Toshiba DT01ACA100 visas som bara 539GB

Permalänk
Medlem

Toshiba DT01ACA100 visas som bara 539GB

Jag har en gammal Toshiba DT01ACA100 som ska ha 1GB kapacitet enligt etiketten men när jag kopplar in den i windows 11 visas den som bara 539 GB. Jag provar att formatera den men windows säger att den kan inte formatera den eftersom den används av något program.

Någon som har något tips på hur kan formatera den och få hela kapaciteten?

La till en skärmdump på kapaciteten
Permalänk
Medlem

Kolla diskhanteraren, din disk är säkert uppdelad på flera partitioner.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Ja det verkar som det stämmer, se bifogad bild. Hur gör jag för att slå ihop de till en enda? När jag högerklickar på de olika partitionerna får jag bara alternativet hjälp.

Permalänk
Medlem

Då du har en "återstälnings partition" i mellan dinna två stora,
Så kan du inte bara slå ihop de utan att ta bort den i mellan.
Om du inte har något viktigt på (F) disken så ta bort alla partitioner och gör en ny stor. Det är mitt tips

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Det ser ut som om disken har en windows installation på sig.
Om du VET att du kan rensa denna så kan du använda dig av programmet diskpart.

OBS: Det första du ska göra om du är MINSTA osäker är att koppla ur disken och boota datorn.
Om det går bra så kan du rensa den med diskpart.

EDIT:
Om du gör fel med diskpart och väljer fel disk så kan du potentiellt rensa fel disk, så full fokus och koll!

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Nej det är en gammal hårddisk som jag har fått liv i, jag hade den i en tidigare dator som huvudhårddisk därav windows installationen så jag har koll på vad jag gör

Jag har försökt att köra clean i diskpart men får bara meddelande att den vägrar pga av den tidigare Windows installationen, se skärmdumpen. Finns det något annat program som skulle fungera för att formatera den?

Permalänk
Medlem

@Tallrot Om det är OK att wipa hela disken så kan du:
1. Se till att ha en USB med Windowsinstallation redo.
2. Koppla ur alla diskar ur datorn förutom Toshiba-disken.
3. Starta från USB och kör Windows-installation fram tills du ska välja disk/partition och rensa bort alla partitioner där och skapa en stor.
4. Avsluta Windows-installationen direkt efter ovanstående steg.

Då kan du därefter återgå till hur du har gjort idag.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk

alternativt en live linux dist på en usbsticka att boota och rensa den med gparted som brukar komma i linuxdistar alternativt en live dist av gparted du kan boota direkt från en usb.
https://gparted.org/livecd.php

ta bort boot/återställning osv partitionerna (även install pertitionen om du inte behöver komma åt något på den) så borde du sedan kunna expandera en partition till hela urymmet eller göra en ny på hela utrymmet med gparted (välj inte EXT4 windows kan inte läsa det.)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

https://www.pcdisk.com/index.html

Den är gratis och behöver inte bootas. Kör du i Windows. Den klarar OFTAST ta bort saker som windows partitionering gnäller över.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallrot:

Nej det är en gammal hårddisk som jag har fått liv i, jag hade den i en tidigare dator som huvudhårddisk därav windows installationen så jag har koll på vad jag gör

Jag har försökt att köra clean i diskpart men får bara meddelande att den vägrar pga av den tidigare Windows installationen, se skärmdumpen. Finns det något annat program som skulle fungera för att formatera den?

<Uppladdad bildlänk>

Du måste köra:

diskpart clean all

Kan ta lite tid så låt den stå!

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

https://www.pcdisk.com/index.html

Den är gratis och behöver inte bootas. Kör du i Windows. Den klarar OFTAST ta bort saker som windows partitionering gnäller över.

Yes det löste problemet, först lyckades den krasha hela Windows men efter en omstart så lyckades jag formatera den!
Stort tack för all hjälp från alla.