Just för mig som också har en rejäl backlog av Switch-spel, så känns Switch 2 helt perfekt.
Mario Kart World "på köptet" med konsolen och sen en hög med gamla godingar i högre upplösning och HDR helt gratis
https://www.dekudeals.com/bang-for-your-buck
Bäst av allt är att mina Switch 1-spel fungerar direkt på min Switch 2, utan att kräva extra nedladdningar En dröm för mig med ett 40-tal fysiska gamla Switch-spel.
Personligen så skulle jag inte köpa ett Switch 2 för att köra Switch 1 spel. ~7000:- för några spel i HDR och högre upplösning är lite att ta i för mig. Sen verkar handheld mode inte funka så bra på en del spel och kräver patches, som kanske eller kanske inte finns tillgängliga idag. Finns en lista över vilka spel som är problematiska också. Kommer eventuellt blir fixat, men ser ingen stor anledning till att köpa en ny konsol för att köra min Switch spel när jag fortfarande har en fungerande Switch. Det enda spelet som jag ser som är nedsatt på Switch 2 är No Man's Sky, som finns tillgängligt till i princip alla platformar, men kul iaf om man vill köra det på Switch 2!
https://www.neogaf.com/threads/improved-switch-1-games-on-swi...
Priserna ska upp, har hållits artificiellt låga sedan PS2-tiden. Microsofts har sagt att alla nya spel kommer vara lika dyra som MK (inte specifikt MK men $80 så som MK också kostar). SONY kommer följa efter rätt snart, de började trots allt PS5-generationen med att höja till $70.
Angående rea på Nintendos spel så har de rea, men bara 33% och någon enstaka gång per år. De har förmedlat att de funderar över spelens värde och sätter priset därefter (så vissa titlar kommer vara billigare, redan idag skiljer det $20 mellan vissa Nintendo-spel på eShop).
Zelda Botw/MK8D brukar fortfarande ligga på top10/top20 placeringar över sålda spel, så här 8 år senare, trots brist på Steam-reor.
En gång i tiden så brukade jag gå på bio flertalet gånger om året. Priserna har sen dess ökat. Istället för att köpa dyra popcorn på biografen så tog man med sig eget för att ha råd med besöket. Nu är biljettpriserna så pass höga att besöken endast sker max 1-2 gånger om året. Det finns många andra alternativ idag än att betala de höga priserna, t.ex. så kan man streama filmen efter några månader för en bråkdel. Detsamma som spel till konsol; Om de höjer priserna så kommer folk köpa mindre, eller helt enkelt välja andra alternativ. Indie spel och mindre studior växer av en anledning och flertalet av dem är t.om. bättre än etablerade AAA studios. (Clair Obscur Expedition 33 som ett exempel). Att stora företag ser en anledning till att tjäna mer är inget nytt, men jag tror inte att det kommer lyckas på en bredare front. Vissa spel kanske kan sälja oavsett vilket pris (GTA 6) men tvivlar på att det kommer fungera för många andra.
Angående reor så har inte Switch haft några enorma reor på deras first party jämfört med vad de haft i tidigare generation, där de hade Player's Choice. På deras e-shop så har de haft ett par spel nedsatta, men ordinarie priserna var redan allt för höga (jämfört med fysiska kopior) att när de hade blivit satt på rea så var de i samma nivå som de fysiska utgåvorna. Sen att de har sålt så många exemplar av vissa Switch 1 spel är troligen för att Switch 1 har haft en bra prisbild på konsolen jämfört med PS5/Xbox. Flertal hushåll har kunnat skaffa sig Switch samt PS5 eller Xbox. Tror inte det kommer vara samma visa när det kommer till Switch 2 där ingångspriset är mer än det dubbla i Sverige och direkt konkurrerar mot PS5/Xbox.