Har min Asus-skärm Displayport gett upp eller är det grafikkortets DP?

Permalänk

Har min Asus-skärm Displayport gett upp eller är det grafikkortets DP?

Lite knivigt för mig att beskriva men så här är situationen:

Jag har ett 6 år gammalt grafikkort: Asus GeForce ROG Strix RTX 2080 OC grafikkort 8G.
Jag kör den på en Asus VG248 24 tums skärm via DisplayPort.
Moderkortet är nyare: MSI B66M Mortar DDR4 och har en inbyggd DisplayPort.

Igår tappades Displayport-signalen på monitorn. Jag kopplade in en HDMI mellan grafikkortet och monitorn och det funkade. Jag prövade att ersätta den gamla Displayport-kabeln med en helt ny, samt prövavde dom olika DP-portarna på grafikkortet dock utan resultat. HDMI funkar som sagt.

Nu är jag dock osäker på vart felet sitter: I ett gammalt grafikkort eller gammal monitor. Det enda sättet jag kan slutgiltigt testa monitorns DP-port funktionalitet är att koppla den till det inbyggda grafikkortets port och se om den pumpar ut signal. Problemet är, som jag ser det, att om jag gör detta så måste jag ju ändra i BIOS så att den läser enbart det inbyggda GK. Men om monitorns DP-port är trasig betyder det ju att när jag startar om datorn så blir monitorn svart och jag kan inte navigera BIOS utan skärm för att ställa in så den läser från GK igen.

Utan den informationen så vet jag inte om jag borde ersätta monitorn eller grafikkortet och har har just nu inte något sug på att göra en dyr uppgradering för att täcka alla baser.

Har ni några tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredster38:

Jag har ett 6 år gammalt grafikkort: Asus GeForce ROG Strix RTX 2080 OC grafikkort 8G.

Igår tappades Displayport-signalen på monitorn. Jag kopplade in en HDMI mellan grafikkortet och monitorn och det funkade. Jag prövade att ersätta den gamla Displayport-kabeln med en helt ny, samt prövavde dom olika DP-portarna på grafikkortet dock utan resultat. HDMI funkar som sagt.

Nu är jag dock osäker på vart felet sitter: I ett gammalt grafikkort eller gammal monitor. Det enda sättet jag kan slutgiltigt testa monitorns DP-port funktionalitet är att koppla den till det inbyggda grafikkortets port och se om den pumpar ut signal. Problemet är, som jag ser det, att om jag gör detta så måste jag ju ändra i BIOS så att den läser enbart det inbyggda GK. Men om monitorns DP-port är trasig betyder det ju att när jag startar om datorn så blir monitorn svart och jag kan inte navigera BIOS utan skärm för att ställa in så den läser från GK igen.

Utan den informationen så vet jag inte om jag borde ersätta monitorn eller grafikkortet och har har just nu inte något sug på att göra en dyr uppgradering för att täcka alla baser.

Har ni några tips?

Du kan väl ändra i Windows att nyttja igpu? Och sedan låta "reset timern " löpa ut när du skall bekräfta valet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Du kan väl ändra i Windows att nyttja igpu? Och sedan låta "reset timern " löpa ut när du skall bekräfta valet

Tack! Ska kolla det!

Permalänk
Skrivet av Fredster38:

Har ni några tips?

Du kan potentiellt välja i bios att ha bägge aktiverade.

valen brukar vara

1. PCI-e
2. IGPU
3. Both
4. Auto

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Du kan potentiellt välja i bios att ha bägge aktiverade.

valen brukar vara

1. PCI-e
2. IGPU
3. Both
4. Auto

Inte som jag ser det i min MB BIOS. Det finns bara PEG eller IGD som valmöjligheter och ingen auto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredster38:

Inte som jag ser det i min MB BIOS. Det finns bara PEG eller IGD som valmöjligheter och ingen auto.

Är igpu aktiv så är det bara att testa koppla in dp i moderkortet. Jag använder enbart min gpu men igpu är fortfarande aktiv

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Ett långskott: Har du prövat att göra monitorn strömlös? Har liknande problem med min monitor. Jag behöver då dra ur både DP-kabel och strömkabeln från monitorn i ca 10 sekunder. Detta händer mer sällan sedan jag bytte grafikkort.

I mitt fall är det då monitorn som felet sitter i.

Edit:
Jag har exakt samma monitor som du ser jag nu.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - Asus Radeon RX7800 XT DUAL OC 16 GB - OS Debian Sid

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Fredster38:

Just VG248 är en återkommande "favorit" i forumet i fråga om krångel. Om jag minns rätt en vid det här laget 12+ år gammal TN-modell som var tidigt ute med DP och 144 Hz. Förmodligen tidiga generationer kretsuppsättningar för DP som inte är helt problemfria. Till vad som för sin tid då ansågs vara relativt låga priser. Den verkar ha kostat 3500-4000 kronor, där samma värde med inflation idag skulle ge en helt annan makalös nivå av mycket roligare och mer spännande skärm. Idag får du motsvarande ny skärm, fast med bättre paneler och stabilare drift, för kanske 1500 kr.

Så det du upplever kan vara ett resultat av detta hela och kanske aldrig bli bättre. 10+ år gammal elektronik kan ju också krångla av andra anledningar utöver att det var en skakig produkt från början.

Permalänk

Okej, sedan jag skrev sist har jag lyckats göra port-testet och kommit fram till att det är monitorn som har gett upp.
Jag tog ett beslut och åkte och köpte en ny monitor: En AOC 27" 180hz vilket funkar bra för mig.

Tack för alla svar och tips!