Vilket är det bästa kloningsprogrammet?

Permalänk
Medlem

@HazZarD
Det där är en partition som normalt inte ska ha en enhetsbokstav, så det är bara ta bort enhetsbokstaven som redan nämnts.

(Jag förutsätter att det är Windows 8 eller nyare i det här fallet, kommer inte ihåg hur det såg ut i Windows 7)
Om du startar diskpart och skriver list disk och ser Disk 0, Disk 1, etc, så skriv select disk 1 och sedan
list partition så kommer du med största sannolikhet se 4 partitioner om systemet körs i UEFI-läge eller 3 om det är BIOS/CSM/Legacy-läge.

Om du i diskpart inte ser någon Disk 0 så kan din Disk 1 i Diskhantering vara listad som Disk 2 i diskpart.

Om det är en OEM-installation så kan det även finnas en dold återställnings-partition som normalt inte syns.

Permalänk
Medlem

Ja det är windows 10 till en färdigbyggd dator från webhallen för några år sen. Men då tar jag bort den då helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Sitter på en ö utan snus, sprit eller dator just nu, men tror det går att ta hem installer för Macrium Free 8.0 nånting från Macrium på https://updates.macrium.com/reflect/v8/ReflectDLHT.exe fortfarande, man väljer version att ta hem, och så är det bara att köra.

Ska man göra en exakt exakt klon är det generellt bättre att boota från usb/skiva och köra någon Linuxvariant/clonezilla/etc

Jag brukar med Macrium göra en komplett backup av disken jag vill "klona" till en usb-disk och sedan boota macrium från usb/skiva och återställa backupen till den nya SSDn.

Vill för ordningens skull inflika att namnet på den nedladdade filen ska bytas till ReflectDL.exe för att alternativet med "free" ska dyka upp. Kan inte redigera ursprungsinlägget tyvärr.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave