Vinn nätagg från Seasonic

Billiga licenser till Windows 11, är det något knas med dessa?

Permalänk
Medlem

Billiga licenser till Windows 11, är det något knas med dessa?

Byggt klart nya datorn och kikade in på tidningen PC Worlds e-butik eftersom de brukar ha hyfsad rabatt på licenser för Windows.

I vanliga fall brukar de sälja Win 11 för ungefär halva ordinarie priset men nu kostade det bara $15, detta fick mig att fundera om allt är som det ska?

Är det helt vanliga engångslicenser som är så pass rabatterade eller är det någon sorts volymlicens som ger säljarens organisation möjlighet att övervaka kunderna?

Kan låta som en konstig fråga men har minnen från studenttiden då man fick ladda ned en gratis licens från universitetet men som visade sig vara en Enterpriseversion med allt vad det innebär av övervakning och blocklistor.

Källa: https://shop.pcworld.com/sales/microsoft-windows-11-pro-7

Den info jag hittat tyder på att det är en vanlig engångslicens eller vad tror ni?

Infogade bild samt länk
Permalänk
Medlem

När priset är så pass billigt så kan det finnas lite olika anledningar som t.ex. volymlicense, grå-import, stulen (bedrägeri med cc).
Volymlicense ger i sig själv inte en organisation möjlighet att övervaka utan det brukar vara andra verktyg som används för det.

Den risk du tar är att licensen blir ogiltig och att windows klagar men jag är rätt säker på att du inte förlorar data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

När priset är så pass billigt så kan det finnas lite olika anledningar som t.ex. volymlicense, grå-import, stulen (bedrägeri med cc).
Volymlicense ger i sig själv inte en organisation möjlighet att övervaka utan det brukar vara andra verktyg som används för det.

Den risk du tar är att licensen blir ogiltig och att windows klagar men jag är rätt säker på att du inte förlorar data.

Tack, chansade att köpa en av varje, var trots allt via PC World så kan tycka att det borde vara okej.

Av kvittot att döma så verkar det dock gå genom någon annan aktör (Retail King samt InterPlein).

Permalänk
Medlem

Risken är extremt låg. Att köpa en CD-nyckel från ett annat EU-land är i allra högsta grad lagligt. Vi har frihandel inom EU.

"ger säljarens organisation möjlighet att övervaka kunderna?"

Det funkar inte så...

Anledningen till att det är billigt är att i fattigare länder kan inte MS ta ut hutlösa priser för licenserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Tack, chansade att köpa en av varje, var trots allt via PC World så kan tycka att det borde vara okej.

Av kvittot att döma så verkar det dock gå genom någon annan aktör (Retail King samt InterPlein).

"PCWorld Shop Powered by StackCommerce", där det sistnämnda nog är själva grejen.

Samma här: https://www.stacksocial.com/sales/microsoft-windows-11-pro-7

Antar att det mer är något affiliate program där man får lite betalt för att leda kunder till StackCommerce.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag har köpt licenser från InstantCDKeys med säte i Fredericia i Danmark. Har fungerat bra.

https://instantcdkey.com/sv/forside/30-windows-11-pro-.html

Permalänk
Medlem

Som andra säger är det extremt liten risk för problem.
Jag har köpt billiga nycklar sedan Windows 8 (kanske 7,minns inte) kom för mina maskiner och bara en enda gång var det en nyckel som blev blockad och visade en waterstamp, fick dom pengarna tillbaka från företaget (g2a) och köpte ny nyckel nån annanstans för 30 spänn eller nåt i den stilen!
Så en nyckel av 15+ krånglat.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Om man funderar på att ens köpa en grånyckel för långt under marknadspriset i Europa/Sverige kan man likabra köra skiten gratis.

Permalänk
Medlem

Som ovan är inne på, vad händer om man kör gratis? Dvs ger f*n i att mata in ett serienummer?
Well det går inte att byta bakgrundsbild...
Och man får en "vattenstämpel" nere i högra hörnet där det står att Win inte är registrerat.
Sen kan man få popuper som påminnelse, samt att man inte får support på Windows.
Samt att uppdateringar av annat än säkerhets-ärenden kan fördröjas...

Jag kanske har missat nåt, men i stora drag...

stavfel
Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Om man funderar på att ens köpa en grånyckel för långt under marknadspriset i Europa/Sverige kan man likabra köra skiten gratis.

Bill, is that you?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Tror du fick med det mesta!

Sen vidhåller jag att gamla nycklar från tidigare Windows-versioner fortfarande fungerar (med eller utan strul) för aktivering.

Allt utom gratis är för dyrt för Windows 11!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Xeonist:

Bill, is that you?

Im not Bill, Bill doesnt understand Swedish

Permalänk
Medlem

Har kört med nycklar som kostar gratis via msdna till 300kr och har aldrig haft problem med dom, ända sen Vista tiden.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av mrTLU:

Som ovan är inne på, vad händer om man kör gratis? Dvs ger f*n i att mata in ett serienummer?
Well det går inte att byta bakgrundsbild...
Och man får en "vattenstämpel" nere i högra hörnet där det står att Win inte är registrerat.
Sen kan man få popuper som påminnelse, samt att man inte får support på Windows.
Samt att uppdateringar av annat än säkerhets-ärenden kan fördröjas...

Deployad med MDT som uppdaterade W11 i auditmode, sysprep efter det:
Som standard är Spotlight aktiverat men jag kunde bara högerklicka på en bild och sätta som skrivbordsbakrund.
Vattenstämpeln går att ta bort, antagligen kan man lägga till regnyckeln i en AutoUnattend för att få bort den.
Finns ingen vattenstämpel på nyinstallerad/fullt uppdaterad W11 24H2 26100.4351.
Att vissa uppdateringar fördröjs är inte hela världen, hittar ingen direkt info på google huruvida uppdateringar är begränsade förutom en reddittråd , chatgp säger att det inte finns några. Edit: nu denna XDA

Gjorde ren ominstallation och uppdaterade, samma där.
Ingen stämpel, bara högerklicka på en bild.
Alla nuvarande uppdateringar fanns med

Permalänk
Medlem

Köpte windows 10 nyckel för 5 euro för tre år sedan. Aldrig haft problem.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Har kört med nycklar som kostar gratis via msdna till 300kr och har aldrig haft problem med dom, ända sen Vista tiden.

Tror du de flesta har tillgång till MSDNA? Varför har du tillgång till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tror du de flesta har tillgång till MSDNA? Varför har du tillgång till det?

Nej det va länge sen nu, 15-20 år sen jag hade det gratis sen hade jag betald tillgång (hundralapp om jag mins rätt via pellesoft) vet dock inte om det fortfarande finns.

Samt ser dock inte vart det är relevant?

Visa signatur

here we go!