Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem
Skrivet av Netgear:

Har ännu inte hoppat på tåget med robotdammsugare. Mitt främsta krav är att den inte får vara beroende av någon extern molntjänst och absolut inte någon kinesisk sådan. Hört om Valetudo men det ser mest ut att vara ett fåtal modeller med några år på nacken som stöds? Finns det ingen tillverkare som premierar öppenhet?

Ett publikt moln (Extern moln) är ju iofs säkrare än ett privat moln alla dar i veckan, hade aldrig litat på att en leverantör av produkter skulle ha en säkrare molnlösning än giganterna. Och hade absolut inte litat på att de betalat dyra pengar för att få tillgång till ett säkert privat moln när det handlar om robotdammsugare och andra smarta produkter det prispressas delux på..

Men kärscher bör vara ett bra alternativ om man är rädd för kinesiska mördarrobotar, säkerställ bara att grannen inte har en för då faller korthuset oavsett https://www.karcher.com/se/home-garden/robotdammsugare/rcv-5-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jo precis, nu har jag inte googlat upp varje modell men av ett litet stickprov så får jag intrycket att de som listas där är modeller med några år på nacken som inte alltid saluförs av de mer kända återförsäljarna längre? Men det är väl kanske priset man får betala. Eller helt enkelt köpa en modell som fungerar bra utan cloud-funktioner.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Ett publikt moln (Extern moln) är ju iofs säkrare än ett privat moln alla dar i veckan, hade aldrig litat på att en leverantör av produkter skulle ha en säkrare molnlösning än giganterna. Och hade absolut inte litat på att de betalat dyra pengar för att få tillgång till ett säkert privat moln när det handlar om robotdammsugare och andra smarta produkter det prispressas delux på..

Men kärscher bör vara ett bra alternativ om man är rädd för kinesiska mördarrobotar, säkerställ bara att grannen inte har en för då faller korthuset oavsett https://www.karcher.com/se/home-garden/robotdammsugare/rcv-5-...

Vad menar du med publikt respektive privat moln? Vilka är "leverantör av produkter" respektive "giganterna"?

Jag menar inte alls att vara näsvis, utan vill bara förstå ditt inlägg.

För min del står valet mellan att dammsugaren är beroende av tjänster och infrastruktur utanför ens eget hem, eller att den enbart använder enheter anslutna till mitt lokala nät.

Jag har dock inte några synpunkter på vad andra gör. Om du vill använda moln, kör på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netgear:

Jo precis, nu har jag inte googlat upp varje modell men av ett litet stickprov så får jag intrycket att de som listas där är modeller med några år på nacken som inte alltid saluförs av de mer kända återförsäljarna längre? Men det är väl kanske priset man får betala. Eller helt enkelt köpa en modell som fungerar bra utan cloud-funktioner.

Dreame L40/X40 är i vart fall en ny modell som inte har funnits allt för länge. Men annars är det som med mycket annat, säkerheten blir hårdare och det blir svårare att hacka på ett tillgängligt sätt.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra pris på Dream X50 nu, 12590kr på flera butiker, dessutom får du ju 3% cashback om du handlar via klarna appen på webhallen! Tips!

Permalänk
Medlem

Tjenare, Har en Xiaomi X20+ och en S5 Max (ett par år gammal) som vi är supernöjda med, dock hade jag velat uppgradera mittborsten. Såg att vissa nya dammsugare har så den kapar av längre hår etc och det hade varit guld här hemma! Någon som vet om det finns någon som passar rakt på?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem

Jag har två roborock s7, en xiaomi mop pro, ecovacs t9 aivi, ecovacs N20 plus som just nu står. Sen de dammsugarna jag har i bruk är Roborock qrevo curv, och ecovacs T30C omni. Vi har fyra katter hemma, alla långhåriga ragdoll, och borsten i roborock curv har i stort sett inget hår att rensa, så den är riktigt bra. De borstar som fungerar dåligt är ecovacs sådana, på N20 plus är det "zero tangle" och ecovacs T30c är det "zero tangle 3.0" som jag trodde skulle vara en uppgradering men är till synes lika sunkig på att rensa hår. Det fastnar både hår och gegga från moppning i själva "kammarna" i maskinen där borsten går emot och blir helt förstoppad efter ett tag om man inte rensar ofta. Så mitt råd är köp robot med någon form av gummiborste om det är långa hår etc som ska sugas upp. Roborock s7ans borste är tex betydligt mer underhållsfri än ecovacs diton trots att den har några år på nacken.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 - AMD 5700X3D - Noctua NH-D15S Chromax Black - MSI Suprim X 3090 - Samsung 970 EVO Plus 1TB NVME - Samsung 860 EVO 1TB SSD - ASUS ROG B550-F Gaming Wi-fi - 2x16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz CL16 - EVGA SuperNOVA G2 850W - LG OLED55CX - Steelseries Rival 710 - Steelseries Apex 150 Keyboard - Steelseries
Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Fick min Eufy 25 nu ikväll

Inte ens fått till en städning och kan direkt säga, KÖP INTE!

Alltså den är jättefin, men den är ju helt värdelös på att rulla runt. Fastnat i precis allt, kommer inte över en kabellist 18mm hög på golvet, vägrar köra in till hörn eller längs lister. Istället är den flera centimetet ut från listen så den missar massor.

Nej va fan, känns som mjukvaran är gjorde för att köra på rosa moln, extremt för tillbakahållen i brist på bättre ord.
Som att den har potential och komponenter under huven för att vara en Porsche men den har mjukvaruutvecklarna från Dacia Duster

Skillnaden mot Dacia Duster är att den flyger över alla trösklar och kör längs lister och gärna försöker tränga sig igenom ställen där den får plats. Eufy säger istället, nej fyfan där tänker jag inte köra och fastnar i allt.

Den fastnar i varenda matta som existerar och det är inte borstarna utan moppen. Moppen hänger ned och fastnar så dammsugaren säger "ROBOT IN THE AIR PLEASE RESOLVE ERROR"

Det är likom en svinlåg gummimatta

Permalänk
Medlem

Hur är Qrevo MaxV?
Är den prisvärd vid 5 999?

Permalänk
Skrivet av fozzan:

Riktigt bra pris på Dream X50 nu, 12590kr på flera butiker, dessutom får du ju 3% cashback om du handlar via klarna appen på webhallen! Tips!

Köpte en Drame x40 och den är jag väldigt nöjd med. Så det märket kan jag rekommendera.

Permalänk
Medlem

Finns det någon variant som kan köpas ny men ändå köras med Valetudo, och dessutom har station för tömning/påfyllning?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Finns det någon variant som kan köpas ny men ändå köras med Valetudo, och dessutom har station för tömning/påfyllning?

För valetudo så rekommenderas någon av de stödda dreamed modellerna då de är smidigast att roota.

D10s plus som jag har är ganska prisvärd om du vill ha något självtömmande men inte bryr dig om moppning (moppningen på den här är bara att släpa runt en blöt mikrofiberduk)

vill du ha moppning också så hade jag rekommenderat L10s ultra pro, L40 eller X40 beroende på budget och vilka krav du har.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem

Kör sen typ 3 veckor tillbaka en mova e30 ultra och för 5500kr så är den extremt prisvärd! Fastnar på en kabel eller strumpa då och då men är mer vårat fel som låter skiten ligga på golvet och inte där de ska vara

Så just mova e30 ultra kan starkt rekommenderas av någon som tidigare bara har erfarenhet av billigare modeller.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av HollowCrave:

Erfarenhet av Roborock Qrevo MaxV. Dela gärna med er 🙂

Skrivet av kozmos:

Hur är Qrevo MaxV?
Är den prisvärd vid 5 999?

Funderar på samma sak!

Har en Roborock S6 MaxV, men svårt att jämföra den mot nya. Har Q Revo MaxV ALLT som S6 MaxV har - t.ex. Reactive AI / Object recognition?

Samt, svårt att jämföra nya mot nya… Vilken är… va… vänta nu… vilken har vad… 🤔😵‍💫 Måste väl finnas en komplett tabell med robotarna nånstans?

Hur prisvärd är Q Revo MaxV (5990:-) vs. konkurrenter?

Permalänk

(som följdfråga: Kan man förvänta ett stort pris-drop snart pga. alla nya modeller Roborock har?)

Permalänk
Medlem

@eucalyptus: trist att den inte lever upp till förväntningarna. Den saknar lidar vad jag förstått och använder kamera istället?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Funderar på samma sak!

Har en Roborock S6 MaxV, men svårt att jämföra den mot nya. Har Q Revo MaxV ALLT som S6 MaxV har - t.ex. Reactive AI / Object recognition?

Samt, svårt att jämföra nya mot nya… Vilken är… va… vänta nu… vilken har vad… 🤔😵‍💫 Måste väl finnas en komplett tabell med robotarna nånstans?

Jag har ventilerat med chatgpt haha, man får ju rätta den ibland men den summerar ganska bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Funderar på samma sak!

Skrivet av kozmos:

Jag har ventilerat med chatgpt haha, man får ju rätta den ibland men den summerar ganska bra

Den saknar duo borsten men för priset verkar den vettig. Sugkraft beror ju på vad för golv ni har ,om det räcker eller inte

Jag har Qrevo 5AE som är typ samma men duo borste+ högre PA men sämre radar då jag har reactive tech och maxV har reactive Ai

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Lidar enligt deras sida
Ska testa mer och köra.
https://service.eufy.com/article-description?ref=Home_Page&ur...

Bortsett från alla problem så kan jag säga så här, smutsvattnet som den samlar upp, ja jävlar vad den moppar bra. Den får bort minsta lilla fläck på golvet (trägolv). Moppar bättre än jag hade gjort för han.
Ja bortsett från lister och det ligger skum här o där.

Så moppar som inte samlar in vatten smetar ju bara runt smutsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Den saknar duo borsten men för priset verkar den vettig. Sugkraft beror ju på vad för golv ni har ,om det räcker eller inte

Jag har Qrevo 5AE som är typ samma men duo borste+ högre PA men sämre radar då jag har reactive tech och maxV har reactive Ai

parkett och trägolv sen lite vanliga mattor utslängda här och var, ca 130kvm golvyta.
Den har även hetvatten moppning och mopptork.

Hur väl fugerar moppning, har aldrig haft en robotdammsugare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

parkett och trägolv sen lite vanliga mattor utslängda här och var, ca 130kvm golvyta.
Den har även hetvatten moppning och mopptork.

Hur väl fugerar moppning, har aldrig haft en robotdammsugare.

Jag har liknande golv ,halva kvm och moppninen är över förväntan! Man kan styra vattenmängden och det blir riktigt bra

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Intressant snart kommer Dreame ut med en mop-roller! Den verkar riktigt bra. Släppts i andra länder, vet inte hur länge det dröjer när den släpps i Sverige men här finns mer info om den: https://dreame.sg/products/dreame-aqua-10-pro-track?srsltid=A...

Frågan är, vänta på denna dreame med mop-roller eller köpa en Dreame x50. Vad är för- och nackdelar med mop-roller VS spinning mop pads? Vad är era erfarenheter? Vad är mest skonsamt för parkettgolv tror ni? Vilken lämnar minimalt med vatten på golvet?

Permalänk

Beställde nyss en dreame D9 max gen 2, någon som har erfarenhet av denna sen innan?

Visa signatur

Asus tuf 9070xt deshrouded, 7800x3d, 32gb Kingston fury, 650b asus tuf gaming wifi+, peerless assasin, phanteks xt black, noctua x6, arctic x2

Permalänk

Alltså det är i min mening löjligt höga priser.
Är efterfrågan verkligen så hög efter robotdammsugare i den prisklassen? (+15.000kr)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HollowCrave:

Alltså det är i min mening löjligt höga priser.
Är efterfrågan verkligen så hög efter robotdammsugare i den prisklassen? (+15.000kr)

Beror helt på om du vill ha det absolut mest feature-packade och premium som finns med advancerade moppsystem, feature-packade dockningstationer osv.
Är du bara ute efter en dammsugare som gör det grundläggande jobbet av att navigera och dammsuga bra så finns det väldigt mycket billigare modeller.

Roborock Q5 Pro+ t.ex. inklusive tömningstation går för 2790 :- för närvarande.
Eufy L60 med tömningsstation går för 2392 :- på Amazon med en voucher.
Dreame D10 Plus 2 290:-

Förmodligen är storsäljarna från lägre segment.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag har Dreame L20 Ultra sedan lite mer än ett år, nöjd med Dreame.
Det enda bekymret är att plocka isär roboten är ett helvete med en massa skruvar på bägge sidor som ska lossas på.
Jag fick två skruvar över men den fungerar trots det, och när den väl går sönder helt så kommer jag välja en Dreame igen.

Anledningen till isärplockningen var att avståndssensorn som ska rotera slutade rotera och jag misstänkte att något skräp hade fastnat i drivningen till den sensorn, vilket det hade, en bit bentonit från någon av kattlådorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fozzan:

Intressant snart kommer Dreame ut med en mop-roller! Den verkar riktigt bra. Släppts i andra länder, vet inte hur länge det dröjer när den släpps i Sverige men här finns mer info om den: https://dreame.sg/products/dreame-aqua-10-pro-track?srsltid=A...

Frågan är, vänta på denna dreame med mop-roller eller köpa en Dreame x50. Vad är för- och nackdelar med mop-roller VS spinning mop pads? Vad är era erfarenheter? Vad är mest skonsamt för parkettgolv tror ni? Vilken lämnar minimalt med vatten på golvet?

den ser otrolig ut på pappret iaf, och dyr haha säkert 29 999kr i sverige

Deras marknadsföring är så kinesisk så det sjunger om det, jämför "look our product so good, compared to other brand"

100 grader varmvatten ser ju nice ut

Permalänk
Medlem

Denna har också sådan rulle, upp till 80 grader på den tror jag, den kan tom moppa intill väggkanten!

https://www.ecovacs.com/us/deebot-robotic-vacuum-cleaner/deeb...

Permalänk

En fundering. Har man trägolv och laminat bör man ju undvika att "moppa" sina golv utan bara torrstäda dem och ta vatten där det finns behov. Hur gör ni här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HollowCrave:

En fundering. Har man trägolv och laminat bör man ju undvika att "moppa" sina golv utan bara torrstäda dem och ta vatten där det finns behov. Hur gör ni här?

Jag kör damsug + moppning varje dag... mitt golv är skitfint?
(dreame x40 ultra)

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial