Permalänk
Medlem

Samåkning, med en snäll granne, är underskattat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Tänker du typ en gammal V70? Årgång?

Precis. Eller någon passat eller liknande som rullar på och inte kostar allt för mycket.

Jag är långt ifrån någon expert på bilar och saknar intresset totalt men förstår inte varför man vill spendera 100-tusentals kronor på en bil då en för 50k eller lägre också har fyra hjul och motor
Då har du pengar över till service och drivmedel och värdeminskningen blir mycket mindre också om den går igenom besiktningen.

Sen är äldre volvo relativt billiga att serva på verkstad om man inte vill göra det själv. Eftersom de äldre bilarna är väldigt rymliga och lättskruvade så tar det inte så mycket tid jämfört med en modern bil där man måste riva hela fronten för att byta lampa...

Bil som hobby är en sak, hobby får kosta pengar. Men som ren transport tror jag på att köpa något billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Ja men nu handlar ju inte tråden om nostalgibilar för folk som äger ett bra garage.

Det var en 2010 Mustang som jag köpte år 2012.
Två år gammal med 2400 mil, det går nog inte att räkna som nostalgibil.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Varför inte gå åt helt andra hållet?
Istället för en ny och modern elbil köp en äldre volvo eller annan dinosauriedrickare småpengar. Inte mycket värde till att börja med och värdeminskningen är därmed snudd på obefintlig så länge den går igenom besiktningen.

"Dubbla" drivmedelförbrukningen eller i närheten men om du istället för att okynnesköra tar kollektivtrafik som det faktiskt finns gott om i Lund (enligt din profil) så behöver den inte gå många mil per år och då kan den totalt sett bli väldigt billig jämfört med en modern bil som har enorm värdeminskning oavsett användning.
Angående miljö tror jag starkt att en gammal bil är otroligt mycket bättre för miljön i totalen vid låga mil än en modern elbil med tanke på hur mycket utsläpp som krävs för att producera den.

Annars ska hyrbil inte underskattas till kollektivtrafik om dina resor som kräver bil kan planeras.

Såg inte ditt svar tidigare. Jag lägger 3800 varje månad på kollektivtrafik då jag pendlar till Köpenhamn Tyvärr går inte kollektivtrafiken ut till skyttebanan (tror heller ej det skulle vara så populärt med gevär på bussen när det väl är inköpt).

Skrivet av aragon:

vill du ha problem fritt gå på Honda eller toyota, (föredrar Honda själv om vi talar problemfritt tex cr-v som familjebil eller civic om du vill ha en roligare bil. xc70 har varit rätt problem fritt och rolig om man chippar den, jag körde min 15000mil och 7år sedan strulade en sensor för lampor samt fick motor i bagaget bytas men det var en 3part mekaniker fel. dock byggs inte xc60 t8 twin och t4 i sverige så då brukar tydligen kvalitén vara sådär.
mazda har varit ok men teknik strul är inte ovanligt.
vw har det varnats för trots att dom säljer det,

T8 och T4 är ju nyare bilare, har nog mer tittar på XC60-s från 2013-2015 (Dvs D4 ish).

Skrivet av Petterk:

Köp en bil du har råd med?

Visst kan det kännas mycket med reparationer på vilken bil som helst, men du har få bilar där det går på 60 tusen att byta länkarmar inkl service. Om stressen är finansiell köp något du har råd med och har råd att reparera eller ersätta.

Har du några pengar från när du sålde bilen? Kolla om du kan köpa någon bil för den summan så slipper du lån.

Jag har råd med bilarna, har ingenting med saken att göra. Det handlar om att det känns pissigt bara.
Jag har alla pengar kvar från när jag sålde bilen, jag skulle aldrig ta ett billån.

Skrivet av QRikard:

Precis. Eller någon passat eller liknande som rullar på och inte kostar allt för mycket.

Jag är långt ifrån någon expert på bilar och saknar intresset totalt men förstår inte varför man vill spendera 100-tusentals kronor på en bil då en för 50k eller lägre också har fyra hjul och motor
Då har du pengar över till service och drivmedel och värdeminskningen blir mycket mindre också om den går igenom besiktningen.

Sen är äldre volvo relativt billiga att serva på verkstad om man inte vill göra det själv. Eftersom de äldre bilarna är väldigt rymliga och lättskruvade så tar det inte så mycket tid jämfört med en modern bil där man måste riva hela fronten för att byta lampa...

Bil som hobby är en sak, hobby får kosta pengar. Men som ren transport tror jag på att köpa något billigt.

Ja det har väl varit en mix av hobby/transport och därav har det varit ok att det kostat lite mera. Nu tittar jag mera på något transportmässigt.

Har haft passat i familjen i flera omgångar och alltid tyckt de är fina bilar.

Något sådant här kanske hade varit något men det skrämmer mig med många mil då jag alltid fått höra från föräldrarna att man vill ha lågmilare.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Jag har råd med bilarna, har ingenting med saken att göra. Det handlar om att det känns pissigt bara.
Jag har alla pengar kvar från när jag sålde bilen, jag skulle aldrig ta ett billån.

Om det inte är någon finansiell börda du oroar dig för, vad är då problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det handlar inte om att jag inte kan, det handlar bara om att det känns jobbigt. Sitter i huvudet

Vad tänker man allmänt om automat vs manuell, är automat mer komplicerat och håller sämre?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av underwatch:

Eller Toyota

Eller en Subaru, kört min snart 10år gamla outback i 20000mil och bara bytt skivor, belägg och batteri utöver vanliga servicen

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

hur har dom blivit sämre menar du?

Mer elektronik, striktare krav, ökande ekonomisk press
Toyota har hanterat det bättre än alla andra tillverkare och Mazda samarbetar mycket med Toyota olikt Honda

Permalänk
Medlem

En fd granne körde en Mazda 323 från sent 80-tal. Visst meckade han ibland med Mazdan men verkade hålla ihop bra.

I garaget stod relativt ny Mercedes som gått ett par hundra mil bara. Vet inte vad han sparade den till men där stod den. Såg den bara köra någon enstaka gång.

Det är nog bästa lösningen om man oroar sig för höga reparationskostnader. Ja inte att spara en bil i garaget, men att ha en billig bruksbil.

Sen är Tesla Model S bilar där kostnaderna kan springa iväg rejält. Om man saknar garanti på batteri och drivlina hade jag också känt ångest, då reparationskostnader fort blir astronomiska.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Hej,
skriver mest av mig men vill även höra era tips & tricks. Har nu sålt min Tesla S P90DL, dessvärre för mindre än jag önskat men marknaden är som det är. Otroligt mycket bil för pengarna fick de iaf. Min tesla har gett mig ångest från köp till försäljning med allt från oro att den ska gå sönder till att jag inte ska få den såld.

Nu ska jag leta ny bil och det ger mig redan ångest med att man får fel, att det är något fel på bilen osv. När jag väl äger den kommer jag säkert oroa mig över att motorn ska rasa imorgon. Hur gör ni andra för att inte oroa er?
mvh

Förstår verkligen hur du resonerar.

Jag valde att handla en då 11 är gammal bil som är 15 år idag. Rullat ca 26000 mil.

Men jag resonerade som så, då jag kan byta saker och reparera själv, att det blir ekonomiskt mer fördelaktigt för min del med en såpass gammal bil kontra en ny.
Dessutom tänker jag att rent materiellt och klimatmässigt gjorde jag en vinst. Gammal bil är ju redan byggd så att säga. Valde ett fordon som går att tanka med etanol.
Alla slitagedelar var ersatta mot nya delar när jag köpte bilen men under min ägo har jag bytt slitagedelar igen.

En bil är en bil tänker jag, går det sönder går det ju laga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Såg inte ditt svar tidigare. Jag lägger 3800 varje månad på kollektivtrafik då jag pendlar till Köpenhamn Tyvärr går inte kollektivtrafiken ut till skyttebanan (tror heller ej det skulle vara så populärt med gevär på bussen när det väl är inköpt).

Något sådant här kanske hade varit något men det skrämmer mig med många mil då jag alltid fått höra från föräldrarna att man vill ha lågmilare.

Bara för att en volvo gått många mil betyder inte att den rasar snart.
Byter man bara olja och lite servicedelar så kan dom rulla evigheter. Betalar du 14k för en bil så skulle den mot förmodan tokrasa så säljer du den som "reservdelsbil" för nån tusenlapp och köper en ny i motsvarande prisklass. Generellt skulle jag säga att man kommer långt på grundservice och slitagedelar efter behov.

