Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem

Har flyttat ut på Ekerö och HERREGUD vad värdelösa Postnord är här. Avbokar leveranser i sista sekunden. Man bokar hemleverans, ni vet en sådan där man behöver vara hemma hela dagen, sen i sista minuten när den bokade leveransdagen börjar ta slut får man ett nytt sms: "vi har paket till dig, vänligen välj leveransdag". Såklart blir nästa möjliga tillfälle ett par dagar senare. Men jag har ju gjort allt ni bad om era jävla klappträn. Jag vill inte boka en ny tid och vara hemma från jobbet IGEN.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Har flyttat ut på Ekerö och HERREGUD vad värdelösa Postnord är här. Avbokar leveranser i sista sekunden. Man bokar hemleverans, ni vet en sådan där man behöver vara hemma hela dagen, sen i sista minuten när den bokade leveransdagen börjar ta slut får man ett nytt sms: "vi har paket till dig, vänligen välj leveransdag". Såklart blir nästa möjliga tillfälle ett par dagar senare. Men jag har ju gjort allt ni bad om era jävla klappträn. Jag vill inte boka en ny tid och vara hemma från jobbet IGEN.

Måste du ha hemleverans? Är det långt till ombud? Jag väljer alltid ombud om jag kan välja det när jag gör beställningar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Måste du ha hemleverans? Är det långt till ombud? Jag väljer alltid ombud om jag kan välja det när jag gör beställningar

Jag brukar försöka välja paketskåp, men detta var för stort. Jag får åka och hämta paketet i Järfälla om jag vill. Tar väl en timme med bil och jag har betalat för hemleverans eftersom det var stort/tungt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag brukar försöka välja paketskåp, men detta var för stort. Jag får åka och hämta paketet i Järfälla om jag vill. Tar väl en timme med bil och jag har betalat för hemleverans eftersom det var stort/tungt.

Du kan inte få paketet till ett ombud på Ekerö? Eller väger paketet mer än 20kg?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du kan inte få paketet till ett ombud på Ekerö? Eller väger paketet mer än 20kg?

Är nog precis på gränsen. Men känns konstigt att betala för hemleverans och sedan själv sköta det för att den man betalat inte gör det dom lovat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Är nog precis på gränsen. Men känns konstigt att betala för hemleverans och sedan själv sköta det för att den man betalat inte gör det dom lovat.

Jo, tänkte mer på att inte behöva åka hela vägen till Järfälla

Visa signatur

Permalänk
Kontot avslutas

När jag har använt PostNord så har det fungerat problemfritt vid alla tillfällen utom vid ett. Vid en hemleverans så kunde man inte hålla utlovad leveranstid, så jag fick vänta två timmar extra. Inte hela världen eftersom jag var hemma och inte skulle iväg, men om jag skulle det så hade det varit allt annat än optimalt.

Permalänk
Medlem

Här kan jag äntligen bidra:

Har beställt en kostym från Nederländerna till mitt eget stundande bröllop. Allt gick smidigt och paketet skulle levereras till dörren av Postnord i lördags mellan klockan 11 och 16. Någon gång mellan 11 och 12 får jag information om att paketet är lastat på en bil i närheten av där jag bor. En kvart senare, lite kortare tid än det tar att åka rakt ifrån postterminalen till mitt hem, uppdateras statusen: "Leverans kunde inte ske då mottagaren är okänd. Försändelsen skickas tillbaka till avsändaren."

Ett helt orimligt meddelande eftersom paketet måste ha scannats gång på gång för att ens komma till rätt del av Stockholm. Kul då också att paketet levereras på en lördag, så man måste vänta till måndag morgon för att kunna ringa supporten. Idag är det måndag, och jag ringde redan vid 08:00-tiden till supporten, där det först tar 15 minuter innan man ens får möjligheten att prata med en människa. Människan jag till slut får prata med försöker ringa postterminalen varifrån paketet senast utgick, men det är ingen som kommit till jobbet ännu så han ber mig ringa efter lunch.

Nu är det efter lunch, och jag har nyss ringt. Den nya killen på supporten gav ytterligare klarhet i att det inte ens finns något telefonnummer till själva postterminalen, utan han verkar ha försökt ringa någon person som arbetar där men utan framgång. Och ringer han senare än nu är det ändå ingen idé eftersom paketet kommer ha gått till retur vid det laget.

Så nu står mitt hopp till att kontakta återförsäljaren, som gissninsvis får skicka paketet på nytt. Jag frågade Postnord hur jag ska kunna veta att paketet kommer fram den här gången och fick naturligvis inget bra svar på det. Bara att det här måste ha blivit väldigt fel och att chauffören måste ha scannat in att paketet ska returneras.

Nåja. Det positiva är att företaget jag beställde ifrån har chattsupport. Det negativa är att den hittills aldrig har varit öppen, varken på helg eller vardag. Jag har bara det senaste året nu haft problem med Tele2, Ellevio, Fortum och Postnord som alla totalt misslyckats med att leverera ens sina mest grundläggande tjänster. Hur kan det bli så uselt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaccid:

En kvart senare, lite kortare tid än det tar att åka rakt ifrån postterminalen till mitt hem, uppdateras statusen: "Leverans kunde inte ske då mottagaren är okänd. Försändelsen skickas tillbaka till avsändaren."

Kan det vara så att sändaren tabbat sig med för och efternamn?

Själv så har jag nu att paket "Varubrev 1:a-klass" från webhallen, som enligt posten.se, varit i Rosersberg brevterminal, sedan 24 mars 19:57.
Eller har nån glömt scanna den och den kanske ligger på närmaste ställe för upphämtning?

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Medlem

Jaaa...
Fick en tom brevkartong.
I en plastficka. Där Posten beklagar att den skadats i hanteringen.
MEN! jag har kollat den och det är INTE Posten som tabbat sig.

Innehållet har aldrig satts in i lådan.

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Medlem

Läskigt och läsa alla historier här. Jag själv har bara goda erfarenheter av Postnord de senaste åren. Särskilt när de börjat med boxar.
Oavsett vad jag beställer så kommer det oftast dagen efter som säljaren lämnat över paketet till dem, det kan vara snus, datorkomponenter från inet, apoteket, kläder osv. Har nu inte använt hemleverans så ofta, men de gånger jag gjort det har det varit smärtfritt.
Men kan det ha att göra med att jag bor i en större stad? (Södertälje, som numera har ett logistikcenter)

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Dagens roliga..
Paket beställt från @Inet, plockades upp igår med destination Stockholm, tillsammans med ett annat paket.
Det ena paketet anlände till mitt upphämtningsställe idag på eftermiddagen. Men det andra paketet försvann.. Tills nyss.
Nu ser jag att paketet befinner sig i Åbo. Ny beräknad leveranstid torsdag 12e.. Varför nu Postnord anser att mitt paket behövde en finlandsresa lär jag väl aldrig få veta.

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etherhawk:

Dagens roliga..
Paket beställt från @Inet, plockades upp igår med destination Stockholm, tillsammans med ett annat paket.
Det ena paketet anlände till mitt upphämtningsställe idag på eftermiddagen. Men det andra paketet försvann.. Tills nyss.
Nu ser jag att paketet befinner sig i Åbo. Ny beräknad leveranstid torsdag 12e.. Varför nu Postnord anser att mitt paket behövde en finlandsresa lär jag väl aldrig få veta.

Uppdatering. Paketet nådde Stockholm idag. Men leveransdagen ändrades tills fredag 13e... (otur?) Kanske skickas den till Tallinn istället. Vem vet.. 😀

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem

Postnord skulle ha levererat mitt paket idag till paketbox, men istället så bestämde dom sig för att skjuta upp datum till "för närvarande okänt leveransdatum" 🤨

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS Rog Strix Z390-F Gaming ]
[ Intel Core i7 8700K ] [ Corsair 32GB DDR4 ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Samsung 980 PRO 512GB ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem

Beställde ett USB-minne i måndags förra veckan. PostNord hämtade upp försändelsen under eftermiddagen från butikens lager. Leverans via ombud.
Tisdag morgon klockan 05.34 loggades försändelsen hos PostNords terminal 2 mil från ombudet. Enligt PostNords hemsida skulle försändelsen vara hos ombudet under förmiddagen.
Tisdag gick utan någon försändelse.

Onsdag förmiddag var försändelsen kvar på terminalen. Ringde PostNord på eftermiddagen och frågade varför försändelsen låg kvar.
"Den levereras till ditt ombud i morgon".

Torsdag morgon och försändelsen låg kvar på terminalen. Dagen gick utan att jag fick någon försändelse. Ringde PostNord sent på eftermiddagen och frågade varför försändelsen ligger kvar på terminalen.
"Nu är det helg så du får försändelsen på måndag".

På kvällen kollade jag hemsidan igen. Klockan 18.37 loggades försändelsen på en annan terminal, 14 mil åt fel håll! Nu fanns försändelsen 16 mil bort från ombudet.

Ringde PostNord i måndags och frågade varför försändelsen skickats 14 mil bort. Kundtjänst kunde inte förklara varför men försändelsen skulle nog komma tillbaka inom en vecka.
Tisdag gick och enligt PostNords hemsida låg försändelsen kvar 14 mil bort. Ringde på nytt och svaret blev att jag fick vänta.

Onsdag förmiddag och försändelsen låg kvar 14 mil bort. Ringde på eftermiddagen och fick prata med kundtjänst igen.
"Försändelsen är returnerad till närmsta terminal igen." Jag frågade varför det inte syns på hemsidan. "Hemsidan fungerar inte alltid".
Jag frågade varför försändelsen skickas mellan terminalerna. "Försändelsen understiger vår minimivikt och vi kan inte hantera försändelser som understiger vår minivikt. Försändelsen ligger kvar tills dess att någon som vet hur detta skall hanteras kan göra något. Jag kan inget göra eftersom den finns på en terminal och väger för lite för att kunna levereras".

Igår ringde jag på nytt till PostNord på förmiddagen Jag frågade kundtjänst vem jag kan få hjälp av med detta ärende. Om vikten är för låg varför finns det ingen information hos PostNord om detta.
Hon bad mig om uppgifter om innehållet med mera. När det var klart sa hon att hon skapar ett ärende. Enligt hemsidan låg försändelsen kvar 14 mil bort men hon sa att det inte stämmer enligt hennes system.

På kvällen kunde jag se att försändelsen åter var logga på terminalen 2 mil bort och detta skedde klockan 14.23.
Idag kunde jag hämta min försändelse. Förpackningen var uppbruten och ihoptejpad igen. Men mitt USB-minne låg kvar.

I vintras beställde jag en större vara men med en vikt på 500 gram. Det tog PostNord 2 månader att leverera. Försändelsen skickades mellan 4 olika terminaler. 7 gånger for den mellan den terminal som ligger 2 mil från ombudet och den terminal som ligger 16 mil bort.
Mellan de transporter hamnade försändelsen en gång hos ombudet som per omgående returnerade försändelsen till PostNord för retur till den säljande butiken. Varför det skedde kan ingen svara på.
Ombudet loggade aldrig in försändelsen utan den vände i "dörren".

Även i vintras hade jag kontakt med PostNords kundtjänst över 15 gånger innan det till slut resulterade i att jag fick leveransen.

Permalänk
Medlem

Har råkat ut för lite PostNord-limbo sedan 25-06-04:

Fick först paketet till Paketbox där det inte gick att hämta ut, då e-postadress saknades. Kontaktade då kundtjänst för att få det till närmsta utlämningsställe. Därefter, 2-3 dagar senare, försökte PostNord leverera det till postfacket som var för litet. Nu ännu 2 dagar senare, så kommer eventuellt paketet gå att hämta ut enligt mitt önskemål om bemannat postombud.

PostNords paketterminal vid Segeltorp verkar fungera sådär.

Våger inte hoppas på något paket idag heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etherhawk:

Dagens roliga..

Postnord's svar på Lyxresor på skatte...nåja...företagens bekostnad... XD

Skrivet av Etherhawk:

Uppdatering. Paketet nådde Stockholm idag. Men leveransdagen ändrades tills fredag 13e... (otur?) Kanske skickas den till Tallinn istället. Vem vet.. 😀

Torsk på Tallinn Med Postnord. 😄

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har råkat ut för lite PostNord-limbo sedan 25-06-04:

Och idag håller mitt paket på att gå i retur:

Helt otroligt hur deras kundtjänst och spårtjänst enbart jobbar på vardagar, när transporterna rullar nära nog 24/7.

Börjar tvivla på att jag får se något paket innan midsommar här

Edit (25-06-17):
Ingen uppdatering, mer än att PostNord försöker få stopp på paketet.

Fortsättning följer!

Permalänk
Medlem

Även jag har strul med PostNord. De har dels slarvat bort ett paket jag skickat och nu idag misslyckades de leverera ett paket till dörren. De skall leverera det till ett utlämningsställe om de misslyckas med hemleverans. Man kan tycka att de borde gjort det redan idag, eller åtminstone imorrn, men nej de tänker vänta till måndag 23e. Lite som att det är inte så noga NÄR ett paket levereras så länge det levereras.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2