Jag säger att det är svårt att veta vad prisskillnaden beror på exakt, men det känns orimligt att Bergsala själva ligger bakom. Om du tittar på Amazon.se som har en central europeisk inköpsorganisation så har de samma höga svenska pris fastän de köper direkt av Nintendo.
Har suttit i möten med världsvarumärken som tycker det är fullt rimligt att vi i Norden betalar högre Rek än övriga Europa. Ser inte varför det skulle vara orimligt även här.
Nettomarginalen är relevant, däremot håller jag med om att vi inte har insyn i strukturen.
Personalfester kan vi nog stryka. Med den omsättningen skulle Bergsala ha Sveriges dyraste
personalfester innan den påverkar procenten.
Edit:
Bergsala är anmälda till Konkurrensverket. Blir intressant att se vad det får för utslag. De har ju tidigare gjort sig skyldig till att manipulera priser, då med Nintendos goda vilja.
Kruxet med mellanhänder är att de
a) kostar pengar (lokaler, personalkostnader, ….)
b) är självständiga företag med sin egen agenda, egna vinstkrav, egen ledning som kan ha enfaldiga idéer och så vidare, och inte nödvändigtvis ser till hela kedjans funktion.
Jag har inget problem med att se ett scenario där Bergsala inser att de i grund och botten inte behövs som mellanhand, och vill försöka få ut så mycket pengar som möjligt från Nintendokunderna innan deras avtal löper ut och måste omförhandlas. Om de ökar sin marginal med en faktor tre spelar det ingen roll om de förmedlar hälften så många exemplar, de har ändå lyckats öka sin vinst.
Priset betalas naturligtvis av konsumenterna, men resten av kedjan, Nintendo och retail, förlorar på volymsminskningen. Retail kan försöka kompensera genom att höja sina egna marginaler, men det förstärker volymsminskningen ytterligare. Vilket kostar Nintendo i revenue inte bara från konsolerna, utan också från spelförsäljning och online-abonnemang.
Nu vet jag naturligtvis inte hur avtalet mellan Nintendo och Bergsala ser ut, men om resten av Europa klarar sig utmärkt (bättre?) utan Bergsala, så gör vi nog också det.