Bra extern SSD för spel (pc)

Permalänk

Bra extern SSD för spel (pc)

Får inte plats med mer sdd i chassit, någon som kan rekommendera en bra extern ssd för spel. Typ 2 tb, bra kylning är väl ett plus, då den kommer vara igång mycket.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Ursäktar ifall du redan tänkt på det men du har inte heller någon pci-e slot över för pci-e - M.2 adapter?

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Ursäktar ifall du redan tänkt på det men du har inte heller någon pci-e slot över för pci-e - M.2 adapter?

Nej jag har ingen plats alls, tyvärr

Visa signatur

Permalänk

jag kör en hårddiskdocka med 4 diskar och fungerar bra presterar nära nog för rock n roll till spel får ut ~90-99% av läs/skriv hastigheterna sata max klarar.

de verkar inte längre sälja 4 disk dockan men 2 disk varianten finns.
https://www.komplett.se/product/1162237/datorutrustning/lagri...

behöver du bara addera valfri SSD/er att para med den.

diskarna går typ aldrig över ~38°c i min 4 plats docka

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Får du inte ens plats för en 2,5tums ssd ? dom tar ju inte så mycket plats

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Får du inte ens plats för en 2,5tums ssd ? dom tar ju inte så mycket plats

Kanske har slut på uttag på moderkortet?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Skrivet av FX9:

Kanske har slut på uttag på moderkortet?

Precis, helt slut.....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Precis, helt slut.....

Min rekommendation är då att byta ut en befintlig SSD mot en större

Extern är inte nått jag rekommenderar att spela på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Min rekommendation är då att byta ut en befintlig SSD mot en större

Extern är inte nått jag rekommenderar att spela på.

Blir ju tämligen nyfiken på varför det inte skulle vara en rekommendation (?)
Visst får man inte full prestanda, usb 3.2 ger ju dock 10Gbps och torde vara fullt tillräckligt för spel. Till och med 5Gbps med en vanlig usb 3.0 torde vara fullt tillräckligt.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Blir ju tämligen nyfiken på varför det inte skulle vara en rekommendation (?)
Visst får man inte full prestanda, usb 3.2 ger ju dock 10Gbps och torde vara fullt tillräckligt för spel. Till och med 5Gbps med en vanlig usb 3.0 torde vara fullt tillräckligt.

USB protokollet har en del annan overhead som gör att det inte är optimalt. Men testa gärna, och gör lite research kring det. Jag kanske är fast i gamla tider

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Precis, helt slut.....

Du har helt slut på SATA kontakter - vilket gör att du har 4-6+ diskar i ditt chassi anslutet via SATA.
Du har inga M.2 platser kvar vilket gör att du har 1-2+ SSDer sittandes där.

Du har inga PCIE kortplatser lediga för att kunna sätta i ett kort som ger dig fler SATA eller M.2 platser.

Detta verkar en fullmatad dator.

Jag hade själv valt att göra som en annan skrev - köp nya stora diskar och sätt i.
Ta befintliga och sätt i externa chassi och använd som "sällan"-lagring om du vill återanvända dem.

Finns även PCIE kort med plats för SATA diskar som du skruvar på själva kortet och där både ström och data levereras via PCIE korter - kör så själv för två stycken SATA SSD:er - funkar prima.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Jag hade kikat på någon tom kabinett till antingen SATA eller m.2 med snabbaste USB som du har på din dator och stoppa in en lös SSD i den. Billigast? Vet inte. Men du får lite koll på vad för hårdvara det är i alla fall.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Kanske se över om du kan byta ut någon disk inuti datorn istället? Annars återkommer du om några år med att du har slut på plats i rummet också...
Behöver man flera TB spel installerat samtidigt?

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G305 Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är annars en NAS, men det hjälper ju inte med spelen såklart

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

USB protokollet har en del annan overhead som gör att det inte är optimalt. Men testa gärna, och gör lite research kring det. Jag kanske är fast i gamla tider

Var inte jag som var i behov av det, jag var genuint nyfiken på varför det "skulle vara en så dålig idé"
Det är ju skillnad från att vara optimalt till att fungera bra till att fungera riktigt kasst.

Speciellt med usb 3.2 och 10gbps, för "vanlig sata" har väl 6gbps (?)

Och kikade upp lite videos och det verkar inte vara så stor skillnad längre
Det intressanta är att God Of War gav bättre resultat på extern SSD än den interna

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Var inte jag som var i behov av det, jag var genuint nyfiken på varför det "skulle vara en så dålig idé"
Det är ju skillnad från att vara optimalt till att fungera bra till att fungera riktigt kasst.

Det intressanta är att God Of War gav bättre resultat på extern SSD än den interna
https://www.youtube.com/watch?v=I1gC8FOAu6Q

Då kanske det är en möjlig lösning och jag är kvar i USB2 hastigheter och overhead

Men vem vill ha diskarna hängandes utanför datorn

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av FX9:

Skrivet av FX9:

Då kanske det är en möjlig lösning och jag är kvar i USB2 hastigheter och overhead

du lever i det förflutna.

USB 3.0 5Gb/s är helt ok att spela på troligen ännu bättre på 10Gb/s om de inte snålat på usb kontrollern i diskchassit/dockan men har ingen möjlighet att testa det.

har också mitt chassi fullt så får inte plats med mer så har en docka ovanpå chassit med 4 SSDér i och de har hittills fungerat utmärkt till spelen jag installerat på dem.

det har fortfarande lite overhead men du tappar inte mer än typ <5% läs/skrivhastighet på en sata SSD mina SSD presterar bra nära lika bra på USB som om de var anslutna på sata portar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

USB 3.0 5Gb/s är helt ok att spela på troligen ännu bättre på 10Gb/s om de inte snålat på usb kontrollern i diskchassit/dockan men har ingen möjlighet att testa det.

har också mitt chassi fullt så får inte plats med mer så har en docka ovanpå chassit med 4 SSDér i och de har hittills fungerat utmärkt till spelen jag installerat på dem.

det har fortfarande lite overhead men du tappar inte mer än typ <5% läs/skrivhastighet på en sata SSD mina SSD presterar bra nära lika bra på USB som om de var anslutna på sata portar.

NICE!

We can have nice things!

Tack för att du vänder min världsbild upp och ner

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av FX9:

NICE!

We can have nice things!

Tack för att du vänder min världsbild upp och ner

varsågod.

nu vet du vad du ska göra när du också sitter med chassit fullsketet med diskar till den mån att du t.om har läsa diskar liggandes på botten av chassit för det är fullt i burarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nyfiken, hanterar verkligen USB3.0 SSD diskar på ett bra sätt saker som wear levelling och TRIM osv så man inte sliter på disken i onödan?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

varsågod.

nu vet du vad du ska göra när du också sitter med chassit fullsketet med diskar till den mån att du t.om har läsa diskar liggandes på botten av chassit för det är fullt i burarna.

Haha, låter som ett riktigt i-lands problem. Tror jag måste ta upp det med min chef om en löneförhöjning eftersom jag har plats kvar i botten på mitt chassi

För att inte tala om min NAS som har massor med plats kvar!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Nyfiken, hanterar verkligen USB3.0 SSD diskar på ett bra sätt saker som wear levelling och TRIM osv så man inte sliter på disken i onödan?

vad jag vet så har de samma funktioner som om de var direktanslutna via Sata.

Wear leveling vad jag vet är framförallt en funktion inbyggd i Firmware på SSD enheten så bör fungera oavsett hur den ansluts iom att det körs externt direkt på disken utan datorns inblandning.

om trim fungerar är lite hit or miss då det beror på om usb till sata kontrollern stödjer det.
så handlar mestadels om att välja rätt docka/chassi för den.

Jmicron chip har generellt stöd för det i sina chip vad jag vet.

lättast att testa är att manuellt testa och se om du kan köra "optimise drive" på den genom defragmenteraren om man kör windows.

står det "Optimering ej tillgänglig" (optimisation not available) på enheten så stödjer inte kontrollerchippet trim.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

https://www.youtube.com/watch?v=I1gC8FOAu6Q

Tack!, den där x10 pro verkar ju fett nice, tror jag ska beställa en 2tb eller vänta till black friday och se om 4tb går ner lite i pris.

Sjukt små var dom iaf och usb c är nice också

Visa signatur

Permalänk

Undra om den här är bra? https://www.elgiganten.se/product/outlet/lenovo-ps8-portabel-... sjukt bra pris iaf

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Har man interna USB-heders kvar kan man ju fortfarande ha diskarna inne i chassit