Bästa grafikkortsköpet i juni 2025

Permalänk
Melding Plague

Bästa grafikkortsköpet i juni 2025

Redaktionen kartlägger bekanta ansikten från Intel och nytillskott från AMD samt Nvidia.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra artikelupplägg. Känns som att det är jämnare än på länge i dessa segment och att en del av utstickande features typ DLSS och RT har jämnats ut eller falnat lite i hype. Känns också som att Intel faktiskt lyckas sätta lite press i just detta (och enbart detta) segment, vilket bådar gott för framtida releases i högre prestandaklasser från dem.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

B570, B580 och 9060 XT är alla riktigt värda.

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Daniel H.:

B570, B580 och 9060 XT är alla riktigt värda.

Även RTX 5060! Här faller man dock lite mellan stolarna. Det är inte lika billigt som Intels utbud, men ej heller lika långlivat som AMD:s.

Permalänk
Medlem

Priserna ni uppger hos BuyerClub är lägre än vad BuyerClub vill ha!

Arc750 uppger ni ett pris på 2384 kronor. När man klickar på länken ni har får man priset 2459 kronor.
Arc750 uppger ni ett pris på 2580 kronor. När man klickar på länken ni har får man priset 2619 kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Bra artikelupplägg. Känns som att det är jämnare än på länge i dessa segment och att en del av utstickande features typ DLSS och RT har jämnats ut eller falnat lite i hype. Känns också som att Intel faktiskt lyckas sätta lite press i just detta (och enbart detta) segment, vilket bådar gott för framtida releases i högre prestandaklasser från dem.

Kan bara hålla med, mycket bra och tydligt upplägg baserad på faktiska priser i butik och prestanda. Fritt också från den subjektiva och ibland inkonsekventa bedömningen i recensionernas Fördelar/Nackdelar som har orsakat så mycket diskussion. Bra jobbat!

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Alla kort med 8gb går ju tyvärr fetbort idag. Kul att AMD har något att komma med men känns ändå som att det inte är tillräckligt för att ersätta ett rtx 3070

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Marathonkillen:

Priserna ni uppger hos BuyerClub är lägre än vad BuyerClub vill ha!

Arc750 uppger ni ett pris på 2384 kronor. När man klickar på länken ni har får man priset 2459 kronor.
Arc750 uppger ni ett pris på 2580 kronor. När man klickar på länken ni har får man priset 2619 kronor.

Hej! Som vi nämner i artikeln har vi räknat på medlemspriset, inklusive månadsavgift på 99 kronor . Därefter kan man avsluta medlemskapet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Även RTX 5060! Här faller man dock lite mellan stolarna. Det är inte lika billigt som Intels utbud, men ej heller lika långlivat som AMD:s.

8GB känns ju lite svårt att se en framtid för just nu, visst om man vet 100% att det bara ska användas för 1080p, men någon som vill uppgradera GPU idag kanske sneglar på 1440p eller 4k om ett par år, och då är ju frågan om man kan skruva ner inställningar och få okej prestanda ur ett kort med 10,12,16GB när man inte kan det med 8GB.

Om jag skulle rekommendera åt en kompis som hade Nvidia som krav så känns det snarare som att jag skulle vilja övertyga dem om att spendera lite mer för ett 5060Ti 16GB än att köpa ett 5060 8GB.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Shiprat:

8GB känns ju lite svårt att se en framtid för just nu, visst om man vet 100% att det bara ska användas för 1080p, men någon som vill uppgradera GPU idag kanske sneglar på 1440p eller 4k om ett par år, och då är ju frågan om man kan skruva ner inställningar och få okej prestanda ur ett kort med 10,12,16GB när man inte kan det med 8GB.

Om jag skulle rekommendera åt en kompis som hade Nvidia som krav så känns det snarare som att jag skulle vilja övertyga dem om att spendera lite mer för ett 5060Ti 16GB än att köpa ett 5060 8GB.

Visst är det så. RTX 5060 har placerat sig lite i ingenmansland som en lös SKU, men kommer nog sälja betydligt bättre i färdigbyggda "gaming"-datorer. Det finns absolut användarscenarion där kortet är gångbart, men det hade varit betydligt klokare att antingen skruva ned prestanda och pris eller lägga sig runt 4000 kronor med 16 GB grafikminne.

