Hur förlänger man windos 10 support?

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Ja, det låter där (vet inte hur bekräftat det är) att det är $30 alternativt att man springer duktigt i Microsoft-ekorrhjulet och betalar 1000 "Microsoft-bonuspoäng" samt krav att man använder deras molnbackuptjänst.

Så var det fram tills igår. Nu är det gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekinganka:

Så var det fram tills igår. Nu är det gratis.

Jag läste bara den länkade artikeln, som verkar vara från igår... Som säger just att det där jag nämnde är alternativen. Dvs, antingen $30 eller två vägar att betala i persondata istället. Är det fel?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Nu verkar det luta åt att man får ett års förlängd support om man har ett Microsoft-konto och använder Windows Backup mot deras moln.
https://www.windowslatest.com/2025/06/24/microsoft-gives-up-e...

Det kan nog vara en smidig lösning för vissa.

Gissar på att det lär räcka att köra med Microsoft-kontot inför varje uppdatering (månadsvis). I övrigt lär man kunna köra vidare med Offline-konto som vanligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag läste bara den länkade artikeln, som verkar vara från igår... Som säger just att det där jag nämnde är alternativen. Dvs, antingen $30 eller två vägar att betala i persondata istället. Är det fel?

Stämmer men du skrev ett "och" emellan två alternativ. Ska räcka med något av de tre helt fristående. Jag gissar att pöbeln redan har kopplat ett MS-konto och bara har tryckt ja, ja, ja på allt så merparten är redan där när det kommer till punkt:

"Sync your settings to the cloud with Windows Backup"

Här på Swec kan det nog se annorlunda ut.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Stämmer men du skrev ett "och" emellan två alternativ. Ska räcka med något av de tre helt fristående.

Ah, okej. Så tre separata alternativ.

Bra påpekat. Har korrigerat mitt tidigare inlägg.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Jag gissar att pöbeln redan har kopplat ett MS-konto och bara har tryckt ja, ja, ja på allt så merparten är redan där när det kommer till punkt:

"Sync your settings to the cloud with Windows Backup"

Här på Swec kan det nog se annorlunda ut.

Ja, förmodligen rätt många som redan uppfyller det kravet och framförallt är det säkert många som kan tänka sig att trycka "ja" om man tjatar lite, vilket väl är den faktiska poängen för Microsoft.

På t.ex. Sweclockers är det väl kanske marginellt annorlunda; det är väl iaf viss överrepresentation av folk med något slags aktivt integritetstänk jämfört med användarbasen som helhet, men det är ju knappast någon dominerande inställning här heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

(Det kommer nog dessutom att spridas mer säkra metoder att flytta över sin installation till LTSC, eller nyinstallation av LTSC - att installera utan nyckel gör att man hamnar i "evalueringsläge" och det är nog inte olagligt men sedan räcker det i princip med en rad i powershell för att bli helt upplåst - detta är nog inte helt lagligt och detaljer får inte diskuteras, men det är en bättre lösning än att folk installerar trojaner eller kör med helt osäkra system)

Egentligen finns redan den lösningen. Om du byter produktnyckel i Win10/11 och har en licensnyckel så ska det inte vara några bekymmer. (Likt att gå från "Home" till "Pro")

Sedan finns ju "massgraven" som MS själva ibland rekommenderar också.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Egentligen finns redan den lösningen. Om du byter produktnyckel i Win10/11 och har en licensnyckel så ska det inte vara några bekymmer. (Likt att gå från "Home" till "Pro")

Jag ändrade bara från "Pro" till "LTSC" i registret och aktiverade sedan min utgåva med korrekt nyckel

Dvs HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\ och sedan ändra EditionID samt ProductName

Dock lite lurigt med LTSC 2021, då det bygger på 21H2 och inte 22H2 som är den senaste Windows 10 versionen.