Spotify höjer priset i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Baserat på min lyssning är det fortfarande bra mycket billigare än att köpa nya plattor hela tiden.

Tror du verkligen det? Personligen tror jag det varit bra mycket billigare att bara köpa all musik jag vill ha. Tyvärr fastnar man i bekvämligheten och sen är det svårt att komma loss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicMonkey:

Lite konstigt är det dock ändå, konkurrens borde enligt kapitalismens huvudtes driva ned priser när det finns en tillräcklig vinstmarginal att hämta in, och föreligger inte andra särskilda kostnader allt annat lika borde priset kunna drivas ner mer... kan man tycka. Naivt kanske. Kanske har någon annan en tanke kring varför det inte fungerar så? Är konkurrensen lite satt ur spel, är Spotify m.fl. i någon sorts oligopolställning på vissa marknader?

Jag kollade i somras på att försöka byta Spotify mot ett billigare alternativ, men samtliga konkurrenter jag hittade hade lagt sig på exakt samma pris. Hade någon varit en tia billigare hade jag gärna bytt eftersom jag tycker Spotify blir sämre och sämre med tiden, men om jag inte sparar några pengar är det inte värt besväret att flytta spellistor etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Familjeabonnemanget höjdes 2024 till 199 kr/mån och nu till 219 kr/mån. Inflationen 2024 till 2025 har inte varit 10%.

Jag är också en gubbe som i grunden skulle klara mig utan Spotify men barnen vore inte lika glada. Det är dessutom kul att lyssna på lite annan musik än den vanliga i genrer jag gillar.

Men hur annars ska Spotify betala JRE typ 100 miljoner för hans skräppodcast?

Det är lite tröttsamt hur Spotify apparna långsamt försöker bli någon slags social mediaplattform med videos och skit. Jag kunde inte bry mig mindre om skräpet.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Familjeabonnemanget höjdes 2024 till 199 kr/mån och nu till 219 kr/mån. Inflationen 2024 till 2025 har inte varit 10%.

Jag är också en gubbe som i grunden skulle klara mig utan Spotify men barnen vore inte lika glada. Det är dessutom kul att lyssna på lite annan musik än den vanliga i genrer jag gillar.

Du har givetvis rätt i sak, men i slutändan handlar det om en tjuga i månaden för att hålla familjen nöjd...

Det hela handlar ju om att skapa ett behov hos konsument, något de efter att de haft tillgång till en period inte kan föreställa sig livet utan. Då kommer dessa höjningar som kanske är det dubbla mot inflationen, men ändå är en struntsumma i kronor och ören.
Men föreställ dig vad en höjning av Spotifys intäkt med 10% innebär i kronor och ören.....

Även om jag inte använder Spotify själv så är jag inte bättre då jag har en 3-4st tv-streamingtjänster igång för att hålla barnen nöjda.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det höjs men det är väl oundvikligt. Familjen har svårt att avvänja sig från Spotify så kör familj men även familj på Youtube/Music, jag bytte över helt för några år sedan och gillar det klart mer än Spotify. Men det finns verkligen några saker jag saknar med Spotify fortfarande.. Möjligheten att skapa mappar och sortera sin musik i är oslagbar, särskilt när man har många spellistor som jag. Att man kan ha mer än 5000 låtar i en spellista, att det går supersnabbt att ta sig till botten på större spellistor, på youtube kan det typ ta jag vet inte en timme säkert att gå till botten på en lista för den måste ladda allt innehåll hela tiden, den är inte förladdad år 2025, sjukt.
Men musiklistor i Music som går att kombinera med Youtube är riktigt grymt och det finns sjukt mycket musikvideos därute om man gillar det + musik på Youtobe som bara finns där. Synd att de gjorde en så kraftig ökning av youtube familj till 279kr månad.
Däremot är musics förslag klart bra, återkommande genomgång av favoriter jag lyssnat på genererat flera gånger om året, likt Spotifys genomgång av året som Music också har men flera gånger per år är riktigt trevligt.
Det finns förbättringspotential helt klart och jag är väldigt förvånad hur långsamt det går med att förbättra tjänsterna på grundläggande funktioner som borde funnits för länge sen. Bara det där med max 5000 låtar per lista, varför då? Jag kan bara gilla 5000 låtar/videos, uppnått för längesen.. Jag har mer låtar i min cd samling så varför inte mer digitalt?
Sen låt oss själva välja vilka som ska ingå i vår 'familj' inte baserat på var familjemedlemmarna bor! Vad är poängen med ett familjeabonnemang när man bara använder 3 användare om man är 4 eller 5?

Sen är det inte helt enkelt att byta tjänst, visst finns det tjänster som kan vara till stor hjälp men när Youtube aktivt begränsar antalet konverterinar av spellistor till deras tjänst per dag samt även att man får dela upp större spellistor i flera omgångar gör ju tröskeln att flytta klart högre. Märkligt att inte Youtube har en tjänst för att kunna för att flytta över och därmet vinna över fler kunder från konkurrenterna.

Permalänk
Keeper of Traditions

Känns fortfarande okej med tanke på hur mycket man använder Spotify. Går bara och väntar på att HiFi-versionen ska släppas också.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Spotify är kanske den enda streamingtjänsten som jag tycker är väldigt prisvärd. Kan höja 100kr och jag skulle varken klaga eller säga upp det.

Använder både på gym, promenader, till jobbet, oftast vid matlagning, sociala sammanhang, ibland bara högtalaren med lite bakgrundsmusik hemma. Kommer upp i 1000 timmar per år i varje fall.

Youtube ligger på andra plats ett par hundra timmar. Netflix och annat skräp som ligger och tickar (ibland) används väll 50 timmar per år.

Permalänk
Skrivet av ToxicMonkey:

Intressant fråga.

Jag tror att det handlar om några faktorer:

• Sverige har högre BNP/capita än Japan, skillnaden är inte jättestor, men den finns.

• Japaner har något lägre disponibel inkomst (relaterad punkt till ovan) än svenskar.

• De sägs vara mer priskänsliga när det gäller vissa produkter, särskilt techprodukter och mjukvara.

• Moms är högre i Sverige än i Japan, tror att den ligger på ~8-10% där medan den är 25% här?

• Spotify kan ha högre kundlojalitet här då det är ett (i alla fall från början) svenskt företag. (Nyfiken på hur stor marknadsandel de två marknaderna har)

Stora företag är duktiga på att lägga sig i en precis lagom nivå.
Personligen tror jag inte valutafluktueringar/valutarisk och inflation har jättestor påverkan på prisskillnaden, men köpkraft, definitivt.

Lite konstigt är det dock ändå, konkurrens borde enligt kapitalismens huvudtes driva ned priser när det finns en tillräcklig vinstmarginal att hämta in, och föreligger inte andra särskilda kostnader allt annat lika borde priset kunna drivas ner mer... kan man tycka. Naivt kanske. Kanske har någon annan en tanke kring varför det inte fungerar så? Är konkurrensen lite satt ur spel, är Spotify m.fl. i någon sorts oligopolställning på vissa marknader?

Huvudkonceptet du letar efter heter switching costs, som drivs på av barriers to entry/Network effects. På enkel svenska; det kostar (tid/energi/kunskap/pengar) att byta leverantör som användare, vilket gör att man inte byter om inte skillnaden på andra sätt (ex pris) är så pass stor att det verkligen är värt det. Ex flytta alla sina spellistor, men har köpt in hårdvara som bara fungerar men Spotify (ex Spotify connect), familjen är van vid Spotify, osv osv.

Visa signatur

kaffesump

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Tror du verkligen det? Personligen tror jag det varit bra mycket billigare att bara köpa all musik jag vill ha. Tyvärr fastnar man i bekvämligheten och sen är det svårt att komma loss.

Det tror jag verkligen! Säg att en platta går på 150kr, jag lyssnar igenom en platta enkel väg till jobbet = 2 plattor om dagen. Visst lyssnar jag på gamla plattor då och då men jag jagar alltid ny musik så majoriteten av tiden är det nya plattor.

Med ett familykonto lägger jag drygt 550kr om året, det är knappt 4 plattor, dvs 2 arbetsdagar på kontoret... Alternativt, knappt fyra arbetsdagar om jag lyssnar på en ny platta om dagen.

Man kan diskutera pengarna som går att få tillbaka på att sälja plattor jag inte gillar men jag tror fortfarande jag hade gått bra mycket mer back jämfört med Spotify.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Skrivet av lonewolfshade:

Funderar på att byta från spotify till Deezer

Kan någon av er som testat Deezer säga vad den största skillnanden är och om ni hittar den typ av musik ni gillar att lyssna på även där?

Haft spotify i så många år nu att jag inte kollat upp alternativen.

undrar det också.

har testat lite olika alternativ som erbjudit att söka efter musik utan att behöva ha en subscription och största problemet är att typ över 50% av standardmusiken jag oftast vill ha i mina mix spellistor saknas.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Det tror jag verkligen! Säg att en platta går på 150kr, jag lyssnar igenom en platta enkel väg till jobbet = 2 plattor om dagen. Visst lyssnar jag på gamla plattor då och då men jag jagar alltid ny musik så majoriteten av tiden är det nya plattor.

Med ett familykonto lägger jag drygt 550kr om året, det är knappt 4 plattor, dvs 2 arbetsdagar på kontoret... Alternativt, knappt fyra arbetsdagar om jag lyssnar på en ny platta om dagen.

Man kan diskutera pengarna som går att få tillbaka på att sälja plattor jag inte gillar men jag tror fortfarande jag hade gått bra mycket mer back jämfört med Spotify.

Var hittar du ett familjekonto för 550kr om året? Det är ju vad två månader normalt sett kostar.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna betala betydligt mer för Spotify. ...men säg inget till dem.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Du behöver göra omställningen mentalt att börja söka kvalité istället för kvantitet.
Att ha en artist eller låt som är så pass bra att du kan lyssna på den flera gånger om dagen, varje dag, är 100 gånger mer värt än att ha tillgång till 1000 artister som du aldrig hört.

Absolut kommer det då o då nån ny artist som är klockren, men jag lovar att du kommer snappa upp den ändå, utan att utsätta dig för resterande 999 som är ren dynga.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicMonkey:

Intressant fråga.

• Sverige har högre BNP/capita än Japan, skillnaden är inte jättestor, men den finns.

• Japaner har något lägre disponibel inkomst (relaterad punkt till ovan) än svenskar.

• De sägs vara mer priskänsliga när det gäller vissa produkter, särskilt techprodukter och mjukvara.

• Moms är högre i Sverige än i Japan, tror att den ligger på ~8-10% där medan den är 25% här?

• Spotify kan ha högre kundlojalitet här då det är ett (i alla fall från början) svenskt företag. (Nyfiken på hur stor marknadsandel de två marknaderna har)

Personligen tror jag inte valutafluktueringar/valutarisk och inflation har jättestor påverkan på prisskillnaden, men köpkraft, definitivt.

Även efter prishöjningen är väl Spotify, inflations justerat, billigare nu än 2008.

Om inte min matematik är helt fel så här sista semesterveckan.

Jag får det till att Spotify Premium borde kosta cirka 143:- i Sverige om det hade följt inflationen.

Så priset har gått ner med cirka 9.7% senaste 17 åren justerat för inflation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Blir lätt så när Spotify är den enda musikstreamingtjänsten Sweclockers skriver nyheter om.

Detta är ju inte sant. Bara baserat på vad jag minns så har det varit minst 3 artiklar om youtube premium, vilket inkluderar musiktjänsten. Och det är väl under de senaste 2 åren bara.

Permalänk
Medlem

Vad kostade Spotify när det lanserades? Jag vill minnas 99kr/m, men kanske har fel. Om det var det priset och vi justerar för inflation så blir det 138kr/m. Alltså har det blivit billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Var hittar du ett familjekonto för 550kr om året? Det är ju vad två månader normalt sett kostar.

Det är ju delen som jag står för, jag delar på ett konto med familj & släkt.

Skrivet av Kasken:

Du behöver göra omställningen mentalt att börja söka kvalité istället för kvantitet.
Att ha en artist eller låt som är så pass bra att du kan lyssna på den flera gånger om dagen, varje dag, är 100 gånger mer värt än att ha tillgång till 1000 artister som du aldrig hört.

Absolut kommer det då o då nån ny artist som är klockren, men jag lovar att du kommer snappa upp den ändå, utan att utsätta dig för resterande 999 som är ren dynga.

Nej, jag behöver inte göra något alls.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem

Man får inget mail från Spotify att de höjer priserna innan de börjar dra pengar till det nya priset? Jag kan inte minnas något sånt mail tidigare heller.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Frågan är hur mycket man kan tänkas betala för att döttrarna skall få lyssna på Farbror Bajskorv - Jag bajsar överallt. Det kanske är dags att rota fram en gammal MP3-spelare istället.

