Vad gjorde du Smart senast?

Permalänk
Medlem

hmm detta borde egentligen heta vad gjorde jag för korkat senast, men förhoppningsvis är det någon som ser detta och inte upprepar idiotin.

Jag fick meddelande att det var dags att byta batterier i en av rörelsesensorn vilket var lite skumt då jag skiftade dessa får ett år sedan, jaja i med dom i usb laddaren, men i stället för att ta den vanliga 1A laddaren jag brukar använda för att ladda 123a batterier, tog jag dotterns 65w laddare som låg på soffbordet,(stakare är väl alltid bättre tänkte jag, det var det första korkade beslutet, pluggade i dom tomma batterierna samt stoppade jag i två till av samma modell som var laddade till drygt 80%, sedan glömde jag bort dom, det var korkat nr 2.... pang sa det ett par timmar senare, som någon sköt med ett gevär och en härligt frän doft spred sig i hela huset och köket är dränkt i ett mycket fint svart damm, golven är duktigt brända, vägguttagen får bytas då dom är brända av batteriet, laddaren är helt kaputt och airfryer har fått snygga brännmärken över sig. väggen gick att få ren efter mycket torkade samt bänken då den är i sten. nu syns det dåligt på bilderna men det ligger batteri delar över allt och på golven är det djupa svarta brännmärken där det ligger svarta delar från batteriet. det sjuka i detta är att det var bara 1 batteri som exploderade, 1 till var på god väg (hade vridit sig) hur sjutton kan det bli så jäkla dammigt och mycket delar av 1 litet 123a batteri. efter städat i sådär 1 timme kom frugan hem med minen jaha.. städade 3-4timmar till med en muttrande fruga, som konstant mumlade: ladda inte i köket, hur kan du glömma bort batterierna, så för min del blir det att ladda ute eller alternativt bygga en batteri låda i metall att ladda i.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

hmm detta borde egentligen heta vad gjorde jag för korkat senast, men förhoppningsvis är det någon som ser detta och inte upprepar idiotin.

Jag fick meddelande att det var dags att byta batterier i en av rörelsesensorn vilket var lite skumt då jag skiftade dessa får ett år sedan, jaja i med dom i usb laddaren, men i stället för att ta den vanliga 1A laddaren jag brukar använda för att ladda 123a batterier, tog jag dotterns 65w laddare som låg på soffbordet,(stakare är väl alltid bättre tänkte jag, det var det första korkade beslutet, pluggade i dom tomma batterierna samt stoppade jag i två till av samma modell som var laddade till drygt 80%, sedan glömde jag bort dom, det var korkat nr 2.... pang sa det ett par timmar senare, som någon sköt med ett gevär och en härligt frän doft spred sig i hela huset och köket är dränkt i ett mycket fint svart damm, golven är duktigt brända, vägguttagen får bytas då dom är brända av batteriet, laddaren är helt kaputt och airfryer har fått snygga brännmärken över sig. väggen gick att få ren efter mycket torkade samt bänken då den är i sten. nu syns det dåligt på bilderna men det ligger batteri delar över allt och på golven är det djupa svarta brännmärken där det ligger svarta delar från batteriet. det sjuka i detta är att det var bara 1 batteri som exploderade, 1 till var på god väg (hade vridit sig) hur sjutton kan det bli så jäkla dammigt och mycket delar av 1 litet 123a batteri. efter städat i sådär 1 timme kom frugan hem med minen jaha.. städade 3-4timmar till med en muttrande fruga, som konstant mumlade: ladda inte i köket, hur kan du glömma bort batterierna, så för min del blir det att ladda ute eller alternativt bygga en batteri låda i metall att ladda i.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Fy fasen, tur att ingen av er blev skadade åtminstone!

Vad var det för laddare, låter som att den inte hade någon styrning utan gav ström så länge du hade den inkopplad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av antonholmstedt:

Fy fasen, tur att ingen av er blev skadade åtminstone!

Vad var det för laddare, låter som att den inte hade någon styrning utan gav ström så länge du hade den inkopplad?

Det var en 123a laddare som ska sluta ladda när batterierna är fulladdade, (brukade lysa grönt när det är klart och laddinikatorn slutar visa laddning) jag misstänker att det varit två saker som hänt, batteriet som tog slut fort var defekt, samt att det inte slutade ladda då ett av dom andra batterierna vissar påverkan, det kan ju naturligtvis vara så att detta påverkats av explotionen/värmen. Jag har i minnet att det står 1A under laddaren men det gick inte utläsa efter smällen eller om det var minimum /maximum 1A.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Inget roligt, skönt att ni och huset är i behåll. Är inte gaserna vid en sådan brand giftiga?

Du borde nog skaffa en bättre laddare. Som övervakar och laddar varje batteri enskilt och har ström begränsning. Då kan man ladda relativt säkert. En plåtlåda är inte dumt det heller.

Permalänk
Medlem

Jag har fixat lite med energimätning sista tiden.

Köpte ett gäng Inspelning när IKEA hade rea på dessa så planen är att kunna övervaka förbrukningen på fler enheter. Nu har jag 2x LVP, VVB, frys, luftavfuktare och nu fick också kaffebryggaren. Ska se om jag lyckas koppla in kylskåpet också och planerar att mäta TV-bänken. Kvar blir golvvärme i några rum som inte mäts, diverse småprylar som lampor och sådär.

Har bara en dum elbilsladdare, men tills vidare beräknar jag förbrukad effekt i homeassistant utefter hur många % batteriet är laddat. Tyvärr rapporterar bilen inga decimaler, så ibland kan det bli lite högt för 1 timme och lågt för nästa timme, men oftast fungerar det perfekt och efter att ha tweakat lite så stämmer det riktigt bra.

Norge har lite annan prissättning på effektuttag. Om man går över 5 kW snitt under totalt 3 separata timmar i månaden så ökar fasta kostnaden. Jag brukar ladda bilen när det är billigt, men då vill den smarta varmvattenberedaren nästan alltid också starta.
Därför la jag en automation som sänker effekten på VVB om bilen laddar. Fungerar bra då bilen bara laddas med 3kW ungefär, VVB 1kW så har jag 1 kW kvar.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jag har fixat lite med energimätning sista tiden.

Köpte ett gäng Inspelning när IKEA hade rea på dessa så planen är att kunna övervaka förbrukningen på fler enheter. Nu har jag 2x LVP, VVB, frys, luftavfuktare och nu fick också kaffebryggaren. Ska se om jag lyckas koppla in kylskåpet också och planerar att mäta TV-bänken. Kvar blir golvvärme i några rum som inte mäts, diverse småprylar som lampor och sådär.

Har bara en dum elbilsladdare, men tills vidare beräknar jag förbrukad effekt i homeassistant utefter hur många % batteriet är laddat. Tyvärr rapporterar bilen inga decimaler, så ibland kan det bli lite högt för 1 timme och lågt för nästa timme, men oftast fungerar det perfekt och efter att ha tweakat lite så stämmer det riktigt bra.

<Uppladdad bildlänk>

Norge har lite annan prissättning på effektuttag. Om man går över 5 kW snitt under totalt 3 separata timmar i månaden så ökar fasta kostnaden. Jag brukar ladda bilen när det är billigt, men då vill den smarta varmvattenberedaren nästan alltid också starta.
Därför la jag en automation som sänker effekten på VVB om bilen laddar. Fungerar bra då bilen bara laddas med 3kW ungefär, VVB 1kW så har jag 1 kW kvar.

Tack för tipset. Hade glömt att man kan göra det. Har fått två prylar som jag kunde stoppa in. Den ena har dock fått "(untracked)" i namnet efter sig. Varför vet jag inte?

Permalänk
Skrivet av Messier1994:

Jag har inte gjort mycket smart på sistone -- men nu jkl ska det hända saker.

En fråga: Jag ska ta tag i belysningen. Vad ska jag välja system? Ungefär såhär ser min krav-spec ut. Obs, har en Home Assistant som fungerar bra, så inga problem att bygga vidare med den.

Bottenvåning
<Uppladdad bildlänk>
Övervåning
<Uppladdad bildlänk>
Källare
<Uppladdad bildlänk>

Plejd? Fibaro? Shelly? Schneider Electrics? Andra? Några andra tips?

De senaste månaderna har massor av saker blivit smarta! Några tankar och noteringar.

1. Som en person född 1981 som hållit på med datorer sedan tidigt 90-tal är jag ju inte helt tappad bakom en vagn när det kommer till programmering m.m. -- men jag har aldrig varit kunnig. Jag installerade HA på en RPI när vi flyttade till hus och fick mer eller mindre allt jag ville att fungera -- men det berodde nog mer på envishet än förmåga.

Men jag måste säga att jag är väldigt positivt överraskad av hur lätt det har blivit med Home Assistant -- tack vare ChatGPT! "Allt" som man vill göra fungerar direkt och smärtfritt.

2. Min nya favoritpryl är elektriska gardiner från Abalon. Tänkte länge köra på rullgardiner från Ikea men blev Abalons horisontella lösning i stället -- och jag älskar den! Väldigt smidig, lättmonterad, tyst osv.
https://www.amazon.se/dp/B09HCGB1M7?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_as...

Jag har ingen jättebra bild, men här ses halva lösningen till vänster. Jag byggde in en "balk" i taket som på många hotell och sedan två stora gardiner som dras ihop över två lika stora fönster.

Gardinerna öppnas tyst, jag har en automatisering på dom så att de öppnas varje morgon och när klockan ringer är det härligt dagsljus i sängen.

3. Jag styr elen i ett nytt badrum och sovrummet med dessa paneler från Sonoff:
https://www.amazon.se/dp/B0BPGZCR4Z?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_as...

Det fungerar helt OK! Har inte varit några problem att använda Sonoffs Hacs integration och därigenom koppla knapparna till andra enheter anslutna i HA. I sovrummet styr en knapp gardinerna, en knapp styr ledbelysning, en annan styr taklampan osv. I badrummet styr en knapp spegellampan, en knapp takbelysningen, en knapp spegelvärmaren och den sista styr badrumsfläkten om man vill sätta på den manuellt.

Bild från badrummet:

4. Jag valde efter lite velande följande LED-drivers som är zigbee styrda. De fungerar väldigt bra -- MEN -- inte med Conbee II. Jag köpte en Home Assistant Yellow med inbyggd Zigbee men eftersom jag redan hade ett Conbee-nät tänkte jag inte använda den inbyggda varianten. Däremot dök led-drivarna bara upp som av/på utan dimring när jag anslöt dem med Conbee. Efter tips från ChatGPT prövade jag med den inbyggda Zigbee-modulen och då kom allt med. Jag har därefter gått över till den -- och känslan är överlag att den är mycket bättre än Conbee. Mycket lättare att ansluta prylar, fler funktioner som Conbee inte hade protokoll för, överlägset interface osv.
https://plusled.se/zigbee-led-driver-transformator-12v-contro...

Men, de är stora as. Har monterat tre efter varandra på följande ställe (har bara bild på en), måste bygga en låda för dom.

5. I garderoben har jag (i) dels belysning i alla lådor som tänds när de öppnas, Ikeas Mittled (ii) dels belysning i taket som tänds när dörren öppnas. Angående Mittled: Väldigt smidiga att installera. Ikea när det är som bäst.

Som dörrsensor använder jag Ikeas parasoll (https://www.ikea.com/se/sv/p/parasoll-doerr-foenstersensor-sm...) och sedan en liten puck som jag hade över för att slå på belysningen.

Jag var lite rädd för att det skulle bli en för lång fördröjning innan Ikeas sensor reagerade, ändrade status i HA och HA slog på strömmen till belysningen. Om det var fråga om en knapp skulle det möjligtvis ha varit något man tänkte på, men är fördröjningen är väldigt kort. Dörren öppnas utåt (samma dörr som till vänster om gardinen) och man hinner inte öppna den mer än 25% innan ljuset tänds.

6. Har installerat Yale Doorman L3S i ny ytterdörr från Nordiska Fönster. Fungerar bra och allt gick smidigt. Det finns en ganska tyst inbyggd ringsignal i dörrklockan. Jag har dock i HA kopplat så att det sänds ut ett halvt passivt aggressivt meddelande till familjen (de hör aldrig när det ringer på och även om de hör öppnar barnen sällan) via Google Home-högtalarna (har typ 7 st.) via SDK (textmeddelande från HA till Google (https://www.home-assistant.io/integrations/google_assistant_s...)) -- när det ringer på dörren. Här är fördröjningen av någon anledning, förmodligen Googles, lite onödigt lång. Tar typ 3 sekunder från det att någon ringer på tills att meddelandet kommer -- men i övrigt fungerar det perfekt. Funderar på att skapa en mp3 som spelas upp istället, skulle säkert gått snabbare, men inte kommit på något bra.

Tittar dock på att sätta en kamera kopplad till ringknappen. Ring hade en funktion som innebar att det i Samsungs TV-apparater dök upp en liten ruta i toppen med film som visades när någon ringde på. Den var ganska cool, vet inte om det går att få till samma med antingen Yales egna utomhuskamera eller någon annan som kopplas till ringfunktionen.

Permalänk
Medlem

Idag utökades äntligen batteri lagret hemma, utökningen blev 50kwh så totalen blev 60kwh vilket är max vad jag kan ha mot min inverter, jag jag vet det låter mycket men vi förbrukar väldigt mycket energi sedan har jag rätt stor solcells anläggning (strax över 20kwh) så tanken är att den ska fylla batterierna under dagarna i stället för att exportera till minus pris särskilt nu när 60öreingen försvinner i januari. förhoppningsvis slipper vi nu köpa energi stora delar av året och komma undan effekt skatten tiderna på året vi köper energi.
Tanken är att i augusti även installera ödrift, dvs går strömmen ska vi klara oss minst ett dygn.

tanken är att jag laddar ur dessa till 13% och laddar dom till 90% förhoppningsvis så ger det lite längre livslängd. garanti är 10år och fria i/urladdningar med en garanti på minst 70% efter 10år. systemet är growatt Apx batterier som sitter till en growatt mid 15ktl3-xh inverter, detta styrs i sin hand av solar Assistant som sedan styrs av HA, Fördelen med att använda solarassistant är fler (eller har varit flera)

Framför allt får du data varje sekund i stället för typ var 15-20min, du kan slå på av exportbegränsning, starta laddning av batteri direkt i ha, styra hur mycket du vill ladda och med hur många amp osv. du sliper bry dig om api då detta körs lokalt direkt till COM porten med en usb konverter till rpi,

Nu strulade dock systemet sedan utökningen vilket retar huvudet på mig (HATAR STRUL) först hade den stackars elektrikern ett helskotta att få systemet att känna av alla batterier, sedan var det ett helskotta att uppdatera systemet, och nu strular solarassistant, men jag börjar misstänka att det är den gamla bms som strular dvs nu funkar det inte alls så bra som det gjort, efter utökningen ser jag bara halva förbrukningen, halva laddningen osv, kolla jag på growatt sida ser det rätt bra ut samma sak i deras app. kollar jag i solarassisant får jag upp båda batterierna samt % status av båda som stämmer, däremot stämmer inte volt talet på ena batteriet, inte heller stämmer förbrukning osv. så i morgon blir det felsökning.......

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter kört massa tester och rivit isär och satt ihop det mesta av systemet för att försöka hitta en lösning på problemet med att solar-assistent visar fel data, fick jag bekräftat att problemet är i själva solar-assistent och inget jag kan påverka, utvecklarna kollar på det nu och räknar med en åtgärd vid nästa uppdatering. (egentligen spelar det mindre roll då % stämmer)
I övrigt har det fungerat väldigt bra, dvs helt enligt plan hitintills, batteriet laddade till 84% i går (laddade från sen eftermiddag)
på morgonen var det nere på 48% innan det började ladda igen, idag har det regnat hela dagen och varit väldigt mörkt så det kom bara upp i drygt 80% innan det började falla ner, men å andra sidan hade vi mycket hög förbrukning under hela dagen.
just nu testar jag att ladda bara för skojs skull (vill se vad den kan ladda med för effekt, just nu ligger det på 16kwh/h så det går mycket fortare än jag räknat med, jag räknade med 10kwh/h då det tidigare var max 5kwh/h med 10kwh batteri.

en nackdel med lösningen, mängden batteriet har en rätt stor påverkan på temperaturen inne i severutrymmet

Edit: när jag vaknade idag så var systemet off-line, vilket jag naturligtvis borde insett, dvs jag laddade med 16kwh på 20A säkring...... det gick dock i 1 timme och 45 minuter innan säkringen gick, stämmer beräkning borde det motsvarat strax över 23A per säkring. jag testar nu att ställa ner detta till 85% då drygt 86% borde motsvara drygt 20A

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det var länge sen jag gjorde nya prylar smarta, men jag har två smarta element och en bordslampa i stugan sen länge, mha en smart enhet, Ontech. Rätt enkel sak, styrs med en app och 2G(!). Kan styra till/från av valfri pryl som är ansluten med stick-kontakt, antal grader och larma för diverse saker, bl a låg temp och strömavbrott. Finns även brandvarnare och dörr-/fönstersensor om jag skulle vilja. Den kalla och mörka årstiden är det guld värt att ha ljus och värme när man kommer till sin stuga för en helg, men sommartid när det är ljust till kl 22 och varmt och gott, så kan det kvitta.

Det faktum att den jobbar på 2G gör att jag givetvis ser mig om efter nåt annat. Liknande finns som 4G-variant, eller satsa på en billig router och bygga ett nätverk via wifi. Jag velar lite, med wifi skulle jag kunna komplettera med en kamera. Nå, den som lever får se!

Permalänk
Medlem

Har en massa smarta saker gjorda men den senaste är denna.

Dags att sova.. då ska det sättas igång något som jag kan lyssna på typ Astrum på YT.
Sedan vill jag att monitorn och min Stream Deck ska gå i sov läge för att inte lysa.

Då jag har övervakningsprogram (kameror) uppe på skärmen alltid och att YT gör att skärmen inte går i sov läge så behöver det alltid minimera fönster, trycka på en knapp på min Stream Deck så att den släcks ner och sedan en short cut för att sätta monitorn i sovläge direkt ( så att den inte behöver vänta de där 15 minuterna).

Så jag har skapat en multifunktions knapp i Stream Deck som för allt detta åt mig.

En av de enklaste sakerna som jag har automatiserat men samtidigt så är jag nöjd med att ha besparat mig en massa mus-klickande varje gång det är dags att sova.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Jag har påbörjat en större "renovering/uppdatering" av systemet hemma, det blir byte av alla uttag och brytare samt lösningen för tända släcka.

I huset sitter lampor i golvhöjd i alla rum, dvs går man in i ett rum så tänder endast golvet upp, (bra när man går upp på natten) detta har styrt av analoga rörelsesensorer som ful monterats i benfintliga ramar. Lösningen i sig har fungerat bra (typ)
systemet har haft 4 stora fel som jag ser det. 1 tänder när det inte ska tända, 2 ser inte snyggt ut samt har man fått manuellt slå över en knapp på sensorn för att den inte ska tända tex i ett rum någon sover som rör sig så tänder den när det inte ska tända. 4 släcker när det inte ska släcka på grund av att ir kräver rätt mycket rörelse.
Nu äntligen skiftas detta ut så nu sitter det en shelly wave 1 pm där sensorn satt, sensorerna som inhandlat för dom stora utrymmena är z-wave microwave sensorer i stället som även reagerar på om någon andas, dessa kommer även styra hur takbelysningen släcker dvs slår man på takbelysningen manuellt så släcker inte denna även om man sitter still och läser, samt i sovrummen kommer vanliga ir rörelsesensorer sättas i golvhöjd. Samtidigt byts alla rörelse sensorer ute till Z-wave då vi ofta har att lampor tänds för djur mm på detta sättet kan jag kombinera det med kamerorna dvs ser dom en människa på natten så blir sensorerna aktiva annars ingen reaktion. tex kameran ser en person på vägen mot huset då blir sensorerna aktiva, men lampan tänds inte om inte personen går förbi sensorn.

en annan förändring blir hur rullgardiner och den massiva "lampan" på övervåningen styrs, i dag kan dom endast styras fysiskt med en platta på väggen eller telefonen. nu blir det brytare med 3 vippor så man kan styra varje sak med fysiska knappar.
dvs

1x3 där man styr höger samt vänster och i mitten båda samtidigt
1x3 där man styr stora lampan on/off i fast lumen, samt en knapp till varje för att dimma dom två olika färgtemperaturerna.

gamla lösningen med sensor i ramen

hur nya ser ut (sensorerna kommer på fredag)

jag uppdaterar med bilder allteftersom sakerna blir klara

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Jag har påbörjat en större "renovering/uppdatering" av systemet hemma, det blir byte av alla uttag och brytare samt lösningen för tända släcka.

I huset sitter lampor i golvhöjd i alla rum, dvs går man in i ett rum så tänder endast golvet upp, (bra när man går upp på natten) detta har styrt av analoga rörelsesensorer som ful monterats i benfintliga ramar. Lösningen i sig har fungerat bra (typ)
systemet har haft 4 stora fel som jag ser det. 1 tänder när det inte ska tända, 2 ser inte snyggt ut samt har man fått manuellt slå över en knapp på sensorn för att den inte ska tända tex i ett rum någon sover som rör sig så tänder den när det inte ska tända. 4 släcker när det inte ska släcka på grund av att ir kräver rätt mycket rörelse.
Nu äntligen skiftas detta ut så nu sitter det en shelly wave 1 pm där sensorn satt, sensorerna som inhandlat för dom stora utrymmena är z-wave microwave sensorer i stället som även reagerar på om någon andas, dessa kommer även styra hur takbelysningen släcker dvs slår man på takbelysningen manuellt så släcker inte denna även om man sitter still och läser, samt i sovrummen kommer vanliga ir rörelsesensorer sättas i golvhöjd. Samtidigt byts alla rörelse sensorer ute till Z-wave då vi ofta har att lampor tänds för djur mm på detta sättet kan jag kombinera det med kamerorna dvs ser dom en människa på natten så blir sensorerna aktiva annars ingen reaktion. tex kameran ser en person på vägen mot huset då blir sensorerna aktiva, men lampan tänds inte om inte personen går förbi sensorn.

en annan förändring blir hur rullgardiner och den massiva "lampan" på övervåningen styrs, i dag kan dom endast styras fysiskt med en platta på väggen eller telefonen. nu blir det brytare med 3 vippor så man kan styra varje sak med fysiska knappar.
dvs

1x3 där man styr höger samt vänster och i mitten båda samtidigt
1x3 där man styr stora lampan on/off i fast lumen, samt en knapp till varje för att dimma dom två olika färgtemperaturerna.

gamla lösningen med sensor i ramen
<Uppladdad bildlänk>

hur nya ser ut (sensorerna kommer på fredag)
<Uppladdad bildlänk>

jag uppdaterar med bilder allteftersom sakerna blir klara

Kul med så stor renovering, man skulle vilja ha en byggtråd/film

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Nu äntligen skiftas detta ut så nu sitter det en shelly wave 1 pm där sensorn satt, sensorerna som inhandlat för dom stora utrymmena är z-wave microwave sensorer i stället som även reagerar på om någon andas, dessa kommer även styra hur takbelysningen släcker dvs slår man på takbelysningen manuellt så släcker inte denna även om man sitter still och läser, samt i sovrummen kommer vanliga ir rörelsesensorer sättas i golvhöjd.