Då har du klart ett behov av bil, men eftersom du jobbpendlar kollektivt så blir det troligtvis väldigt få mil per år och då är förbrukning inte lika viktig faktor så en gammal volvo eller motsvarande kombi är relativt säkert kort.

Är du orolig för trubbel så det värsta som kan hända är att du går back 14k, men troligtvis är det några delar av värde kvar som däcken eller något annat. Värre med en bil för några hundra tusen som fort kan tappa värde med småskador och repor.

Permalänk
Medlem

Får jag fråga mer om din sålda Tesla. Varför sålde du? Hur mycket hade den gått och vad fick du för den?

Jag tror man bara bör acceptera att bilar är lyxvara. Det kostar att äga bil, så enkelt är det. Det mesta av driftkostnaden är inte ens reparationer utan bränsle/skatt/försäkring. Föreslår en bil med låg skatt och försäkring så sparar du tusenlappar där om året bara på det. En äldre bil räcker ofta halvförsäkring då reparationer brukar vara lättare/billigare på äldre bilar.

Sen får man kanske bara vara lite sån passionerad masochist och inse att det är lite charmen med bilar just hur oförutsägbara och olika bilar är. Utöver att bara googla på bilmodell är också car.info bra verktyg att se att bilen inte bytt 5 ägare på två år. Där är röd flagga. Allt under 10k mil anses som låga miltal. Allt efter 2015 anses som ganska nytt i bilvärlden. Men i första hand köp en bil som du tycker om!!! Mitt främsta råd. Det är lättare ta hand om en bil man gillar och roligare fixa med en bil man bryr sig om. Sen kolla upp att skatt/försäkring är rimligt, sen kolla serviceboken och kolla car.info. Detta tar dig långt.

Hoppas du lär dig uppskatta kaoset av bilmarknaden. Och glöm inte pruta hos bilhandlarna. De lägger överpriser mer än bara ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Mer elektronik, striktare krav, ökande ekonomisk press
Toyota har hanterat det bättre än alla andra tillverkare och Mazda samarbetar mycket med Toyota olikt Honda

hur är mer elektronik eller striktare krav dåligt om det inte strular? (om man endast talar driftsäkerhet) Det är ju förvisso en av nackdelarna med Mazda att just elektroniken strular titt som tätt. Sedan ska man ju säga att Mazda är mycket snabbare på att implementera ny teknik jämfört med Honda vilket i sig förklarar varför dom har/har haft "problem" med det. (har inte kollat vad dom säger om nya modellerna)
förstår mig rätt. Toyota och Mazda har väldigt bra kvalitet med, särskilt Toyota prisas högt hela mitt liv (min far var försäljningschef på Toyota i typ 40år) dock strular Honda mindre enligt enligt dom jag talar med som jobbar med märkena, personligen håller jag nog med om det efter kört det många år nu.
Nej Honda är inte perfekta, dom har fel med, sedan är jag lite anti att man måste smörja bromsarna vartannat år på Honda, det behövs inte på Toyota. och att Hondas enda bil som är kul att köra är civic medans Toyota har haft rätt många, (gillade skarp att köra Mr2, och toyota celica supra, sedan är Lexus väldigt bra bilar med, med väldigt lite fel. (aningen dyra dock)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Hej,
skriver mest av mig men vill även höra era tips & tricks. Har nu sålt min Tesla S P90DL, dessvärre för mindre än jag önskat men marknaden är som det är. Otroligt mycket bil för pengarna fick de iaf. Min tesla har gett mig ångest från köp till försäljning med allt från oro att den ska gå sönder till att jag inte ska få den såld.

Nu ska jag leta ny bil och det ger mig redan ångest med att man får fel, att det är något fel på bilen osv. När jag väl äger den kommer jag säkert oroa mig över att motorn ska rasa imorgon. Hur gör ni andra för att inte oroa er?
mvh

Ångesten kommer för att man skaffar en model X eller S, dyra bilar som kostar skjortan att fixa. Samma som att köpa sig en begagnad BMW 7serie eller Audi a8.
Jag köper alltid så att jag har minst 5 år maskinskaduförsäkring och räknar med restvärde på 0kr kör en ID4 idag fungerar klockrent. Bästa sättet att undvika ångest är att köpa bilar som är relativt billiga att serva och fixa med maskinskaduförsäkring.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Att ha råd är inte detsamma som att man anser att det är värt pengarna.

Röstar också på Subaru som @Edvin-89
Blir fortfarande glad när jag sätter mig i våran Outback som vi haft i drygt 7 år nu. Slö, törstig och ospännande men praktisk och bekväm.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Amen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

hur är mer elektronik eller striktare krav dåligt om det inte strular? (om man endast talar driftsäkerhet) Det är ju förvisso en av nackdelarna med Mazda att just elektroniken strular titt som tätt. Sedan ska man ju säga att Mazda är mycket snabbare på att implementera ny teknik jämfört med Honda vilket i sig förklarar varför dom har/har haft "problem" med det. (har inte kollat vad dom säger om nya modellerna)
förstår mig rätt. Toyota och Mazda har väldigt bra kvalitet med, särskilt Toyota prisas högt hela mitt liv (min far var försäljningschef på Toyota i typ 40år) dock strular Honda mindre enligt enligt dom jag talar med som jobbar med märkena, personligen håller jag nog med om det efter kört det många år nu.
Nej Honda är inte perfekta, dom har fel med, sedan är jag lite anti att man måste smörja bromsarna vartannat år på Honda, det behövs inte på Toyota. och att Hondas enda bil som är kul att köra är civic medans Toyota har haft rätt många, (gillade skarp att köra Mr2, och toyota celica supra, sedan är Lexus väldigt bra bilar med, med väldigt lite fel. (aningen dyra dock)

Vad är det för elfel på Mazda? har ägt 10 olika Mazdor de senaste 15 åren allt från 1999 till 2024 och det är enbart 1 BIL som förövrigt hade rullat 20k+ mil (2017 Mazda 6) som hade ett elfel där om temperaturen sjönk under -10'c gick infotainment system i en bootloop tills bilen kom upp i värme, inget jag orkade fixa då radion fortsatte och gå ostört blev dock frånkopplad från bluetooth vilket var lite irriterande om man behövde ringa ett samtal men bor i södra sverige och minusgrader under -10'c kan räknas på en hand under året

Sammanlagt har jag kört cirka 40k+ mil i Mazda bilar de senaste 15 åren.

Har också lyckats klämma in en 2020 Ford Focus när jag blev lite wild and crazy och ville testa något annat än japanare och den var skrämmande ofta på verkstad för både elfel och växellådsfel när man bara är van att köra in sina bilar på service var 2000'e mil och byta lite däck och bromsbelägg / skivor

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Men rådet är ju riktat mot den tanken också, om du inte tycker det är värt pengarna så är det för att du inte tycker du har råd att lägga dessa pengar. För att ha råd med annat kanske han måste spendera mindre på bil?

Det finns anledning till att tråden spretar (som i rekommendationer inte "vad jag gör") från allt mellan 10 000 krs-bil och leasing för 10 000 kr/m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Vad är det för elfel på Mazda? har ägt 10 olika Mazdor de senaste 15 åren allt från 1999 till 2024 och det är enbart 1 BIL som förövrigt hade rullat 20k+ mil (2017 Mazda 6) som hade ett elfel där om temperaturen sjönk under -10'c gick infotainment system i en bootloop tills bilen kom upp i värme, inget jag orkade fixa då radion fortsatte och gå ostört blev dock frånkopplad från bluetooth vilket var lite irriterande om man behövde ringa ett samtal men bor i södra sverige och minusgrader under -10'c kan räknas på en hand under året

Sammanlagt har jag kört cirka 40k+ mil i Mazda bilar de senaste 15 åren.

Har också lyckats klämma in en 2020 Ford Focus när jag blev lite wild and crazy och ville testa något annat än japanare och den var skrämmande ofta på verkstad för både elfel och växellådsfel när man bara är van att köra in sina bilar på service var 2000'e mil och byta lite däck och bromsbelägg / skivor

dom har haft rätt många problem med elektronik under åren, med allt från defekta sensorer i motorn till felaktiga kablar och kontakter till problem med batteri kablar, problem med eac, farthållare osv
Men igen Mazda är inte dåliga, och bör räknas till dom mer driftsäkra.

Då är ändå inte Ford värst ,det finns ett gäng märken man aldrig bör köpa om man vill ha driftsäkerhet och då betydligt värre fel än elektronik, tänk bara på alla vw med kamkedjan som mosade motorn

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Om det inte strular? En vis man sa om den har hjul eller t***** kommer den ge dig problem

Mer elektronik innebär fler felkällor och svårare diagnostik helt enkelt

Striktare krav kräver någon kombination av interference, turbo, DGI, EGR, CVT, cats (plural), tunnare olja, low tension rings, mer tryck och värme i cylindern och med tunnare väggar, massivt med sensorer att få det köra perfekt - alla anledningar till sämre pålitlighet

Sedan finns det otroligt färre Hondas i Sverige och man kan gissa deras ägare har mer intresse för bilen så inte konstigt att mekaniker kan få uppfattning att dom har färre problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Om det inte strular? En vis man sa om den har hjul eller t***** kommer den ge dig problem

Mer elektronik innebär fler felkällor och svårare diagnostik helt enkelt

Striktare krav kräver någon kombination av interference, turbo, DGI, EGR, CVT, cats (plural), tunnare olja, low tension rings, mer tryck och värme i cylindern och med tunnare väggar, massivt med sensorer att få det köra perfekt - alla anledningar till sämre pålitlighet

Sedan finns det otroligt färre Hondas i Sverige och man kan gissa deras ägare har mer intresse för bilen så inte konstigt att mekaniker kan få uppfattning att dom har färre problem

nja Honda har ju faktiskt ökat sträckan mellan service från 1500 till 2000 i stället för att sänka den, så rimligen bör det blivit bättre.

det där sista meningen hängde jag inte med på

"Sedan finns det otroligt färre Hondas i Sverige och man kan gissa deras ägare har mer intresse för bilen så inte konstigt att mekaniker kan få uppfattning att dom har färre problem"

du tänker att köper man en Honda så mekar man själv eller att hur menar du? Det är möjligt det säljs få i sverige jämfört med toyota, jag har letat statistik för Honda men det tycks inte finnas för sverige, globalt säljer dom 4+ miljoner/år så skulle det vara problem så skulle man höra om det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

det där sista meningen hängde jag inte med på

"Sedan finns det otroligt färre Hondas i Sverige och man kan gissa deras ägare har mer intresse för bilen så inte konstigt att mekaniker kan få uppfattning att dom har färre problem"

du tänker att köper man en Honda så mekar man själv eller att hur menar du? Det är möjligt det säljs få i sverige jämfört med toyota, jag har letat statistik för Honda men det tycks inte finnas för sverige, globalt säljer dom 4+ miljoner/år så skulle det vara problem så skulle man höra om det.

Han har ju helt rätt i att det säljs väldigt få Honda, det är väl underbyggt med fakta. Du behöver verkligen anstränga dig för att köpa en ny Honda – du kommer inte hitta hela anläggningar dedikerade åt Honda och du kommer hitta få nya bilar i lager. Det kan säkert påverka vem som köper bilarna.

T.ex. såldes enbart 54 Civics förra året.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bilbranschen/mest...

Permalänk
Medlem

Jag är likadan, så jag har haft samma bil sedan 2015 då jag köpte en 7 år gammal Volvo 🤣
Köpte en nyare Volvo V70 för två år sedan, den står nu med havererad motor (skurna lager på vevaxel).

Så jag gick tillbaka till min gamla trotjänare igen, då jag ägt den så länge vet jag ju exakt vilka fel den haft och vad jag gjort åt den och skötseln av motorn senaste 15000 milen är ju min egen.

Även om man ibland kikar lite på annonser om nyare bilar ibland så slutar de alltid med att jag inte orkar, den jag har nu fungerar fint och har inga större brister, bra drag i den och okej förbrukning så de slutar alltid i att jag behåller den 😁
Brukar säga att jag har bytt allt på denna bil - förutom färg.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

nja Honda har ju faktiskt ökat sträckan mellan service från 1500 till 2000 i stället för att sänka den, så rimligen bör det blivit bättre.

Jo och lådan har lifetime fluid; sådana siffror saknar betydelse.

Intresserad och underhåller för övrigt.
2020 2021 Civics fått återkallelse på bromsarna minns jag, så ja man får höra om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Han har ju helt rätt i att det säljs väldigt få Honda, det är väl underbyggt med fakta. Du behöver verkligen anstränga dig för att köpa en ny Honda – du kommer inte hitta hela anläggningar dedikerade åt Honda och du kommer hitta få nya bilar i lager. Det kan säkert påverka vem som köper bilarna.

T.ex. såldes enbart 54 Civics förra året.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bilbranschen/mest...

Jag betvivlar inte att det stämmer. jag kunde inte hitta statistik för sverige när jag svarade, dock hittade jag car.info nu som har statistik. ja det säljs mindre honda, det finns drygt 63000 reggade honda, mazda drygt 93000 medans toyota ligger drygt 10 gånger högre. det registrerades 825nya honda i sverige senaste året, men det skumma är att det exporterades över 1000st

nja du har anläggningar som fokuserar främst på Honda, kolla typ honda nässjö,vetlanda eller kronoberg, åtminstone i Nässjö finns det nya i lager. (min senaste c-rv var i lager) dom har dock börjat att sälja fiat med i liten skala)
sedan är det ju så all nästan alla säljer flera märken i samma byggnad, farsan och 1 av mina farbröder sålde: toyota, subaro,nissan, peugeot,lexus, dock inte alla samtidigt, enda märket som alltid fanns var toyota, sista två-tre åren innan pension följde han med toyota till det nya ställe där dom har 6 olika nybils märken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Jo och lådan har lifetime fluid; sådana siffror saknar betydelse.

Intresserad och underhåller för övrigt.
2020 2021 Civics fått återkallelse på bromsarna minns jag, så ja man får höra om det.

Honda är inte perfekta, dom återkallade även över 2 miljoner bilår på grund av något med styrningen.
fördelen är ju att dom återkallar och fixar det utan kostnad även på dom utan garanti kvar,
det är ju jobbigt när det blir dyra fel som man ska betala själv. typ som vit lackade Subaru outback som börjar rosta i dörrar och bagaget inom ett år. (jävla var sur jag var då), slapp dock betala det tack vara farsan men tänk alla som fick stå för det själva.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Honda är inte perfekta, dom återkallade även över 2 miljoner bilår på grund av något med styrningen.
fördelen är ju att dom återkallar och fixar det utan kostnad även på dom utan garanti kvar,
det är ju jobbigt när det blir dyra fel som man ska betala själv. typ som vit lackade Subaru outback som börjar rosta i dörrar och bagaget inom ett år. (jävla var sur jag var då), slapp dock betala det tack vara farsan men tänk alla som fick stå för det själva.

Recalls i sig själv säger inte så mycket, bra eller dåligt
Bra dom återgärdar något: dåligt dom designa fel
Gratta Ford till: issued 89 safety recalls in the first six months of 2025

Den större poängen är Honda är mycket sämre vs Toyota nu än dom var <2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Recalls i sig själv säger inte så mycket, bra eller dåligt
Bra dom återgärdar något: dåligt dom designa fel
Gratta Ford till: issued 89 safety recalls in the first six months of 2025

Den större poängen är Honda är mycket sämre vs Toyota nu än dom var <2019

beror ju lite på, hur ofta är det inte 3part som har tillverkningsfel som plast eller kablar där det blivit fel på batcher.
mycket sämre är aningen överdrivet, skulle säga dom snarare blivit jämnare dom senare åren.
toyota har haft ätt gäng återkallelser med bälten,airbags,lysen,bromsar,fuktproblem dom senaste åren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

dom har haft rätt många problem med elektronik under åren, med allt från defekta sensorer i motorn till felaktiga kablar och kontakter till problem med batteri kablar, problem med eac, farthållare osv
Men igen Mazda är inte dåliga, och bör räknas till dom mer driftsäkra.

Då är ändå inte Ford värst ,det finns ett gäng märken man aldrig bör köpa om man vill ha driftsäkerhet och då betydligt värre fel än elektronik, tänk bara på alla vw med kamkedjan som mosade motorn

Mazda (Ej CX-60 & MX-30) är otroligt driftsäkra och man slipper CVT lådor och annat trams som andra tillverkare sysslar med, vad deras nya bilar inte har är tekniken just nu då de sitter kvar på 2G eCall System och har otroligt känslig lack och interiördetaljer som drar till sig repor för minsta lilla, köper man en helt ny är det absolut ingen dum idé att skydda pianolacken i interiören samt instrumentclustret med skyddsfilm samt göra en keramisk lackbehandling dag 1.

