Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Den är dock inte PFAS-fri, vilket man vill ha om man kan något om PFAS alls. Otroligt läskiga kemiska ämnen.

Den bästa stekpannan jag har haft med beläggning är dock Satake lättviktsgjutsjärnspanna. Otrolig hållbarhet och resultat. Dock också med PFAS tyvärr, så försöker undvika att använda dem.

Hur vet man om nått innehåller PFAS och vad är farligt med det om det är i stekpannan?
Jag tänker hade det varit farligt på riktigt så hade det väll förbjudits som allt annat.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Hur vet man om nått innehåller PFAS och vad är farligt med det om det är i stekpannan?
Jag tänker hade det varit farligt på riktigt så hade det väll förbjudits som allt annat.

Generellt brukar PFAS-pannor kallas "non-stick", och det som är mindre lyckat med PFAS i stekpannan är dels att det kan lossna från ytan vid höga temperaturer och även att det beroende på konstruktion kan skrapas loss av matlagningsverktygen. I båda fallen kan PFAS följa med i maten, och det har visat sig vara ett potentiellt problematiskt ämne.

Mer info finns exempelvis här:

Personligen bryr jag mig inte så hårt om det, men vi använder teflonpannan sällan, normalt är det gjutgjärnspansarpannan som nyttjas i vårt kök.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Skrivet av Molotov:

PFAS användes först som Goretex i vattentäta kläder innan man började använda det i köksprodukter. Det är en såkallad evighetsmolekyl som ansamlas i naturen och våra kroppar. Hälsoriskerna är inte helt klarlagd än men att det är skadligt I någon grad är relativt säkerställt. Det är såpass svårt att bryta ner molekylerna att man t.o.m hittar dem i kremerad aska efter människor.

Man har förbjudit vissa PFAS som PFOS och PFOA men tillverkarna tar då bara bort eller lägger till en fluor-kolatomer från molekylkedjan och så har man uppfunnit en ny molekyl som i princip är lika skadlig men forskningen och myndighetskontrollen måste då börja om processen att utreda hur skadlig den nya molekylen är. Men man kan istället utgå från att alla fluor-kolkedjor är farliga oavsett läexakt längd på molekylen.

Här är en bra kort dokumentär på ämnet:
https://youtu.be/SC2eSujzrUY

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Generellt brukar PFAS-pannor kallas "non-stick", och det som är mindre lyckat med PFAS i stekpannan är dels att det kan lossna från ytan vid höga temperaturer och även att det beroende på konstruktion kan skrapas loss av matlagningsverktygen. I båda fallen kan PFAS följa med i maten, och det har visat sig vara ett potentiellt problematiskt ämne.

https://www.youtube.com/watch?v=R1hbV3EzOD4

Personligen bryr jag mig inte så hårt om det, men vi använder teflonpannan sällan, normalt är det gjutgjärnspansarpannan som nyttjas i vårt kök.

Ok men lossna från denna panna ser det inte ut att göra i första taget. Då ska man nog bränna rejält och länge

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Ok men lossna från denna panna ser det inte ut att göra i första taget. Då ska man nog bränna rejält och länge

Det spelar ingen roll om det lossnar från pannan, det utsöndras ändå.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Skrivet av backfeed:

https://www.youtube.com/watch?v=R1hbV3EzOD4

Skrivet av TobiasStockholm:

PFAS användes först som Goretex i vattentäta kläder innan man började använda det i köksprodukter. Det är en såkallad evighetsmolekyl som ansamlas i naturen och våra kroppar. Hälsoriskerna är inte helt klarlagd än men att det är skadligt I någon grad är relativt säkerställt. Det är såpass svårt att bryta ner molekylerna att man t.o.m hittar dem i kremerad aska efter människor.

Man har förbjudit vissa PFAS som PFOS och PFOA men tillverkarna tar då bara bort eller lägger till en fluor-kolatomer från molekylkedjan och så har man uppfunnit en ny molekyl som i princip är lika skadlig men forskningen och myndighetskontrollen måste då börja om processen att utreda hur skadlig den nya molekylen är. Men man kan istället utgå från att alla fluor-kolkedjor är farliga oavsett läexakt längd på molekylen.

Här är en bra kort dokumentär på ämnet:
https://youtu.be/SC2eSujzrUY

Ska man tro på Fiskars uttalande här?
https://www.fiskars.com/sv-se/support/vanliga-fragor-och-svar
Köpte den i god tro att de lyckats få någon "unik" non-stick grej som inte är farlig, kan man ta reda på hur de egentligen ligger till?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Mycket som inte är dödsgifitgt omedelbart tar ju många årtionden innan det förbjuds, även långt efter man vet att det är giftigt (ex. asbest, bly).

Jag har gått över till rostfritt stål, de flesta kastruller är ändå byggda med det, det tål verktyg, rengöring och sur matlagning bra och går i diskmaskin och beroende på handtag i ugnen. Bör gå väldigt smidigt att återvinna också om den pajar pga består mest/bara av olika metaller (ofta aluminium inuti).

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Skrivet av Niivpzi:

Ska man tro på Fiskars uttalande här?
https://www.fiskars.com/sv-se/support/vanliga-fragor-och-svar
Köpte den i god tro att de lyckats få någon "unik" non-stick grej som inte är farlig, kan man ta reda på hur de egentligen ligger till?

Tro och tro, tekniskt sett så ljuger de inte. PFOA är bara en sorts PFAS som är förbjuden att använda sedan 2020. Man har ändrat lite i fluor-kol-kedjans längd bara och lagt till eller tagit bort någon eller några kedjor fluor-kol från molekylen. Sen om det skulle vara mindre hälsoskadligt för det vet man inte än men förmodligen inte och det är klokt att ha en försiktighetsprincipen och undvika alla längder av fluor-kol, för de är alla evighetsmolekyler.

Fiskars innehåller istället PTFE som är en aning mindre rörlig molekyl (dvs den kan förmodligen ta sig runt i kroppen och in i cellmembran osv i något mindre grad) men det är fortfarande en evighetsmolekyler. Det finns över 10.000 olika varianter av PFAS-molekyler.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

TLDR på den väldigt sevärda dokumentären som länkades så är det framförallt kemikalierna från tillverkningen som utgör hälsorisk, människor får sedan i sig ämnen från dessa produkter (t ex teflon i stekpannor) men dom är mindre skadliga då dom är större och stannar inte i kroppen på samma sätt. Sen är det ju dock oavsett kasst ur ett miljöperspektiv, även med tanke på att teflonplannor har så dålig livslängd att dom konstant måste bytas.

Permalänk
Medlem

Sedan 8-10 år tillbaka har jag bara gjutjärnspannor av olika slag, 5-6 stycken, hemma och på landet. Låga, höga, små, etc. Skulle aldrig gå tillbaka till "släpp-lätt-pannor". Gjutjärn är ju outslitligt! 😀

Permalänk
Skrivet av darkan:

Sedan 8-10 år tillbaka har jag bara gjutjärnspannor av olika slag, 5-6 stycken, hemma och på landet. Låga, höga, små, etc. Skulle aldrig gå tillbaka till "släpp-lätt-pannor". Gjutjärn är ju outslitligt! 😀

Håller med om att gjutjärnspannor är bra att använda men om man inte tar hand om dem noggrant så går de rätt lätt att slita ut / förstöra.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