Snabbkoll: Har du separata datorer för jobb och nöje?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Har du separata datorer för jobb och nöje?

Separeras nytta från nöje likt kyrka och stat hemma, genom datorer eller partitioner, eller smyger du in Stardew Valley på arbetsdatorn?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

BYOD life. Jobbar på min gaming laptop. Vill aldrig gå tillbaka.

Visa signatur

i9 13900HX | 64GB DDR5 | RTX4080

Permalänk
Medlem

Såklart! har ca 8 datorer hemma. Tex 1 för offline backups privata bilder/videos, 1 för TV, 1 för soffan, några för Spel när polarna kommer över, 1 laptop för jobb.

Svårt att inte bygga när AMD har så bra priser på sin hårdvara

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem

Någolunda.

Min stora burk med en Ryzen 5950x och RTX 3090 Ti är jobbdator/high-end gaming dator. Den jag sitter mest på fritiden är min Windows XP/10 Ivy Bridge-burk.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Har ingen jobbdator hemma. Har bara stationär jobbdator på jobbet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Alla mina privata datorer går främst under kategorin nöje, men jag är kanske lite mer noggrann med vad som kommer in på vissa datorer än på andra.

För jobb, det som jag försörjer mig genom, förser mig med dator(er) och där är det strikt arbetsrelaterade saker.

/GC

Permalänk
Medlem

Blev så automatiskt när man vill ha Mac för jobb
Men även om det inte var så skulle jag nog ha separata datorer. Kan vara jobbigt att se Slack eller Teams hoppa till när man sitter på kvällen och tar det lugnt.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G305 Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem

ja, även separata telefoner (arbetstelefonen av kl 5). kyrka och stat

Permalänk
Medlem

Nej, men borde.

Under en period fick stationära vara nedpackad. Då köpte jag en MacBook och man anpassade programmen och arbetssätt efter det. Nu är det så himla jobbigt att gå tillbaka till Windows. Bara att kunna kopiera saker från jobbmobilen till datorn som standard…

Linux känns bättre, men jag har inte tagit steget än. Men om Microsoft fortsätter föra krig mot sina användare blir steget mot *nix mindre och mindre.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Min jobbdator är stationär som jag delar med 2 andra "gubbar".

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Är ju anställd och har en jobbdator. Den använder jag till exakt noll privata saker, förutom möjligen gå in och kolla nyheter på SVT eller väder på SMHI ibland. Men den "bor" inte hemma, även om jag ibland jobbar hemifrån.
På den privata är det bara privat, så klart. Går inte att göra nåt som har med jobbet att göra på den ändå.

Detta är väl en fråga främst till egenföretagare...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Att spela på sin jobbdator antar jag är ett alternativ om man kör eget företag. Knappast om man är anställd som de flesta är.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Ja. Stationär på jobbet. Stationär hemma.

Lite gråzon när jag jobbar hemifrån: kör en isolerad virtuell maskin på hemmamaskinen, med VPN och Remote Desktop för att fjärrstyra jobbmaskinen.

För aldrig i helvetet att jag skulle installera något jävla jobbskit direkt på min hemmamaskin; virtuell maskin är så långt jag kan sträcka mig.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk

Fritid som alla pratar om vad är det för något, är det något man kan beställa från en resturang och äta?

Jag har inte spelat på en dator på snart 20år, inte heller installerat något nöjesprogram. Jag har en mac med M4 som jag tänkte ha lite nöje på men jag har ej haft tid.

Detta med att man ej ska använda privat dator har gjort att jag har tappat intresse. AMD eller Intel släpper en ny cpu, den kan vara supersnabb. Intressant, vad ska jag med en sådan till privat? Det jag gör privat duger min iPad med M4 till för.

Permalänk
Medlem

Jobb??

Nej jag jobbar inte hemma.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Hade gärna jobbat på min (stationära) speldator de dagar jag jobbar hemifrån, för den är mycket rappare än jobb-laptopen jag har. Men när jag blev anställd skrev jag på papper som sa att det var no go så det är bara att gilla läget.

Permalänk
Medlem

Ja givetvis. Ingen arbetsplats jag varit på tillåter annat. Om ens jag fick skulle jag inte vilja ha jobbets spyware på min egna dator.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Fritid som alla pratar om vad är det för något, är det något man kan beställa från en resturang och äta?

Det är de där timmarna man har typ 18:00-23:00 om man inte har jour?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Att spela på sin jobbdator antar jag är ett alternativ om man kör eget företag. Knappast om man är anställd som de flesta är.

Ja kör man eget är det en helt annan femma. Men även då skulle jag vara försiktig, beror ju på vad man gör. Också lättare att förklara för skatteverket varför man behöver ett 5090 när man skickar email.😉

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

En bärbar arbetsdator via arbetsgivare, en stationär för bildredigering och vardagsbestyr samt en gaming rig kopplad till tv.

Permalänk
Medlem

Remote Desktop till jobbdator

Permalänk
Medlem

Japp. En MBA till jobbet, jobbar hemifrån eller från en solstol. Det är helt upp till mig så därav bärbar för att kunna vara mobil.
Spela på en bärbar är ingenting jag vill göra så den stationära står hemma när musikproduktion / spelsuget infaller.

Visa signatur

5600X | Asus A520M-A II | Samsung nvme 1TB | 32GB 3200MHz | Asus RX 6600 XT 8GB (Musikprodd)
MBA M1 8GB 256GB (Jobb)

Permalänk
Medlem

Hade arbetsmobil senast 2002. Visst är det trevligt att få en extra löneförmån, men samtidigt vill jag verkligen ha mina egna grejor och endast använda jobbets saker på arbetstid. Nu är det iofs ganska enkelt för mig eftersom de flesta datorer jag använder på arbetet dels är stationära, dels inte alls går att installera något som helst på, de flesta har inte ens tillgång till internet.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Under pandemin jobbade jag vid speldatorn genom vmware Horizon för att slippa störa min spelhörna med laptopdockning osv. Då hade vi tunna klienter på kontoret så det blev typ samma hemma. Laptop användes sällan överhuvudtaget faktiskt. Nu är vdi-miljön nästan avvecklad och det är dockning med usb-c på varje arbetsplats. Jobbdatorn är väldigt låst och inte värd att använda till något privat.

Någon som vet om det skulle gå att boota den från en extern enhet och använda den privat när man reser? Typ som en live-usb? Tänkte för att spela free civ om kvällarna.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

En Microsoft Surface Laptop till ena jobbet som är dockad i kontoret, använda för resor

En MBP 16” M4 till andra företaget som alltid är med mig, används lite till första jobbet också

En Mac Mini M4 som är dockad till andra företagets kontor

En PC speldator i hemma kontoret för endast spel.

Funderar på en Zepherus G14 för att kunna spela lite på jobbresor med, så hittills så spelas det inte på en arbetsdator

Telefonen äga av företag 2 men abonnemang betalas av företag 1, fritt användande hur jag vill

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk
Medlem

Frågan förutsätter ju att ens arbete utförs med en dator, vilket inte är applicerbart på alla.

Jag tvärvägrar använda mina privata saker i mitt arbete, jag svarar inte ens när arbetsgivaren försöker nå mig på min privata telefon.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Har en spel laptop som jag enbart spelar på och en Mac mini för resten.

Permalänk
Medlem

Är väl lite av en definitionsfråga.
Om det handlar om arbetsdator i sig el en dator som används till annat än "nöje".

Arbetsdatorerna från företaget är separata ja, även om de är installerade som fristående och utan domän m m.
De används i mindre grad för att kolla annat än strikt arbetsrelaterat.
Sen när jag har beredskap el liknande så använder jag egen dator för det mesta, behöver det sällan och det är för att slippa bära med mer än telefon och smartkort.

Men för helt egna datorer är tanken också att separera det, sen när det någon gång blir speldator.
Både för att ha flera om det behövs/blir något fel och för att kunna separera för vad man har installerat.

Permalänk
Medlem

Speldator, "räkningsdator", HTPC
och jobbdator

Permalänk

När jag jobbade för ett mindre företag var jobbdator och -mobil lite av förmåner. Nu för tiden, med potential för övervakning och tråkigheter, skulle jag aldrig få för mig att använda min jobbdator till privata saker. Det är å andra sidan också en frihet: jag har inte hela tiden potentiell tillgång till jobbet.