medlem

Men tycker du att det är svårt att fota grejor i rörelse???

Visa signatur

.Philips s20.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mox
Går det inte att göra som på olympus; Att man först ställer in fokus på motivet och sen trycker till. På så sett så behöver ju inte kameran autofokusera Efter det att man har tryckt på knappen.....så den gör det före istället....

Jo det går också

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mox
Men tycker du att det är svårt att fota grejor i rörelse???

Jo det är lite knepigt att ta bilder på saker som rör sej

Permalänk
Medlem

åååå 50% av bilderna tagna med den kameran e på p.stefan.f

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mox
Men tycker du att det är svårt att fota grejor i rörelse???

Inget specifikt problem för just Nikon Coolpix 775, allt som rör sig blir mer eller mindre suddigt, oavsett digikam, om man inte har en riktigt dyr och fin kamera såklart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon
Inget specifikt problem för just Nikon Coolpix 775, allt som rör sig blir mer eller mindre suddigt, oavsett digikam, om man inte har en riktigt dyr och fin kamera såklart.

Nu är du ute och cyklar.
Även billiga modeller som Coolpix 775 fixar rörliga motiv utan några som helst problem. Ställ bara in slutartiden manuellt (Testa t.ex 1/500 sek-1/1000 sek) så skall du se att det fungerar alldeles utmärkt.

Och rent allmänt;

För att kunna fotografera rörliga motiv med en billigare digitalkamera som inte är så snabb så är det ett måste att man ställer in skärpan (håller nere avtryckaren halvvägs) innan händelsen utspelar sig. Det som tar tid för kameran är att ställa in skärpan. Inte att exponera...

1. Ställ in skärpan (håll nere avtryckaren halvvägs)
2. Vänta in rätt tillfälle
3. Tryck av

Har själv fotograferat massa fotbollsmatcher med långsamma kameror (Olympus C-720/730/740/750) och då får man helt enkelt ställa in skärpan där man TROR att händelsen kommer utspela sig och sen hoppas att det blir så. Annars funkar det inte....

Exempel nedan; Fotograferad med en Olympus C-720 (Extremt slö kamera) och 1/500 sek slutartid.

Visa signatur

"A delayed game is eventually good, a bad game is bad forever"- Shigeru Miyamoto

Permalänk
Medlem

Ok, då är jag felinformerad, av min fotohandlare.
Illa.
Tur att det finns Swec experter...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaxDark
åååå 50% av bilderna tagna med den kameran e på p.stefan.f

Lättttt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av l-boy
För att kunna fotografera rörliga motiv med en billigare digitalkamera som inte är så snabb så är det ett måste att man ställer in skärpan (håller nere avtryckaren halvvägs) innan händelsen utspelar sig. Det som tar tid för kameran är att ställa in skärpan. Inte att exponera...

1. Ställ in skärpan (håll nere avtryckaren halvvägs)
2. Vänta in rätt tillfälle
3. Tryck av

Är inte detta specifikt för olympuskameror? Att man kan trycka ner avtryckaren halvvägs menar jag.

Visa signatur

.Philips s20.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mox
Är inte detta specifikt för olympuskameror? Att man kan trycka ner avtryckaren halvvägs menar jag.

Är så på min Nikon också.

Visa signatur

Sveriges största guide till tv-serier - http://www.tv-serieguiden.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dj_majm
Är så på min Nikon också.

Alla kameror fungerar så (de enklaste under ~1000:- borträknade). Även analoga kameror har den funktionen. Kameran ställer in skärpan och mäter ljuset, sen väntar den på att du ska trycka av.

Permalänk
Medlem

Jag kan tillägga att på min Sony DSC-F717 så har ligger standby-tiden på nästan 240 min, det vill säga nästan 4 timmar. Räcker lätt till 3-400 bilder.

Angående fokuseringen så har väl så gott alla digitalkameror fokusering vid halvt nertryckt avtryckare.

Permalänk
Medlem

jag kan använda min coolpix 880 i lite mer än en timme.. men det beror ju på om man blixtrar och sånt.. då tar de slut snabbare....

men man behöve ju itne använda skärmen.. om man använder den lilla sökaren så räcker batterierna väldigt mycket längre!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av volny
jag kan använda min coolpix 880 i lite mer än en timme.. men det beror ju på om man blixtrar och sånt.. då tar de slut snabbare....

men man behöve ju itne använda skärmen.. om man använder den lilla sökaren så räcker batterierna väldigt mycket längre!

Hur stänger man av lcd displayen på coolpix 775 för att använda den lilla sökaren istället?