Tråden om Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

En fråga, har inte hunnit koppla in min Switch 2 än, går det att stänga av konsolen helt (inte bara försätta den i standby-läge) samt starta den (också från när konsolen är helt avstängd och inte bara i standby-läge) med hjälp av Pro-kontrollen?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ja, förhoppningsvis så är detta något som Nintendo kan fixa i framtida OS-uppdatering av SW2 (om de inte medvetet tagit bort det för att hajpa försäljning av nya pro2kontrollen). Så jag är hoppfull att detta kommer lösa sig med tiden!

Ha inte för höga förhoppningar. NS1 gör detta med IR och NS2 via BLE. Hårdvaran måste finnas där

Edit jag har fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Jag hade väl inte helt en plan när jag köpte min NS2 men inser nu att den kanske ska med ut i bland och få se den vida världen. Men vilket fodral ska jag köpa?

Jag funderar på https://www.webhallen.com/se/product/386253-Nacon-Switch-2-Po... mest för att det finns i butik idag. Men hittar nästan inget om den.

Vänta nu, har dom spelkassetternas band direkt mot skärmen istället för den stora fina tygytan först och spelen ovanpå den? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Ha inte för höga förhoppningar. NS1 gör detta med IR och NS2 via BLE. Hårdvaran måste finnas där

Var har du fått ifrån att switch använder IR för att starta?

Jag kan starta första switch med både joy-con och Pro controller under en filt.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

En fråga, har inte hunnit koppla in min Switch 2 än, går det att stänga av konsolen helt (inte bara försätta den i standby-läge) samt starta den (också från när konsolen är helt avstängd och inte bara i standby-läge) med hjälp av Pro-kontrollen?

Enda sättet jag hittat för att stänga av helt är powerknappen, allt annat är bara viloläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Enda sättet jag hittat för att stänga av helt är powerknappen, allt annat är bara viloläge.

Tack, som jag misstänkte så alltså och ingen skillnad från Switch 1 i den bemärkelsen, synd.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem

Ungarna har spelat Mariokart lite mer än en vecka och lagt kanske 5-10 timmar på roaming. Har i stort sett låst upp alla karaktärerna vad jag kan se och alla bilar. Allt genom att plocka mat random. Är inget man låser upp att man måste göra något specifikt? Skukt tråkigt. Såg även nån samlat alla 150 frågetecknen och fick… ingenting. Hoppas verkligen dom lägger in ett splitscreen coop framöver med saker att göra tillsammans. Typ uppdrag, samla något och sen åka någonstans för att låsa upp något coolt skin.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Fått hem min idag. Har bara hunnit testa Mario Kart och ett par andra Switch 1 spel

Den är välbyggd och skärmen är helt ok för att vara LCD. Och såklart kör den Nintendo spel vilket var syftet med inköpet

Men ger inte samma känsla som första Switch. Tror det beror på att jag har en Steam Deck Oled och man är inte lika lätt att imponera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

Fått hem min idag. Har bara hunnit testa Mario Kart och ett par andra Switch 1 spel

Den är välbyggd och skärmen är helt ok för att vara LCD. Och såklart kör den Nintendo spel vilket var syftet med inköpet

Men ger inte samma känsla som första Switch. Tror det beror på att jag har en Steam Deck Oled och man är inte lika lätt att imponera

Håller med om att det saknas Wow-faktor.
Men den gör vad den skall, och gör det bra, enda frågetecknet för min del är batterilivslängden. Ingen större tvekan om att det kommer en uppdaterad modell a la Switch OLED om några år.

Den har ju sålt otroligt bra så här i början. Skall bli intressant att se vad det innebär för de spelutvecklare som inte är direkt knutna till Sony. Det här kan bli en base-line för lååång tid framöver.

Permalänk
Medlem

Köpte 2 stycken 8bitdo ultimate bluetooth controller och gillar dom verkligen. Nu finns det ju dock några spel som ändå kräver Joycons, t.ex. Super mario party jamboree där joycons behövs för några av de minigames som finns.
Går det att använda Joyconsen parallelt med de andra kontrollerna eller måste man gå in i inställningarna och byta kontrollers fram och tillbaka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Bergsala är boven i dramat tills motsatsen är bevisad enligt mig.

Visst har vi högre moms samt kemikalieskatten, men det finns fortfarande ett påslag på ca 15% som inte går att härleda till någon annan än just Bergsala.

Det svenska priset är hela 25 procent högre än priset i övriga EU-länder.

Det är enkelt att köpa Switch 2 med Mario Kart World för under 6000 kronor. Många har köpt från Nintendos butik och betalat 510 EUR inklusive moms och frakt. Jag har beställt från fnac där den kostar hela 536 EUR inklusive frakt, och det reserverade beloppet på mitt kontokort är 5899 kronor.

De flesta butiker i Sverige tar 7490 kronor. Det är en skillnad på drygt 1500 kronor mot andra EU-länder. 1500 kronor utgör ett påslag på 25 procent över priset i andra EU-länder.

Jag anser att detta är skandal, och distributören/butikerna i Sverige skinnar kunderna på pengar. Jag rekommenderar alla att vägra betala detta överpris.

25 procent! När hade vi senast en sådan skillnad i prissättningen som inte kan förklaras med lokala skatter? Jag kommer inte på något.

Om du betalade 7490 kronor under lanseringshelgen i butiken så är det naturligtvis upp till dig. Jag gör också så ibland när jag vill ha något snabbt och tid och bekvämlighet är värt mer än pengar. jag kritiserar inte kunderna, utan distributören.

Permalänk
Medlem

@mhult:
Jag gav 5650:- för Switch 2 + bundle från Nintendo (Irland) och önskar alla bojkottar Bergsala

Önskar faktiskt att även återförsäljarna anmäler Bergsala till Konkurrensverket.

Otroligt tråkigt hur hela spelmarknaden är döende i Sverige. Blir avundsjuk när jag ser hur välmående butikerna är ute i Europa (och allra främst i London).

Jag bor i Sveriges huvudstad och skäms över hur dåligt utbudet är här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@mhult:
Jag gav 5650:- för Switch 2 + bundle från Nintendo (Irland) och önskar alla bojkottar Bergsala

Gjorde samma, också från Irland.
I de försäljningssiffror som angivits från Famitsu (Japan) och NPD (USA) är inte My Nintendo Store försäljningen inräknad…

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Gjorde samma, också från Irland.
I de försäljningssiffror som angivits från Famitsu (Japan) och NPD (USA) är inte My Nintendo Store försäljningen inräknad…

Oj! Då lär Switch 2 ha sålt ännu bättre än vad siffrorna visat på hittills. Hatten av för Nintendo!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@mhult:

Om vi jämför Nintendos eget EU-pris på 5650 kronor med det vanligaste svenska priset på 7490 kronor är påslaget hela 33 procent!

Bergsala, alltså...

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur de oseriösa svenska priserna påverkat försäljningen i Sverige?

När priset 7490 kronor annonserades hos stora svenska butiker tänkte jag att detta är inte seriöst, och avstod från att förbeställa. Om det hade funnits ett svenskt pris i linje med priset i andra EU-länder hade jag känt mig bekväm med att förbeställa från Webhallen, Netonnet eller någon annan butik som jag gillar och har handlat från i många år.

De svenska handlarna sålde inte slut på Switch 2 under lanseringsveckan, vilket handlare i andra länder gjorde. Nintendo kanske observerar detta och undrar varför Switch 2 inte säljer bättre i rika Sverige?

Det blev en fransk butik som fick mina pengar...

Bergsala skrattar väl hela vägen till banken. Deras marginal kanske är tre gånger så hög som om de hållt EU-priser. Även om det höga priset skrämt bort hälften av kunderna, så har kanske Bergsala ändå tjänat mer pengar totalt, på en mindre volym med högre marginal?

Det kan i så fall vara en kortsiktig vinst som har en baksida på lång sikt.

Permalänk
Medlem

Det som är förloraren kortsiktigt är de svenska återförsäljarna som sitter med ett stort lager av Switch 2 som de inte har kunnat få sålt. I slutändan når detta Bergsala ändå eftersom återförsäljare slutar att köpa in mer konsoler från Bergsala.
Ser heller inte bra ut att den svenska/nordiska marknaden är den enda som har Switch 2 i lager när resten av världen har den slutsåld. Nintendo tjänar heller inte tillräckligt mycket pengar på den svenska/nordiska marknaden med tillbehör och spelförsäljningen.

Så jag tror I skrivande stund att Bergsala har nog något form av panikmöte just nu i hur man kan sänka priserna eller göra det mer attraktivt att köpa i Sverige, utan att screwa första kunderna som har betalt överpris i svenska butikerna.

Permalänk
Medlem

Jag jagar en extra docka till Switch 2, nån som sett dom i Sverige ännu?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Jag jagar en extra docka till Switch 2, nån som sett dom i Sverige ännu?

Nepp och inte mycket tecken på att den kommer närmsta tiden. ProShop typ den enda relativt kända butiken som har den men ej i lager och går inte att beställa. Vill man ha en nu får man importera genom Nintendo Irland/Tyskland.

https://store.nintendo.ie/en/nintendo-switch-2-dock-set-uk-00...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhult:

Jag anser att detta är skandal, och distributören/butikerna i Sverige skinnar kunderna på pengar. Jag rekommenderar alla att vägra betala detta överpris.

Jag håller helt med dig att priset är snett i Sverige.
Däremot är jag som distributör i annan bransch inte helt enig med att det nödvändigtvis är Bergsalas fel.
Det är snarare Nintendo som inte har en korrekt prisstruktur för den typen av distribution.
Det är inte ovanligt när man diskuterar distribution med nyare varumärken/tillverkare att de inte överhuvudtaget tänkt på att prissätta utifrån att en distributör ska lagerhålla, marknadsföra osv. Det är dock lite märkligt att Nintendo inte skulle ha en sådan strategi.
Det är en väldigt dålig prisstrategi för Bergsala när många själva importerar från Europa.

Håller helt med om att man ska bojkotta det svenska priset. Enda sättet att visa vad man tycker.

Skrivet av mhult:

Bergsala skrattar väl hela vägen till banken. Deras marginal kanske är tre gånger så hög som om de hållt EU-priser. Även om det höga priset skrämt bort hälften av kunderna, så har kanske Bergsala ändå tjänat mer pengar totalt, på en mindre volym med högre marginal?

Bergsala har en nettovinst på 5 % enligt senaste bokslut (2023).
Det är ganska normalt.
Finner det helt osannolikt att en distributör skulle försöka prisa ut sig själv. Det är garanterat så att Nintendo inte har gett Bergsala tillräckligt bra villkor för att bedriva distribution.
I vår bransch när vi ser att våra svenska priser hamnar snett mot EUR så är det alltid pga dåliga villkor från tillverkare.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem

Synd att det inte finns ett nintendo.se där Nintendo själva (inte distributörer eller ÅF) skulle kunna sälja direkt till oss nordiska kunder. Skulle troligen vara helt andra priser då lite mer i linje med priserna i deras direktbutiker i andra EU-länder.

Dock så får man vara tacksam att Nintendo inte förbjudit försäljning och stoppat direktimport till oss. Var ju fin räddning att både Nintendo och ÅF som Amazon i andra EU-länder fick skeppa till oss svenska konsumenter. Grymt tacksam för det! 👍❤️

(Annars så hade det inte blivit någon SW2 för mig med de svenska/nordiska priserna.)

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Synd att det inte finns ett nintendo.se där Nintendo själva (inte distributörer eller ÅF) skulle kunna sälja direkt till oss nordiska kunder. Skulle troligen vara helt andra priser då lite mer i linje med priserna i deras direktbutiker i andra EU-länder.

Dock så får man vara tacksam att Nintendo inte förbjudit försäljning och stoppat direktimport till oss. Var ju fin räddning att både Nintendo och ÅF som Amazon i andra EU-länder fick skeppa till oss svenska konsumenter. Grymt tacksam för det! 👍❤️

(Annars så hade det inte blivit någon SW2 för mig med de svenska/nordiska priserna.)

Tror inte dom får göra det inom EU? Annars hade dom säkert gjort det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Var har du fått ifrån att switch använder IR för att starta?

Jag kan starta första switch med både joy-con och Pro controller under en filt.

Jag läste det på troligen en opålitlig källa och tyckte att det lät rimligt. Men inser nu att det är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Håller helt med om att man ska bojkotta det svenska priset. Enda sättet att visa vad man tycker.

Bergsala har en nettovinst på 5 % enligt senaste bokslut (2023).
Det är ganska normalt.
Finner det helt osannolikt att en distributör skulle försöka prisa ut sig själv. Det är garanterat så att Nintendo inte har gett Bergsala tillräckligt bra villkor för att bedriva distribution.
I vår bransch när vi ser att våra svenska priser hamnar snett mot EUR så är det alltid pga dåliga villkor från tillverkare.

Stopp och belägg.
Alldeles uppenbart fungerar distributionen av konsolen alldeles utmärkt i resten av EU (och världen) inte bara via Nintendo utan också via retailers, med ekvivalenta priser överallt med hänsyn tagen till tullar, tariffer, pålagor, punktskatter, ….
Så du menar att vi har ca 30% högre priser i Sverige för att Nintendo har en särskilt ogynnsam policy just här?

Vad Bergsala har för nettovinst som företag är fullständigt irrelevant. Det kan ju bero på andra delar av deras verksamhet, dyra personalfester, … vilken sorts mismanagement som helst. De är inte berättigade till någon vinst alls, de har ingen särskild rätt att existera över huvud taget. Tusentals företag får packa ihop verksamheten varje år för att deras affärsidé inte håller, eller de sköts illa, eller att tiden bara har sprungit ifrån dem och de inte längre behövs.

Som sagt, konsolen kan ju uppenbart distribueras och säljas till samma, mycket lägre pris i resten av EU. Att skylla priset i Sverige specifikt på Nintendo är en logisk kullerbytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Stopp och belägg.
Alldeles uppenbart fungerar distributionen av konsolen alldeles utmärkt i resten av EU (och världen) inte bara via Nintendo utan också via retailers, med ekvivalenta priser överallt med hänsyn tagen till tullar, tariffer, pålagor, punktskatter, ….
Så du menar att vi har ca 30% högre priser i Sverige för att Nintendo har en särskilt ogynnsam policy just här?

Vad Bergsala har för nettovinst som företag är fullständigt irrelevant. Det kan ju bero på andra delar av deras verksamhet, dyra personalfester, … vilken sorts mismanagement som helst. De är inte berättigade till någon vinst alls, de har ingen särskild rätt att existera över huvud taget. Tusentals företag får packa ihop verksamheten varje år för att deras affärsidé inte håller, eller de sköts illa, eller att tiden bara har sprungit ifrån dem och de inte längre behövs.

Som sagt, konsolen kan ju uppenbart distribueras och säljas till samma, mycket lägre pris i resten av EU. Att skylla priset i Sverige specifikt på Nintendo är en logisk kullerbytta.

Jag säger att det är svårt att veta vad prisskillnaden beror på exakt, men det känns orimligt att Bergsala själva ligger bakom. Om du tittar på Amazon.se som har en central europeisk inköpsorganisation så har de samma höga svenska pris fastän de köper direkt av Nintendo.
Har suttit i möten med världsvarumärken som tycker det är fullt rimligt att vi i Norden betalar högre Rek än övriga Europa. Ser inte varför det skulle vara orimligt även här.

Nettomarginalen är relevant, däremot håller jag med om att vi inte har insyn i strukturen.
Personalfester kan vi nog stryka. Med den omsättningen skulle Bergsala ha Sveriges dyraste
personalfester innan den påverkar procenten.

Edit:
Bergsala är anmälda till Konkurrensverket. Blir intressant att se vad det får för utslag. De har ju tidigare gjort sig skyldig till att manipulera priser, då med Nintendos goda vilja.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalaspuffarn:

Har du Mario kart world?

Yes de har jag, det spelet säger samma sak tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Jag säger att det är svårt att veta vad prisskillnaden beror på exakt, men det känns orimligt att Bergsala själva ligger bakom. Om du tittar på Amazon.se som har en central europeisk inköpsorganisation så har de samma höga svenska pris fastän de köper direkt av Nintendo.
Har suttit i möten med världsvarumärken som tycker det är fullt rimligt att vi i Norden betalar högre Rek än övriga Europa. Ser inte varför det skulle vara orimligt även här.

Det är som sagt svårt att säga vad orsaken egentligen är, men det är inte bara Sverige utan hela Norden + Baltikum som har mycket högre priser än övriga EU. D.v.s. alla länder som Bergsala är distributör för. Det kan mycket väl vara Nintendo som fått för sig att dessa länder plötsligt ska betala mycket mer än övriga EU, men i så fall är det lite konstigt att de samtidigt bjöd in oss att förboka via My Nintendo Store istället för att låta Bergsala hantera det.

Skrivet av eFoppa:

Nettomarginalen är relevant, däremot håller jag med om att vi inte har insyn i strukturen.
Personalfester kan vi nog stryka. Med den omsättningen skulle Bergsala ha Sveriges dyraste
personalfester innan den påverkar procenten.

Nettomarginalen från 2023 är inte intressant eftersom detta är ett nytt fenomen, det är först med Switch 2 som priserna är mycket högre än övriga EU. Så vi kommer inte veta hur detta påverkat Bergsala förrän det här årets siffror har redovisats.

Permalänk
Skrivet av varget:

totk upgrade tar upp 4,1GB
botw upgrade tar 10,5GB
mkw tar 21,9GB
gamecube tar 5,1GB

Upgrades till zelda kräver fysiska spelt i, om det är ett fysiskt man har.

Jag ser ingen anldening att köpa ett minneskort ännu. Sure om man gör en system transfer så kommer alla spel som du hade på din gamla konsol att laddas ner tills minnet är fullt. Men jag behöver inte massa spel på konsolen som jag inte kommer spela.

Som referens så laddar min konsol ner i runt 300Mbit/s (dockat som wifi). Helt horribelt jämfört mot steam men inte uselt sätt mot konkuransen. Det blir ~135GB/h

Lite mer referens, botw NS1 patch tar 944MB, totk NS1 patch tar 554MB.

Jättebra information ! Stort tack 😊

Nä jag bestämde mig att skita i minneskortet just nu så behöver jag det köper jag senare.

Är Switch2 cappad till en viss hastighet? Jag har 1000/1000 och tänkte dra kabel direkt från dockan till modemet.

Permalänk

Spelade häromdagen med nya pro controller 2 och tycker den känns väldigt skön och bekväm i handen. Knapparna och styrspaken känns som mera kvalite. Inte mappat om bakknapparna än men tror jag ska göra det, dom sitter perfekt i handen. Det känns verkligen som en uppgradering. Däremot vet jag inte vilken textur på kontrollen jag gillar bästan, 1ans gamla textur jämfört med 2ans nya "halkiga" textur.

En annan grej som slog mig efter ca 2h marioskart spelande, så upplevde jag att mina händer blev svettiga. Kan vara för det var varmt här hemma och att man spelat ett tag men tror faktiskt inte att 1ans version hade samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är som sagt svårt att säga vad orsaken egentligen är, men det är inte bara Sverige utan hela Norden + Baltikum som har mycket högre priser än övriga EU. D.v.s. alla länder som Bergsala är distributör för. Det kan mycket väl vara Nintendo som fått för sig att dessa länder plötsligt ska betala mycket mer än övriga EU, men i så fall är det lite konstigt att de samtidigt bjöd in oss att förboka via My Nintendo Store istället för att låta Bergsala hantera det.

Har inte jättekoll på Baltikum men googlade och fann denna från Litauen.
https://gameroom.lt/en/nintendo-switch-2/products/nintendo-sw...

Det priset ligger ju absolut mer i linje med vad den ”borde” kosta här. Kan såklart va gråimport också.

Det blir väldigt mycket gissande. Min poäng är att det är svårt att veta om Bergsala är skyldiga och hur skyldiga de är.
Sen är det ingen som kan förklara hur Amazon.se följer den svenska prissättningen?
Det känns orimligt att Bergsala skulle ha mandat att påverka Amazons prissättning samtidigt som man inte lyckats stoppa Nintendo från att själva sälja in till en marknad där Nintendo överlåtit distributionen.

Angående förbokningarna så är det svårt att veta. Kan vara så att Nintendo vill ta över distributionen själva, men har ett avtal som förhindrar dem i dagsläget. Finns massa parametrar vi inte har koll på.

Skrivet av perost:

Nettomarginalen från 2023 är inte intressant eftersom detta är ett nytt fenomen, det är först med Switch 2 som priserna är mycket högre än övriga EU. Så vi kommer inte veta hur detta påverkat Bergsala förrän det här årets siffror har redovisats.

Om du tittar på deras marginal så är den rätt samma över tid, vilket är mer intressant än ett specifikt år.

Visa signatur