Spotify höjer priset i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Spotify höjer priset i Sverige

Amerikaner slipper undan, men för de flesta andra blir den svenska musiktjänsten dyrare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag spår att halva tråden kommer handla om vilka som har eller kommer säga upp sitt Spotify konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Jag spår att halva tråden kommer handla om vilka som har eller kommer säga upp sitt Spotify konto.

Jag kommer inte att säga upp mitt abonnemang. 😄

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Egentligen borde ju abonnemang följa inflation, så jag ser inget stort problem i att avgiften ökas med jämna mellanrum. Tänker jag fel?

Permalänk
Medlem

Kör alltid Deezer, brukar köpa 1 år åt gången för runt 400kr, överkomligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Egentligen borde ju abonnemang följa inflation, så jag ser inget stort problem i att avgiften ökas med jämna mellanrum. Tänker jag fel?

I detta fallet ligger de nog ganska bra till men i majoriteten så springer ju priserna från inflationen med råge rätt snabbt…

Men som sagt, här kan jag nog köpa det, de har ju fortfarande en ganska skräpig app och fortfarande inte lossless så något behöver de väl för att ge den stackars aktieägaren mer i fickan…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Baserat på min lyssning är det fortfarande bra mycket billigare än att köpa nya plattor hela tiden.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem

Jag bor i Japan och har Spotify Premium. Betalar 980 yen per månad vilket är 64kr per månad konverterat till svenska kronor. Undra hur det kommer sig att det är så pass stor prisskillnad mellan Sverige och Japan för spotify.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasrod:

Jag bor i Japan och har Spotify Premium. Betalar 980 yen per månad vilket är 64kr per månad konverterat till svenska kronor. Undra hur det kommer sig att det är så pass stor prisskillnad mellan Sverige och Japan för spotify.

Det är inte ovanligt att producenter anpassar prissättningen efter köpkraften i den aktuella regionen. 100 kronor kan vara som en fjärt i rymden här i Sverige, men motsvara en veckolön på andra håll i världen. Vill man vara verksam på den marknaden måste man anpassa prissättningen. Det är en faktor. Sedan är valutakurs och inflation andra faktorer.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Inget märkligt med det. Det enda vi konsumenter kan göra är att rösta med plånboken.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Kör alltid Deezer, brukar köpa 1 år åt gången för runt 400kr, överkomligt.

Har du någon superrabatt, eller en plan som inte listas?
https://www.deezer.com/en/offers
https://www.deezer.com/sv/offers

Permalänk
Medlem

Ja allt beror väl på hur mycket man lyssnar eller ej, men med dessa priser så blir det ju typ en skiva i månaden man kan köpa istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ja allt beror väl på hur mycket man lyssnar eller ej, men med dessa priser så blir det ju typ en skiva i månaden man kan köpa istället.

Fyndar man beggat så blir det betydligt fler än 1 i månaden... och man köper ju förhoppningsvis sånt man faktiskt lyssnar på.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasrod:

Intressant fråga.

Jag tror att det handlar om några faktorer:

• Sverige har högre BNP/capita än Japan, skillnaden är inte jättestor, men den finns.

• Japaner har något lägre disponibel inkomst (relaterad punkt till ovan) än svenskar.

• De sägs vara mer priskänsliga när det gäller vissa produkter, särskilt techprodukter och mjukvara.

• Moms är högre i Sverige än i Japan, tror att den ligger på ~8-10% där medan den är 25% här?

• Spotify kan ha högre kundlojalitet här då det är ett (i alla fall från början) svenskt företag. (Nyfiken på hur stor marknadsandel de två marknaderna har)

Stora företag är duktiga på att lägga sig i en precis lagom nivå.
Personligen tror jag inte valutafluktueringar/valutarisk och inflation har jättestor påverkan på prisskillnaden, men köpkraft, definitivt.

Lite konstigt är det dock ändå, konkurrens borde enligt kapitalismens huvudtes driva ned priser när det finns en tillräcklig vinstmarginal att hämta in, och föreligger inte andra särskilda kostnader allt annat lika borde priset kunna drivas ner mer... kan man tycka. Naivt kanske. Kanske har någon annan en tanke kring varför det inte fungerar så? Är konkurrensen lite satt ur spel, är Spotify m.fl. i någon sorts oligopolställning på vissa marknader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Blir lätt så när Spotify är den enda musikstreamingtjänsten Sweclockers skriver nyheter om.

Permalänk
Medlem

För mig som lyssnar väldigt intensivt på, för mig, nya saker, men också snabbt tröttnar, blir det svårt att sluta använda streamingtjänster med ett extremt brett sortiment. ”Måste” liksom ha tillgång till alla världens musikstilar i princip….förrutom möjligtvis dansband.

Vad jag ville ha sagt är att det fortfarande känns extremt prisvärt utifrån hur jag lyssnar. 👍🏼

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Fyndar man beggat så blir det betydligt fler än 1 i månaden... och man köper ju förhoppningsvis sånt man faktiskt lyssnar på.

Ja verkligen, går även att få flera nya om man inte köper det absolut senaste

Permalänk
Medlem

Om inte Apple Music och/eller Tidal följer efter så blir det nog ett byte. (Apple Music och Tidal, 189kr för familj)

Hatar allt skräp som finns i Spotify-apparna. Podcasts, tiktok-liknande reels osv. Men Spotify Connect är oslagbart.

Hade det inte varit för barnen och deras mer breda lyssnande så hade det lätt lönat sig för mig att köpa skivor istället.

Edit: äh, enough is enough.

Permalänk
Medlem

Familjen har vant sig, vi är fast. Men visst finns en smärtgräns. Över 300kr för familj, då får jag överväga konkurrenter om sådana finns. Vill gärna undvika Googles eller Apples musiktjänster.

219, eller vad det blir nu, är ändå hanterbart för 5 pers. Vi sparar in genom att inte ha Netflix, Disney Channel, etc.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk

Tyckte att tjänsten inte var värt priset redan innan, så det blir fortsatt inget abonnemang

Föredrar 100% lokalt ändå.

Permalänk
Medlem

Vad är alternativet som Android-användare med Sonos-högtalare och med något som motsvarar Spotify Connect? Dvs jag vill inte behöva använda Sonos app för att sätta på lite musik i köket, den använder jag bara för larm, timerfunktioner, att spela upp i flera rum samtidigt osv.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Detta är ju en mindre höjning som går i takt med inflationen, så inget att gapa om.

Personligen har jag extremt lite intresse av "ny" musik, så min gamla hederliga Mp3 samling fyller mina behov av musik. Kommer det nått nytt som jag faktiskt tycker är bra så utökas samlingen helt enkelt.
Jag är inte uppvuxen med att ha all världens musik tillgänglig i alla lägen vart jag än är 24tim om dygnet heller, så jag har en annan acceptens att min tillgång till musik i vissa tillfällen är begränsad till det jag kopierade till usb-stickan tidigare.

Bakåtsträvande tjur-gubben i mig är även av principiellt emot affärsmodellen där jag som konsument prenumererar på en produkt.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Alla tjänster höjs ju typ hela tiden så inget förvånande.
Avslutade spotify för några år sedan själv då de saknade massor av media jag lyssnade på. Youtube har fungerat utmärkt med utbudet för min del, även om jag fortfarande hatar att music o youtube delar playlists.

Permalänk
Medlem
Citat:

We're increasing the price of Premium Individual so that we can continue to innovate on our product offerings and features...

Tänk om de skulle sluta innovera istället. Apparna blir sämre o segare med tiden, och de flyttar runt knappar i onödan bara för att bryta ens muskelminne.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G305 Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem

Funderar på att byta från spotify till Deezer

Kan någon av er som testat Deezer säga vad den största skillnanden är och om ni hittar den typ av musik ni gillar att lyssna på även där?

Haft spotify i så många år nu att jag inte kollat upp alternativen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är inte ovanligt att producenter anpassar prissättningen efter köpkraften i den aktuella regionen. 100 kronor kan vara som en fjärt i rymden här i Sverige, men motsvara en veckolön på andra håll i världen. Vill man vara verksam på den marknaden måste man anpassa prissättningen. Det är en faktor. Sedan är valutakurs och inflation andra faktorer.

Låter rimligt. I Kina kostar t.ex. Apple Music ca 14-15 kronor/mån, vilket är fortfarande några kronor dyrare än de inhemska konkurrenterna.

Dessvärre inget Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Problemet är att det alltid går åt ett håll, uppåt. Köper absolut att det blir justeringar uppåt beroende på vad som sker i världen, men precis som i matbutikerna så kryper allt bara uppåt. Går ofta rätt fort att leverantörer höjer priser på diverse saker, men lönerna brukar släpa efter rätt mycket om man inte gör karriär och byter arbetsplats lite då och då.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Detta är ju en mindre höjning som går i takt med inflationen, så inget att gapa om.

Familjeabonnemanget höjdes 2024 till 199 kr/mån och nu till 219 kr/mån. Inflationen 2024 till 2025 har inte varit 10%.

Jag är också en gubbe som i grunden skulle klara mig utan Spotify men barnen vore inte lika glada. Det är dessutom kul att lyssna på lite annan musik än den vanliga i genrer jag gillar.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Problemet är att det alltid går åt ett håll, uppåt. Köper absolut att det blir justeringar uppåt beroende på vad som sker i världen, men precis som i matbutikerna så kryper allt bara uppåt. Går ofta rätt fort att leverantörer höjer priser på diverse saker, men lönerna brukar släpa efter rätt mycket om man inte gör karriär och byter arbetsplats lite då och då.

Hur ofta har vi deflation i Sverige? Så klart att priserna bara går uppåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Hur ofta har vi deflation i Sverige? Så klart att priserna bara går uppåt.

Det händer att priser justeras nedåt, speciellt på varor som importeras till Sverige där beroendet på svenska kronkursen spelar in. Men i allmänhet har du rätt, de allra flesta priser ändras kontinuerligt uppåt.

Däremot verkar varorna vi köper, speciellt matvaror, drabbas av deflation då de bara krymper och krymper.