Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag skulle aldrig nöjt mig med dom temperaturerna och ljudet.
Och det gjorde jag inte heller. Bytte pasta och satte på 2st 120mm istället för stockfläktar. Sänkte hotspot med 30c i vissa spel.
Ingen temp når 90c. Tyst är det med.

Tyvärr så är det så 90 serien går, ganska varma alltså. Så man får pilla lite själv med kortet, som du gjort, om man vill sänka värmen
Edit: Går även pilla lite i Adrenalin.. Har undervoltat med -70 och -10 på power limiten. Kortet körs mycket svalare och tystare och fick till och med en liten boost på fps!

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Jag skulle aldrig nöjt mig med dom temperaturerna och ljudet.
Och det gjorde jag inte heller. Bytte pasta och satte på 2st 120mm istället för stockfläktar. Sänkte hotspot med 30c i vissa spel.
Ingen temp når 90c. Tyst är det med.

Hur var det ingreppet? Har lekt med tanken att deshrouda, men är inget proffs på området direkt.

Å andra sidan upptäckte jag när jag bytte till meshchassi här om dagen att mitt Prime sitter på lite coil whine, så det tar kanske bort motivationen att göra ingrepp för att sänka ljudnivåerna...

Har för övrigt börjat köra -15 på power limit, ingen större prestandaskillnad men fläktarna tar det bra mycket lugnare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StorMatte:

Hur var det ingreppet? Har lekt med tanken att deshrouda, men är inget proffs på området direkt.

Å andra sidan upptäckte jag när jag bytte till meshchassi här om dagen att mitt Prime sitter på lite coil whine, så det tar kanske bort motivationen att göra ingrepp för att sänka ljudnivåerna...

Har för övrigt börjat köra -15 på power limit, ingen större prestandaskillnad men fläktarna tar det bra mycket lugnare.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1737874-faste-tva-120m...

Har du inte ändrat på Voltage Offset (mV) än så gör det.
Dra ned den till -60 till att börja med.
Laborera med både power limit och Voltage Offset och se vad som ger mest för dig.
Det är ganska vanligt att köra Voltage Offset på -80 och power limit på -20.
Du kan skapa profiler för alla spel individuellt. Det gör det lätt att testa.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1737874-faste-tva-120m...

Har du inte ändrat på Voltage Offset (mV) än så gör det.
Dra ned den till -60 till att börja med.
Laborera med både power limit och Voltage Offset och se vad som ger mest för dig.
Det är ganska vanligt att köra Voltage Offset på -80 och power limit på -20.
Du kan skapa profiler för alla spel individuellt. Det gör det lätt att testa.

Tack! Kör -75 mV, 2700hz och fast timing utöver -15 i power limit i dagsläget! Har varit stabilt i alla spel jag testat så här långt.
Har pushat voltage offset ner till typ -115mV i 3Dmark utan större problem, men spel har jag upplevt lite svajigare.
Tack för tips! Ska testa att våga mig ännu lite längre ner i power limit

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Däremot vore det klädsamt av AMD att uppdatera oss om varför det går så trögt för dom när det folk på fritiden kan göra vad dom inte gör.

Enkelt, de försöker klura ut hur de kan implementera för 90-serien utan att 70 serien berörs positivt så att de kan kränga fler 90** kort till kunder.

Skrivet av StorMatte:

Tack! Kör -75 mV, 2700hz och fast timing utöver -15 i power limit i dagsläget! Har varit stabilt i alla spel jag testat så här långt.
Har pushat voltage offset ner till typ -115mV i 3Dmark utan större problem, men spel har jag upplevt lite svajigare.
Tack för tips! Ska testa att våga mig ännu lite längre ner i power limit

Har liknande inställningar. -75 mV, 2750hz och fast timer. jag har dock Power limit +15 istället(vet inte varför, vad är skillanden jämfört med minus?). Gick att köra lägre mV men då krashar den vid ultimata testet (RDR2).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Enkelt, de försöker klura ut hur de kan implementera för 90-serien utan att 70 serien berörs positivt så att de kan kränga fler 90** kort till kunder.

Har liknande inställningar. -75 mV, 2750hz och fast timer. jag har dock Power limit +15 istället(vet inte varför, vad är skillanden jämfört med minus?). Gick att köra lägre mV men då krashar den vid ultimata testet (RDR2).

Power limit sänker du för att få ett svalare kort som kan leda till högre prestanda.
Samt att kortet kan hålla längre. Det kan vara skitsama med just det, eller just det som gör att kortet håller.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av Yasko:

Jag körde också med höjd power limit (+10% som är max med mitt Prime) fram tills nyligen, främst för att det var vad YouTubers föreslog för högsta prestanda. Mycket riktigt får jag aningen högre resultat när jag benchar med högre power limit, men när jag experimenterade lite i Ready or Not här om dagen tappade jag någon enstaka fps (om ens det), men med betydligt lägre varvtal/ljud från fläktarna med -15 på power limit. Säkerligen olika resultat i olika spel etc, men kan vara värt att testa att sänka power limiten och jämföra

Videon som fick mig att testa:
https://youtu.be/yURBhw5r2h8?si=zFuHQ4T0991UvV6D

Och summering av hans resultat med sänkt power limit, saxat från videon.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem

Väldigt jobbigt att AMDs drivrutin inte kan återhämta sig efter en krasch av drivrutinen och jag istället måste döda datorn.

Tips på tuning till asus tuf 9070xt? Så fort jag rör volt offset lägre än 0 hänger sig datorn efter en stund. Vill att kortet ska gå kallare för att bli tystare. Kan ju dra ner power limit 10-15% men då tappar jag ju en massor utan undervolt

Visa signatur

ASUS GTX 1080, i7 4790k, 16GB DDR3 @ 2133mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxen123:

Väldigt jobbigt att AMDs drivrutin inte kan återhämta sig efter en krasch av drivrutinen och jag istället måste döda datorn.

Tips på tuning till asus tuf 9070xt? Så fort jag rör volt offset lägre än 0 hänger sig datorn efter en stund. Vill att kortet ska gå kallare för att bli tystare. Kan ju dra ner power limit 10-15% men då tappar jag ju en massor utan undervolt

Hmm, när min drivrutin kraschar efter typ försök till undervolt etc. så kraschar jag oftast till desktop med ett meddelande att prestanda-inställningarna återställts pga. problem med stabilitet, har aldrig behövt starta om hela datorn på grund av det. Kör dock ett 9070 från Asrock.

Det verkar vara mycket "chip-lotteri" på hur bra man kan dra ner det där, kanske du fått ett "känsligt" ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxen123:

Skumt, så ska det inte vara. Bara starta om Adrenalin?
Funkar inte det så kör DDU i felsäkert läge och sen installera om den senaste drivrutinen.
Har du någon annan mjukvara som tex MSI Afterburner igång?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ni som undervoltat, skulle ni kunna testa half life 2 RTX och se hur stabilt det är? Trodde min undervolt på -70, -10PL var stabil, har inte kraschat på något spel jag kört sen jag börja köra det för ca 1 månad sedan. Men idag testa jag HL2 rtx, och det vart krasch ganska omgående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KyyyleN:

Ni som undervoltat, skulle ni kunna testa half life 2 RTX och se hur stabilt det är? Trodde min undervolt på -70, -10PL var stabil, har inte kraschat på något spel jag kört sen jag börja köra det för ca 1 månad sedan. Men idag testa jag HL2 rtx, och det vart krasch ganska omgående.

Med vilka settings funkar det?

Vill minnas att jag hade undervolt -80 och -20PL när jag provade HL2 RTX.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Får ni sprickor i ljud utanför spel när ni tex kör Youtube? Jag kollade på nätet att om man kör GPU-Z i bakgrund så fungerar allt finfint. Även spel fungerar men så snabbt man kör utanför så råkar jag ut för sådant.

Verkar ju fler som fått det, frågan är om det är nån mening med att reklarmera GPUn.

Taichi 9070 XT har jag.

Sen på bollen här, men svar ja med mitt 9070. När jag kör ljud via HDMI till hemmabioreceiver och TV, så klickar/klipper det ibland i ljudet. Så vitt jag kunnat se hänger det ihop med att PCIE-länken går ner till 1.1 (så energispar, vid låg belastning). "Render Test" i GPU-Z är, om inget annat, ett sätt att se till att det inte händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghorun:

Sen på bollen här, men svar ja med mitt 9070. När jag kör ljud via HDMI till hemmabioreceiver och TV, så klickar/klipper det ibland i ljudet. Så vitt jag kunnat se hänger det ihop med att PCIE-länken går ner till 1.1 (så energispar, vid låg belastning). "Render Test" i GPU-Z är, om inget annat, ett sätt att se till att det inte händer.

Funkar inte detta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tyvärr inte, för mig i alla fall. Har den inställningen av, men kortet går ändå ner till 1.1 om det är tillräckligt lugnt på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghorun:

Tyvärr inte, för mig i alla fall. Har den inställningen av, men kortet går ändå ner till 1.1 om det är tillräckligt lugnt på skärmen.

Då är det i Bios du ska ändra. Vad det heter får du kolla upp i manualen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Med vilka settings funkar det?

Vill minnas att jag hade undervolt -80 och -20PL när jag provade HL2 RTX.

Testade bara med stock, och det funka.
Testade även stellar blade demot, och även där krascha det vid introvideon. Har du testat Stellar blade? Ingen krasch?

Sökte runt lite och verkar som hl2rtx och just stellar blade är väldigt känsliga för minsta lilla undervolt. Min ocd klarar ju ej detta!! vill ju att min allaround UV ska fungera felfritt på alla spel!.. hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghorun:

Jag anmälde till AMD support men har inte ens fått bekräftelse på min anmärkning. Bara jag startar GPU-Z så försvinner det för min del.

Skrivet av SCORPIUS:

Tack för tipset, ska testa efter jobbet!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Då är det i Bios du ska ändra. Vad det heter får du kolla upp i manualen.

Tackar för hjälp. Den inställning jag känner till där är dock bara Active State Power Management (ASPM), och det är av. Mer har jag tyvärr inte hittat.

Så långt jag kom i felsökning tidigare.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

5070ti, meh... bryr mig bara om 1080p/1440p low och då spöar 9070xt även 4090 i warzone för mig räckte det att jag sålde av mitt 4090 mot reaper xt.

men detta verkar vara fake news, då flera techtubers har testat och även hub har påpekat att det inte är bara drivvisarna som gjort eventuella prestanda-hopp.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Phew.. Proshop säljer kortet (RX 9070 XT) för 8k nu. Jag är riktigt sugen på att bygga en ny dator runt denna GPU och kombinerat med en ZEN 7 9800X3D - då hade man haft en dator som klarar det mesta i 7-10 år framåt.

https://www.proshop.se/Grafikkort/Acer-Radeon-RX-9070-XT-Nitr...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Phew.. Proshop säljer kortet (RX 9070 XT) för 8k nu. Jag är riktigt sugen på att bygga en ny dator runt denna GPU och kombinerat med en ZEN 7 9800X3D - då hade man haft en dator som klarar det mesta i 7-10 år framåt.

https://www.proshop.se/Grafikkort/Acer-Radeon-RX-9070-XT-Nitr...

7-10 år helt beroende på vad du spelar : )

Hursomhelst skaffade jag det där just (för att passar rent storleksmässigt, är varken jättelångt eller brett) och säljer det gamla graffet medan jag ännu kan få en del pengar för det). Verkar vara samma sak som Bifrost-varianten förutom färgschemat.

Inte så tjock backplate. Lite coilwhine under belastning, ej störigt. 340W-varianten är den hungrigaste tror jag.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KyyyleN:

Jag hat endast fått -20mV stabilt, över en längre tid, i ray tracing titlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

men detta verkar vara fake news, då flera techtubers har testat och även hub har påpekat att det inte är bara drivvisarna som gjort eventuella prestanda-hopp.

Fast det spelar väl egentligen ingen roll om prestandaförbättringarna kommer från drivrutinerna eller uppdateringar till själva spelet eller något annat. Förbättringarna kvarstår ändå. Som HUB påpekade är man med DX12 inte lika beroende av drivrutinerna som man var med DX11, då spelen interagerar mer direkt mot hårdvaran. Så det är naturligt att många prestandahopp kommer från uppdateringar till själva spelen snarare än från drivrutiner.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Tjena! Precis beställt hem XFX Mercury Radeon RX 9070 XT OC Gaming Edition, bra val av kort? Något jag bör göra med det i inställningarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sharky93:

Tjena! Precis beställt hem XFX Mercury Radeon RX 9070 XT OC Gaming Edition, bra val av kort? Något jag bör göra med det i inställningarna?

Gött 👍
Nej, inte direkt när du får det.
Spela och var glad. När du spelar så tryck på ctrl+shift+o så får du upp statistik från Adrenalin.
Håll koll på vad din Hot spot är. Går den upp för mycket så är det bara att undervolta lite.
Det finns massor med exempel här i tråden, på youtube osv du kan jämföra med.

Trycker du alt+r när du spelar så får du upp en meny där du kan se om tex FSR4 är aktiverat.

Jag personligen gillar Radeon Chill. Råder dig att prova det.
Håller kortet svalt och fint.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var nära på att köpa ett 9070XT Gigabyte Aorus, men jag såg på flera håll att i princip alla Gigabyte-kort har ett riktigt irriterande fläktljud varje gång fläktarna varvar ner:

https://www.reddit.com/r/gigabyte/comments/1ihg6s7/aorus_mast...

Några säger att man behöver RMAa, andra säger att det är så på i princip alla Gigabyte kort, och RMA inte kommer ge något.. Har några andra här haft bekymmer med detta? Hade klassat mig själv som rätt känslig för sånt här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Var nära på att köpa ett 9070XT Gigabyte Aorus, men jag såg på flera håll att i princip alla Gigabyte-kort har ett riktigt irriterande fläktljud varje gång fläktarna varvar ner:

https://www.reddit.com/r/gigabyte/comments/1ihg6s7/aorus_mast...

Några säger att man behöver RMAa, andra säger att det är så på i princip alla Gigabyte kort, och RMA inte kommer ge något.. Har några andra här haft bekymmer med detta? Hade klassat mig själv som rätt känslig för sånt här.

Det är fler än Gigabyte som har problem med ljudet från fläktarna. Det är billigt skit så inte så konstigt.
Jag bytte genast till två 120mm och snipp snapp snut, hörs inte alls och kortet är svalt och fint.
Finns här i tråden hur jag gjorde. Sida 23 och framåt om jag minns rätt.

Visa signatur