Vinn nätagg från Seasonic

Telenor Stockholm villafiber störning eller ej? - Är det min utrustning eller fiber?

Permalänk

Telenor Stockholm villafiber störning eller ej? - Är det min utrustning eller fiber?

Hej!

Idag någon gång kring 00:00 slutade vårt villafiber att fungera. Testade starta om både fiber konverteraren och routern men ingenting händer, fortfarande varnar tp-link om ingen uppkoppling.

Jag testade även utan router och samma där.

Tittar man här så syns ingenting:
https://www.telenor.se/support/driftinformation/driftstorning...

Hur ska man göra nu? Suger ju, varit nere i ca 1 timme nu.

Tack.

Permalänk
Medlem

https://downdetector.se/problem-storningar/telenor/
En del rapporter, så det är inte bara du.

Permalänk
Skrivet av Hyllbert:

https://downdetector.se/problem-storningar/telenor/
En del rapporter, så det är inte bara du.

Aha, smart. Jag rapporterade där nu också. Tack!

Min uppkoppling:
IP Address: xxxxxx.63.60
Subnet Mask: 255.255.248.0
Default Gateway: xxxxxxx.60.1

Det går att pinga Gatewayen som jag antar är i närheten, men inte t.ex 8.8.8.8.

Permalänk

Borde nästan finnas en komplett svensk sida som täcker alla driftstörningar.

https://openinfra.com/status/ <- här verkar det vara en driftstörning över hela Sverige just nu.
Hoppas inte det är någon attack eller liknande mot oss.
https://www.telia.se/support/driftinformation-fast
https://bahnhof.se/kundservice/driftinfo
https://www.ownit.se/kundservice/driftstatus
https://ww1.bredbandswebben.se/privat/driftinformation/1 (Öppen fiber Telia)
Karta: vem som äger vilket nät https://bredbandskartan.pts.se/

EDIT:

Så märkligt att ingen operatör varnar om driftstörningen. Men massa privatpersoner har varnat att något är fel kring kl 00:00 t.o.m nu 02:00.

Gäller: Telia, Tele2, Telenor, Ownit osv.

Permalänk
Skrivet av stefaneriksson123:

Aha, smart. Jag rapporterade där nu också. Tack!

Min uppkoppling:
IP Address: xxxxxx.63.60
Subnet Mask: 255.255.248.0
Default Gateway: xxxxxxx.60.1

Det går att pinga Gatewayen som jag antar är i närheten, men inte t.ex 8.8.8.8.

Då verkar du iaf ha access hela vägen fram till din leverantörs närmaste accessrouter. att du inte kan pinga någon extern ip-adress kan vara vad som helst, men gissar på L2/L3 relaterat fel. har du fiber via stadsnät eller använder du villafiber genom en leverantör?

Permalänk
Medlem

00:00 låter som att Telenor gör något arbete isåfall, ingen internetleverantör till privatpersoner har några som helst garantier för upp-tid, sitter och övervakar en hög med kunder och vi har inga rapporter om problem hos någon leverantör.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av Zydepoint:

Då verkar du iaf ha access hela vägen fram till din leverantörs närmaste accessrouter. att du inte kan pinga någon extern ip-adress kan vara vad som helst, men gissar på L2/L3 relaterat fel. har du fiber via stadsnät eller använder du villafiber genom en leverantör?

Villafiber genom Telenor, inget öppet nät eller liknande.

Skrivet av adfactory:

00:00 låter som att Telenor gör något arbete isåfall, ingen internetleverantör till privatpersoner har några som helst garantier för upp-tid, sitter och övervakar en hög med kunder och vi har inga rapporter om problem hos någon leverantör.

Aha, skönt att höra! Kändes lite som något stort över hela Sverige när så många hade varnat.

Var nere mellan kl 00:20 till 02:00 ungefär.
Måste vara längsta downtimen jag någonsin sett.

Online den Jun 16 2025 02:03 AM (EU/Central)
Var nere i: 01hr 41min