Att åka till ett jobb och vara fri när klockan slagit ut är underskattat. Blir du tjänsteman ska du alltid vara tillgänglig med enbart komp som ersättning. Ehhhh nej tack. Möjligt att du kan jobba hemifrån men som sagt, väldigt skönt att kneget inte kommer innanför tröskeln.
Hej! Har LÄNGE varit sugen på att byta yrke helt. Jobbat som snickare sen skolan och idag 37 år gammal är både mina knän och rygg dåliga.
Funderat på IT ett tag men kan desvärre i stort sätt noll om det. Klarar jag av att gå en 2 årig utbildning och sen få jobba som låt säga frontend eller backend utvecklare? Eller krävs det att man har en massa förkunskaper?
Tiden att plugga på en massa under "fritiden" finns inte just nu av personliga själ jag inte vill gå in på.
Tacksam för lite tips och tankar
Och jag räknar med att där kommer komma en hel del förslag om att jag ska byta till en annan typ av tjänst inom yrket jag har idag men ska jag byta vill jag testa något helt annat
Om du är snickare och intresserad av att börja inom IT (eller snarare "sitta framför datorn kontorsjobb") så föreslår jag att du tar in på en 2-3 årig utbildning som ger dig examina inom yrkesskola eller yrkeshögskola. Under den tiden kan du också köpa licenser för programvara betydligt billigare än vanligt. Har du funderat på att lära dig t.ex CAD eller andra byggnadstekniska 3D program? Om du inte är intresserad av lagliga licenser är Blender ett kraftfullt gratislalternativ =]
Hehe Nä det har du nog rätt i. IT branchen känns även som en dum ide för mig som både är "gammal" men också totalt okunnig inom området. Hade dock gärna hittat ett jobb man kan sköta lite hemifrån också. Får bli att börja leta utbildningar igen. Trodde man skulle veta vad man ville bli när man blev stor vid det här laget
Beror lite på vart du bor men kan rekommendera yh utbildning för elkraft! Blev själv klar för 2 år sen och vi hade flera i klassen som jobbat inom vården i över 30 år åäoch knappt viste skillnad på ström och spänning men klarade sig galant ändå!
Hamnade själv på Alstom (tåg, gammla bombardier) och är extremt nöjd med mitt val.
Skrivet av Errek:
Att åka till ett jobb och vara fri när klockan slagit ut är underskattat. Blir du tjänsteman ska du alltid vara tillgänglig med enbart komp som ersättning. Ehhhh nej tack. Möjligt att du kan jobba hemifrån men som sagt, väldigt skönt att kneget inte kommer innanför tröskeln.
Beror väll på vart man jobbar? Är själv tjänsteman och det du beskriver existerar inte hos oss (Alstom), vi jobbar våra 8 timmar per dag och väljer sen fritt om vi väl måste kör övertid vilken typ av ersättning vi får (komp/ob)
Sen möjlighet till att kunna jobba hemma samt flex är en gudagåva som underlättat något så enormt mycket för min del med nyköpt hus, barn och möten med skola hit och dit!