Permalänk
Sötast

Med tanke på att det är fysiskt omöjligt med 0ms till att börja med så kommer det bli väldigt svårt att uppnå det.
Och för 5ms så bör du bosätta dig vid datacentret där spelservern är hostad annars är det också väldigt osannolikt.

Jag googlade dock fortnite 0 ping och haha wow, det finns alla världens guider om hur man får 0 ms och att vissa skins är bättre etc.
Kort sagt så är det glädjesiffror och inget mer.

Med det sagt så - ja.
Telia har generellt bäst peering i vårt land, telenor brukar vara ungefär en dubblering av tiden när det kommer till trafik inom landet :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkahh:

Jag pratade med dom och han sa att tyvärr ligger dom på den högre latensen där. Oftast tänker inte folk på detta för det är ändå ganska lågt menade han på. Gör inte mycket skillnad för 95% av kunderna men för mig är det viktigt.

Jag kan inte minnas att jag hade sådana latenser med Ownit. Men säger det själva det aå är det ju så.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av henkahh:

Jo den offentliga ip-adressen! Pratade med en operatör och de kan dra ned både hastighet och latens tydligen. Kan bli överbelastat. Vissa leverantörer kör med ip4 och dessa kan det vara brist på. Mer kostnadseffektivt för dom att fler delar.

Offentliga är inte din om du är CGNAT'ad Du har ju ett IP och det kan ingen annan ha när du har det - oavsett Dynamisk, CGNAT eller ej CGNAT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkahh:

Jo den offentliga ip-adressen! Pratade med en operatör och de kan dra ned både hastighet och latens tydligen. Kan bli överbelastat. Vissa leverantörer kör med ip4 och dessa kan det vara brist på. Mer kostnadseffektivt för dom att fler delar.

De beskrev CGNAT, ja. Nu kör ju varken Telia eller Ownit/Telenor detta dock, så den biten kan du släppa för tillfället.

Skrivet av jnsson:

Nu är det visserligen 4 år sedan, men då gjorde jag ett hastighetstest i routern och då hade jag en ping på 1MS med Ownit #19014814
Har dock inte Ownit idag, så kan inte testa idag

Du befinner dig väl i Stockholm dock? Det är med andra ord inte jämförbart med OPs siffror.

Skrivet av Allexz:

Med tanke på att det är fysiskt omöjligt med 0ms till att börja med så kommer det bli väldigt svårt att uppnå det.
Och för 5ms så bör du bosätta dig vid datacentret där spelservern är hostad annars är det också väldigt osannolikt.

Det är givetvis avrundat nedåt och låter onekligen även som glädjesiffror. Att ha mindre än 1 ms till Google, Cloudflare, Sunet och andra liknande aktörer är inte helt ovanligt i Stockholm, men om spelservrarna inte hostas ganska nära Göteborg så håller jag med om att det känns osannolikt. Därför hade det varit väldigt intressant att se en traceroute till servern som det mättes emot.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

De beskrev CGNAT, ja. Nu kör ju varken Telia eller Ownit/Telenor detta dock, så den biten kan du släppa för tillfället.

Du befinner dig väl i Stockholm dock? Det är med andra ord inte jämförbart med OPs siffror.

Det är givetvis avrundat nedåt och låter onekligen även som glädjesiffror. Att ha mindre än 1 ms till Google, Cloudflare, Sunet och andra liknande aktörer är inte helt ovanligt i Stockholm, men om spelservrarna inte hostas ganska nära Göteborg så håller jag med om att det känns osannolikt. Därför hade det varit väldigt intressant att se en traceroute till servern som det mättes emot.

Ska kolla detta så fort nätet hoppar igång. Bytte till Telia för att testa. Har ångerrätt och hela baletten. Återkommer! Tack för dina svar. Allt som ger mig mer kött på benen är väldigt tacksamt. Lära sig förstå denna djungel efter så långt uppehåll.