Ownit vs Allente min ping är sämre!

Permalänk
Medlem

Ownit vs Allente min ping är sämre!

Hej
Någon mer som har erfarenhet av Allente och Ownit!?
Grejen är den att jag hade Allente innan avtalet löpte ut nyligen och hört väldigt gott om ownit! Men jag har sämre ms/ping med Ownit. Ligger på runt 27 till 34 i ping med Ownit och bed Allente 0 till 17 detta va inte roligt att se.

Spelar bland annat fortnite som är a och o med 0 i ping.
Har oftast 0 till 8 ibland kan de gå max upp till 17. Väldigt, väldigt sällan över de. Oftast 0 till 5.

Fick nyss se att Ownit är en del av Telenor och använder Telenor då givetvis. Bor i Vänersborg. Tråkigt att detta inte upplyses på Ownits hemsida. Allt detta fulspel med bolag i bolag. Blir att säga upp detta direkt och byta tillbaka. Hoppas det går att avbryta som ej nöjd kund-garanti? Någon som har koll på detta? Globalconnect som äger min fiberanslutning!
Finns det bättre alternativ då än Allente eller bör jag hålla fast vid dom? Har ägt det nya abonnemanget i bara några timmar.
Så borde väl gå att göra sig av med detta ganska lätt?

Edit: Såg nu att Allente går genom globalconnects server i Göteborg Men Ownit går genom Telenor. Förmodligen där skillnaden blir. Riktig djungel detta för att kunna få så lite routing som möjligt. Hur gäller det med Telia och bahnhof?
Telia går genom globalconnect i Göteborg precis som Allente men hur blir det med bahnhof som hyr in sig på Telias när? Kommer bahnhof med en extra routing till Telia? Eller hur fungerar det? Någon som jobbar hos en ISP som tex globalconnect?

Vill även ha fast ip och ipv6
Men fast ip erbjuder väl inte ownit?
Vill ha så kort väg som möjligt och även ut i EU

Liter rörig text men ni får ha överseende.

Tack på förhand
Mvh Henke

Tilläg
Permalänk
Rekordmedlem

Fast ip är nog inget du kan få oavsett operatör om du har ett privatabonnemang, tidigare gick det att köpa av vissa operatörer men numrera är det oftast bara tillval till företagsabb.
Ip v6 beror inte bara på operatören utan även på nätet men Telia har det i vart fall i sina egna nät.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kolla så att du inte sitter med CG-NAT, det brukar ge högre latens.

För övrigt menar du nog publik IP, inte fast IP.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Kolla så att du inte sitter med CG-NAT, det brukar ge högre latens.

För övrigt menar du nog publik IP, inte fast IP.

https://www.ownit.se/kundservice/guider/abonnemang/informatio...

Dom kör inte detta eller? Eller är det bara i deras stadsnät som dom erbjuder detta?

När jag kollar ipconfig /all står det Yes på DHCP

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av henkahh:

https://www.ownit.se/kundservice/guider/abonnemang/informatio...

Dom kör inte detta eller? Eller är det bara i deras stadsnät som dom erbjuder detta?

När jag kollar ipconfig /all står det Yes på DHCP

Det betyder att datorn får sin privata ipadress via dhcp från routern och säger inget om hur du tilldelas publik ip på routerns wansida.
För du har väl en router som är korrekt inkopplad så att alla klienter är på dess lansida och inget är anslutet på dess wansida, tex direkt i tjänstefördelaren ?
Om du kopplat fel och direktanslutit klienter mot inkommande anslutning eller tjänstefördelaren utan att gå via routern lansida så skulle även det kunna ge upphov till ökad latens pga adressfel som ger en massa trafik för felkorrektion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det betyder att datorn får sin privata ipadress via dhcp från routern och säger inget om hur du tilldelas publik ip på routerns wansida.
För du har väl en router som är korrekt inkopplad så att alla klienter är på dess lansida och inget är anslutet på dess wansida, tex direkt i tjänstefördelaren ?
Om du kopplat fel och direktanslutit klienter mot inkommande anslutning eller tjänstefördelaren utan att gå via routern lansida så skulle även det kunna ge upphov till ökad latens pga adressfel som ger en massa trafik för felkorrektion.

Är kopplad direkt i globalconnects fördelare den har 4 lanportar
Kopplar jag mig via min egen asus router ökar ms från 2.6 till 3.6 en ms hit eller dit visst. Men hade Allente innan och dom går globalconnect hela vägen till Göteborg. göteborg fortsätter med globalconnect
Nu kör jag ownit och har globalconnect som markägare, globalconnect till Göteborg men sedan Telenor. Problemet måste ligga där? Har inte ipv6 heller står de på test ipv6.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av henkahh:

Är kopplad direkt i globalconnects fördelare den har 4 lanportar
Kopplar jag mig via min egen asus router ökar ms från 2.6 till 3.6 en ms hit eller dit visst. Men hade Allente innan och dom går globalconnect hela vägen till Göteborg. göteborg fortsätter med globalconnect
Nu kör jag ownit och har globalconnect som markägare, globalconnect till Göteborg men sedan Telenor. Problemet måste ligga där? Har inte ipv6 heller står de på test ipv6.

Det är osannolikt att en router ger en så stor latensökning om den inte är trasig.
Men att koppla klienter direkt i tjänstefördelaren brukar ofta leda till både säkerhets och adressproblem, har du fler än en sak inkopplad i tjänstefördelaren och vad är det för modell, har du ett exakt namn ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är osannolikt att en router ger en så stor latensökning om den inte är trasig.
Men att koppla klienter direkt i tjänstefördelaren brukar ofta leda till både säkerhets och adressproblem, har du fler än en sak inkopplad i tjänstefördelaren och vad är det för modell, har du ett exakt namn ?

Har bara ett ps5 kopplat till den också, min router heter asus RT-AX92U

Tjänstefördelare

https://www.obo.se/ar-hyresgast/boendeinformation/internet-tv...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av henkahh:

Har bara ett ps5 kopplat till den också, min router heter asus RT-AX92U

Tjänstefördelare

https://www.obo.se/ar-hyresgast/boendeinformation/internet-tv...

Då har du alltså 2 klienter inkopplade, har du kontrollerat att du verkligen har tillgång till 2 publika ip eller är det bara nått du antar ?
Eller menar du att du även har routern inkopplad i tjänstefördelaren utöver datorn och ps5 an ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då har du alltså 2 klienter inkopplade, har du kontrollerat att du verkligen har tillgång till 2 publika ip eller är det bara nått du antar ?
Eller menar du att du även har routern inkopplad i tjänstefördelaren utöver datorn och ps5 an ?

Jag har routern inkopplad i wan på tjänstefördelaren
Sedan två klienter kopplade till tjänstefördelarens
Lan1 och Lan2 som är för internet. Röd och gul på bilden.
Nej inte kollat om Jag har 2 publika ip men de fungerar bra. Aldrig haft problem med Allente.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Koppla klienterna till routern, helst i förrgår!
Din Router ska kopplas till en LAN-port på tjänstefördelaren

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av henkahh:

Jag har routern inkopplad i wan på tjänstefördelaren
Sedan två klienter kopplade till tjänstefördelarens
Lan1 och Lan2 som är för internet. Röd och gul på bilden.
Nej inte kollat om Jag har 2 publika ip men de fungerar bra. Aldrig haft problem med Allente.

Du har 3 klienter i tjänstefördelaren och måste då alltså få minst 3 publika ip för att inte få problem, de flesta operatörer delar numera ut 1 eller eventuellt 2 publika ip men 3 eller fler är osannolikt.
Dessutom kan tjänstefördelaren vara konfad att ha olika funktioner på olika portar så att den inte kan släppa igenom trafiken mot internet på det sätt som du vill, beskrivningen du länkade in antyder faktiskt det då 2 portar är tänkta för tv.

Personligen hade jag börjat med att koppla in allt på normalt/ "rätt" sätt, dvs först kopplat bort allt från tjänstefördelaren och sen kopplat in routerns wanport i tjänstefördelarens lan 1 port, inget annat ska anslutas i tjänstefördelaren.
Eventuellt kan det användas "maclås" som kan påverka så det inte fungerar direkt om du kopplar normalt men låsen brukar släppa med timers på mellan 30 minuter till ett dygn så funkar det inte ok direkt så kan man behöva vänta lite.
När du kopplat normalt och har internetanslutning så kan du kolla att du tilldelar en publik ip till routerns wanport, du ska alltså logga in i den och läsa av ip på wanporten och förvissa dig om att det är publikt (inte privat eller CGN)

Visa signatur

Permalänk

Som du länkade ovan så erbjuder Ownit "fast IP-adress" (dvs du får alltid samma publika IP-adress via DHCP) om man sitter i deras egna nät men inte om du har dom via öppet stadsnät. Det erbjuds heller inte IPv6 till privatkunder. Vi har haft Ownit i många år (deras egna nät) och jag har inte upplevt några bekymmer med högre svarstider. Samtidigt är det ingenting jag suttit och jämfört heller.

Vill du ha det lite mer visuellt kan du använda ett verktyg som exempelvis tracert/traceroute eller ännu bättre, WinMTR (eller mtr direkt om du har tillgång till ett Linuxskal) där du kan ange ett mål och sedan följa vägen som trafiken går. Det ger en bild av hur trafiken går samt svarstider till varje "hopp". Då brukar man kunna se om trafiken tar en märklig väg eller var försämringen sker någonstans. Kan du sedan jämföra resultatet med en annan operatör mot samma mål så bör du kunna se skillnaden.

Permalänk
Medlem

Ownit använder inte CGnat, samma med Telenor (samma nät).
Fast-ip är helt meningslöst för 99.9% av användarna.
Likaså med ipv6

låg ms handlar typ bara om routing inget annat (Speciellt när det skiljer med samma stadsnät, hårdvara).

För min del har jag alltid haft lägst ms i spel med Telias ISP jag provat på samma stadsnät. De har alltid legat en bit under alla andra jag kört (BB2, Bahnhof, Ownit, Telenor).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ownit använder inte CGnat, samma med Telenor (samma nät).
Likaså med ipv6

låg ms handlar typ bara om routing inget annat (Speciellt när det skiljer med samma stadsnät, hårdvara).

För min del har jag alltid haft lägst ms i spel med Telias ISP jag provat på samma stadsnät. De har alltid legat en bit under alla andra jag kört (BB2, Bahnhof, Ownit, Telenor).

Jag valde Telia som ska gå via globalconnect och deras routing. Kopplat om allt de va inte via wan utan hade satt i lan porten men på den som tillhör tv. Vet inte om det har någon betydelse men nu sitter routern i Lan1 på fördelaren och datorn i routern. Telia har ipv6 men måste ringa igen när det är aktivt och be om privat ip adress. Vill inte dela med någon annan. De är väl ett bra alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Som du länkade ovan så erbjuder Ownit "fast IP-adress" (dvs du får alltid samma publika IP-adress via DHCP) om man sitter i deras egna nät men inte om du har dom via öppet stadsnät. Det erbjuds heller inte IPv6 till privatkunder. Vi har haft Ownit i många år (deras egna nät) och jag har inte upplevt några bekymmer med högre svarstider. Samtidigt är det ingenting jag suttit och jämfört heller.

Vill du ha det lite mer visuellt kan du använda ett verktyg som exempelvis tracert/traceroute eller ännu bättre, WinMTR (eller mtr direkt om du har tillgång till ett Linuxskal) där du kan ange ett mål och sedan följa vägen som trafiken går. Det ger en bild av hur trafiken går samt svarstider till varje "hopp". Då brukar man kunna se om trafiken tar en märklig väg eller var försämringen sker någonstans. Kan du sedan jämföra resultatet med en annan operatör mot samma mål så bör du kunna se skillnaden.

Kanon tack för hjälpen! Väldigt uppskattat.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av henkahh:

Jag valde Telia som ska gå via globalconnect och deras routing. Kopplat om allt de va inte via wan utan hade satt i lan porten men på den som tillhör tv. Vet inte om det har någon betydelse men nu sitter routern i Lan1 på fördelaren och datorn i routern. Telia har ipv6 men måste ringa igen när det är aktivt och be om privat ip adress. Vill inte dela med någon annan. De är väl ett bra alternativ?

Du behöver inte ringa.
Telia (och inte någon annan operatör) kan inte ge dig privat ip, privat ip får inte förekomma och kan inte fungera på internet utan bara i ett lan.
Jag tror du blandar ihop privat ip med CGN ip, Telia ger dig i vart fall dynamisk publik ip och de använder aldrig CGN så du behöver inte ringa dem om det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkahh:

Vill inte dela med någon annan.

Telia kör inte CGNAT eftersom de har väldigt gott om IPv4-adresser, så du behöver inte ringa om det.

Ownit har ägts av Telenor sedan länge och har normalt bra peering. Det är därmed lite lustigt att skillnaden var så stor.

Vet du specifikt vilka servrar du mäter mot? Det vore ju lite intressant att lista ut var dessa är hostade och jämföra traceroutes dit med olika ISPs, vilket ofta kan göras med antingen ISPns Looking Glass eller med RIPE probes.

Skrivet av Nivity:

Likaså med ipv6

Med tanke på att många är fast med CGNAT (dock inte Ownit/Telenor) så håller jag inte med om att IPv6 "helt meningslöst" för 99.9% av användarna.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av blunden:

Telia kör inte CGNAT eftersom de har väldigt gott om IPv4-adresser, så du behöver inte ringa om det.

Ownit har ägts av Telenor sedan länge och har normalt bra peering. Det är därmed lite lustigt att skillnaden var så stor.

Vet du specifikt vilka servrar du mäter mot? Det vore ju lite intressant att lista ut var dessa är hostade och jämföra traceroutes dit med olika ISPs, vilket ofta kan göras med antingen ISPns Looking Glass eller med RIPE probes.

Latensskillnaden kan till viss del beror på antal tilldelade ip om det varit felkopplat hela tiden för adressproblem innebär att felkorrigeringen måste jobba rejält med omsändningar och det skapar mycket onödig trafik som kan göra att "verklig" trafik inte blir så responsiv som den borde vara när det är rättkopplat.

Naturligtvis kan det skilja mellan operatörer men man ska aldrig någonsin mäta banbredder och latensprestanda hos operatören med felkopplad nätverksutrustning eller när man använder wifi.

Visa signatur

Permalänk

En snabb googling visar att fortnite har lagg kompensation i sin netcode vilket betyder att gå från 10 till 30 ping inte påverkar dig nämnvärt eller något alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du behöver inte ringa.
Telia (och inte någon annan operatör) kan inte ge dig privat ip, privat ip får inte förekomma och kan inte fungera på internet utan bara i ett lan.
Jag tror du blandar ihop privat ip med CGN ip, Telia ger dig i vart fall dynamisk publik ip och de använder aldrig CGN så du behöver inte ringa dem om det.

Blandar säker ihop de, läst så mycket nu så helt snurrig. Jag har varit ifrån gaming och it-branschen i ca 20 år, slutade gamingen när jag fick barn,och tog upp det igen nu när barnen är stora för ca 1 år sedan. Spelade på väldigt höga nivåer under 90 och tidigt 2000 tal. Stora tävlingar som quakecon och dylikt.
Spelar på ganska hög nivå igen inom andra fps-spel och utrustning som dator isp ska inte kunna begränsa mig utan endast jag själv. Där av är det viktigt för mig att få alla övertag man kan med det tekniska så långt det går. Jag tackar så mycket för all respons och tips ni bidragit med. Väldigt tacksam. Har lite mer kött på benen nu.

Marknaden har ju ändrat sig en del sedan jag var aktiv på mirc, icq eran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

En snabb googling visar att fortnite har lagg kompensation i sin netcode vilket betyder att gå från 10 till 30 ping inte påverkar dig nämnvärt eller något alls.

Tyvärr känner man skillnad, särskilt i bygg. Där 0 i ping är ibland avgörande. Låg oftast på 0 till max 5.

Permalänk
Medlem

Om det är så viktigt varför inte bara köra vidare på Allente om det fungerat bra. Finns ju ingen anledning att byta då. Varför bytte du ens till Ownit? Ownit har typ aldrig några bra erbjudande och är rätt dyra så antar det inte var pga priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Om det är så viktigt varför inte bara köra vidare på Allente om det fungerat bra. Finns ju ingen anledning att byta då. Varför bytte du ens till Ownit? Ownit har typ aldrig några bra erbjudande och är rätt dyra så antar det inte var pga priset.

Har varit fast med allente som hade ett avtal med fastighetsägaren och de löpte ut nu. Tänkte testa något nytt och eventuellt ännu bättre. Läst mycket och ownit låvordades ganska mycket som väldigt bra. Men tji fick jag.

Vill heller inte dela min ip-adress med andra och få ipv6.
Sket sig totalt, man måste tydligen lusläsa allt idag för att få det bästa. Så mycket info som inte leverantörer delar och "fulspelar" även om inte gemene man har så höga krav som mig. Vi är väl en ganska liten skara men de borde upplysas ändå kan jag tycka.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Din IP-adress är ju din, den kan inte delas med andra.

Permalänk
Medlem

Jag har jättesvårt att tro att Ownits routing skulle lägga på 30ms.
Snarare så att något strular med tilldelning av IP/traffik då du kör flera enheter i mediaomvandlaren.

Ut med allt, sedan en sladd in och vidare in i routern. Konfigurera routern korrekt och anslut alla enheter till routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Din IP-adress är ju din, den kan inte delas med andra.

Jo den offentliga ip-adressen! Pratade med en operatör och de kan dra ned både hastighet och latens tydligen. Kan bli överbelastat. Vissa leverantörer kör med ip4 och dessa kan det vara brist på. Mer kostnadseffektivt för dom att fler delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Jag har jättesvårt att tro att Ownits routing skulle lägga på 30ms.
Snarare så att något strular med tilldelning av IP/traffik då du kör flera enheter i mediaomvandlaren.

Ut med allt, sedan en sladd in och vidare in i routern. Konfigurera routern korrekt och anslut alla enheter till routern.

Jag pratade med dom och han sa att tyvärr ligger dom på den högre latensen där. Oftast tänker inte folk på detta för det är ändå ganska lågt menade han på. Gör inte mycket skillnad för 95% av kunderna men för mig är det viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkahh:

Jag pratade med dom och han sa att tyvärr ligger dom på den högre latensen där. Oftast tänker inte folk på detta för det är ändå ganska lågt menade han på. Gör inte mycket skillnad för 95% av kunderna men för mig är det viktigt.

Nu är det visserligen 4 år sedan, men då gjorde jag ett hastighetstest i routern och då hade jag en ping på 1MS med Ownit #19014814
Har dock inte Ownit idag, så kan inte testa idag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nu är det visserligen 4 år sedan, men då gjorde jag ett hastighetstest i routern och då hade jag en ping på 1MS med Ownit #19014814
Har dock inte Ownit idag, så kan inte testa idag

Lite så man vill ha de, har tyvärr varit borta så länge från denna marknaden, blir liksom en djungel för mig. Mycket som hänt sedan dess. Man vill ju ha det bästa av det bästa, iaf jag när det kommer till gaming.