Håller man sig till deras 2.0 eller 2.5 "skyactiv-g" får man en otroligt driftsäker kärra både som manuell och automat

Jag inväntar just nu deras Skyactiv-Z motor som kommer lanseras under 2027, har testat deras Skyactiv-X 2.0 m-hybrid i min 2024 Mazda 3 jag rattade förra året och den hade lite lägre förbrukning till betydligt högre underhållskostnad, inte värt priset med dagens drivmedelspriser.

Hos Honda är det väl enbart nya Civic hybriden som känns någorlunda intressant, det som gjorde att jag valde att köpa en Mazda 3a förra året var just CVT lådan, har haft en Yaris Hybrid ett kort tag med CVT låda och gillar man att köra bil är det inget att rekommendera då det är extremt tråkigt utan känsla.

Jag sålde förövrigt min Mazda 3a då jag lyckades beställa en fabriksny bil utan bose högtalare & rattvärme + att jag är för tjock för att sitta bekvämt i sätena då de är designade för små japaner vilket jag störde mig något rejält på då jag kör 3000+ mil om året annars skulle jag rullat runt i den fortfarande men sitter betydligt bättre i min 2021 CX-5 som jag bytte till mig för +-0kr.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

Får jag fråga mer om din sålda Tesla. Varför sålde du? Hur mycket hade den gått och vad fick du för den?

Jag tror man bara bör acceptera att bilar är lyxvara. Det kostar att äga bil, så enkelt är det. Det mesta av driftkostnaden är inte ens reparationer utan bränsle/skatt/försäkring. Föreslår en bil med låg skatt och försäkring så sparar du tusenlappar där om året bara på det. En äldre bil räcker ofta halvförsäkring då reparationer brukar vara lättare/billigare på äldre bilar.

Sen får man kanske bara vara lite sån passionerad masochist och inse att det är lite charmen med bilar just hur oförutsägbara och olika bilar är. Utöver att bara googla på bilmodell är också car.info bra verktyg att se att bilen inte bytt 5 ägare på två år. Där är röd flagga. Allt under 10k mil anses som låga miltal. Allt efter 2015 anses som ganska nytt i bilvärlden. Men i första hand köp en bil som du tycker om!!! Mitt främsta råd. Det är lättare ta hand om en bil man gillar och roligare fixa med en bil man bryr sig om. Sen kolla upp att skatt/försäkring är rimligt, sen kolla serviceboken och kolla car.info. Detta tar dig långt.

Hoppas du lär dig uppskatta kaoset av bilmarknaden. Och glöm inte pruta hos bilhandlarna. De lägger överpriser mer än bara ibland.

Du får absolut fråga! Jag sålde den pga ångesten jag beskrivit i trådstarten. De stora sakerna jag oroade mig mest över var väl mest luftfjädring, batteri samt driveunits. Alla reparationer som kostar ett åtal tiotusen styck.

Sen fanns det andra faktorer som att räckvidden var i princip 30 mil på 100% (som man aldrig uppnår) vilket gjorde att det var ofta laddande och då möjligheten att ladda hemma till en början var väldigt dyr och senare krånglig (BRF) så struntade jag i det och behövde då köra 20 min för att ladda. Att sitta 40 min på Ica Maxis parkering vid 22 för man ska resa dagen efter är inte superkul.

Utöver det är det inte jättekul att äga en Tesla idag. Som tur är så hade jag en model som fortfarande är lite eftertraktad (till skillnad från de 314 Model 3 som ligger på blocket just nu) men var lite oroad för ytterligare värdetapp. Den hade tappat mer än vad jag räknat med på de 2 år jag ägt den (från 375 i inköp 2023 till försäljning 252' nu i veckan). Hade hoppats/räknat med att få 300 för den, vilket jag fortfarande tror hade varit möjligt om inte Elon ballat ur.

Det kan också tilläggas att jag la 60 000 på att renovera den förra året (alla länkarmar + chiller + service). Jag var okunnig när jag köpte den och skulle idag inte köpt den bilen i det skicket då det fanns tydliga tecken på att bland annat bakre länkarmar var trasiga. Ser det som en lärdom.

Tänker absolut gå tillbaka till en elbil i framtiden, men gärna när laddmöjligheterna hemma är bättre och räckvidden är längre

Skrivet av OSkar000:

Bra skrivet! Lägger gärna enorma summor pengar på att resa men att äta ute hemma tycker jag inte är värt pengarna. Handlar ju lite om var man prioriterar sina kostnader.

Visa signatur

En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl