Hur vanligt är det med coil whine ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StorMatte:

När jag bytte chassi och upptäckte ett visst coil whine på mitt 9070 XT Prime testade jag att koppla direkt i väggen istället för via grendosan, samt att dra en förlängningssladd till ett annat rum. Märkte ingen skillnad i ljudet på coil whinet.
Sen huruvida de olika uttagen är kopplade till samma säkring, delar samma eventuella jordfel (inget jag känner till) eller liknande vet jag dock inte, väldigt opåläst på ämnet el.

I hyreslägenheter är ( skall vara så att.. ) alla dina vägguttag vara avsäkrade i centalen.
Förutom vad som kan finnas i kök och badrum.

Att koppla allt till en och samma gren dosa, kan du testa. Alla ingående dator-komponenter.
Kan hjälpa. Håll oss underrättade. mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Varför köpte du ett 5090 från början när du har det så dåligt ställt ekonomiskt ? Det ryktas ju att 6090 kommer att släppas tredje kvartalet 2026 så kanske bättre för dig att vänta på det kortet och lägga undan dina slantar. 🤔

Nej, jag har väntat på att dom skulle släppa 5080 i 7 månader, sen köpte jag det på lanserings dagen.. sen fick jag helt plötsligt råd o köpa ett 5090... så nej jag tänker inte vänta på ett till kort. Och jag är intresserad av data, så jag har inte så mycket annat o lägga pengarna på, jag ångrar mig inte en sekund att jag har gjort som jag har gjort..

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Air Mini , ASRock B850 Riptide , R7 9800X3D , Kingston Fury Beast 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen4 1TB , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen 2TB , ASUS Rog Strix 1000W Platinum , Chieftec 240mm AIO , Razer Huntsman v3 Pro mini , Lamzu Maya 4k wireless , WALLHACK SkyPAD-004 , Logitech PRO X Wireless Lightspeed , Gigabyte AUROS FO32U2P OLED 4K 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Nej, jag har väntat på att dom skulle släppa 5080 i 7 månader, sen köpte jag det på lanserings dagen.. sen fick jag helt plötsligt råd o köpa ett 5090... så nej jag tänker inte vänta på ett till kort. Och jag är intresserad av data, så jag har inte så mycket annat o lägga pengarna på, jag ångrar mig inte en sekund att jag har gjort som jag har gjort..

Man måste ju leva också. 🧐

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Man måste ju leva också. 🧐

Jag men det har jag naturligtvis med..

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Air Mini , ASRock B850 Riptide , R7 9800X3D , Kingston Fury Beast 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen4 1TB , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen 2TB , ASUS Rog Strix 1000W Platinum , Chieftec 240mm AIO , Razer Huntsman v3 Pro mini , Lamzu Maya 4k wireless , WALLHACK SkyPAD-004 , Logitech PRO X Wireless Lightspeed , Gigabyte AUROS FO32U2P OLED 4K 240Hz

Permalänk
Skrivet av Olofbo1:

Men var det chassi bytet som orsakade coil whine ?

Jag har försökt söka efter potentiella orsaker, typ om jag dingat till grafikkortet i samband med byte, eller om det kan ha med nån jordning eller liknande att göra, eller vad man nu kan tänka sig. Men det är nog inte mer komplicerat än att jag bytte från ett slutet chassi med dämpade sidor till ett mesh chassi, och att det helt enkelt släpper igenom ljudet mer. (Bytte från Fractal Design Define C till Lian Li A3)
Coil whinet är inte överdrivet högljutt, men hörde det inte alls med gamla chassit ens vid belastning. Kortet är i övrigt helt tyst när det inte belastas.

Skrivet av PeterP57:

I hyreslägenheter är ( skall vara så att.. ) alla dina vägguttag vara avsäkrade i centalen.
Förutom vad som kan finnas i kök och badrum.

Att koppla allt till en och samma gren dosa, kan du testa. Alla ingående dator-komponenter.
Kan hjälpa. Håll oss underrättade. mvh

Samtliga enheter i datorhörnan, dvs dator, skärm, högtalare och två philips hue lampor är kopplade till samma grendosa. Samma karaktär på ljudet som om jag körde datorn rätt in i väggen, eller med förlängningssladd till rummet brevid.

Permalänk
Medlem

Har bara ögnat igeom sidorna 2-3 lite kort så jag kanske har missat om du berättat om spol-tjutet bara hörs när du spelar, eller om det även är när maskinen går på tomgång (idle)?

Som "Herr Kantarell" skrev i #20920090 så beror spooltjut (coil whine) på vibrationer i komponenterna. I tråden har även nämnts att dyrare komponenter har helgjutna spolar medans de billigare oftast bara har lite epoxi-lim handmålat över spolarna. I det senare fallet är det slumpen om någon av trådarna är lite lös just där det inte finns något lim.

