Öppna källkods-kampanjen End of 10 växer

Permalänk
Melding Plague

Öppna källkods-kampanjen End of 10 växer

Ska förmå Windows 10-användare att byta till Linux istället för att köpa ny dator.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Själv valde jag att hjälpa föräldrarna till att uppgradera till Windows 11 på icke officiellt sätt istället

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Bra initiativ, dock så är och förblir det grundläggande problemen med Linux bristen på mjukvarusupport från större program och basal användarvänlighet.
.exe är såklart en säkerhetsrisk i sig men förbaskat smidigt för installation av mjukvara. Ett klick så löser sig allt. Där har Windows en fördel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Bra initiativ, dock så är och förblir det grundläggande problemen med Linux bristen på mjukvarusupport från större program och basal användarvänlighet.
.exe är såklart en säkerhetsrisk i sig men förbaskat smidigt för installation av mjukvara. Ett klick så löser sig allt. Där har Windows en fördel

Att installera saker från MS Store-appen eller vad den heter är likartat förfarande som ex KDEs Discover.

Det är dock sant att om man verkligen behöver en specifik Windowsprogramvara så är inte Linux ett alternativ. Inte Mac heller, såvida inte programvaran finns för macOS. (Jag tänker mig främst professionella behov då man privat kan hitta alternativ till det mesta, men det gäller då att man vill det)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Det som gör att det där känns smidigare är att det är vad man är van vid, inte att det faktiskt är bättre på något sätt. Men ja, verkligheten är att den stora majoriteten är van vid att använda Windows och inget annat.

De gånger jag upplevt att mjukvara varit "krångligt" att installera på Linux har det antingen varit uselt stöd för Linux från början, eller så försöker man installera något som inte stödjer Linux överhuvudtaget via Wine.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7 5800X3D | Radeon RX 7900 XTX | 32GB DDR4 | Arch Linux
Laptop: Ryzen 5 5600H | Nvidia RTX 3050 | 16GB DDR4 | Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Själv valde jag att hjälpa föräldrarna till att uppgradera till Windows 11 på icke officiellt sätt istället

Jag gav morsan alternativet Linux eller ny dator. Hon valde ny dator direkt även om jag tror hon hade klarat sig. Jag tar hennes gamla dator och kör in Linux på den för labb och återbruk.

Farsan är ITanalfabet så om hans dator inte klarar W11 blir det ny där och likadant, gamla till mig för att sen labba/säljas.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Inte för att vara sån men installation i linux är fasen så mycket enklare än i Windows

En av dom stora grejerna med Windows är just det är en executable och man ska först ut på hemsidan, ladda ner, öppna exen, klicka nästa, godkänner avtalen, vänta, trycka finnish.

I linux är det bara ett kommande bort, ibland ett y och enter sedan är väntar man tills det är installerat.

Och jag vet vissa kommer tänka, "men omg alla kommandon går ju inte hålla reda på!!!"

För debain med apt(vilket är på dom flesta nubörjar vänliga distros): sudo apt install *insert program här*

Sudo är samma som admin/UAC prompt i windows basically, en elevering av behörighet. Apt är pakethanterare för att installera och install *program*.. ja det det är ganska självklart

Njae, Windows behöver en rejäl reboot, för så som detär idag så är det bara en hög med ofärdig sörja.

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag gav morsan alternativet Linux eller ny dator. Hon valde ny dator direkt även om jag tror hon hade klarat sig. Jag tar hennes gamla dator och kör in Linux på den för labb och återbruk.

Farsan är ITanalfabet så om hans dator inte klarar W11 blir det ny där och likadant, gamla till mig för att sen labba/säljas.

Morsans dator fungerar alldeles utmärkt (och jag har en nästan likadan dator som hon med W11 på) så ser ingen anledning till att lägga flera tusenlappar på en ny dator när hennes nuvarande fungerar alldeles utmärkt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Inte för att vara sån men installation i linux är fasen så mycket enklare än i Windows

En av dom stora grejerna med Windows är just det är en executable och man ska först ut på hemsidan, ladda ner, öppna exen, klicka nästa, godkänner avtalen, vänta, trycka finnish.

I linux är det bara ett kommande bort, ibland ett y och enter sedan är väntar man tills det är installerat.

Och jag vet vissa kommer tänka, "men omg alla kommandon går ju inte hålla reda på!!!"

För debain med apt(vilket är på dom flesta nubörjar vänliga distros): sudo apt install *insert program här*

Sudo är samma som admin/UAC prompt i windows basically, en elevering av behörighet. Apt är pakethanterare för att installera och install *program*.. ja det det är ganska självklart

Njae, Windows behöver en rejäl reboot, för så som detär idag så är det bara en hög med ofärdig sörja.

Jag är själv otroligt mycket för linux, men kan ändå se att det där är ett problem för många. Framförallt för att när du öppnar terminalen finns noll indikation på vad du kan göra, och hur man går till väga. Där är en initial tröskel som inte finns med ett gui.

Däremot finns det grafiska interface för pakethamteraren på väldigt många distros. Så den vägen är faktiskt otroligt smidig. Mycket smidigare än windows.

Slutligen så håller jag ändå lite med om att alla dom kallar sig datorentusiaster och tycker terminalen är för omständig kan få skämmas lite. Den är fundamental för både linux och windows och ger en helt annan inblick i hur operativsystem fungerar.

Permalänk
Medlem

Har tänkt installera pop!_OS o testa det under sommaren. Största nackdelen med Linux för mig är att man inte kan spela online spel som har anti-cheat, så kan inte lämna Windows helt tills det är löst.

Visa signatur

Ryzen 5600X || 3060 TI || 16GB RAM || 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Morsans dator fungerar alldeles utmärkt (och jag har en nästan likadan dator som hon med W11 på) så ser ingen anledning till att lägga flera tusenlappar på en ny dator när hennes nuvarande fungerar alldeles utmärkt

Morsans är 8 år gammal och hon vill ha en mindre lättare ändå. Sen vill jag inte behöva agera på support om något skulle hända med W11 upgrade via inoff methods.
Men jag hoppas fler går till Linux eller gör som du istället för att slänga gamla datorn iaf.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Morsans är 8 år gammal och hon vill ha en mindre lättare ändå. Sen vill jag inte behöva agera på support om något skulle hända med W11 upgrade via inoff methods.
Men jag hoppas fler går till Linux eller gör som du istället för att slänga gamla datorn iaf.

Morsans dator är från 2012, men förstår om hon ville ha en lättare dator. Min morsa är nöjd med datorn och känner inte att hon behöver en ny dator bara pga att W10 slutar få uppdateringar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Superbra initiativ!

Farsan har en stationär med Windows 10. Ska försöka få han att testa Linux Mint Cinnamon, men han är både envis och lite autistisk av sig gällande nya grejer. Vill helst behålla det som han alltid har haft, för det är han van med.

Morsan vill gärna använda Linux och har redan testat Linux Mint Cinnamon, men hon älskar touchskärmen på sin bärbara dator. Mycket har dock hänt sen hon testade Linux sist (strax innan pandemin).

Bröderna bryr sig inte ett smack om de använder Windows 10 eller 11. Främst ena brodern klickar alltid på "acceptera alla kakor" med ett stort leende på läpparna, nästan bara för att reta mig. Noll integritetstänk från dom båda. "De behöver ju datan". Pff.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Våga vägra Linux

Så länge det är mindre användarvänligt för dumskallar som Windows där man helt slipper skriva kod, helt slipper lära sig det mesta helt nytt, där det inte finns tusen olika sorter att välja mellan så är det inte värt jobbet. Ha en dator, installera sitt OS som är exakt likadant som alla andras som har Windows, kunna få hjälp av de flesta som är lite haj på datorer och hitta hjälp på normala (alltså inte os-specifika ställen) sidor är vad som gör windows attraktivt. Det blir aldrig lika smidigt att lära sig ett nytt OS och få lära om allt man vet om hur man går tillväga.

Till och med från en windowsversion till en annan tycker jag är jobbigt när nån dum programmerare pushat fram en förändring på något fundamentalt. Windows 7 till 10 (jag skippade 8/8.1) var en STOR skillnad för mig och då hittar man rätt okej till de flesta inställningar jag behöver. Och gör jag inte det så finns miljoner ställen på nätet med utförliga instruktioner, många även på svenska, hur man enkelt klickar sig rätt.

Det kvittar hur mycket en Linuxälskare säger annat, de är så olika som de kan bli och inget har varit enkelt (för en windowsanvändare) att förstå och göra när man har försökt göra något.

Permalänk

Bra kampanj.
Generellt tycker jag lagom är bäst det gäller det mesta. Inom vissa områden börjar licenskostnader bli lite väl extrema. Samtidigt gör arbetskostnaden detsamma.
Har man ett problem som kan lösas med en mjukvara som kostar 100 000kr, man kan även få en utvecklare med hjälp av open source bibliotek kan slänga ihop en fungerade lösning för samma pris. Vilket är billigast? Ja utvecklaren som alla byter väl snart jobb och då sitter man där med sin mjukvara som ingen vet hur den fungerar eller kan koda vidare.

Nå inom Windows, Photoshop, Office etc för vanligt folk så finns det ofta gratis alternativ idag som fungerar tillräckligt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Så länge allt funkar till 100% så är det säkert bra.
Men hur ofta händer inte att nån uppdatering skall uppdatera nåt annat eller en tredje, fjärde, sjunde programvara/bibliotek som inte finns längre så det går inte göra ett smack förutom gå ut på internet och -hoppas- nån annan har en lösning på det.
Då tar jag en exe nerladdning alla dagar i veckan. (sedan har vi ju alla program som uppdaterar sig själv med)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Våga vägra Linux

Så länge det är mindre användarvänligt för dumskallar som Windows där man helt slipper skriva kod, helt slipper lära sig det mesta helt nytt, där det inte finns tusen olika sorter att välja mellan så är det inte värt jobbet. Ha en dator, installera sitt OS som är exakt likadant som alla andras som har Windows, kunna få hjälp av de flesta som är lite haj på datorer och hitta hjälp på normala (alltså inte os-specifika ställen) sidor är vad som gör windows attraktivt. Det blir aldrig lika smidigt att lära sig ett nytt OS och få lära om allt man vet om hur man går tillväga.

Till och med från en windowsversion till en annan tycker jag är jobbigt när nån dum programmerare pushat fram en förändring på något fundamentalt. Windows 7 till 10 (jag skippade 8/8.1) var en STOR skillnad för mig och då hittar man rätt okej till de flesta inställningar jag behöver. Och gör jag inte det så finns miljoner ställen på nätet med utförliga instruktioner, många även på svenska, hur man enkelt klickar sig rätt.

Det kvittar hur mycket en Linuxälskare säger annat, de är så olika som de kan bli och inget har varit enkelt (för en windowsanvändare) att förstå och göra när man har försökt göra något.

Inte för att vara sån, men alla frågor jag har oavsett ämne så svarar alltid chatgpt hur man gör i utförlig ordning. Har lärt mig en massa programvaror just den vägen eftersom det går fortare än både youtube eller google. Således så kan du få lika lätt hjälp oavsett om det handlar om windows eller linux.

Med det sagt så sitter jag på diverse mätprogram för drönare, järnvägs -och husbygge som inte stöds av linux. Detta är den störa anledning varför jag inte kan byta.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Nu finns iof ".exes" på Linux med. Både de som installeras eller de som bara helt enkelt exekveras.

Vad man nu än tycker om det är bra eller ej. Dock är båda sorterna naturligt vis säkrare på Linux, än sålänge..

"Snabbare hästar."

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Våga vägra Linux

Håller med om det. Man skall acceptera sina begränsningar, alla klarar inte av nya saker. Låt dessa stanna kvar i windowsträsket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

alternativ betala ca 300 kr så får man 1 år säkerhetsuppdateringar för win 10

Permalänk
Medlem

Kan inte mycket om Linux men bytte till Mint och är nöjd. MS kan skita på sig.

