RTX 5090 börjar sjunka i pris

Permalänk
Melding Plague

RTX 5090 börjar sjunka i pris

Börjar närma sig riktpris efter en vår med rejäla överpriser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fortfarande på tok för högt pris..

Permalänk
Medlem

Hade förträngt detta helt med att kortet kostar mer än min bil 🤣

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Riktpriset är väl det nvidia säljer det själva på deras marknad?
Tror inte de får sälja för lägre än de säger till sina partners?

Permalänk
Medlem

Dom får gärna halvera kostnaden, skulle ändå vara dyrt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Vänta några år och köp begagnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Riktpriset är väl det nvidia säljer det själva på deras marknad?
Tror inte de får sälja för lägre än de säger till sina partners?

MSRP stands for Manufacturer's Suggested Retail Price.

på svenska kallar vi det "riktpris" om jag inte har helt fel.

hur man kommer fram till msrp vet jag inte, är väl tillverknadskostnad + vinst man anser vara rimlig, dvs. vinster på 600% = orimliga därav är varan inte "riktpris" typ nått sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

jo, begagnatmarknaden har juh exploderat sedan crypto-grejjen drog igång ordentligt och har legat kvar rätt bra även efter, problemet för mig med begagnat är att kortet kanske bara håller 2 år till, man har ingen aning om vad kortet utsatts för innan osv.

Permalänk
Medlem

Priserna i Sverige är relativt ok jämfört med världen nu. Sett kort under lanseringspriset. Dock fortfarande långt ovanför min prisnivå.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Nej, dom måste göra nåt åt den trasiga prismodellen...
Återgå till mer humana priser, xx80 serien för max 7k, xx90 för max 10-12k

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

jo, begagnatmarknaden har juh exploderat sedan crypto-grejjen drog igång ordentligt och har legat kvar rätt bra även efter, problemet för mig med begagnat är att kortet kanske bara håller 2 år till, man har ingen aning om vad kortet utsatts för innan osv.

Sant. Korten borde komma med en odometer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Hur menar du med trasig prismodell? Enligt prismodellsteorier så borde de HÖJA priset eftersom korten sålde slut så snabbt i början.

Alternativet är ett för lågt pris och då finns fler kunder än vad som kan tillverkas. Min gissning är att du skulle vara här och klaga på 2 års väntetid för leverans då...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Tillgång och efterfrågan.

Finns det ingen tillgång = högre pris.

Finns det ingen efterfrågan = lägre pris.

Kolla bara vad som händer med elbilar, Hedin har 0% ränta på nästan alla sina kinesiska elbilar och även sänkt dem med så mycket 300 tusen på vissa modeller, finns absolut ingen efterfrågan och 3 år gamla "nya" modeller står osålda i hallarna.

Samma händer med datordelar, blir det hyllvärmare så sjunker priset.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av rewoX:

Visst, det hade varit det bästa för oss konsumenter. Men... Med AI-hype och all övrig inflation känns det osannolikt. Får de korten sålda i den grad de vill blir det inga sänkta priser. Men de har nog hittat pristaket nu.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Är priset för högt säljs det inget eller få. Finns dessvärre ingen utmanare däruppe men ingen vill ha "hyllvärmare". lager plats kostar pengar.
Detta kan helt enkelt vara återförsälarna som vill bli av med dem.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

ÅF kan bara sänka priserna så mycket innan de går back, det är inköpspriserna som också måste ner om vi också ska se lägre och IMHO mer rimliga priser och det kan bara Nvidia styra.
De prissänkningar vi ser här är nog ÅF-marginalerna som krymper tolkar jag det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Vad tycker du är ett rimligt pris för 5090?

Permalänk
Medlem

Dom får 3000 , inte en krona mer för skitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

Dom får 3000 , inte en krona mer för skitet

Kanske lite att ta i, men runt 12-13 kan jag tänka mig betala för ett 90-kort. Men jag är inte målgruppen, datorn och spel är inte så viktiga i livet längre.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Om folk kunde sluta köpa produkter för överpris och sluta göda cheferna så förbaskat så hade läget varit lite bättre. Gäller ju såklart inte 5090 specifikt.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Jag hade till och med sett ett erbjudande från NetOnNet för 26.900kr för ett par veckor sedan.

Men det är bra att det kommer ner. 10.000-12.000kr tycker jag är max Ngreedia får MRSP'eja det för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Om folk kunde sluta köpa produkter för överpris och sluta göda cheferna så förbaskat så hade läget varit lite bättre. Gäller ju såklart inte 5090 specifikt.

Företag köper produkter riktade till företag från Nvidia för att tjäna pengar. Vanliga privatpersoner kan inte direkt påverka efterfrågan på den marknaden med vilka grafikkort de väljer att köpa eller inte köpa. Nvidias omsättning har förändrats och gjort det möjligt för dom att ändra hur de sätter priser på grafikkort.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vad tycker du är ett rimligt pris för 5090?

Någonstans mellan 8-12k.
Tittar tillbaka på när t.ex 2080Ti eller 1080Ti / GTX Titan och liknande kort var det bästa då - så borde det inte spåra ur därefter.

Men inflation, Krypto och annat skräp (ai) så har det skenat iväg fast korten egentligen inte ens är värt hälften (av dagens priser)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Just 5090 har ju varit nere på riktpris och sniffat, jag såg det för 23 990Kr häromveckan, och MSRP $1999 motsvarar ju med dagens kurs 23 663Kr. Just idag hittar jag dock inget under 26 990Kr, men räknar man på riktpriset då 5090 släpptes så är det ju under nu, då det var 27 990Kr då.

För min del så hade det behövt komma under 16k i pris för att jag ens skulle överväga köp för eventuell prisvärdhet, sedan skulle det nog ändå åka bet när jag ska prioritera i privatekonomin.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Är det där riktpriset måste den sjunka långt under riktpriset för att jag ska vara intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Någonstans mellan 8-12k.
Tittar tillbaka på när t.ex 2080Ti eller 1080Ti / GTX Titan och liknande kort var det bästa då - så borde det inte spåra ur därefter.

Men inflation, Krypto och annat skräp (ai) så har det skenat iväg fast korten egentligen inte ens är värt hälften (av dagens priser)

Du menar att du inte vill köpa till det nuvarande priset. Värdet bestäms av utbud och efterfrågan och ligger där det ska ligga.

Permalänk
Medlem

Nu har de mjölkat ut fanatikerna.
Dags att börja mjölka nästa gäng....

Nvidia vet exakt hur många som är beredda att betala vad.
Tro inte för en sekund att de har nägot annat än intäkter i sinnet.
När man är herre på prestanda-täppan kan man göra så här.
Åtminstonde så länge det finns folk som köper till dessa priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Nu har de mjölkat ut fanatikerna.
Dags att börja mjölka nästa gäng....

Nvidia vet exakt hur många som är beredda att betala vad.
Tro inte för en sekund att de har nägot annat än intäkter i sinnet.
När man är herre på prestanda-täppan kan man göra så här.
Åtminstonde så länge det finns folk som köper till dessa priser.

Det är enklare än så - Alla AB är skyldiga att maximera vinsterna, så oavsett om de är herre på täppan eller inte gör de alltid så här så länge det finns folk som köper.

Så länge alla kort som går att få tag på tar slut kan inte ett AB sänka priserna på korten. De kan bara göra det om de skulle tjäna mer pengar på att sänka priset genom att sälja flera kort, men då måste det ju finnas flera kort först.

Permalänk
Medlem

När det inte längre går att gräva krypto med vinst så är det inte lika många som är beredda att köpa grafikkort för +15”000kr.

Sedan är frågan hur många som vill ha ett grafikkort som behöver +400W när det belastas. Borde ingå AC vid köp av dessa kort.

Köpte nyligen ett RX 9070 kör på 650W agg men är inte i närheten av 650W för hela datorn.
Kortet ger lite värmt och bra prestanda.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Vad tror ni det kostar för Nvidia att producera ett 5090?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"