Permalänk
Medlem

Jag tycker både 8/16GB borde finnas med i listan för de kort som omnämns, och kanske lyfta lite varför 5060/9060 8GB är lite på gränsen framöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Hej! Som vi nämner i artikeln har vi räknat på medlemspriset, inklusive månadsavgift på 99 kronor . Därefter kan man avsluta medlemskapet.

Älskar era artiklar som denna och vinterdatorn, men dem e fan omöljiga att hitta efter en vecka när ni skrivit 10 nya artiklar, kan man inte lägga upp en permanent länk till den senaste PPK artikeln samt senaste vinterdatorn artikeln?
Antar att ni inte vill göra det pga. risken att artikeln inte är aktuell om en månad men jag håller inte med där, det är det absolut bästa verktyget för att se vad som är populärt och vad man ska ha ögonen på, även om priserna ändrats efter 6 månader så kan man göra dem slutberäkningarna själv om man märker att nått i artikeln inte är lika aktuellt.

Permalänk
Medlem

Tror många kommer ha nytta av den här artikeln. Ibland kan recensioner på enskilda kort kännas som att det hela hamnar i ett vakuum. Nu får man tydligt svart på vitt hur kort i olika prisnivåer står sig mot varandra.

Det gör dock ont i själen att läsa "Under 5 000 kronor - 1080p-spelaren" men tyvärr är det sant (förutom för 9060 XT som ändå är fullt kapabel till mer).

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

7900XTX

Hejsan!

Varför nämns inte detta kort?

Man ser ju att Powercolor sänker prislappen rejält för detta kort. Skulle inte det kunna utmana ett 9070XT och ta täten ändå ?

Eller är det Pci Express 5.0 som gäller med Ray Tracing, att detta kort börjar pensioneras ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Det där gör en annars bra artikel riktigt dålig.

Man bör inte ha med medlemskap och priser för medlemmar i en jämförelse, jag misstänker sponsring.
Hade medlemskapet varit gratis, så kanske jag hade haft överseende med det, men nu är det ett betalt medlemskap vilket diskvalificerar det som alternativ i en prisjämförelse.

A750 går att köpa för 2447Kr, vilket gör att det landar på 20,84 PPK.

Annars får vi börja räkna av spelknippen från priset också eller ännu värre kontanter tillbaka(som absolut inte går att få i närheten av kontant).

Det här är ett sluttande plan som jag kritiserat i diskussionstråden för dagens fynd.
Någonstans måste en gräns dras och för mig går mellan gratis medlemskap och betalt medlemskap.
Det är även där kreditbolag drar sin gräns.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xytraz:

Hejsan!

Man ser ju att Powercolor sänker prislappen rejält för detta kort. Skulle inte det kunna utmana ett 9070XT och ta täten ändå ?

Eller är det Pci Express 5.0 som gäller med Ray Tracing, att detta kort börjar pensioneras ?

Skiljer nästan 2000 kr mellan korten, och presterar nästan likvärdigt

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

RX 9070 är mycket bättre än XT om man kollar prestanda per watt och när prestanda per krona är likvärdig blir i mina ögon RX 9070 det solklara valet!

Men där kan man ha olika prioriteringar!

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Jagers:

Älskar era artiklar som denna och vinterdatorn, men dem e fan omöljiga att hitta efter en vecka när ni skrivit 10 nya artiklar, kan man inte lägga upp en permanent länk till den senaste PPK artikeln samt senaste vinterdatorn artikeln?
Antar att ni inte vill göra det pga. risken att artikeln inte är aktuell om en månad men jag håller inte med där, det är det absolut bästa verktyget för att se vad som är populärt och vad man ska ha ögonen på, även om priserna ändrats efter 6 månader så kan man göra dem slutberäkningarna själv om man märker att nått i artikeln inte är lika aktuellt.

Absolut! Så sent som i veckan diskuterade vi en samlingsplats för saker som PPK och RAMverket Det faller sig inte riktigt naturligt under fliken Tester. Kanske en till flik, i stil med Guider, behöver tillkomma?

Skrivet av Fenrisulvfan:

Det där gör en annars bra artikel riktigt dålig.

Man bör inte ha med medlemskap och priser för medlemmar i en jämförelse, jag misstänker sponsring.
Hade medlemskapet varit gratis, så kanske jag hade haft överseende med det, men nu är det ett betalt medlemskap vilket diskvalificerar det som alternativ i en prisjämförelse.