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Nej, det är ingen fördel, för exakt motsvarighet finns redan till Linux i olika former (t.ex .deb packet och flatpaks). Saken är dock att vi redan gått bortom att förlita oss helt på självständiga installers och använder istället en mycket lik Android och Ios med en "appbutik". Jag lovar, de allra flesta förstår sig bättre på en appbutik så som på en Iphone än att hålla på med .exe filer.

Skrivet av Viggez:

Har tänkt installera pop!_OS o testa det under sommaren. Största nackdelen med Linux för mig är att man inte kan spela online spel som har anti-cheat, så kan inte lämna Windows helt tills det är löst.

Online med antifusk kan du spela, dock har vissa utvecklare specifikt sagt nej till Linux av lite vaga anledningar.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Nu använder jag ju linux på spelburken och tycker det är asgött, men att tvinga på användare är inte rätt väg att gå.

Permalänk
Medlem

Efter år av tvekande fick jag till slut den spark i arslet jag behövde när Windows 7 nådde EOL, va är det nu? typ 5 år sen?

Personligen ser jag enbart fördelar med Linux. Väljer man en variant med ett bekant GUI så märker man knappt ingen skillnad, förutom att allt går att justera och ändra så att det passar ens egna preferenser.

Tänker man bara ens lite på vad som händer bakom kulisserna gällande övervakning, insamling och processande av "användardata" så är det inte längre ett alternativ att använda mjukvara från "tech-giganterna".

Kan tipsa om Linux Mint för de som söker en variant av Linux som känns mycket bekant för en Windowsanvändare, samt "bara funkar", behövs inga specialkunskaper. Börja med att testa köra det på bootbart-usb.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Så länge allt funkar till 100% så är det säkert bra.
Men hur ofta händer inte att nån uppdatering skall uppdatera nåt annat eller en tredje, fjärde, sjunde programvara/bibliotek som inte finns längre så det går inte göra ett smack förutom gå ut på internet och -hoppas- nån annan har en lösning på det.
Då tar jag en exe nerladdning alla dagar i veckan. (sedan har vi ju alla program som uppdaterar sig själv med)

Det händer i princip aldrig så länge som du håller dig till pakethanteraren eller flatpaks. Sista jag minns som skapade problem var Nvidias drivers när man var tvungen att köra custom scripts för att installera, men det var nästan 10 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Håller med om det. Man skall acceptera sina begränsningar, alla klarar inte av nya saker. Låt dessa stanna kvar i windowsträsket.

Varför lära sig ett fjolligt nytt OS när det finns utomordentligt alternativ som redan är överlägset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Varför lära sig ett fjolligt nytt OS när det finns utomordentligt alternativ som redan är överlägset?

Som sagt, du förstår dina begränsningar. Jag stödjer dig fullt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Det händer i princip aldrig så länge som du håller dig till pakethanteraren eller flatpaks. Sista jag minns som skapade problem var Nvidias drivers när man var tvungen att köra custom scripts för att installera, men det var nästan 10 år sedan.

Ubuntu had bra scripts för att installera nvidia-drivare, de har lagt ganska mycket energi på det, att du ska få rätt version, att det installeras och "enablas" osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

"princip aldrig"
Jo. Men när det händer så är det ett satans besvär. Har väl hänt mig åtminstånde uppåt 5 gånger de senaste åren. Ett par av gångerna gick det inte lösa så det var bara att skita i det.
Det enda windows motsvarighet är att köra in .net eller kanske en VisualC redist som tar ett par minuter jämfört med kanske upp till en halv dags meckande för att få in på Linux.

edit. Men det är väl egentligen offtopic så vi har helt olika syn på Linux heltenkelt.

eftertanke
Permalänk
Medlem
Skrivet av Charles Finley:

Nu använder jag ju linux på spelburken och tycker det är asgött, men att tvinga på användare är inte rätt väg att gå.

Ingen har väl tvingat på någon?