Kivra satsar på egen e-legitimation

Permalänk

Nu har jag varken kivra eller digitaltid längre och det är väldigt befriande och enligt mig bägge en väldigt onödig funktion som inte fyller någon nytta.

Kan tänka mig skaffa digitalt id igen. OM de inte är krav på att ha ett nationellt idkort...

Räcker me att behöva förnya plastbiten man behöver för att få köra bil och kräva nationellt id utöver att lan redan identifierat sig med bankdosa för att skaffa sitt id va den mest urbota idiotiska ide swedbank kunde komma på...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av stefaneriksson123:

Vad bra, då kan man ha bankid på sig själv och kivra-id på sin äldre släkting.

Slipper jag flera telefoner när jag ska hjälpa äldre släktingar.

Med Samsungs hemliga mapp, kan du ha två bank-id:n på samma mobil.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Rouge of Darkness:

Nu har jag varken kivra eller digitaltid längre och det är väldigt befriande och enligt mig bägge en väldigt onödig funktion som inte fyller någon nytta.

Kan tänka mig skaffa digitalt id igen. OM de inte är krav på att ha ett nationellt idkort...

Räcker me att behöva förnya plastbiten man behöver för att få köra bil och kräva nationellt id utöver att lan redan identifierat sig med bankdosa för att skaffa sitt id va den mest urbota idiotiska ide swedbank kunde komma på...

Jag gillar dock att man kan få kvitton på Kivra. Då slipper man vid behov en massa papperslappar!

Permalänk
Skrivet av frong:

Imponerande hur många trådar här på SC som fullständigt spårar ur nu för tiden. Kul att läsa men känns som att man hamnat i gubbgnäll.

Tycker tvärtom. Hänger bara här för det höga kunnandet i It-frågor, vilket grafikkort som är vackrast och bäst bryr jag mig inte om.

Permalänk
Skrivet av Jagers:

och kan du ge ett exempel på varför konkurrens är bra för Bank-ID? måste du boka tid 2 månader i förtid just nu för att logga in på försäkringskassan eller vad försöker du säga?

Som det är nu är vi helt beroende av att vara kund hos en företagsgrupp för att kunna identifiera oss på nätet.
Godkänner dom dig inte som kund? Tråkigt för dig.
Därför skulle konkurrenter vara bra i väntan på att staten får fram ett digitalt ID.

Och ja, jag har Freja men det fungerar på så få ställen.

Skatteverket har ett eget fysiskt och digital ID, har någon det?
Har det NFC och fungerar det bra utanför Skatteverket?
https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/skatteverket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Njae, jag tror faktiskt det var en väldigt bra idé just för att se till att personen som *får* id-handlingen är personen som ska ha id-handlingen.
Alldeles för vanligt med folk som blev lurade innan detta infördes.

Personligen tycker jag snarare att det är helt meningslöst att ha en separat plastbit för att visa att man har behörighet att köra en viss fordonstyp, borde räcka med id (eller att körkortet uppdateras till att vara ett fullgott id istället för en halvmesyr som behövs utöver id).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik11:

Jag gillar dock att man kan få kvitton på Kivra. Då slipper man vid behov en massa papperslappar!

Hah, det var det första skiten jag stängde av med kivra, inte fan vill jag ha mina kvitton där att skräpa omkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik11:

Jag tycker Willys löser det bäst. Det krävs ingen extra brevlåda för att få tillgång till dina kvitton, du kan ladda ner dem i appen eller via webben.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av VinterSolen:

Hah, det var det första skiten jag stängde av med kivra, inte fan vill jag ha mina kvitton där att skräpa omkring.

Skrivet av pine-orange:

Jag tycker Willys löser det bäst. Det krävs ingen extra brevlåda för att få tillgång till dina kvitton, du kan ladda ner dem i appen eller via webben.

Ja, det hade ju varit smidigare att inte vara beroende av just Kivra för kvitton. Men på Ica kan man endast få dem via Kivra, om det inte har ändrats. Man orkar ju stå och vänta på att en halvmeters pappersrulle ska skrivas ut för att passera grinden ut från affären.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik11:

Ja, det hade ju varit smidigare att inte vara beroende av just Kivra för kvitton. Men på Ica kan man endast få dem via Kivra, om det inte har ändrats. Man orkar ju stå och vänta på att en halvmeters pappersrulle ska skrivas ut för att passera grinden ut från affären.

Någon får uppfinna en app, som bara är för kvitton, då signar jag upp direkt

Mestadelens varför jag stängde av ICa-kvitto till kivra, var bland annat i början att kvittorna hamnade bland allt annat i en röra, fick notiser jämnt och ständigt om nåt j*a kvitto.
Har för mig att kivra nu har infört en egen "del" för kvitton som inte har med övrig post att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torpedvägg:

Vi hör nästan dagligen om hur kriminella nätverk infiltrerar samhällsfunktioner. De bedriver skolor, vårdcentraler och moskéer.
Vad vet vi om Kivras ägare. De kan sälja sin verksamhet till Ryssland eller Saudi Arabien vilken dag som helst.
Då kan ägaren plundra samtliga användares bankkonton och skicka till utlandet.
Nej, det är STATEN Sverige, som är skyldig till att få fram ett säkert digitala ID nu, inte riskkapitalister!

Jag håller med, det vore statens uppgift, liksom att det i huvudsak är staten numera (Polisen och Skatteverket) som utfärdar ID-kort.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag litar inte ens på Kivra för post... Kan knappt vänta på att BankID ska bytas ut mot något statligt.

Det gör inte jag heller. Jag tycker visserligen det är bekvämt med digital brevlåda, men jag har Skatteverkets, Min Myndighetspost.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Knorkas:

Jag håller med, det vore statens uppgift, liksom att det i huvudsak är staten numera (Polisen och Skatteverket) som utfärdar ID-kort.

Fast det är ju inte polisen eller skatteverket som tagit fram den tekniska lösningen eller som tillverkar passen, det görs av ett helägt dotterbolag till franska Thales. Polisen / skatteverket är bara beställare, så varför skulle de plötsligt behöva utveckla och drifta en egen lösning för just elektroniskt ID?

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Fast det är ju inte polisen eller skatteverket som tagit fram den tekniska lösningen eller som tillverkar passen, det görs av ett helägt dotterbolag till franska Thales. Polisen / skatteverket är bara beställare, så varför skulle de plötsligt behöva utveckla och drifta en egen lösning för just elektroniskt ID?

De är dock beställande och ansvarig myndighet, vilket är en bra början. Jag hoppas att regeringens initiativ om att ge Polisen uppdraget ang. digitalt ID blir verklighet.
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2025/03/regeringen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

För vinstdrivande kriminella banker ska inte ha den makten de har med bankid idag.