Permalänk

Streama datorn till tv

Jag tänkte ge mig på att streama datorn (windows11) till en Samsung smart tv (UHD). Tanken är att jag ska kunna lira lite trevliga, enkla spel med familjen i soffan, typ Worms. Samt att kunna ha generellt enkel åtkomst till datorn från vardagsrummet. Sitter och gräver runt på Google efter olika lösningar och idéer. Men jag hoppas på lite idéer från er med, eller att man i alla fall kan smala ner sökandet. Kort sagt, en spegling från datorn där mus+tangentbord och gamepads kan kopplas in i tv:n.

Datorn och tv är för långt ifrån varandra för att kunna kopplas in direkt, samt en fet betongvägg mellan dem. Så det kommer behöver gå via routern. Datorn är kopplad med ethernetkabel, tv:n via wi-fi.

Har en ca 6 år gammal Chromecast liggandes, kan tänka mig att den kan användas på något sätt. Har även en Samsung platta som ligger och skräpar. Tvivlar på att den skulle vara användbar, men någon här har kanske en skitbra idé för den. Annars får den bli permanent kokbok..

Det jag läst mig till än så länge pekar på Nvidia shield (kostar mer än vad jag vill lägga på det) alternativt Moonlight/Sunshine+Nvidia Experience. Sitter just nu och försöker gräva fram om min tv har rätt OS-version för att kunna köra Moonlight, samt läser in mig på hur man i så fall sideloadar in det i tv:n. Raspberry Pi nämndes på FZ att det skulle vara användbart. Har noll erfarenhet av Raspberryn, men det är inget jag fegar för att lära mig med lite pointers.

Några idéer och erfarenheter? Det enkla och mest rimliga är ju såklart bygga ihop en billig HTPC eller bara spela på switchen, men enkelt och rimligt är ju tråkigt.

Permalänk
Medlem

Ladda ner Steamlink på din TV bara.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ladda ner Steamlink på din TV bara.

Rätta mig om jag har fel, men när man söker verkar det som de lagt ner Steamlink för Samsung TV:ar och att det kanske inte finns till nyare modeller? Eventuellt kanske det fortfarande funkar om man har en äldre Samsung TV.

Du skulle kunna testa att köra Steam Link på plattan annars och testa om det går att casta till Chromecasten? Misstänker dock att det kommer lagga lite.

Annars är det nog kanske enklast att skaffa en billig NUC, typ något i den här stilen:
https://www.inet.se/lista/crbJT/media-center

Alternativt en billig laptop eller Raspberry PI som du nämnde.

Permalänk
Medlem

Steamlink funkar från din dator till alla enheter på ditt LAN. Du kan få allt till mobilen/PC/rasbwerrry pi

Jag fick den mesta att fungera, kunde se windows skrivbord och ett program jag håll på med på min mobiltelefon.

Jag har spelat spel med handkontroll på nån enhet som jag inte minns vad det var för nått men bilden då var på min TV. (jag ville se hur det är att sitta i soffan då jag i stort har spelat spel på PC sedan jag la ner spelandet på Playstation 2 så jag ville känna hur det är och kunna variera sittställningen lite.

Finns det inte mån som har en gammal PC eller laptop att låna ut tillfälligt så att du kan se vad som funkar, det fungera även via wifi men kan bli lite mer fördröjning och skit den vägen så trådat är nog egentligen ett krav.

Chromekast har inte stöd tyvärr för Steamlink, men det kan finnas något som "Speglar datorn" funkar nog för film men blir nog svårt att få in nått styrdon kanske ?

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk

Steamlink till Samsung tv:s är helt bortplockat. Men jag har nog landat i att det blir att sideloada Moonlight på tv:n, och köra Sunshine som host på datorn. Ska vara det är mest stabilt och med minst latency, jämfört med steamlink och nvidia experience (Shield). Då slipper jag dessutom köpa till grejer. Annars skulle det funka skitbra att göra det enklare för sig och installera Moonlight på valfri enhet typ en Nvidia Shield, Raspberry eller NUC, då slipper man böka med Sideload på tv:n.