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte säga upp abonnemanget för jag har inte haft något på 15 år.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Funderar på att byta från spotify till Deezer

Kan någon av er som testat Deezer säga vad den största skillnanden är och om ni hittar den typ av musik ni gillar att lyssna på även där?

Haft spotify i så många år nu att jag inte kollat upp alternativen.

Skrivet av Rouge of Darkness:

undrar det också.

har testat lite olika alternativ som erbjudit att söka efter musik utan att behöva ha en subscription och största problemet är att typ över 50% av standardmusiken jag oftast vill ha i mina mix spellistor saknas.

Jag körde Deezer några år. Den största skillnaden, och varför jag bytte öht, var att den inte är nerklottrad med poddar och annat onödigt, de finns men är i en egen flik så man störs aldrig av dem. Sen har den ju Hifi också i normala priset, om man bryr sig om det. All musik jag ville lyssna på fanns där. Jag tror nog att med 120 miljoner låtar så finns nog det mesta där.
Nuförtiden använder jag Tidal en helt ren musik-app utan onödigt lullull och fantastisk algoritm för att lära sig vilken musik/stämning jag vill ha.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Spotify och YouTube Premium är de två tjänster där det ska mycket till innan en prishöjning ska göra att man säger upp tjänsten, iaf för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Men hur annars ska Spotify betala JRE typ 100 miljoner för hans skräppodcast?

Det är lite tröttsamt hur Spotify apparna långsamt försöker bli någon slags social mediaplattform med videos och skit. Jag kunde inte bry mig mindre om skräpet.

Kidsen bryr sig dock och de är framtida kunder. Mina barn (11 och 15) tycker att det är kul att kolla videos mm. Själv använder jag tre funktioner: Lyssna på musik/poddar, göra spellistor och läsa texter.

Permalänk
Medlem

Aldrig haft något intresse för Spotify då Youtube premium/music täcker behoven.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunray:

Man får inget mail från Spotify att de höjer priserna innan de börjar dra pengar till det nya priset? Jag kan inte minnas något sånt mail tidigare heller.

Jag fick i alla fall mejl idag. Och dessförinnan i juli 2023.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Det händer att priser justeras nedåt, speciellt på varor som importeras till Sverige där beroendet på svenska kronkursen spelar in. Men i allmänhet har du rätt, de allra flesta priser ändras kontinuerligt uppåt.

Däremot verkar varorna vi köper, speciellt matvaror, drabbas av deflation då de bara krymper och krymper.

Ja, kronan har väl stärkts nära 15% mot dollarn och många varor handlas ju i dollar. Hade hoppats att det skulle räcka för att hålla abonnemangskostnader på mattan, men icke tillräckligt tydligen. Mat kommer ofta från EU och där har kronan inte stärkts så mycket, även om det kan parera inflationen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicMonkey:

Intressant fråga.

Säljer inte CD fortfarande bra i Japan?

Men när alla slutat med det är nog sötebrödsdagarna av spisning över..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag ser väl ett behov av YouTube Premium i framtiden pga barn som blir större, jag är även själv en stor konsument av både musik och annat där.

Däremot verkar mitt användande av tjänsten vara lite svårare att överföra till YouTube, jag gör aldrig listor, på 10år har jag kanske gjort 50 låtar i olika listor för kom-i-håg..

Jag följer nya artister hela tiden dock, de dyker upp via Spotifys excellenta radiofunktioner som rekommenderar nya låtar baserat på tidigare spelat samt min profil. Så har snöbollen gått nu i många år. Lyssnandet innebär direkt tilll en artist eller stora genrelistor genererade för mig.

YouTube verkar ha svårt med "följda" artister och ge ngt nyttigt utefter det i samband med en konvertering/import från Spotify. De gillar playlists bättre.

Så jag drar mig för eventuell överflyttning.

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Fysiska skivor är för omständligt. Isåfall får man köpa digital musik med de inlåsningseffekter det innebär. Då återstår torrents och streaming. Och här har ju Spotify gjort det smidigare att streama än att ladda ner.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Sålänge de inte gör en chockhöjning likt youtube gjorde för familjekontot är jag ändå nöjd...