Så mycket tjänar utvecklare hos Microsoft

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Menar raster ja.

T.om haft avtalat att man inte har det, inte ens lunch. 12h utan paus mer än att springa på toa/värma mikromat (som sen ska ätas vid datorn).

Där jag är nu har man tid för att smyga iväg ibland, men de förekommer inga raster som inom t.ex industri där chefer jagar en om man inte drar till fikarummet.

Efter fem timmars arbete ska man ha rast, vad man gör på rasten spelar ingen roll (de flesta äter). Detta går inte att förhandla bort. Det är alltså ett lagbrott om arbetsgivaren hittar på att man inte har rast. Hade jag haft en arbetsplats där man försökt köra sånt fulspel hade dom fått långfingret direkt.

Vid extraordinära händelser kan arbetsgivaren meddela att rasten byts mot ett måltidsuppehåll såsom du beskriver, men det få endast göras nån enstaka gång ibland. Allt annat är ett lagbrott.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är det löner innan eller efter skatt?

Jag har 60k brutto som utvecklare men har ut ca 43k efter skatten är dragen. Skulle jag höja till 80 000kr brutto får jag ändå bara 52 000kr netto...

https://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/

I sverige måste man nästan köra eget AB så man kan ta utdelning och skatteplanera, t ex hålla lönen under statlig skatt osv om det ska bli något över.

Därför löneväxlar man mot pension / mer semester om man går över 54k, går skattefritt rak in i tjänstepensionen som man kan börja ta på från 55år privat / 63år statligt så möjlighet att gå tidigare finns sen. Eller så softar man med mer semester per år.

Visa signatur

GameMachine: Lian Li O11 Dynamic EVO XL | ASUS ROG Crosshair X870E Hero | AMD Ryzen 9 9800X3D | Asus ROG Ryujin III | 64GB Kingston FURY Beast 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC | M.2 NVMe's: 2TB (OS) + 4TB + 4TB | Lian Li EDGE Platinum 1300W

Permalänk
Medlem
Skrivet av GSXswe:

Därför löneväxlar man mot pension / mer semester om man går över 54k, går skattefritt rak in i tjänstepensionen som man kan börja ta på från 55år privat / 63år statligt så möjlighet att gå tidigare finns sen. Eller så softar man med mer semester per år.

Yeah, jag litar inte på våra pensionssystem tyvärr. Tar hellre mindre pengar nu som jag kan förvalta själv.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Vilken komiker. Mitt inlägg var dock seriöst till skillnad från ditt.

Menar raster ja.

T.om haft avtalat att man inte har det, inte ens lunch. 12h utan paus mer än att springa på toa/värma mikromat (som sen ska ätas vid datorn).

Där jag är nu har man tid för att smyga iväg ibland, men de förekommer inga raster som inom t.ex industri där chefer jagar en om man inte drar till fikarummet.

Bara stämma arbetsgivaren då om detta är i Sverige.
Arbetstidslagen säger max 5h utan rast.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arctunix:

Aktierna skattas som inkomst och vesting av RSUs sker numera oftast varje månad eller varje kvartal.

250k USD per år ger en skattesats på cirka 21,84% i Californien om man även tar hänsyn till standardavdraget samt om han deklararerar som ett hushåll:

https://www.forbes.com/advisor/income-tax-calculator/californ...

Även 600k USD per år ger en skattesats på bara 31,44%:

https://www.forbes.com/advisor/income-tax-calculator/californ...

Och då har man inte räknat med att man reducerar marginalskatten genom att spara i 401(k).

Han har redan sagt att han får ut ca 13-14k så jag gissar min beräkning gäller?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

USA har ju en BNP per capita som är cirka 50 % högre än Sverige.

Jag vet inte exakt hur man anger löner i USA, men i Sverige får man ju en "dold" lön i form av arbetsgivaravgift på ca 1/3 som staten tar direkt. Så om man får 40 000 kr i ingångslön blir det väl en 53 000 kr som arbetsgivaren i praktiken betalar.

Sedan jobbar de väl 50 % mer i USA på den här typen av jobb har jag fått känslan av.

Har för mig att det är något i stil med att om du tar bort topp 1000 personer från den siffran landar du på runt $40.000 om året vilket absolut inte är topp.

Sedan har du rätt i arbetsgivaravgiften som vi gärna glömmer här i Sverige och en massa annat som gör att det inte är så otroligt stor skillnad som man först tror…

Jämförde man produktionstekniker på mitt gamla jobb mellan Sverige och USA så skiljde det inte alls så mycket som man först trodde när man väl frågar om de 15% av lönen som går till försäkringar varje månad och allt annat vi tar för givet

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Lite OT.

Vill ni tjäna mer så sök er till Danmark.
Det ni får i brutto danska, får ni i stort sedan ut i svenska kronor.

Och Bo Sverige. Ni är kungar då 😁

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

För grundlönen ja, inte för hela paketet förstås

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

För grundlönen ja, inte för hela paketet förstås

Det man får ut i månaden är väl ens månadslön? Vilket är vad vi diskuterar.

Precis som min månadslön är X kronor så räknar inte jag in bonus etc i det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej det är du som envist vill fokusera på en sak medans vi andra tittar på helheten.
Det är inte en bonus och det står för över hälften av det totala lönepaketet.

Permalänk
Medlem

Nej. Lön kan vara en väldans massa saker oavsett vad du personligen tycker eller räknar in.

Lön kan förutom grundlön innehålla bonus, naturaförmåner, löneförmåner, olika tillägg, provision, OB och övertidsersättning.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metsys2k:

Varför skulle dom jobba 50% mer?

Dom har längre dagar, högre krav på sig att leverera i tid då dom kan bli sparkade imorgon.
I Sverige kan man alltid ta det på måndag, förskolan stänger ju 16:00
Nästan ingen semester att tala om eller komptid, arbetstidsförkortning osv.

Sedan ska dom också betala försäkringar och annat.

Jag hade en flickvän som hade hus på Long Island innan och hon hade runt 120 000 usd i lön med en bonus på runt 10% om året mot min ”svensk ingenjörslön”
Men helt ärligt hade jag mer pengar över varje månad kontra henne.
Visst lever hon kanske ett glassigare liv men speciellt rik blev hon inte.
Jag klarar tom att spara 5 siffrigt varje månad hon gick i stort sett +-0

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hög lön är najs men det finns betydligt viktigare saker.

Ånjuter iprincip full kreativ frihet (inom ramen för produkterna förstås, förutom viss skunk works verksamhet om man kommit på nått kul man vill testa) och iprincip full frihet ifråga om hur och när jag jobbar.

Dvs, man äger "vad-hur-när". Värt väldigt många $$$.

Sen visst, det hade förstås varit ännu bättre om företaget jag jobbar på öste på med mkt mer pengar varje månad men som sagt - det är inte det primära.

Permalänk
Medlem

Den övre delen är inte inkomster dock? Oftast får man aktier som är bundna under X år.
Hans lön är 250 000
Hans lön efter skatt är 13 324 usd/ månad då skatten är nära 40%

Grundlön och månadslön är inte samma sak.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Den övre delen är inte inkomster dock? Oftast får man aktier som är bundna under X år.
Hans lön är 250 000
Hans lön efter skatt är 13 324 usd/ månad då skatten är nära 40%

Du har rätt gällande skatten. Jag vet inte varför jag fick för mig att räkna utan den.

Aktierna ska dock definitivt räknas som inkomst, även om de inte är likvida under en viss tid. Om företaget går bra och de förvaltas väl är det en tidig pension redan där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Hög lön är najs men det finns betydligt viktigare saker.

Ånjuter iprincip full kreativ frihet (inom ramen för produkterna förstås, förutom viss skunk works verksamhet om man kommit på nått kul man vill testa) och iprincip full frihet ifråga om hur och när jag jobbar.

Dvs, man äger "vad-hur-när". Värt väldigt många $$$.

Sen visst, det hade förstås varit ännu bättre om företaget jag jobbar på öste på med mkt mer pengar varje månad men som sagt - det är inte det primära.

Om man inte verkligen älskar det man jobbar med skulle jag säga att det är få saker som trumfar hög lön.

Jag menar, om lönen är tillräckligt hög kan jag pensionera mig tidigt och ha all kreativ frihet i världen, och kan bestämma helt om och hur jag vill jobba. Finns inte många jobb jag skulle tacka nej till om lönen var tillräckligt bra.

Frihet, kreativitet, intressanta arbetsuppgifter och allt sånt där, är viss kompensation för att lönen är dålig. För tillräckligt mycket pengar tror jag dock de flesta skulle välja att äta bajs istället. Och vem skulle inte bli en riktig bajsgourmand om det lades till en megafet bonus?

Det här med att lön inte är så viktigt är ett påhitt från arbetsgivarna. Vi har alla blivit lurade av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eerieness:

Varför postar SweC artiklar om sånt här när det är förbjudet att prata politik. Det är uppenbart en politisk fråga i grunden.

Kan ni inte bara vara ett teknikforum om man inte får prata politik i artiklar likt dessa.

”Engagemang” = intäkt.
Moderering = kostnad.

Ibland vill man ha kakan och äta den. 😉 Var nu en duktig passiv konsument och klicka.

Permalänk
Medlem

Han får kanske ut 13-14k per månad efter ”withholding tax” men det är inte samma samma sak som hans slutliga skattesats efter att han deklarerar varje år. Mellanskillnaden får han ut som skatteåterbäring.

(Nu är det troligt att han inte får något i skatteåterbäring eftersom hans egentliga inkomst när den slutliga skatten räknas är 600k och inte 250k, och källskatten för RSUs ofta kan bli fel och hamna lägre än marginalskatten.)

Skrivet av DasIch:

Aktierna ska dock definitivt räknas som inkomst, även om de inte är likvida under en viss tid.

Aktierna bör räknas som månadsinkomst speciellt med tanke på att de flesta företag som betalar med RSUs ofta tillåter dig att aktivera ”autosale” där aktierna säljs direkt i samband med att de vestas. D.v.s. man får USD istället för aktier insatta på ens konto varje månad. 😁

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arctunix:

Han får kanske ut 13-14k per månad efter ”withholding tax” men det är inte samma samma sak som hans slutliga skattesats efter att han deklarerar varje år. Mellanskillnaden får han ut som skatteåterbäring.

(Nu är det troligt att han inte får något i skatteåterbäring eftersom hans egentliga inkomst när den slutliga skatten räknas är 600k och inte 250k, och källskatten för RSUs ofta kan bli fel och hamna lägre än marginalskatten.)

Så man skattar på aktierna fast de inte har ett likvida värde?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så man skattar på aktierna fast de inte har ett likvida värde?

De skattas när aktierna ”vestas” (d.v.s när man får de på riktigt). Detta brukar numera ske varje månad (eller varje kvartal vid lägre belopp).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arctunix:

De skattas när aktierna ”vestas” (d.v.s när man får de på riktigt). Detta brukar numera ske varje månad (eller varje kvartal vid lägre belopp).

Men fortfarande så skattar man på dessa fast man inte säljer dessa?
Så man skattar två gånger?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grundprincipen är att man skattar för något man får som ersättning för arbete när man har möjligheten att sälja saken. Eventuell värdeförändring efter den punkten kan komma att beskattas som kapitalintäkter, men har värdet inte förändrats så skattar man inte när man säljer.

Vanligt kan vara att man tvingas sälja av lite för att betala skatten på det man vill behålla.

Permalänk
Medlem

T.ex: Man blir ”granted” aktier till ett värde av 1,6 miljoner USD och ”vesting period” är 4 år. Personen får då en 1/48:e del av aktierna varje månad. Om aktievärdet inte rör sig så får han därmed aktier till ett värde av cirka 33k USD i månaden. Detta belopp skattas som vilken annan inkomst som helst.

Han kan välja att sälja aktierna direkt. Om han gör det direkt så är det ingen skillnad mellan det pris som aktierna ”köptes” för (”vesting” priset) och priset som de såldes för, och därmed inte heller någon kapitalinkomst/kapitalförlust att tala om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GSXswe:

Det är inte skattefritt, arbetsgivaren betalar 24,26% i löneskatt.

Permalänk
Medlem

Det är nog minst förvirrande om man betraktar RSUs som att man får sin lön i två valutor. Säg att du bor i Sverige. Företaget ger dig ett kontrakt där du får 60k SEK + 10k EUR i månadslön för de nästkommande 4 åren.

Din skatt räknas först när du får dina 60k SEK + 10k EUR på kontot varje månad. Du kan välja att växla dina EUR till SEK när du får dina EUR på kontot eller vänta med att göra det. Skillnaden i värdet på 10k EUR i SEK när du fick dem och när du växlar EUR till SEK räknas som kapitalinkomst/kapitalförlust.

I RSU fallet så är ”SEK = USD” och ”EUR = MSFT” (eller vad för aktier det nu handlar om).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Jobbade som mjukvaruingenjör i Dallas, Texas mellan 2015-2019 och min upplevelse är som följande

Det är vanligt att man i USA drar ut på arbetsuppgifterna eftersom det anses "slött" att gå hem efter man jobbat de timmarna man ska, utan man sitter 2-3+ timmar längre men gör samma saker som man utan tvekan skulle klara av på 6-8/h.

Amerikaner gillar att inbilla sig att de är så hårt arbetande men i min erfarenhet så stämmer det inte om man tittar på "genomsnitts arbetaren", i all fall i mitt yrke och under de åren jag jobbade där.

Samma intryck som jag fick när jag var där.
Vi svenskar som var där fick mer gjort på våra 8 timmar än de på sina 10.

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
Smarter machines will create dumber humans.
I'm not rude, I have Aspergers. Deal with it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Har inte direkt med politik att göra att det är löneskillnader mellan olika länder, inte som att vi kan välja andra partier nästa val och få dubblerade inkomster. Se det som upplysning att en duktig utvecklare kan tjäna mer stålar om de väljer att flytta till usa t.ex.

Löneskillnader har lite med politik att göra tycker jag .

Köpkraft är viktigt. Om du tjänar exakt lika mycket men alla priser på varor och tjänster minskar då ökar din köpkraft och din lön blir i praktiken högre. Det blev minskad köpkraft 2020 när verksamheter valda att höja priser på sina produkter och tjänster.

Starkare valutakurs för den svenska kronan skulle göra att import av varor från utlandet skulle bli billigare för den som får en lön i svenska kronor. Även semester och resor utomlands där kronor växlas till andra valutor skulle bli billigare.

Centralbanken styr penningpolitiken. Centralbanken väljs av riksdagen. Både centralbanken, riksdagen och regeringen påverkar svenska kronans valutakurs. Riksdagen röstas in av väljare. Väljare skulle kunna välja partier till riksdagen som arbetade för att svenska kronan skulle få högre växelkurs gentemot andra valutor.

En vara från Amazon.fr som kostar €500 EUR blir 5 591 SEK/kr om man ignorerar momsskillnaden. Om svenska kronan var dubbelt så stark skulle det bli halva priset i SEK/kr. Då skulle fler privatpersoner ha råd med den varan och dessutom kunna lägga pengarna de sparade in på det lägre priset på andra köp.

Konkurrens mellan aktörer på olika marknader i Sverige påverkas också av riksdagen och regeringen. Förändringar genomförda av riksdagen och regeringen som ökar konkurrensen på priser mellan aktörer på olika marknader skulle kunna leda till lägre priser. I dagsläget på vissa marknader konkurrerar inte verksamheter med lägre priser.

Politiker i riksdagen skulle också kunna genomföra förändringar som gör:

• kostnaden för boende billigare

• kostnaden för mat billigare

• kostnaden för försäkringar billigare

• kostnaden för resor och transport billigare

• kostnaden för vatten, el och internet billigare

• o.s.v.

Politiker skulle också kunna genomför förändringar som leder till effektivare kommunal och statlig verksamhet. Det skulle göra att den statliga eller kommunala verksamheten skulle kunna leverera samma eller bättre tjänster för en lägre kostnad. Kostnaden för vård, utbildning och andra tjänster skulle bli billigare.

Politiker i sverige skulle också kunna genomföra förändringar och program som gör privat verksamhet effektivare. Det skulle göra att privat verksamhet har möjlighet att sänka sina priser och öka köpkraften för de som får betalt i svenska kronor.

lade till ett "då"
Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Om man inte verkligen älskar det man jobbar med skulle jag säga att det är få saker som trumfar hög lön.

Jag menar, om lönen är tillräckligt hög kan jag pensionera mig tidigt och ha all kreativ frihet i världen, och kan bestämma helt om och hur jag vill jobba. Finns inte många jobb jag skulle tacka nej till om lönen var tillräckligt bra.

Frihet, kreativitet, intressanta arbetsuppgifter och allt sånt där, är viss kompensation för att lönen är dålig. För tillräckligt mycket pengar tror jag dock de flesta skulle välja att äta bajs istället. Och vem skulle inte bli en riktig bajsgourmand om det lades till en megafet bonus?

Det här med att lön inte är så viktigt är ett påhitt från arbetsgivarna. Vi har alla blivit lurade av det.

Om du inte väldigt mycket gillar det du jobbar med så borde man snarare byta jobb. Värdelöst att ödsla ~8 timmar per vardag på nått mediokert. Håller inte med dig för 5 öre.

Skulle snarare säga att det vore tragiskt om lönen var det enda viktiga.

Men visst, erbjuds man dubbel lön (efter skatt) så kan man ju istället gå ner till halvtid. Absolut värdefullt. Iofs så skulle man nog vilja ha minst 2.5 ggr mer...man har ju mer tid att spendera pengarnas oxå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Om du inte väldigt mycket gillar det du jobbar med så borde man snarare byta jobb. Värdelöst att ödsla ~8 timmar per vardag på nått mediokert. Håller inte med dig för 5 öre.

Skulle snarare säga att det vore tragiskt om lönen var det enda viktiga.

Snarare så att få jobb är ens passion i livet. Även om man har ett jobb som är meningsfullt och som man tycker om, är det fortfarande ett jobb. Man gör det för pengarna.

Citat:

Men visst, erbjuds man dubbel lön (efter skatt) så kan man ju istället gå ner till halvtid. Absolut värdefullt. Iofs så skulle man nog vilja ha minst 2.5 ggr mer...man har ju mer tid att spendera pengarnas oxå.

QED.

Erbjuds du tillräckligt bra betalt skulle du alltså byta jobb. Det är bara en fråga om pris. Pengarna trumfar, i princip, allt annat

Permalänk
Medlem

Dåligt betalt jämfört med Facebook.
https://www.levels.fyi/companies/facebook/salaries/software-e...

Sen dom som jobbar med AI är på en annan planet. 250M USD liksom 🤷‍♂️😂
https://www.nytimes.com/2025/07/31/technology/ai-researchers-...