Hur kan jag förbättra ljudet ytterligare i OBS för min mikrofon?

Permalänk

Hur kan jag förbättra ljudet ytterligare i OBS för min mikrofon?

Hej. Jag är relativt nöjd med ljudet på min mikrofon just nu, men vet att det kan bli bättre. Jag skulle gärna vilja att rösten förstärks ytterligare så att det hörs ännu högre och tydligare, utan att bägaren kokar över och det blir brusigt, överröstar för mycket och sånt. Jag är inte helt 100% heller när det kommer till ljudinställningar, så det är därför jag ber om hjälp när det kommer till förbättring. Jag har pillat mycket själv på inställningarna och har inte haft riktigt koll ibland på vad de gör, men det har funkat.

Jag är ute efter att få den att låta som en Shure mikrofon, de är ganska bra men jättedyra. Då vill jag att ljudet ska bli högre och tydligare, men inte så högt att det börjar brusa om du förstår vad jag menar. Har hört att även om man har en budget mikrofon som jag har så går det att ställa in den på ett bra sätt. https://www.komplett.se/product/1127412

Här är ett klipp på hur mikrofonen låter just nu: https://www.twitch.tv/b3rgztr0m/clip/AggressiveBoringEndiveChefFrank-lGxJR1T7-6xtr0tH

Här är mina inställningar och vad rekommenderar ni att ändra för att göra ljudet bättre?:

Har ni även andra tips när det kommer till ljud så säg gärna till.

EDIT: Jag har inga programvaror som jag kör i bakgrunden. Men om det finns typ "Make your microfon sound a little bit more pro with 1 click.exe" eller något som många använder så säg gärna till.

Tack

Mvh

B3rgztr0m

Permalänk
Rekordmedlem

Kanske går att pilla lite i mjukvara med nått från https://vb-audio.com/
men mycket beror också på den fysiska designen av mikrofonen och det kan du aldrig ändra utan att byta mikrofon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kanske går att pilla lite i mjukvara med nått från https://vb-audio.com/
men mycket beror också på den fysiska designen av mikrofonen och det kan du aldrig ändra utan att byta mikrofon.

Ska kolla programvaran. Om jag har jobb till hösten så är tanken att köpa en shure eller mikrofon som kanske är bättre för ungefär samma pris tack

Permalänk
Medlem

En vanlig sm58 är inte dyr.

Varför måste det låsta som en sån mic för, det finns MICar i betydligt bättre klass. Men förstår inte riktigt vad du menar. Man kan inte sminka en gris om man säger så, du har vad du har och det är vad det är.

i studiosammanhang är en gammal klassiker "Inget är bättre än källan". Det kan man inte trolla bort.

Du ska mica upp bra, det betyder att det du ska spela in ska vara så nära som möjligt. Därför att har man micen en bit bort då höjer man inspelingsnivån det betyder att då höjer du bakgrundsbruset lika mycket som du höjer inspelningsnivån.

Sen ska du självklart ha så hög nivå på ljudkort, nivån på ljud ställer du i det ljudprogram du använder.

Dom där program du visar där du färgar ljuden ska du inte använda eller ha så neutralt du kan. Spela in så rent som möjligt. jag skulle säga att det där du visat är skräp. Håll det rent som det ska vara. Fixa med ljud gör man efteråt.

Om man frågar vad syftet är vilket är helt oklart.

jag skulle säga så här om "men inte så högt att det börjar brusa" Börjar det brusa då misstänker jag att du använder ett biulligt ljudkort som ger knas...

men om det är jordgångsbrum som kan hända även på svindyra studiogrejer och då är det ett problem att ta tag i sig. kan ju faktiskt vara något liknade sånt som händer.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Du råkar inte ha ett RTX grafikkort?

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/guides/nvidia-rtx-voice-...

Är väl så nära du kan komma "1 click professional setup.exe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Du råkar inte ha ett RTX grafikkort?

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/guides/nvidia-rtx-voice-...

Är väl så nära du kan komma "1 click professional setup.exe"

Nu har ju inte TS nämnt om det handlar om liveljud eller om det ska spelas in.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Modellören:

Nej tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Spelar ingen roll, brusreduceringen fungerar ändå, bara sätta input till NVidia Broadcast. Man ska dock komma ihåg att det enbart är brusreducering. Får inget att "låta bättre" utöver det.

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X / Switch 2 / Steamdeck OLED

Permalänk
Rekordmedlem

Sm 58 är kanske inte det mest lämpliga förstavalet för datorbruk om man inte måste ha nått billigt och då finns det ju dessutom många ljudmässigt likvärdiga kloner på den. Det krävs dessutom nån vettigt ljudkort eller mixer om man ska ha en analog mikrofon så man bör ju även räkna med en tusing kr för det.
MV7 plus borde i de flesta lägen vara ett bättre val.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Modellören:

Det är liveljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Spelar ingen roll, brusreduceringen fungerar ändå, bara sätta input till NVidia Broadcast. Man ska dock komma ihåg att det enbart är brusreducering. Får inget att "låta bättre" utöver det.

Det är inget jag personligen håller på med men jaja... Som sagt ingen vet vad TS vill kunna göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av B3rgztr0m:

Det är liveljud.

Tal, sång , musik?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Modellören:

Tal, sång , musik?

Tal, lågt och högt, blir tiltad in game ibland så skriker jag som flesta streamers gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B3rgztr0m:

Tal, lågt och högt, blir tiltad in game ibland så skriker jag som flesta streamers gör.

Kolla in vad en kompressor är, med en sån kommer du kunna vråla hur högt du vill utan att det stör.
Med kompressorn får man ett tak där ljudet inte kan gå över i styrka. Det gör att du kan tala och där kommer inte ljudet påverkas något alls, men om du skriker så gör processorn så att det inte låter högre än den nivå du ställt in.

https://youtu.be/fm7o9CIcgAU?si=WmtWJWJJR1o9fUM0&t=70

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mikrofonen är bara en del av ljudet. Omgivningen, equalizer och en mixer är det stora. Bara för du köper en dyr populär mikrofon som streamers använder betyder inte det att ljudet kommer vara bra. Du måste fortfarande justera allt utifrån din röst och ditt rum. Out-of-the-box kommer den inte låta speciellt mycket bättre än din nuvarande på 100% volym

Voicemeeter är kanon om du vill sätta en noise gate eller rutta om ljudet, OBS kan göra en del utöver detta med sina plugins men är då begränsat till OBS (har för mig att du kan skapa en virtuell mic via OBS och använda den i andra mjukvaror dock).

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk

Jag har lekt runt lite med kompressor och andra inställningar idag igen, blev mer nöjd nu. Men ska köra en stream nästa vecka och lira samtidigt för att se så allt är okej ännu en gång