Det första att ta reda på är vad som tjuter, prova att hålla en pappskiva som skärmar av ljudet och försök identifiera vilken del det är som låter. Om det är GPU så lönar det sig knappast att byta PSU och om det är PSU så kommer inte en retur av GPU ge mer än huvudvärk när butiken säger att det inte är något fel på det.

En sak att prova är att som om olika effektuttag påverkar ljudet, prova att köra en CPU- och sedan en GPU-benchmark. Det kan kanske berätta något. (Det är väl i.o.f.s. samma 12V-rail i ditt PSU.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Om det är GPU så lönar det sig knappast att byta PSU och om det är PSU så kommer inte en retur av GPU ge mer än huvudvärk när butiken säger att det inte är något fel på det.

Fast att PSU kan hjälpa att reducera coil whine hos GPU:er kraftigt finns det massvis med anekdotiska "bevis" för. Det är långt ifrån alltid det gör någon skillnad dock, så det blir lätt dyrt att jaga total avsaknad av coil whine.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Har bara ögnat igeom sidorna 2-3 lite kort så jag kanske har missat om du berättat om spol-tjutet bara hörs när du spelar, eller om det även är när maskinen går på tomgång (idle)?

Som "Herr Kantarell" skrev i #20920090 så beror spooltjut (coil whine) på vibrationer i komponenterna. I tråden har även nämnts att dyrare komponenter har helgjutna spolar medans de billigare oftast bara har lite epoxi-lim handmålat över spolarna. I det senare fallet är det slumpen om någon av trådarna är lite lös just där det inte finns något lim.

Det första att ta reda på är vad som tjuter, prova att hålla en pappskiva som skärmar av ljudet och försök identifiera vilken del det är som låter. Om det är GPU så lönar det sig knappast att byta PSU och om det är PSU så kommer inte en retur av GPU ge mer än huvudvärk när butiken säger att det inte är något fel på det.

En sak att prova är att som om olika effektuttag påverkar ljudet, prova att köra en CPU- och sedan en GPU-benchmark. Det kan kanske berätta något. (Det är väl i.o.f.s. samma 12V-rail i ditt PSU.)

Jag har bara hört coil whine från GPUn under belastning, det var av gpun det kom ifrån... alltså inte under idle.. men jag har ångrat mitt köp, så den är redan iväg skickad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har köpt ett nytt grafikkort nu, med samma coil whine som innan... Detta är ett MSI GeForce RTX 5090 32GB Gaming Trio OC

Jag hör mest från psu kom jag fram till igår, men det är även samma ljud från grafikkortet... Jag får se om jag orkar byta in det igen.... Jag hör ju inte ljudet när jag sätter en limit på mina fps på 235fps, då hörs det väldigt lite om det ens hörs.

Tack!

Visa signatur

Permalänk

Köpte en TUF 5070ti (var prissänkt till. Samma pris som prime). Kan höra lite coilwhine vid 1800 fps och lite mer vid 2200 fps (gammalt 3dmark benchmark). Trodde inte det var möjligt att få ett så tyst kort. Onödigt stor kylare men jag är väldigt nöjd. Hade nog tur.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Köpte en TUF 5070ti (var prissänkt till. Samma pris som prime). Kan höra lite coilwhine vid 1800 fps och lite mer vid 2200 fps (gammalt 3dmark benchmark). Trodde inte det var möjligt att få ett så tyst kort. Onödigt stor kylare men jag är väldigt nöjd. Hade nog tur.

Så du hör inge vid normalbelastning ? 300fps 1440p ?

Vad har du haft för kort tidigare ? och har dom låtit nått ?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Olofbo1:

Så du hör inge vid normalbelastning ? 300fps 1440p ?

Vad har du haft för kort tidigare ? och har dom låtit nått ?

Hörde inget coil whine alls under alla andra tester. Datorn står under bordet och jag tror jag hade sidopanelen borttagen mestadels av tiden pga sladden. Köpte en 90 graders sladd ifrån bequiet så att jag slapp böja sladden. Fungerade väldigt bra.
Hade ett 2060 super innan. Det gav lite coil whine över cirka 300 fps 1080p.
Har haft en del jobbiga kort tidigare...
Jag är nu 55år så min hörsel är säkert inte lika känslig som tidigare så det kan vara en bidragande orsak.

Min skärm:
1080p 144hz 27"
När jag testar prestanda så slår jag av v-sync.
3Dmark "ice storm" ger cirka 2200 fps när dom flyger i canyon. Testade igen. Fick ta av sidopanelen (lite ljuddämpat chassie) för att höra nått.

Det innebär förstås inte alla TUF 5070ti är tysta. Jag kanske bara hade tur (eller är jag för gammal).

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Hörde inget coil whine alls under alla andra tester. Datorn står under bordet och jag tror jag hade sidopanelen borttagen mestadels av tiden pga sladden. Köpte en 90 graders sladd ifrån bequiet så att jag slapp böja sladden. Fungerade väldigt bra.
Hade ett 2060 super innan. Det gav lite coil whine över cirka 300 fps 1080p.
Har haft en del jobbiga kort tidigare...
Jag är nu 55år så min hörsel är säkert inte lika känslig som tidigare så det kan vara en bidragande orsak.

Min skärm:
1080p 144hz 27"
När jag testar prestanda så slår jag av v-sync.
3Dmark "ice storm" ger cirka 2200 fps när dom flyger i canyon. Testade igen. Fick ta av sidopanelen (lite ljuddämpat chassie) för att höra nått.

Det innebär förstås inte alla TUF 5070ti är tysta. Jag kanske bara hade tur (eller är jag för gammal).

Du har nog ingen tur alls... som jag förstår det lite är att när du kommer upp till 5090 gpuerna, så drar det så mkt stöm och så vidare... men lite tur hade du nog (jag är 44år i år)

Han på nån youtubeare(som finns tidigare i detta samtalsämne) som inte alls hört nått coil whine från nån gpu på 2år, och dom testar MÅNGA gpuer..... men o andra sidan så har jag hört om deras ström, att dom kör men ström som är dels från batterier och dels från väggen.,. jag minns inte vad det kallas... och sen ändvänder dom nog inte 1000w psu för en rtx 5090 utan dom ändvänder nog mer...

(jag håller nu på att installera ice storm )

Jag fick bara 213000 ungefär på ice storm men då kör jag inte demot, test1 test2 test3 Och det låter inget om min gpu på ice storm (men i övriga spel)

Men sen i steel nomad så får jag 15400 ungefär i under volt. och då hör jag ingenting heller...

Senast så testade jag port rojal, o då fick jag 39000 ungefär.. i under volt.. och fläktarna på 85% så jag hörde ingenting om gpu då, men det är i vissa spel...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Edit: Som sagt, ta mina ord med en nypa salt. Inga av mina tidigare kort innan Vega64 hade coilwhine med mitt TX. Och de kortet blev tyst med ett HX nätagg.

Av egen erfarenhet så är det oftast PSU som orsakar Coilwhine, andra påstår att det är exemplaret du fått medan enstaka personer säger att de är moderkortet.
Men om man söker och går in på djupet om GPU + PSU Coilwhine så verkar det vara orsaken majoriteten av gånger.
Jag inkl. flera bekanta som bytt från ett Corsair TX till RM/HX har sluppit Coilwhine efteråt.
Antal W på en PSU kommer nog inte avgöra coilwhine av det jag förstått utan det är hur PSU ger el till kortet (Är det rippel värden?), jag kan vara ute och cykla helt och hållet hur det fungerar i praktiken men av erfarenhet - gold certade PSU har tagit bort coilwhine (Kan inte säga VARFÖR dock) Tur eller inte? Vet inte.
Mitt Vega64 skrek som tusan, böt TX till HX Och de blev knäpptyst, testade även mitt 7900 GRE med TX och det skrek extremt mycket och sedan blev den kopplad till mitt HX så vart det tyst.

om detta vore så fallet.... du kan nog ha rätt i att vissa PSU kan orsaka det, man har inget att göra med om det är high-end PSU, för hade ett bra seasonic nätagg som coilwhineade en 6900xt, försvann när jag provade en bronze certad budget agg från thermalright

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 5700x3d, TR Peerless assassin,MSI b550 pro vdh wifi, 32GB 3600MHz Vengeance, 1tb Pm9a1, 3TB SSD +4TB HDD, corsair rm750, Phantek p400a.
backup 180Hz MSI 1080p 24", Sapphire rx7600 8gb, Ryzen 5800x,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3200 corsair, 1tb PM9a1 + 2tb P220, Seasonic focus 650w, Asus Prime ap201
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC Asus dual rtx3060 12gb, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

om detta vore så fallet.... du kan nog ha rätt i att vissa PSU kan orsaka det, man har inget att göra med om det är high-end PSU, för hade ett bra seasonic nätagg som coilwhineade en 6900xt, försvann när jag provade en bronze certad budget agg från thermalright

Det är verkligen lustigt det där ... thermalright kanske är bra ? jag ska kolla på deras psu, om recensionerna har hört nått coil whine från sina nätagg..

Thermalrigh

jag tittade, synd att dom bara har upp till 1000w... annars hade jag nog sparat ihop till ett sånt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag får coilwhine på mitt 9070xt vid 200+ fps. Det försvinner sedan vid 5-600 (tex i spelmenyer eller loadingscreens)
Edit: asus tuf, nzxt c1000 psu

Visa signatur

ASUS GTX 1080, i7 4790k, 16GB DDR3 @ 2133mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxen123:

Jag får coilwhine på mitt 9070xt vid 200+ fps. Det försvinner sedan vid 5-600 (tex i spelmenyer eller loadingscreens)
Edit: asus tuf, nzxt c1000 psu

Då får du helt olikt mig, det försvinner när jag spelar black ops 6 och kommer tillbaka i spelmenyer... Men sen oxå kommer jag inte ihåg om det är där eller inte när jag har tagit bort min fps max på 235fps...

Visa signatur