Vilka sensorer har du köpt?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Vilka sensorer har du köpt?

https://www.mcohome.com/ProductDetail/10456973.html

dom som ska vara i sovrum väger jag mellan två olika ir sensorer men blir förmodligen shelly.
jag inväntar bara deras rabatt dag den 25, det tråkiga med dom är att dom kör knappcellbatteri så då får jag skifta ut mina laddbara batterier.

ute blir det 3st av denna
https://www.amazon.se/-/en/dp/B0DCL43CS2?ref=ppx_yo2ov_dt_b_f...

för att slippa batteri kör jag nedan för att driva dom.
https://www.aliexpress.com/item/1005005517812628.html?spm=a2g...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har ett litet itx case som knappt får plats med något. Haft den i 6 år och är super nöjd.

GPU får inte vara längre än 24cm och bredare än 2 slots.

Köpte en ny GPU och klippte ut en fyrkant precis ovanför GPUn och placerade en fläkt som suger uta all värme. Sänkte värmen i Caset så pass att det inte blir varmare än 40 grader mot 55 innan. Riktigt nice

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

en liten uppdatering, tyvärr kom inte närvaro sensorerna i fredags som dom skulle, nu ser det ut att bli måndag, dom som ska vara ute anlände dock. å andra sidan har el delen visat sig ta väldigt mycket längre tid då elektrikern måste varit full eller aningen förvirrad när han drog och kopplade skiten, förutom skador på flertalet kablar och byte av färg i onödiga skarvar har han dragit konstiga saker som 3 ledare till en dosa och sedan kopplat samman dom i en wago klämma, (inte tändtråd, dom låg där med, detta gick alltså mellan en rad med brytare och en kopplingsdosa som matningen kom från, ingen aningen varför man skulle göra så i stället för att länka vidare) i samma dosa hade han dragit två nolla, båda gick dock till samma lamputtag i hopkopplade i en wago klämma och sedan anslutet till lamputtaget. det mest imponerade är att han har fått i 3 ledare,3 tändtrådar och 2 nolla i ett 16mm rör kan ju säga att det var inte smidigt att dra ut skiten och isoleringen var minst sagt skadad,(kopparn skymtades) jag kan dock köpa att han blivit lite förvirrad då vi hade minst sagt väldigt mycket rör och kabel som skulle dras.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

en lite uppdatering som kan vara bra för den som kör z-wave.me
jag inkludera 2st shelly i4 som ska agera fjärrkontroller åt lampor och rullgardiner, problemet var att z-wave.me fastnar på 97% för att komma runt detta kör man nedan i en webläsare: byt ipnr till det ip din z-wave.me kör samt ändra devices nummer till det nummer din enhet har samt vilket instance nummer det gäller. efter instacenummer skriver du vad det är som inte intervjuas tex Alarm eller som i mitt exempel: AssociationGroupInformation

http://192.168.1.201:8083/JS/Run/zway.devices[104].instances[...

nu kommer det stå true i webbfönstret om du gjort rätt och den kommer markeras som intervjuad i z-wave.me

en annan uppdatering i ett äldre ämne: för ett bra tag sedan skrev jag om problem med att enheter startade om sig själva i typ 1 sekund, min teori var att det berodde på avsaknad av s2 då felet minskade markant när man inkluderade sakerna med s2, sedan tjatade jag med shelly och dom började misstänka att det antingen var solcellerna som orsakade "spökeffekt" på grund av induktion eller möjligen torktumlaren då felet kunde uppstå när maskinen kör centrifugering, så var inte fallet, felet är nu lokaliserat till z-wave kernel, z-wave 700 och 800 lider både av detta och gäller om enheterna och kontroller kör 700/800. det har börjat rulla ut en uppdatering som ska åtgärda detta problemet, för shellys del räknade dom med inom en månad. anledningen till omstarten är när man får mycket trafik, så att minska ner trafiken hjälper väldigt mycket. nackdelen är när man gör firmware uppdateringar eller inkluderar nya enheter, då startar många enheter om sig. att problemet hände med torktumlaren var att den skiftade väldigt ofta i mängden energi den använder vilket då skickade en hel del data. (varje gång förbrukningen ändrades skickas data)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Äntligen är allt fast installerat klart inomhus, fy satan vilken tid det tog när man var tvungen att dra ny flexslang och sätta nya doser utan att göra åverkan på väggen (förutom dos hål) men vilken skillnad i utseende och funktion det blev.
dom aningen dyra microvågs sensorerna fungerar löjligt bra, jag köpte till 3 stycken tak monterade utöver dom 4 vägg monterade, jag kommer köpa 2 till av dessa sensorer, ska bara bestämma mig om det blir vägg eller tak monterat.
en fördel med dom tak monterade är att dom är vinklingsbara.

jag skiftade även ut mina qubino flush relä som styr rullgardinerna, dessa skiftades till zooz vertion för att få en nyare standard för z-wave, jag skiftade även ut min 2 0-10v dimmer till stora lampan, här blev det en positiv överraskning, dom gick att driva på 230v och kunde då direkt driva dom trafo som dimmas med 0-10v, dvs nu behöver jag inte ett relä som slår av när man dimmar ner max dessa löser det själva. dom dimmar väldigt mjuk och flimmer fritt.

I morgon börjar det mindre roliga jobbet att programmera hur styrningen ska fungera......

lite bilder på före och efter.

övre vardagsrum innan skifte

Efter mycket kabel var det

efter skifte av kabel

och resultat

genom föring av flex rör genom balk i vägg, dessutom var enda ingången på under sidan av dosan.
sytråd, dammsugare, och lite bomull, samt vinklingsbar borrmaskin underlättar för att få igenom dragglinan, samt denna typ av tejpning där man gör en propp som sitter rätt hårt i flexröret för att få den att sitta i dosans strut.

badrum klart, (nästan, missade en bild med täck locket på för reläet som hänger ut vid inkludering)

tvättstugan
innan

efter

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tak kök

tak toa klart

vinklingsbara är rätt trevligt.

tyvärr är jag lite dålig på att ta bilder för och efter så et blev aningen begränsat men bör ge en lite fingervisning hur sensorerna ser ut monterade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Messier1994:

De senaste månaderna har massor av saker blivit smarta! Några tankar och noteringar.

1. Som en person född 1981 som hållit på med datorer sedan tidigt 90-tal är jag ju inte helt tappad bakom en vagn när det kommer till programmering m.m. -- men jag har aldrig varit kunnig. Jag installerade HA på en RPI när vi flyttade till hus och fick mer eller mindre allt jag ville att fungera -- men det berodde nog mer på envishet än förmåga.

Men jag måste säga att jag är väldigt positivt överraskad av hur lätt det har blivit med Home Assistant -- tack vare ChatGPT! "Allt" som man vill göra fungerar direkt och smärtfritt.

2. Min nya favoritpryl är elektriska gardiner från Abalon. Tänkte länge köra på rullgardiner från Ikea men blev Abalons horisontella lösning i stället -- och jag älskar den! Väldigt smidig, lättmonterad, tyst osv.
https://www.amazon.se/dp/B09HCGB1M7?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_as...

Jag har ingen jättebra bild, men här ses halva lösningen till vänster. Jag byggde in en "balk" i taket som på många hotell och sedan två stora gardiner som dras ihop över två lika stora fönster.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Gardinerna öppnas tyst, jag har en automatisering på dom så att de öppnas varje morgon och när klockan ringer är det härligt dagsljus i sängen.

3. Jag styr elen i ett nytt badrum och sovrummet med dessa paneler från Sonoff:
https://www.amazon.se/dp/B0BPGZCR4Z?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_as...

Det fungerar helt OK! Har inte varit några problem att använda Sonoffs Hacs integration och därigenom koppla knapparna till andra enheter anslutna i HA. I sovrummet styr en knapp gardinerna, en knapp styr ledbelysning, en annan styr taklampan osv. I badrummet styr en knapp spegellampan, en knapp takbelysningen, en knapp spegelvärmaren och den sista styr badrumsfläkten om man vill sätta på den manuellt.

Bild från badrummet:
<Uppladdad bildlänk>

4. Jag valde efter lite velande följande LED-drivers som är zigbee styrda. De fungerar väldigt bra -- MEN -- inte med Conbee II. Jag köpte en Home Assistant Yellow med inbyggd Zigbee men eftersom jag redan hade ett Conbee-nät tänkte jag inte använda den inbyggda varianten. Däremot dök led-drivarna bara upp som av/på utan dimring när jag anslöt dem med Conbee. Efter tips från ChatGPT prövade jag med den inbyggda Zigbee-modulen och då kom allt med. Jag har därefter gått över till den -- och känslan är överlag att den är mycket bättre än Conbee. Mycket lättare att ansluta prylar, fler funktioner som Conbee inte hade protokoll för, överlägset interface osv.

Men, de är stora as. Har monterat tre efter varandra på följande ställe (har bara bild på en), måste bygga en låda för dom.
<Uppladdad bildlänk>

5. I garderoben har jag (i) dels belysning i alla lådor som tänds när de öppnas, Ikeas Mittled (ii) dels belysning i taket som tänds när dörren öppnas. Angående Mittled: Väldigt smidiga att installera. Ikea när det är som bäst.
<Uppladdad bildlänk>

Som dörrsensor använder jag Ikeas parasoll (https://www.ikea.com/se/sv/p/parasoll-doerr-foenstersensor-sm...) och sedan en liten puck som jag hade över för att slå på belysningen.

Jag var lite rädd för att det skulle bli en för lång fördröjning innan Ikeas sensor reagerade, ändrade status i HA och HA slog på strömmen till belysningen. Om det var fråga om en knapp skulle det möjligtvis ha varit något man tänkte på, men är fördröjningen är väldigt kort. Dörren öppnas utåt (samma dörr som till vänster om gardinen) och man hinner inte öppna den mer än 25% innan ljuset tänds.

6. Har installerat Yale Doorman L3S i ny ytterdörr från Nordiska Fönster. Fungerar bra och allt gick smidigt. Det finns en ganska tyst inbyggd ringsignal i dörrklockan. Jag har dock i HA kopplat så att det sänds ut ett halvt passivt aggressivt meddelande till familjen (de hör aldrig när det ringer på och även om de hör öppnar barnen sällan) via Google Home-högtalarna (har typ 7 st.) via SDK (textmeddelande från HA till Google (https://www.home-assistant.io/integrations/google_assistant_s...)) -- när det ringer på dörren. Här är fördröjningen av någon anledning, förmodligen Googles, lite onödigt lång. Tar typ 3 sekunder från det att någon ringer på tills att meddelandet kommer -- men i övrigt fungerar det perfekt. Funderar på att skapa en mp3 som spelas upp istället, skulle säkert gått snabbare, men inte kommit på något bra.

Tittar dock på att sätta en kamera kopplad till ringknappen. Ring hade en funktion som innebar att det i Samsungs TV-apparater dök upp en liten ruta i toppen med film som visades när någon ringde på. Den var ganska cool, vet inte om det går att få till samma med antingen Yales egna utomhuskamera eller någon annan som kopplas till ringfunktionen.

sätt en trafogömma förslagsvis i samma färg som väggen.
annars har du s-box. jag gillar våra som kläms vid taklist och är i vitlackad metall

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så idag fick jag inaktivera alla nya sensorer igen.... ibland är man mindre smart, den där buggen som triggas vid mycket trafik på 700/800 enheter, vad händer när man sätter ett gäng super aktiva sensorer med fast matning som nyttjar z-wave 800..... just det, buggen blir väldigt väldigt tydlig....
särskilt med min familj som aldrig är stilla.

Då jag har allergi (möjligen psykiska problem mot strul kan jag säga att jag starkt funderade på att skifta över allt till knx i stället, men att försvara att lägga 150-200k när det ska komma en fix för problemet om någon månad, dessutom precis när jag lagt ut 30k på uppgradering för att få sakerna som jag vill det, gjorde det mig minst tveksam att jag överlever den diskussionen. Särskilt att riva ut det innebär ett bombnedslag vilket det precis varit i ett par veckor med en minst sagt muttrade fruga (hon är aningen allergisk mot stök)
sedan funderade jag på att skifta kontroller, dvs byter man kontroller till en z-wave 500 så finns inte buggen, men fatta jobbet och tiden att para om allt och sedan när fixen kommer göra om det igen, dvs över 300 exkluderingar/inkluderingar + att göra om alla automationer. att öppna alla uttag, brytare, kräla på vinden osv... nä jag får nog bita i det sura äpplet och vänta.

men dagen slutade inte där, klart det ska strula/jag klantar mig mer,
jag såg att zooz enheterna hade fått ny mjukvara, när jag letade beta firmware för att komma undan buggen, jippi tänkte jag, har dom fått ut en fix, men så råkade jag välja usa firmware i stället, på zooz går det tydligen skifta firmware så funkar dom på olika områden, det gör väl inget tänker jag, då jag kan ändra region på controllern som jag vill så det är ju bara skifta till usa och flasha om dom, går in för att hämtar den eu märkta mjukvaran men då finns den inte för 0-10v enheterna..... så nu funkar inte den stora lampan förutom rgbnw belysningen. rullgardinerna gick att flasha om utan problem dock. tja frugan har ju haft kul idag åtminstone, det smilet varje gång hon kom med kaffe och jag satt och svor...

Det enda som gått rätt denna månaden är nog uppgraderingen av en av quinled quad enheterna samt batterierna.
rörande batteri systemet, värmen har inte varit så stort problem som jag räknade med, temperaturen har legat runt 23c konstant. trots dåligt väder har vi inte behövt köpa in någon energi eller nja augusti har den köpt 2.8kwh men det har något med balansering/mhz att göra? (vi har ej tömt batteriet) jag var tveksam att vi skulle klara oss då vi brukar ligga som lägst på 60-70kwh om dagen på sommaren, (vanligen skulle jag säga vi ligger runt 80kwh) å andra sidan har vi inte kört så mycket så bilen har bara laddat typ var annan dag.
Exporteringen har med minskat väldigt kraftigt, 46.1kwh hittills (enligt eon) mitt system visar dock 43.51kwh. förra året var det 761kwh. man blir nästan lite beroende av att titta på nedan bild dagligen så det står på 100% på självförsörjande.

Visa signatur