5080 och Power Zone 2 - är böjningen på kabeln ett potentiellt problem?

Permalänk
Medlem

5080 och Power Zone 2 - är böjningen på kabeln ett potentiellt problem?

Tjena!
Byggde precis ihop ny dator idag, men blev lite kluven (var några år sen sist). Har ett 5080 och ett Power Zone 2 1000w, men den vinklade kabeländen passade inte på själva grafikkortet (kylare i vägen). Är det okej att delen som är vinklad sitter på PSU’n, och den ’raka’ delen på GPU’n? Är ju ingen adapter eller så.

Sedan har jag hört olika saker gällande hur mycket just den kabeln får böjas, så undrar om jag dragit godkänt eller ej.

Får ursäkta dumma frågor, men är hellre på den säkra sidan.

Permalänk

hur mycket kabeln är böjd i sig har ingen större problem.

problemet är om den är böjd så den börjar dra ur hylsorna ur kontakten eller att kontakten inte trycks i ordentligt.

skulle inte tro att det du har på bilderna ska vara ett problem men ta ett extra moment och verkligen tryck in kablarna i kontakten så verkligen stiften är intryckta så mycket som möjligt i kontakten.

typ ta tag i kablarna och tryck dem mot plastkontakten när den sitter i grafikkortet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

hur mycket kabeln är böjd i sig har ingen större problem.

problemet är om den är böjd så den börjar dra ur hylsorna ur kontakten eller att kontakten inte trycks i ordentligt.

skulle inte tro att det du har på bilderna ska vara ett problem men ta ett extra moment och verkligen tryck in kablarna i kontakten så verkligen stiften är intryckta så mycket som möjligt i kontakten.

typ ta tag i kablarna och tryck dem mot plastkontakten när den sitter i grafikkortet.

Tror TS menar kabeln som sitter i nätagget som är L vinklad från fabrik.

Permalänk
Skrivet av srgb:

Tror TS menar kabeln som sitter i nätagget som är L vinklad från fabrik.

Det får ts nog fråga tillverkaren av nätagget om.

Men akulle tro att om det nu är en 12 pin till 12 pin så är den troligen bara "rakkopplad" len är väl ingen garanti på det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harling:

Tjena!
Byggde precis ihop ny dator idag, men blev lite kluven (var några år sen sist). Har ett 5080 och ett Power Zone 2 1000w, men den vinklade kabeländen passade inte på själva grafikkortet (kylare i vägen). Är det okej att delen som är vinklad sitter på PSU’n, och den ’raka’ delen på GPU’n? Är ju ingen adapter eller så.

Sedan har jag hört olika saker gällande hur mycket just den kabeln får böjas, så undrar om jag dragit godkänt eller ej.

Får ursäkta dumma frågor, men är hellre på den säkra sidan.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Be Quiet har en kabel som är vinklad på andra hållet som tillbehör:
https://www.inet.se/produkt/6906547/be-quiet-12vhpwr-pcie-90-...