A750 går att köpa för 2447Kr, vilket gör att det landar på 20,84 PPK.

Annars får vi börja räkna av spelknippen från priset också eller ännu värre kontanter tillbaka(som absolut inte går att få i närheten av kontant).

Det här är ett sluttande plan som jag kritiserat i diskussionstråden för dagens fynd.
Någonstans måste en gräns dras och för mig går mellan gratis medlemskap och betalt medlemskap.
Det är även där kreditbolag drar sin gräns.

Är man inte köpt av den ena så är man köpt av den andra. Okej, säger jag. Som du märker inleds artikeln inte med "Sponsras av Buyer's Club", så den är helt enkelt inte sponsrad av Buyer's Club. Känner du inte igen den märkningen rekommenderar jag att läsa en av våra testpiloter.

Permalänk
Medlem

Skämtar Du

Skrivet av sweisdapro:

Skiljer nästan 2000 kr mellan korten, och presterar nästan likvärdigt

Presterar likvärdigt, for real ?

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av xytraz:

Hejsan!

Halloj! Vid skrivandet av artikeln kvalade den ur på grund av en för hög prislapp. Även om vi hade höjt taket hade den inte legat så bra till PPK-mässigt (15.5).

Permalänk
Medlem

9070 är alltså en bra uppgradering för 2070 användare men för 2080 då, ska man vänta till nästa år eller är dom så pass snarlika?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

<Uppladdad bildlänk>

Halloj! Vid skrivandet av artikeln kvalade den ur på grund av en för hög prislapp. Även om vi hade höjt taket hade den inte legat så bra till PPK-mässigt (15.5).

Okej. Men ett sådant begagnat hade ju gjort det till top 3 ända va ?

Ett begagnat är ju lika bra som ett nytt lol.

Hade faktiskt tänkt byta ut XTX mot ett 9070.

Men efter lite konversation med AMD så blev kortet kvar i mitt ägande. Försökte få ut från deras support att ettt 9090XTX skulle vara i produktion och utannonserat i kommande månader.

Men jag vill åt PCI Express 5.0,
Men att köra ett 9070 istället skulle ju inte vara en god frambehållning. Då dessa kort kommer att bli mindre värda snart eller hur ?
16GB eller 8 GB funkar ju inte för den som vill ha kvalite i spelen man lirar.

Men att Intel är med i matchen men släpas lite efter tycker jag ärl häftigt. Vad skulle dom kunna göra för priset av ett 9070XT

Permalänk
Medlem

Tycker helt klart Arc B580 och rx 9060 xt 16gb är de bästa alternativen idag om man bygger en ny budgetvänlig burk.
Båda klarar av att spela i 1440p.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Har det gjorts polls här kring vad medlemmar egentligen har för GPU:er i sina spelriggar? Jag inbillar mig att SweClockers medlemmar sitter på åtminstone RTX 3070 eller bättre och att de allra flesta därmed ligger högre i prestanda än artikelns scope. Jag är t ex ingen dedikerad gamer på något sätt men har iaf RTX 4070 Ti. Något RTX 50xx lär jag dock inte köpa på minst ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xytraz:

Presterar likvärdigt, for real ?

ja, åtminstone i sweclockers tester, skiljer som mest ett par procentenheter (4) som är till fördel för 7900XTX, men eftersom prisskillnaden är större så kommer 9070XT vara ett mer "prisvärt" kort

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Absolut! Så sent som i veckan diskuterade vi en samlingsplats för saker som PPK och RAMverket Det faller sig inte riktigt naturligt under fliken Tester. Kanske en till flik, i stil med Guider, behöver tillkomma?

Please <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

9070 är alltså en bra uppgradering för 2070 användare men för 2080 då, ska man vänta till nästa år eller är dom så pass snarlika?

Ja det är en bra uppgradering även från ett 2080.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Tycker det bästa alternativet just nu är 5070ti.

Har du inte alls råd med det, köp en PS5. Har du nästan råd med det köp ett 9070XT, och har du råd med flera 5070ti's köp ett 5090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja det är en bra uppgradering även från ett 2080.

Tack

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Tack för artikeln. Är lite småsugen på att uppgradera från mitt 3070TI just för att det endast har 8GB VRAM.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF