Permalänk
Medlem

Router för att kunna hosta server

Tja! Tänkte kika om ni gurus har nån bra ide om router som skulle funka bra för vardagligt bruk med wifi och som inte krånglar med att kunna hosta server.
Min nuvarande router är en Asus AX58U och jag kan inte för mitt liv få till så att det går att joina servrarna jag hostar, vet att man måste öppna portar och att man ska ha publik ip men det funkar inte ändå.

Permalänk
Medlem

Då är det inte routern som är problemet utan du exponerar fel portar/fel tjänster.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror inte heller det är något fel med routern i sig, det låter väldigt osannolikt.

1) Kolla din externa IP på routern och se till att det inte är en CGNAT-adress, i spannet 100.64.0.0 - 100.127.255.255. Och även att det inte är en privat IP. Den som visas på WAN på routern måste vara samma som du ser på t ex whatismyipaddress.com, annars är något fel.
2) Har du kopplat dator - router - vägg/tjänstefördelare, eller är det någon mer enhet inblandad? Tänker så att du inte har två routrar i serie eller något sånt.
3) Har du öppnat rätt portar och rätt protokoll till rätt lokala IP-adress?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag tror inte heller det är något fel med routern i sig, det låter väldigt osannolikt.

1) Kolla din externa IP på routern och se till att det inte är en CGNAT-adress, i spannet 100.64.0.0 - 100.127.255.255. Och även att det inte är en privat IP. Den som visas på WAN på routern måste vara samma som du ser på t ex whatismyipaddress.com, annars är något fel.
2) Har du kopplat dator - router - vägg/tjänstefördelare, eller är det någon mer enhet inblandad? Tänker så att du inte har två routrar i serie eller något sånt.
3) Har du öppnat rätt portar och rätt protokoll till rätt lokala IP-adress?

Grejen är den att det fungerade utan problem för mig tidigare innan jag böt router, öppnade samma portar och allt, ip stämde överens men gick absolut inte att få igång igen med den nya, den förra var för klen för nätet bara. Sen med protokoll har jag ingen jättebra koll på (ett bra tag sedan jag provade senast)
Det är som du skrev inkopplat dator - router - vägg/tjänstefördelare, ingenting annat inblandat.
Har ni nåt bra tips får ni gärna dela med er!
Mvh Elias

Permalänk
Medlem
Skrivet av illeliss:

Grejen är den att det fungerade utan problem för mig tidigare innan jag böt router, öppnade samma portar och allt, ip stämde överens men gick absolut inte att få igång igen med den nya, den förra var för klen för nätet bara. Sen med protokoll har jag ingen jättebra koll på (ett bra tag sedan jag provade senast)
Det är som du skrev inkopplat dator - router - vägg/tjänstefördelare, ingenting annat inblandat.
Har ni nåt bra tips får ni gärna dela med er!
Mvh Elias

Kolla först att du har "rätt" ip.
Det ska vara samma ip på whatismyip som i routern, annars är du bakom CGNAT.
Är det samma så ska det räcka med port forward i routern, rätt portar mot rätt interna IP.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Publik IP är inte samma sak som fast ip.

Det är inte så att du hade en publik IP med din tidigare routern men nu när du bytte router (macaddress) så fick du en annan IP?

Permalänk
Medlem

Du pratar om att "öppna portar", tyvärr säger man väl ofta så på svenska. Men det är "port forwarding" det är fråga om, så du måste peka ut korrekt var på interna nätet porten ska riktas. Har du kollat så det stämmer? Man kan även byta port nummer men det brukar inte behövas.

Permalänk
Medlem

Får helt enkelt kika igen och se om jag hittar vad som kan vara fel. Tackar så mycket för tipsen! Återkommer om jag hinner i helgen

Permalänk
Medlem
Skrivet av illeliss:

Får helt enkelt kika igen och se om jag hittar vad som kan vara fel. Tackar så mycket för tipsen! Återkommer om jag hinner i helgen

Vill du säga vad det gäller? vilket spel? och vilken plattform du hostar genom steam/epic/uplay/etc
vet av erfarenhet att vissa plattformar kräver fler portar än dem spelet kör genom, antar att det är för att plattformen har nån typ av authentication tjänst som drivs på en egen port

Permalänk
Medlem
Skrivet av illeliss:

Ett tips är att felsöka innifrån och ut. Kan du ansluta till porten på samma dator och vad säger netstat? Kan du ansluta till porten från en annan dator på samma IP-subnät, dvs är serverns brandvägg öppnad korrekt? Kan du ansluta till porten från ett annat internetabbonemang (mobiltelefonen) genom routern och port-forwardingen?

TCP är enklare att felsöka än UDP eftersom protokollet i sig berättar om anslutningen lyckades eller ej. netcat eller till och med Windows usla telnet-klient är fungerande alternativ. För UDP skulle jag köra nmap. Enligt standard ska man alltid få ett meddelande tillbaka om porten är stängd, men en del brandväggar droppar bara paket så att det ska vara svårare att avgöra om något alls finns att ansluta till.

netcat är trevligt eftersom det även kan utgöra server, man kan alltså öva på en sådan uppkoppling där man chattar med sig själv över rå TCP eller UDP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Vill du säga vad det gäller? vilket spel? och vilken plattform du hostar genom steam/epic/uplay/etc
vet av erfarenhet att vissa plattformar kräver fler portar än dem spelet kör genom, antar att det är för att plattformen har nån typ av authentication tjänst som drivs på en egen port

Det jag provat är Minecraft (mest för att jag fått det att funka förut) men tanken är även Valheim som jag inte har provat än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Ett tips är att felsöka innifrån och ut. Kan du ansluta till porten på samma dator och vad säger netstat? Kan du ansluta till porten från en annan dator på samma IP-subnät, dvs är serverns brandvägg öppnad korrekt? Kan du ansluta till porten från ett annat internetabbonemang (mobiltelefonen) genom routern och port-forwardingen?

TCP är enklare att felsöka än UDP eftersom protokollet i sig berättar om anslutningen lyckades eller ej. netcat eller till och med Windows usla telnet-klient är fungerande alternativ. För UDP skulle jag köra nmap. Enligt standard ska man alltid få ett meddelande tillbaka om porten är stängd, men en del brandväggar droppar bara paket så att det ska vara svårare att avgöra om något alls finns att ansluta till.

netcat är trevligt eftersom det även kan utgöra server, man kan alltså öva på en sådan uppkoppling där man chattar med sig själv över rå TCP eller UDP.

Får försöka kika på det! Måste även kolla ifall jag har publik och fast ip fortfarande då jag har bytt leverantör sedan sist jag provade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av illeliss:

Får försöka kika på det! Måste även kolla ifall jag har publik och fast ip fortfarande då jag har bytt leverantör sedan sist jag provade.

Där har du nog problemet. Du är troligen bakom cgnat och det är inte alla ISP som erbjuder public ip/fast ip

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Där har du nog problemet. Du är troligen bakom cgnat och det är inte alla ISP som erbjuder public ip/fast ip

Som jag skrev tidigare hade jag publik ip innan när jag provade senast, när jag hade server fungerande med förra routern fixade jag publik ip med nya mac adressen också men fick aldrig igång servern igen efter bytet

Permalänk
Medlem
Skrivet av illeliss:

om du bytt leverantör sen sist och inte sagt till nya leverantören att du vill ha publik IP så är chansen nästan 100% att du har privat IP nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

om du bytt leverantör sen sist och inte sagt till nya leverantören att du vill ha publik IP så är chansen nästan 100% att du har privat IP nu

Jo jag vet, ska ringa leverantören angående det idag, har inte ens provat än eftersom jag lär ha privat ip

Permalänk
Medlem
Skrivet av illeliss:

Det jag provat är Minecraft (mest för att jag fått det att funka förut) men tanken är även Valheim som jag inte har provat än.

minecraft ska funka med bara den porten servern använder, valheim tror jag var det spelet jag hade strul med, där jag var tvungen att öppna portar för steam oxå, inte hundra på om det var valheim dock.

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering, har fått statisk ip och det funkar fortfarande inte (som befarat) och port forwarding är gjort

Permalänk
Medlem

Hur var det, kollade du att du har en publik IP och inte sitter bakom CGNAT?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jämför IP-adressen routern visar på WAN med vad du får på t.ex. https://ifconfig.me/.
Om de skiljer sig sitter du bakom CG-NAT.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Skrivet av Jagers:

minecraft ska funka med bara den porten servern använder, valheim tror jag var det spelet jag hade strul med, där jag var tvungen att öppna portar för steam oxå, inte hundra på om det var valheim dock.

den valheim pratar över steam api så ja det behöver även öppnas de portarna. port 27016 har jag för mig behöver öppnas om man ska hosta en dedikerad server.

men minecraft ska räcka med bara en specifierad som du skriver. port 25565 har jag för mig är standardporten för minecraft om man inte ändrat vilken port man vill använda i serverinställningarna.

tror som många andra att TS ev sitter bakom ett CGnat från sin internetleverantör.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av illeliss:

Liten uppdatering, har fått statisk ip och det funkar fortfarande inte (som befarat) och port forwarding är gjort

Du har nog inte fått statisk IP. Du kanske har fått publik IP, men det är inte troligt att du har fått en statisk IP-adress.

Besök t.ex. https://www.myip.com/ och återkom sedan med dom första sex siffrorna i ditt IP-nummer.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av illeliss:

Det som ger mig väldiga red flags här är att du inte verkar veta vad din externa IP är. Om du hade vetat så hade du bara kunnat stänga dörren och säga, Nej, mitt IP är inte i CGNAT rangen. Om du inte är säker på vilket som är ditt externa IP så är det ju också rätt så svårt att veta vilken adress dina kompisar ska koppla upp på.

Och när det kommer till IP så är det troligt att din server inte längre får samma interna IPnr när du bytt router. Men det har du så klart koll på, så att du forwardar till rätt interna IPnr.

En liten egenhet som jag har stött på när jag har kört diverse servrar är att det inte alltid funkar att koppla upp sig själv mot sin routers externa IP. Dvs du kan inte med säkerhet själv kontrollera från ditt nät att saker funkar. Jag kör själv en egen AdGuard server och har lagt in mina adresser i den med tillhörande internt IP så att jag slipper det problemet när jag sitter på mitt interna nät.

Skrivet av nu1mlock:

Du har nog inte fått statisk IP. Du kanske har fått publik IP, men det är inte troligt att du har fått en statisk IP-adress.

Besök t.ex. https://www.myip.com/ och återkom sedan med dom första sex siffrorna i ditt IP-nummer.

Det där har man ju dock ingen nytta av. Om man sitter bakom CGNAT så kommer myip att visa den publika adressen för CGNAT nätet. Det man behöver göra är att jämföra myip med WAN IP i routern, och de ska vara samma. Vet man vad man kollar efter kan man ju även se direkt på sitt WAN IP i routern om det är troligt att man sitter i ett CGNAT nät.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det där har man ju dock ingen nytta av. Om man sitter bakom CGNAT så kommer myip att visa den publika adressen för CGNAT nätet. Det man behöver göra är att jämföra myip med WAN IP i routern, och de ska vara samma. Vet man vad man kollar efter kan man ju även se direkt på sitt WAN IP i routern om det är troligt att man sitter i ett CGNAT nät.

Du har förstås helt rätt, det är nog sovdags för mig!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

En liten egenhet som jag har stött på när jag har kört diverse servrar är att det inte alltid funkar att koppla upp sig själv mot sin routers externa IP. Dvs du kan inte med säkerhet själv kontrollera från ditt nät att saker funkar.

Anledning är att du behöver Hairpin NAT (även kallat NAT Reflection) för att kunna ansluta så. Funktionen NAT:ar helt enkelt den interna trafiken till den interna IP:n där tjänsten finns. Den vanliga NAT-regeln träffas nämligen inte.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det som ger mig väldiga red flags här är att du inte verkar veta vad din externa IP är. Om du hade vetat så hade du bara kunnat stänga dörren och säga, Nej, mitt IP är inte i CGNAT rangen. Om du inte är säker på vilket som är ditt externa IP så är det ju också rätt så svårt att veta vilken adress dina kompisar ska koppla upp på.

Och när det kommer till IP så är det troligt att din server inte längre får samma interna IPnr när du bytt router. Men det har du så klart koll på, så att du forwardar till rätt interna IPnr.

En liten egenhet som jag har stött på när jag har kört diverse servrar är att det inte alltid funkar att koppla upp sig själv mot sin routers externa IP. Dvs du kan inte med säkerhet själv kontrollera från ditt nät att saker funkar. Jag kör själv en egen AdGuard server och har lagt in mina adresser i den med tillhörande internt IP så att jag slipper det problemet när jag sitter på mitt interna nät.

Som jag sagt innan, är inget geni men jag har ju aldrig haft problem tidigare med samma typ av hosting med tidigare router, men det är ju samma ip på WAN som på whatismyip.com. VIlle ha hjälp men det känns ju mer och mer som att man bara blir idiotförklarad snarare än hjälpt dessutom.

Permalänk
Medlem

Det var liksom inte igår jag böt router, snarare typ 2-3 år sedan och det fungerade utan bekymmer innan, fixade samma med ipn genom bahnhof som jag gjorde innan med gamla routern då, öppnade samma portar med samma protokoll osv, jag blir bara gråhårig och frustrerad eftersom det inte var något problem tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av illeliss:

Som jag sagt innan, är inget geni men jag har ju aldrig haft problem tidigare med samma typ av hosting med tidigare router, men det är ju samma ip på WAN som på whatismyip.com. VIlle ha hjälp men det känns ju mer och mer som att man bara blir idiotförklarad snarare än hjälpt dessutom.

Skrivet av illeliss:

Det var liksom inte igår jag böt router, snarare typ 2-3 år sedan och det fungerade utan bekymmer innan, fixade samma med ipn genom bahnhof som jag gjorde innan med gamla routern då, öppnade samma portar med samma protokoll osv, jag blir bara gråhårig och frustrerad eftersom det inte var något problem tidigare.

X-Y-problematiken är väldigt vanlig när någon frågar om hjälp och inom supportfrågor är det väldigt relevant att vara datadriven vilket ibland kan bli lite "fel" i kommunikationen. Tror inte det är någon som är illvillig att hjälpa till men önskar nog att du tillhandahåller lite mer data att analysera i form av bilder eller utdrag från loggar.

Ta t ex ett par printbilder på konfigurationen i din router och stryk över känslig information men försök att låta så mycket vara som möjligt. I detta fall på Advanced->WAN->Virtual Server/Port Forwarding och kanske på huvudsidan.
Lite "help me to help you"-filosofi

Må väl och all lycka! <3

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Anledning är att du behöver Hairpin NAT (även kallat NAT Reflection) för att kunna ansluta så. Funktionen NAT:ar helt enkelt den interna trafiken till den interna IP:n där tjänsten finns. Den vanliga NAT-regeln träffas nämligen inte.

Detta har jag stött på tidigare i min Asus-karriär och när jag var lite mer novis på nät. Jag kunde kringgå problemet men hade svårt att säkerställa funktion själv. Blev därför att jag gjorde tester via mobilnät i den mån det var möjligt.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Öppnat upp dom specifika TCP/UDP i din brandvägg i Windows? Sorry men jag hann inte läsa igenom alla inlägg.