Streama datorn till tv
Jag tänkte ge mig på att streama datorn (windows11) till en Samsung smart tv (UHD). Tanken är att jag ska kunna lira lite trevliga, enkla spel med familjen i soffan, typ Worms. Samt att kunna ha generellt enkel åtkomst till datorn från vardagsrummet. Sitter och gräver runt på Google efter olika lösningar och idéer. Men jag hoppas på lite idéer från er med, eller att man i alla fall kan smala ner sökandet. Kort sagt, en spegling från datorn där mus+tangentbord och gamepads kan kopplas in i tv:n.
Datorn och tv är för långt ifrån varandra för att kunna kopplas in direkt, samt en fet betongvägg mellan dem. Så det kommer behöver gå via routern. Datorn är kopplad med ethernetkabel, tv:n via wi-fi.
Har en ca 6 år gammal Chromecast liggandes, kan tänka mig att den kan användas på något sätt. Har även en Samsung platta som ligger och skräpar. Tvivlar på att den skulle vara användbar, men någon här har kanske en skitbra idé för den. Annars får den bli permanent kokbok..
Det jag läst mig till än så länge pekar på Nvidia shield (kostar mer än vad jag vill lägga på det) alternativt Moonlight/Sunshine+Nvidia Experience. Sitter just nu och försöker gräva fram om min tv har rätt OS-version för att kunna köra Moonlight, samt läser in mig på hur man i så fall sideloadar in det i tv:n. Raspberry Pi nämndes på FZ att det skulle vara användbart. Har noll erfarenhet av Raspberryn, men det är inget jag fegar för att lära mig med lite pointers.
Några idéer och erfarenheter? Det enkla och mest rimliga är ju såklart bygga ihop en billig HTPC eller bara spela på switchen, men enkelt och rimligt är ju tråkigt.