Värderingsfråga gammal Windows xp dator

Permalänk
Medlem

Värderingsfråga gammal Windows xp dator

Har en gammal Windows xp dator som jag funderar på sälja då behovet av pengar väger tyngre.

Moderkort: asus p5q el
Processor: intel q9300
Ram: 4gb
Lagring: 80gb sata ssd, ide hdd av okänd storlek
Cd rom drive

Vet inte vad det är för psu och chassiet kan jag inte hitta alls vad det är för något. Det står BEC och Aopen på det. Så om det är någon som vet vad det är för chassi så säg gärna till

Har precis fått en helt ny fräsch installation av Windows xp sp3 och verkar funka utan problem.

Vad kan man ta för den?

Permalänk
Medlem

Kan nog tyvärr vara svårt att få något ö.h.t. för en sån gammal dator, och snudd på att man får betala någon för att forsla bort den till tippen. Ev. att den kanske har nåt samlarvärde hos någon, men inget jag känner till, och är nog svårt att hitta rätt person.

Permalänk
Medlem

En pizza?

Vista / Windows 7 datorer har inget direkt värde, ända direkta värdet du skulle kunna få ut av den där är om någon hade chassit när det va relevant och det för dom har ett sentimentalt värde.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Noll kronor? Inget grafikkort, ingen komponent från de högre segmentet, groteskt chassi.

Skall man ha en Windows XP-retrodator lär man inte vilja ha en quad CPU i första hand.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Som Windows XP entusiast själv: tyvärr får du nog inte mycket för den. Hårdvaran är inte direkt amärkningsvärd, antigen för en "Ultimate XP" maskin eller för en så kallad period-korrekt maskin.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Kan nog tyvärr vara svårt att få något ö.h.t. för en sån gammal dator, och snudd på att man får betala någon för att forsla bort den till tippen. Ev. att den kanske har nåt samlarvärde hos någon, men inget jag känner till, och är nog svårt att hitta rätt person.

Fick datorn då den inte fungerade men var bara en ominstallation av Windows som krävdes. Grundtanken var om det var befogat lägga pengar på en annons eller om man skulle pröva lyckan på fb eller liknande.

Skrivet av norrby89:

En pizza?

Vista / Windows 7 datorer har inget direkt värde, ända direkta värdet du skulle kunna få ut av den där är om någon hade chassit när det va relevant och det för dom har ett sentimentalt värde.

Vet ju inte ens vad det är för chassi. Försökt söka på bilder med det som står på chassiet men ingen lycka alls😂

Skrivet av Dreijer:

Noll kronor? Inget grafikkort, ingen komponent från de högre segmentet, groteskt chassi.

Skall man ha en Windows XP-retrodator lär man inte vilja ha en quad CPU i första hand.

Kan nästan hålla med dig. Skulle inte säga groteskt men skulle inte varit mitt förstaval om jag hade köpt datorn själv när det begav sig.
Men utveckla gärna då jag inte har någon aning om retrosidan. Varför inte en Quad CPU?

Skrivet av Alexraptor:

Som Windows XP entusiast själv: tyvärr får du nog inte mycket för den. Hårdvaran är inte direkt amärkningsvärd, antigen för en "Ultimate XP" maskin eller för en så kallad period-korrekt maskin.

Hade inte tänkt mig något direkt om vad den skulle vara värd. Som sagt så ville jag kolla om det var värt det lägga pengarna på en annons eller om det bästa var att prova alternativen som är gratis, typ fb marketplace eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Vet ju inte ens vad det är för chassi. Försökt söka på bilder med det som står på chassiet men ingen lycka alls😂

Kan nästan hålla med dig. Skulle inte säga groteskt men skulle inte varit mitt förstaval om jag hade köpt datorn själv när det begav sig.
Men utveckla gärna då jag inte har någon aning om retrosidan. Varför inte en Quad CPU?

Chassit är förmodligen ett aopen g325

https://www.ebay.com/itm/387190109052

Angående retro så vill man ha något som är tidsenligt, cpun i din dator är från 2008 dvs under Windows Vista.

Bygger man en xp retrodator så är det snarare något i stil med amd athlon x64 x2 eller en pentium 4 som absolut nyast. (eventuellt att en första generation Core 2 duo kan passa in)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Angående retro så vill man ha något som är tidsenligt, cpun i din dator är från 2008 dvs under Windows Vista.

Bygger man en xp retrodator så är det snarare något i stil med amd athlon x64 x2 eller en pentium 4 som absolut nyast. (eventuellt att en första generation Core 2 duo kan passa in)

Tack som bara den. Det är nästan exakt likadant som mitt. Bara färgen som skiljer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Tack som bara den. Det är nästan exakt likadant som mitt. Bara färgen som skiljer

Ja dom fanns i olika färger, röda, silver, svart och säker fler.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Nja det stämmer inte riktigt.

Windows XP-eran kan anses främst sträcka sig från 2001 till 2009, vilket omfattar perioden för mainstream support, d.v.s. dess ordinarie livstid. Sedan hade opertivsystemet även extended support fram till 2014, till vilket det fortfarande fanns drivrutiner till XP för ny hårdvara, Ivy-Bridge, Kepler, m.m.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Nja det stämmer inte riktigt.

Windows XP-eran kan anses främst sträcka sig från 2001 till 2009, vilket omfattar perioden för mainstream support, d.v.s. dess ordinarie livstid. Sedan hade opertivsystemet även extended support fram till 2014, till vilket det fortfarande fanns drivrutiner till XP för ny hårdvara, Ivy-Bridge, Kepler, m.m.

Well sure den haft stöd under den tiden, men att bygga en tidsenlig retroburk med hårdvara från 2009 eller nyare blir fel med tanke på att Windows 7 kom ut då.

Så bygger man en retroburk baserat på xp så håller man sig nog till hårdvara som är från runt 2001-2006 även om stödet fanns längre. Nyare hårdvara så är det inte direkt en retroburk längre.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well sure den haft stöd under den tiden, men att bygga en tidsenlig retroburk med hårdvara från 2009 eller nyare blir fel med tanke på att Windows 7 kom ut då.

Så bygger man en retroburk baserat på xp så håller man sig nog till hårdvara som är från runt 2001-2006 även om stödet fanns längre. Nyare hårdvara så är det inte direkt en retroburk längre.

Håller inte med.

Anser att en retroburk för *valfritt OS* omfattar hårdvara från hela dess primära livstid (Mainstream Support).

Edit: Windows XP Service Pack 3 släpptes för övrigt under 2008.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

XP blev ju inte vettigt förrän efter några servicepacks... så att köra det på 2001-2003-hårdvara är bara en buggig upplevelse jämfört med Windows 2000.

Skulle säga att det kan vara en kul xp-burk för nån som gillar SFF-byggen. Prova Tradera, finns många datorer som sålts oväntat dyrt även med vad många anser vara "tråkig" hårdvara.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Kul kub, men tror det blir svårt att få mer än några hundra för den. Kanske en tusing om någon går sentimentalt bananas för den.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Kul kub, men tror det blir svårt att få mer än några hundra för den. Kanske en tusing om någon går sentimentalt bananas för den.

Tänkte lägga ut den för några hundralappar om jag skulle lägga ut den. Har inget eget behov av den utan var mest en rolig grej att kanske behöva felsöka och fixa och medicinen jag fick kostar inte så mycket som jag trodde den skulle så behöver inte mer än så ändå