Permalänk

Helt ny dator stängde av sig själv

Hej,

Jag fick hem en ny dator i fredags, på kvällen i lördags så stängde den av sig plötsligt när min son körde Roblox, även knappen på psu slog om till 0. Har kollat alla temps, gpu-hotspot ligger stabilt under 80, cpu temp stabilt under 75.

datorn:

ASUS Radeon RX 9070 XT TUF OC - 16GB GDDR6 RAM - Grafikkort
ASUS TUF GAMING B650-PLUS WIFI Moderkort - AMD B650 - AMD AM5 socket - DDR5 RAM - ATX
AMD Ryzen 5 9600X (Tray) CPU - 6 kärnor - 3.9 GHz - AMD AM5 - Bulk
ID-Cooling FROZN A620 PRO SE ARGB - CPU Luftkylare - Max 25 dBA
Corsair Vengeance DDR5-6000 - 32GB - CL36 - Dual Channel (2 pcs) - AMD EXPO & Intel XMP - Grå
Kingston NV3 SSD - 1TB - PCIe 4.0 - M.2 2280
NZXT H5 Flow (2024) - Black - Chassi - Miditower - Svart
Corsair RMe Series RM1000e (2025) Strömförsörjning - 1000 Watt - 120 mm - ATX 3.1 - 80 Plus Gold
certificate

Windows är olicensierat än så länge då ångerrätten går ut om jag aktiverar det.

När jag kollade i event-viewer så fick jag upp följande:
The process C:\Windows\System32\RuntimeBroker.exe (Computer) has initiated the power off of computer $Computer on behalf of user Domain\User for the following reason: Other (Unplanned)
Reason Code: 0x0
Shutdown Type: power off
Comment:

Igår kördes datorn nästan hela dagen med stresstester, gaming etc., problemet har inte uppstått igen.
Ska jag reklamera direkt eller vänta och se?

Tacksam för svar,

Permalänk
Medlem

Känns SUPER märkligt att knappen på PSU skulle slå om till 0 i detta skede. Säker på att sonen ej slagit om till 0?

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Skrivet av Nucky:

Känns SUPER märkligt att knappen på PSU skulle slå om till 0 i detta skede. Säker på att sonen ej slagit om till 0?

Ja det är märkligt, har aldrig varit med om det innan under de 30 år jag har haft pc. Han rörde inte knappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebulba80:

Ja det är märkligt, har aldrig varit med om det innan under de 30 år jag har haft pc. Han rörde inte knappen.

Var du på plats när det hände?

Permalänk
Medlem

Finns några saker att testa i tråden https://forums.tomshardware.com/threads/unexpected-restarts-s... . Men en gång kanske inte är så mycket att bry sig om.

Tillägg:
Det står lite om vad RuntimeBroker gör och hur det kommer sig att det är just den som står i felmeddelandet i tråden https://forums.tomshardware.com/threads/runtimebroker-process... .

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Var du på plats när det hände?

Nej, men han visste inte ens om att det finns en knapp där bak. Han kom ner och sa att den stängt av sig och att han inte kunde starta den igen, när jag kollade så såg jag att psu-knappen hade slagit om till 0, så jag slog om den till 1, och startade datorn genom att trycka på knappen på framsidan.

Permalänk
Medlem

Det låter förstås högst osannolikt. Mina gissningar är;

1. Du haft något baktill som kommit åt knappen på PSU så datorn stängts av
2. Sonen har tryckt på knappen så den stängts av - Men vill ej berätta
3. Alternativt att datorn faktiskt dött av sig själv och sonen pillat på knappen

Något av dessa alternativ - Pick yours!

Happy hunting

Visa signatur

GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Skrivet av Nucky:

Det låter förstås högst osannolikt. Mina gissningar är;

1. Du haft något baktill som kommit åt knappen på PSU så datorn stängts av
2. Sonen har tryckt på knappen så den stängts av - Men vill ej berätta
3. Alternativt att datorn faktiskt dött av sig själv och sonen pillat på knappen

Något av dessa alternativ - Pick yours!

Happy hunting

Han är 14 år och har koll nog att berätta för mig om han pillat på knappen då han vet att jag felsöker och att datorn eventuellt kan skickas tillbaka. Han har garanterat inte rört knappen om han säger att han inte har gjort det. Men känns som ett slags högspänningsskydd i psu kan ha gjort att den har stängt ner och slagit om till 0. Fast jag har inte så bra koll på hur en psu brukar fungera :/
Felmeddelandet som jag angav från even-viewer hade inte kommit upp om han stängt av datorn.

Permalänk
Skrivet av CeciliaB:

Finns några saker att testa i tråden https://forums.tomshardware.com/threads/unexpected-restarts-s... . Men en gång kanske inte är så mycket att bry sig om.

Tillägg:
Det står lite om vad RuntimeBroker gör och hur det kommer sig att det är just den som står i felmeddelandet i tråden https://forums.tomshardware.com/threads/runtimebroker-process... .

Tack, men har tyvärr inte ett annat psu att testa med.

Permalänk
Medlem

Skulle väl då absolut reklamera datorn om PSU-strömbrytaren slår från på egen hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebulba80:

Tack, men har tyvärr inte ett annat psu att testa med.

Det förstår jag men hoppa då över den och testa de två andra sakerna.

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Skulle väl då absolut reklamera datorn om PSU-strömbrytaren slår från på egen hand.

Ja, men det kan inte vara så att datorn var instabil i början då den inte inte hunnit uppdatera alla drivrutiner etc? Om jag testar den i en vecka på hög load utan problem bör jag ändå skicka tillbaka då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebulba80:

Han är 14 år och har koll nog att berätta för mig om han pillat på knappen då han vet att jag felsöker och att datorn eventuellt kan skickas tillbaka. Han har garanterat inte rört knappen om han säger att han inte har gjort det. Men känns som ett slags högspänningsskydd i psu kan ha gjort att den har stängt ner och slagit om till 0. Fast jag har inte så bra koll på hur en psu brukar fungera :/
Felmeddelandet som jag angav från even-viewer hade inte kommit upp om han stängt av datorn.

en gång är ingen gång, men aldrig varit med om att strömknappen slår av till 0, och då har jag byggt MÅNGA datorer och felsökt. har 8st nu hemma tex.

Skulle kunna vara en sån enkel grej som att kanske en sladd eller något legat och skavt mot power knappen, och sen att han tryckt till hela datorn så den rört sig och därav stängt av.

Men jag hade inte varit orolig, lira mer spel och se om det händer igen. som sagt, 1 gång är ingen gång och 2 är lika med 0

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Skrivet av CeciliaB:

Det förstår jag men hoppa då över den och testa de två andra sakerna.

Ja kan nog vara en bra idé.

Permalänk
Skrivet av Gtoxed:

en gång är ingen gång, men aldrig varit med om att strömknappen slår av till 0, och då har jag byggt MÅNGA datorer och felsökt. har 8st nu hemma tex.

Skulle kunna vara en sån enkel grej som att kanske en sladd eller något legat och skavt mot power knappen, och sen att han tryckt till hela datorn så den rört sig och därav stängt av.

Men jag hade inte varit orolig, lira mer spel och se om det händer igen. som sagt, 1 gång är ingen gång och 2 är lika med 0

Ja men om en sladd har legat mot power-knappen så borde jag väl inte få upp detta felmeddelande?

The process C:\Windows\System32\RuntimeBroker.exe (Computer) has initiated the power off of computer $Computer on behalf of user Domain\User for the following reason: Other (Unplanned)
Comment:

Permalänk
Medlem

Hej! Kan det vara så att knappen var i ett läge där den nästan var på 0, alltså typ balanserade mellan 1 och 0. Sen kan sonen ha kommit åt/slagit i datorn med en fot om den stod på golvet och då slog över till 0?

Långsökt, ja...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebulba80:

Oki doki - Lycka till!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Wip3:

Hej! Kan det vara så att knappen var i ett läge där den nästan var på 0, alltså typ balanserade mellan 1 och 0. Sen kan sonen ha kommit åt/slagit i datorn med en fot om den stod på golvet och då slog över till 0?

Långsökt, ja...

Men då hade väl inte fått upp detta felmeddelande?

Comment:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebulba80:

Comment:

Nej, det stämmer ju. Känns ju inte som att det skulle vara PSU heller då, utan nåt med Windows?

Har du skannat efter malware/virus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebulba80:

Men känns som ett slags högspänningsskydd i psu kan ha gjort att den har stängt ner och slagit om till 0. Fast jag har inte så bra koll på hur en psu brukar fungera :/

Det finns ingen sån funktion i knappen, det finns skydd men inte som påverkar vilket läge den hamnar i.

Håller med om förklaringar som lagts fram i tråden, och har ingen rört den eller datorn så något kommit åt med hundra procent säkerhet skulle jag rösta för att det mekaniska i knappen är skevt och psu bör bytas, hade nog fortsatt använda den och se om det upprepas

Permalänk
Skrivet av Linus:

Det finns ingen sån funktion i knappen, det finns skydd men inte som påverkar vilket läge den hamnar i.

Håller med om förklaringar som lagts fram i tråden, och har ingen rört den eller datorn så något kommit åt med hundra procent säkerhet skulle jag rösta för att det mekaniska i knappen är skevt och psu bör bytas, hade nog fortsatt använda den och se om det upprepas

Så du menar att inga PSU har den funktionen att själva knappen slår om till 0 om det skyddar sig mot tex volt/spänning?

Permalänk
Skrivet av Wip3:

Nej, det stämmer ju. Känns ju inte som att det skulle vara PSU heller då, utan nåt med Windows?

Har du skannat efter malware/virus?

Ja, har skannat efter det men inte hittat något, det känns synd att skicka tillbaka datorn då den är tyst och sval och har funkat utmärkt i övrigt. tror jag ska testa att köra hög load i en vecka och se vad som händer, kanske behåller den ändå om det inte händer igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebulba80:

Comment:

Det låter inte orimligt att det meddelandet dyker upp om man trycker på powerknappen.
Då är det ju usern som "bett om" omstarten, och datorn utför det.

Som flera sagt tidigare så finns det inte någon maskinell automatik för att ställa om strömbrytaren på baksidan av nätagget, så det måste varit någon fysisk påverkan eller eller så är knappen defekt på något vis.
Den kanske legat precis på gränsen och så har någon puttat till datorn eller knuffat till en sladd som i sin tur vidrört kontakten eller liknande.
Om strömbrytaren känns "normal" skulle jag släppa det här tillsvidare och bara köra på

Skrivet av Sebulba80:

Så du menar att inga PSU har den funktionen att själva knappen slår om till 0 om det skyddar sig mot tex volt/spänning?

Precis: själva knappen har jag aldrig hört talas om att den fysiskt slår över till 0.
Agget kan ha interna säkringar som gör typ motsvarande, som gör att man måste starta om agget eller dra ut strömmen eller liknande för att aktivera den igen... Men inte knappen på utsidan såvitt jag vet.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Är strömbrytarknappen på PSU konkav eller rak. De där konkava knapparna är väldigt lätta att ställa i ett balanserande läge och sedan räcker det med en temperaturförändring för att de skall vicka till. Så jag sällar mig till de som skrivit "En gång är ingen gång.".

Det kan ju också vara en av de vanliga "finesserna" i Windows som förhindrar varje normalt användande av vad en dator är till för. Någon uppdateringsprocess som gjort lite som den tycker. Se denna historia från 2017... (som mycket riktigt gav "0x0" som orsak).
https://learn.microsoft.com/en-us/answers/questions/2756781/w...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebulba80:

Nej det är en ren brytare, inte kopplad till någon funktion i nätaggregatet. Visst nätaggregatet övervakar alla spänningar och strömmar så de inte hamnar utanför specifikationerna och stänger av sig själv elektroniskt för att skydda sig själv.

Angående att sonen själv skulle gjort det, så kan det ju varit av ren nyfikenhet.
Minns ju själv när datorerna var nya på högstadiet och en nyfiken/klåfingrig/bråkig elev ändrade 110/230V väljaren på nätaggregatet medans en av datorerna var påslagen, vilket resulterade i blixt från nätaggregatet och antagligen dog något.
Absolut inte lämpligt, men har man inte tryckt på knappen och förstår dess funktion så kan det vara frestande att testa.

Permalänk
Medlem

@Sebulba80 Om man googlar lite så finns det en del trådar på reddit osv där folk har problem med nya RM1000e som startar om datorn el helt enkelt stänger ner datorn. Kanske göra en return på psu om problem kvarstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebulba80:

Nej, det finns inte på utsidan, det finns dock en liknande funktion elektroniskt på insidan som stänger av när inspänning blir för låg/hög eller uteffekt överstiger vad den är byggd för. Dessa återställer sig själva efter en stund om det inte gått väldigt fel.

Det är nästan garanterat ett fall av att man råkat flytta på dator eller något inkopplat och då har någon kabel eller annat bakom tryckt på brytaren.

Har man råkat ställa brytaren i mitten kan den fortfarande vara igång men byta till ett ändläge när tvättmaskin går i rummet bredvid eller liknande.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Skrivet av monoleg:

@Sebulba80 Om man googlar lite så finns det en del trådar på reddit osv där folk har problem med nya RM1000e som startar om datorn el helt enkelt stänger ner datorn. Kanske göra en return på psu om problem kvarstår.

Tack men folk här inne säger att det inte finns någon funktion i ett PSU som får den fysiska knappen att ändra läge till 0. De på reddit verkar ha andra slags problem med nätagget.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Det låter inte orimligt att det meddelandet dyker upp om man trycker på powerknappen.
Då är det ju usern som "bett om" omstarten, och datorn utför det.

Som flera sagt tidigare så finns det inte någon maskinell automatik för att ställa om strömbrytaren på baksidan av nätagget, så det måste varit någon fysisk påverkan eller eller så är knappen defekt på något vis.
Den kanske legat precis på gränsen och så har någon puttat till datorn eller knuffat till en sladd som i sin tur vidrört kontakten eller liknande.
Om strömbrytaren känns "normal" skulle jag släppa det här tillsvidare och bara köra på
Precis: själva knappen har jag aldrig hört talas om att den fysiskt slår över till 0.
Agget kan ha interna säkringar som gör typ motsvarande, som gör att man måste starta om agget eller dra ut strömmen eller liknande för att aktivera den igen... Men inte knappen på utsidan såvitt jag vet.

Okej så åtgärden kunde reggas i loggen pga batteriet i datorn eller?

Permalänk
Skrivet av Patrik356b:

Nej, det finns inte på utsidan, det finns dock en liknande funktion elektroniskt på insidan som stänger av när inspänning blir för låg/hög eller uteffekt överstiger vad den är byggd för. Dessa återställer sig själva efter en stund om det inte gått väldigt fel.

Det är nästan garanterat ett fall av att man råkat flytta på dator eller något inkopplat och då har någon kabel eller annat bakom tryckt på brytaren.

Har man råkat ställa brytaren i mitten kan den fortfarande vara igång men byta till ett ändläge när tvättmaskin går i rummet bredvid eller liknande.

Ok tack för klargörandet.