Permalänk
Medlem

Nätverk Villa

Hej,

Vi håller på att renovera en Villa från 1822 och har nu dragit fram POE så att det ska täcka hela huset.

Jag har inte köpt någon hårdvara och frågar därför er om ni har tipps på vad som behöver köpas för att få så bra trådlöst nätverk som möjligt.

Bifogar bild på planlösning med markering gul där fiber kommer dras in samt var med grönt där POE-sladd är draget. Det är lerstensväggar överallt. Så inga tjocka betongväggar att gå genom.

Behövs enbart 2 puckar eller vill man ha någon typ av gateway mm?

Jag vill ha bra grejer, budget 5 men kan kosta mer om det är värt det.

Ovanför det som på planlösningen står "Bad" i Norra huset, har jag mitt kontor där jag gärna också har trådat nätverk. Men misstänker att detta är enkelt då det är rakt ovanför där fiber kommer in. Det är även ovanvåning över större byggnaden, men misstänker att puckar på nedervåningen täcker även denna yta?

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Sötast

Det är mycket som kan påverka. Hur stor är villan? Vad är det för material i väggar och golv till ovanvåningen?

Enligt bild så verkar kanske 1-2 accesspoints vara rimligt men det ser även ut att vara rätt tydliga chokepoints för wifi mot sovrum och förråd.

Jag hade börjat med att sätta upp EN AP vid poe1 i köket och sedan mäta med mobil/dator hur signalen ser ut därifrån passa på att flytta runt APn i en stor cirkel vid hall och fönster och "norrgående" vägg för att se om genomträngningen av signal påverkas nämnvärt.

Det finns mjukvara som visar exakt signalstyrka i dB för detta.
Min senaste installation för ett halvår sedan var Omada EAP-650.
Tyckte den gav bra prestanda på de flesta ställen i ett tvåvåningshus på kanske 120kvm eller så. Det fanns vissa luckor med sämre täckning men inget katastrofalt. Enkel konfig och inte haft några problem.

Permalänk
Medlem

Jag täcker hela min villa, två våningar och en källare med en AP placerat centralt. Min är inte lika avlång dock, gissar att du behöver max 2 i alla fall.

Du kan sätta en på väggen utomhus i mitten av U:et, den kanske tar allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det är mycket som kan påverka. Hur stor är villan? Vad är det för material i väggar och golv till ovanvåningen?

Enligt bild så verkar kanske 1-2 accesspoints vara rimligt men det ser även ut att vara rätt tydliga chokepoints för wifi mot sovrum och förråd.

Jag hade börjat med att sätta upp EN AP vid poe1 i köket och sedan mäta med mobil/dator hur signalen ser ut därifrån passa på att flytta runt APn i en stor cirkel vid hall och fönster och "norrgående" vägg för att se om genomträngningen av signal påverkas nämnvärt.

Det finns mjukvara som visar exakt signalstyrka i dB för detta.
Min senaste installation för ett halvår sedan var Omada EAP-650.
Tyckte den gav bra prestanda på de flesta ställen i ett tvåvåningshus på kanske 120kvm eller så. Det fanns vissa luckor med sämre täckning men inget katastrofalt. Enkel konfig och inte haft några problem.

Huvudbyggnaden är 80kvadrat över ett plan totalt 170+20 där förrådet är dem 20. Det är lerstensväggar med puts, mot ovanvåning ligger brädgolv. Mig veterligen ska dessa material inte vara så jobbiga för signaler. Tror du inte att pucken i södra flygeln täcker sovrummet? I förrådet går det ju att sätta en accespunkt då rack mm är tänkt att stå där.

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem

Om vi istället fokuserar på hårdvara. Vilka komponenter ska man satsa på?

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem

Jag är inne på att uppgradera från en Asus-router till Ubiquitis lösningar (det kostar lite, men de har bra grejer):
*Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Max 0TB
*Ubiquiti UniFi U6+
*Ubiquiti PoE Adapter

Du kanske borde köra en PoE switch istället, så kan du lägga till PoE kameror (då behöver du dock ha lagring i din Gateway).

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |