Intel Xess 2 blir tillgängligt för Geforce och Radeon

Permalänk
Melding Plague

Intel Xess 2 blir tillgängligt för Geforce och Radeon

Ägare av Geforce och Radeon-grafikkort får tillgång till bland annat Frame Generation.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag säger som jag brukar, Microsoft behöver bygga in det Optiscaler gör i DirectX så alla får tillgång till basic upscaling och frame generation i samtliga nya spel. Det här skall vara standard nu.

Sedan kan det komma ytterligare grejer från Nvidia/AMD/Intel som kräver sina egna implementationer i spel, men uppskalning och frame gen är vad alla skall ha tillgång till nu, om hårdvaran stödjer det.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Känns som den mest relevanta benchmarken framöver kommer bli med en höghastighetskamera där man slår till musen, sedan mäter latensen innan skärmen börjar röra på sig i satta upplösningar och FPS. Allt kommer använda det här rapplet nu och inputlag:et driver ivf. mig till totalt vansinne. Begriper inte hur så många kan gå med på att spela spel där det känns som man åker runt på en ishockeyrink med allt inputlag.

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X / Switch 2 / Steamdeck OLED

Permalänk
Medlem

Jag är nog elefanten i porslinsbutiken;
Jag använder inte någon fuskteknik, klarar grafikkortet inte av upplösningen får man sänka den eller köpa ett nytt kort.
Minns när man körde Quake-betan och hade runt 20 FPS, det gick

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag använder inte någon fuskteknik, klarar grafikkortet inte av upplösningen får man sänka den eller köpa ett nytt kort.

I många spel där "ingen fuskteknik" betyder TAA kan tekniker som DLSS/FSR/XeSS ge bättre bildkvalitet (ffa mindre suddighet i rörelse), så att helt undvika det behöver inte vara det bästa möjliga.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Ja, det är ingen som kommer förbjuda dig från att försämmra din egen spelupplevelse.. 🤷‍♀️

Also: Jag antar att du inte heller använder några andra fusktekniker så som tesselering..? Utan bara köra strålspårning på all grafik.

Permalänk
Medlem

Sitter med ett Radeon 9070XT, och Optiscaler kan alltså göra XESS, DLSS och FSR3 till FSR4. Det är svart magi. Funkar dessutom för mig i alla spel med anticheat-funktioner, även om det är på egen risk!

Microsoft borde bygga in Optiscalers funktioner i Windows, som en annan användare skrev.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem

Men du måste nog erkänna att när du köpte ditt första Voodoo kort å testade GL-quake eller Descent i true3D så var det najjs?

All mjukvara som ökar prestandan är bra men jag röstar FF för Lossless Scaling där du kan få allt. Antar att förbättrat stöd i LS kommer snart ockå.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

XeSS fungerat väldigt bra i de spel jag kört, speciellt i Hogwarts Legacy och ser väldigt skarp och bra ut utan att se onaturligt ut på något sätt, endast Nvidias senaste DLSS tycker jag har övertag, inte ens mot senaste AMDs teknik tycker jag att XeSS står sig sämre när man tar i beakt både kvalité och prestanda. XeSS 2 däremot har jag ingen erfarenhet av än, skulle hoppas OptiScaler blir väl uppdaterat snart så att man kanske kan köra XeSS 2 i de flesta spel i och med denna SDK uppdatering.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Då ska spelen stödja XeSS först också.. Där är vi inte idag.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem

På den tiden minskade man upplösningen från 640x480 till 320x200 om datorn inte orkade med. Ungefär som att aktivera uppskalning idag

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Känns som den mest relevanta benchmarken framöver kommer bli med en höghastighetskamera där man slår till musen, sedan mäter latensen innan skärmen börjar röra på sig i satta upplösningar och FPS. Allt kommer använda det här rapplet nu och inputlag:et driver ivf. mig till totalt vansinne. Begriper inte hur så många kan gå med på att spela spel där det känns som man åker runt på en ishockeyrink med allt inputlag.

Haha. Inte omöjligt

Vad gäller input-lag med frame gen så är det väldigt beroende på spel har jag märkt. Oanvändbart i DOOM TDA för mig, trots högre än 100+FPS lows utan framegen. Men flyter helt underbart på Stalker 2 där jag har lägre FPS utan framegen, totalt omärkbar skillnad i latens där medan det känns flertalet gånger så långsamt på DOOM (som att glida runt på skridskor som du säger). Oavsett så vill man ligga nära 100FPS i bas innan man trycker på frame gen för att det skall funka bra generellt, men vissa spel funkar bra på lägre.

Man kan tycka att 100FPS räcker och vad är vitsen då? Men för min del finns det stort värde i att trycka upp 0.1% low till 144FPS+.
AFMF är även underbart på spel som är låst på 60FPS men som inte kräver allt för snabba rörelser, till exempel SOMA (FPS skräck). Hade det inte varit för AFMF hade jag aldrig spelat spelet och missat något jag verkligen tyckte om, då det flöt så illa utan AFMF.

Hur som, det skiljer väldigt mycket mellan spel till spel och man gör sig själv en björntjänst om man inte åtminstone provar det när man behöver nån extra skjuts för att matcha Hz på skärmen eller slå på mer ögongodis utan att tappa prestanda.

En till bonus av det är att man kan låsa spelet på en lägre FPS och sedan bara köra AFMF eller motsvarande, nu drar grafikkortet och CPU:n markant mindre ström och du slipper därmed ha än mer värme i rummet nu på sommaren. Eller om man bara generellt vill dra ner effekten på grund av undermålig kylning.

Nä, jag var negativt inställt till frame gen jag med tills jag faktiskt började testa det.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Ägare av Geforce och Radeon-grafikkort får tillgång till bland annat Frame Generation.

Läs hela artikeln här

Ja vad bra att jag har ett GTX 460 !

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Då ska spelen stödja XeSS först också.. Där är vi inte idag.

Jag tycker mig se stöd för XeSS ofta numera, och väljer alltid det över FSR. Om man spelar äldre titlar är det garanterat inte så.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Ja vad bra att jag har ett GTX 460 !

Skrivet av Nyhet:

Skrivet av Nyhet:

Funktionen kommer att bli möjlig att använda på alla grafikkort med stöd för Shader Model 6.4.

Vad jag kan se så verkar det som att GeForce 400 serien och GeForce 500 serien bara har stöd för Shader Model 5.1
Medan GeForce 600 serien har stöd för Shader Model 6.5

GeForce GTX 460 - Shader Model 5.1 - Release Date Jul 12th, 2010
GeForce GTX 560 - Shader Model 5.1 - Release Date May 17th, 2011
GeForce GTX 660 - Shader Model 6.5 - Release Date Aug 22nd, 2012

Imponerande ändå om de här nya teknikerna fungerar med ett grafikkort från 2012.
Var väl inte så många år sen det var vanligt med GTX 660 som minimumkrav för nya spel.

Permalänk
Medlem

Går det inte att använda optiscaler och det finns Xess samt någon äldre version av FSR så kör jag hellre Xess.
Numera fungerar optiscaler i de flesta spel.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem

Även med ett voodoo 1 (vilket var mitt första 3dfx-grafikkort) så fick man nöja sig med 30-40 fps i 640x480 i glquake. När quake 2 kom låg jag strax under 30 fps.

Nu med uppskalningstekniker får jag likvärdig kvalitet som native, lägre strömförbrukning, ljudnivå och temperatur, vilket är mycket välkommet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Även med ett voodoo 1 (vilket var mitt första 3dfx-grafikkort) så fick man nöja sig med 30-40 fps i 640x480 i glquake. När quake 2 kom låg jag strax under 30 fps.

Nu med uppskalningstekniker får jag likvärdig kvalitet som native, lägre strömförbrukning, ljudnivå och temperatur, vilket är mycket välkommet

Jämfört med 20 FPS så är ju ändå 30 FPS 50% mer och 40 FPS en dubblering.
Så stor relativ skillnad.
Samt i ett område där 10-20 FPS mer eller mindre gör stor skillnad.

Exempelvis har det funnits många konsolspel som siktat på 30 FPS.
Vilket dels beroende på spel och om det 99% av tiden är stabila FPS med jämn frametime kan fungera.

Men spel i 20 FPS eller lägre, eller 20 FPS genomsnitt med drops en bit under.
Ja då får man inte vara kräsen. Inte speciellt bra för 3D spel.
Men 90-talet var mer eller mindre barndomen för 3D så hade man dator eller konsol som är äldre än Sega Dreamcast så fick man ha ganska låga krav på 3D grafik, både gällande detaljnivå och flyt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jämfört med 20 FPS så är ju ändå 30 FPS 50% mer och 40 FPS en dubblering.
Så stor relativ skillnad.
Samt i ett område där 10-20 FPS mer eller mindre gör stor skillnad.

Exempelvis har det funnits många konsolspel som siktat på 30 FPS.
Vilket dels beroende på spel och om det 99% av tiden är stabila FPS med jämn frametime kan fungera.

Men spel i 20 FPS eller lägre, eller 20 FPS genomsnitt med drops en bit under.
Ja då får man inte vara kräsen. Inte speciellt bra för 3D spel.
Men 90-talet var mer eller mindre barndomen för 3D så hade man dator eller konsol som är äldre än Sega Dreamcast så fick man ha ganska låga krav på 3D grafik, både gällande detaljnivå och flyt.

Jag tycker 30 fps är galet segt idag, men tyckte då att det var helt ok. I andra spel var dock betydligt värre, körde första unreal 1 med ett voodoo 1, det var väl runt 13-16 som bäst, det kändes kan jag säga. Hamnade man i strider med fler än 1 monster kunde man ofta hamna nära 10.

En polare hade en 166 mhz, jag hade då 133 med turbo, hade väl kanske några fps mer än mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Jag tycker 30 fps är galet segt idag, men tyckte då att det var helt ok. I andra spel var dock betydligt värre, körde första unreal 1 med ett voodoo 1, det var väl runt 13-16 som bäst, det kändes kan jag säga. Hamnade man i strider med fler än 1 monster kunde man ofta hamna nära 10.

En polare hade en 166 mhz, jag hade då 133 med turbo, hade väl kanske några fps mer än mig.

Jag har ingen av de senaste konsolerna.

Men som på PS5 siktar väl de flesta spelen på mer än 30 FPS ?
På SteamDeck OLED så har 90Hz skärm, men om jag förstått det rätt att man kan låsa FPS till en lägre nivå för att spara batteri och kanske även få jämnare upplevelse med mindre hack/stutter.
Att många med Steam Deck OLED siktar på hälften av skärmens 90Hz och låser till 45 FPS.
Kanske inte jättehögt, men en bit över 30 ändå.

Men äldre generationer, som PS2, GameCube, Xbox(1) och sen även PS3 och Xbox 360 så var 30 FPS vanligt. Var väl majoriteten av spel som siktade på 30 FPS de generationerna.

Men exempelvis GTA V på PS3, jag vet inte om man kan se vilken FPS man får,
När man sprang till fots funkade de hyfsat, men när man kör fordon så är jag ganska säker på att man får drops under 20 FPS, säg runt 15 FPS ibland verkar sannolikt.
Rätt dålig spelupplevelse p.g.a. flytet, eller brist på flyt.
Hade det varit stabila 30 FPS hade det nog funkat okej.
(Men jag har spelat GTA V på PC också och det funkar bättre).

Men går man ännu längre tillbaka i historien av elektroniska spel så var det nog vanligt att få under 25 FPS.
Men tidiga spel var oftast inte i 3D och generellt känns det som 2D spel är lite mindre känsliga för låg FPS. Även om det finns undantag.

Går man ända ner till textäventyr så får man inte ens FPS på det viset.
Där spelar hastigheten inte så stor roll, om det inte är så långsamt att man ser när varje tecken skrivs ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag har ingen av de senaste konsolerna.

Men som på PS5 siktar väl de flesta spelen på mer än 30 FPS ?
På SteamDeck OLED så har 90Hz skärm, men om jag förstått det rätt att man kan låsa FPS till en lägre nivå för att spara batteri och kanske även få jämnare upplevelse med mindre hack/stutter.
Att många med Steam Deck OLED siktar på hälften av skärmens 90Hz och låser till 45 FPS.
Kanske inte jättehögt, men en bit över 30 ändå.

Men äldre generationer, som PS2, GameCube, Xbox(1) och sen även PS3 och Xbox 360 så var 30 FPS vanligt. Var väl majoriteten av spel som siktade på 30 FPS de generationerna.

Men exempelvis GTA V på PS3, jag vet inte om man kan se vilken FPS man får,
När man sprang till fots funkade de hyfsat, men när man kör fordon så är jag ganska säker på att man får drops under 20 FPS, säg runt 15 FPS ibland verkar sannolikt.
Rätt dålig spelupplevelse p.g.a. flytet, eller brist på flyt.
Hade det varit stabila 30 FPS hade det nog funkat okej.
(Men jag har spelat GTA V på PC också och det funkar bättre).

Men går man ännu längre tillbaka i historien av elektroniska spel så var det nog vanligt att få under 25 FPS.
Men tidiga spel var oftast inte i 3D och generellt känns det som 2D spel är lite mindre känsliga för låg FPS. Även om det finns undantag.

Går man ända ner till textäventyr så får man inte ens FPS på det viset.
Där spelar hastigheten inte så stor roll, om det inte är så långsamt att man ser när varje tecken skrivs ut.

Inte jag heller.

Ja, precis. Många äldre 8 och 16-bit-spel sega fick fps-drops på en del banor i vissa scenarior, men inget som störde. Skulle säga att det beror mycket på spelet.

Visa signatur