Radera hårddisk inför försäljning

Permalänk
Medlem

Radera hårddisk inför försäljning

Har en SSD jag tänkte sälja vidare då jag ej behöver den längre. Haft den ett tag men inte jättelänge. När jag ska radera den i MiniTool Partition Wizard får jag följande alternativ:

Fill Sectors with Zero ( Quick )
Fill Sectors with One ( Qucik )
Fill Sectors with Zero & One ( Slow )
DoD 5220.22-M (3 passes) ( Very slow )
DoD 5220.28-STD (7 passes) (Very slow)

Försökte googla mig fram ett svar men på Reddit skriver vissa att man ska undvika DoD eftersom det istället "sliter" på en SSD (antal skrivningar) och ändå inte gör samma nytta som på en HDD. Resten säger att man ska behålla eller slänga, men så paranoid är jag inte. Folk säljer ju både telefoner och laptops med inbyggda SSDs.

Så, vad är rätt wiping metod för SSD?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det räcker med vanlig formatering (typ diskpart i cmd) och TRIM på en SSD.
Dit UEFI kanske har en secure erase funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det räcker med vanlig formatering (typ diskpart i cmd) och TRIM på en SSD.
Dit UEFI kanske har en secure erase funktion.

Vet inte hur diskpart fungerar så därför jag använder MiniTool Partition Wizard. Vad betyder "vanlig formatering" och TRIM?

Secure erase är nått jag ska hitta i BIOs?

Edit: Försökt hitta Secure erase eller nån annan möjlighet att wipea hårddisk i BIOs utan framgång. En väldigt gammal dator dock.

Edit 2: Enligt denna guide har tillverkna egna program för detta ska så ska ladda ner tillverkarens egna program https://www.tomshardware.com/how-to/secure-erase-ssd-or-hard-...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Rivqah:

Vet inte hur diskpart fungerar så därför jag använder MiniTool Partition Wizard. Vad betyder "vanlig formatering" och TRIM?

Secure erase är nått jag ska hitta i BIOs?

Edit: Försökt hitta Secure erase eller nån annan möjlighet att wipea hårddisk i BIOs utan framgång. En väldigt gammal dator dock.

Edit 2: Enligt denna guide har tillverkna egna program för detta ska så ska ladda ner tillverkarens egna program https://www.tomshardware.com/how-to/secure-erase-ssd-or-hard-...

topp.
En vanlig formatering som i att öppna Den här datorn och högerklicka på disken, välja formatera.

Permalänk
Medlem

Om du inte har massa känsliga filer räcker det att högerklicka på hårddisken i den här datorn, formatera och snabbformatera.

Annars om det funnits känsliga filer på hårddisken så bocka ur snabbformatera så blir det bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rivqah:

Har en SSD jag tänkte sälja vidare då jag ej behöver den längre. Haft den ett tag men inte jättelänge. När jag ska radera den i MiniTool Partition Wizard får jag följande alternativ:

Fill Sectors with Zero ( Quick )
Fill Sectors with One ( Qucik )
Fill Sectors with Zero & One ( Slow )
DoD 5220.22-M (3 passes) ( Very slow )
DoD 5220.28-STD (7 passes) (Very slow)

Försökte googla mig fram ett svar men på Reddit skriver vissa att man ska undvika DoD eftersom det istället "sliter" på en SSD (antal skrivningar) och ändå inte gör samma nytta som på en HDD. Resten säger att man ska behålla eller slänga, men så paranoid är jag inte. Folk säljer ju både telefoner och laptops med inbyggda SSDs.

Så, vad är rätt wiping metod för SSD?

I Apples produkter är innehållet på diskarna krypterade. Det räcker således med att formatera (installera om) dessa enheter. Informationen har jag fått av Apples support.

Mitt förslag är således att du krypterar din SSD. När det är klart formaterar du om den. På så sätt "sliter" du inte i onödan på SSDn.

Permalänk
Medlem

Har du haft flera partitioner, ta bort dessa och skapa en stor sådan. Kör en quick format och sedan skriv över (fyll disken) men skräpdata. Eller så formaterar man och säkerhetsformaterar vilket innebär att disken skrivs över, det räcker men en gång för att det ska vara tillräckligt säkert.

Osannolikt att den som köper en begagnad disk kommer försöka återställa data men som du säger, det bästa är att skriva över så man i alla fall har fått bort informationen så man inte bara kan göra en undelete på filerna.

Permalänk
Medlem

Tack för tips och råd. Jag laddade ner tillverkarens egna program och utförde Secure Erase. Förhoppningsvis är det tillräckligt. Haft privat data på den och Linux. Osannolikt att en köpare av en begagnad disk är intresserad av det dock men känns ändå skönt att ha gjort Secure Erase.

Permalänk
Medlem

Så vida du inte är VD / politiker eller har haft information som SÄPO klassar som högriskinformation för / om Ryssland etc. så är den nog ganska värdelös för andra personer också.

Risken att någon ens här skulle kunna återställa informationen är i praktiken osannolik. Vilket skulle begränsa till några personer som är dataproffs. Större risk att du sprider något om dig själv på internet. Med tanke på hur stort Facebook, YouTube etc. är så är det ändå extremt svårt att hitta informationen. Dessutom skulle informationen om dig antagligen vara värdelös.

Större chans att en nära anhörig i så fall är mer intresserad än en random person.

Det mest intressanta du skulle ha på disken (för mig) skulle vara bakgrundsbilder och typsnitt. Vilket i praktiken är värdelös information.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon