Permalänk
Medlem

Lite frågor om Samsung JU7500

Hejsan. Jag kom över en Samsung JU7500 och har lite frågor.
En gammal tv men fin att spela på i 3D och 4k.

1. Går det att tvinga appnedladdning?
Jag vill ha Disney appen men den säger att jag behöver uppgradera firmware men det finns ingen nyare.
Jag har en chromecast (den första runda) och blev inte nöjd med bilden.
Netflixappen på teven ger väldigt bra bild.

2. Om ni tittar på bilden nedan, spelar det någon roll vilka portar jag använder till min PC och chromecast?
Tack för svar 😊

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Tror inte att det är möjligt, har själv en liknande modell som dig men jag har gått över till att använda Apple TV sen många år tillbaka. I princip inga appar fungerar längre på min, med undantag för Netflix.

HDMI 4 (Arc) är porten du ska använda om du har tänkt att ansluta en soundbar eller receiver, det är nog det enda du behöver veta.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det går inte att tvinga en app att tankas ned. Oftast är problemet att det saknas hårdvarustöd för appen i och med gammal TV och dess gamla systemkretsar. Din TV är i detta hänseende jämförbar med en åtta år gammal mobiltelefon. Alla TV hamnar där förr eller senare och lösningen är som alltid en chromecast, streamer, AppleTV eller valfri mediabox där du kör alla moderna appar. TV:n är fortfarande lika kapabel att visa bilden som den alltid gjort via HDMI.

Ifall du inte är nöjd med bilden via en chromecast har det rimligen inte med chromecasten att göra utan hur bildinställningarna skiljer sig. När allt är normalt är det i princip identisk bild från apparna, exempelvis Netflix. Den vanligaste orsaken till att man upplever skillnader är typiskt att TV:n defaultar till en viss bildinställning på HDMI-portarna. Har man då kört i alla år med annan bildinställning i TV:ns appar blir det förstås en helt annan upplevelse innan man ställt in alla bildmenyer rätt.

Ovanpå detta kan det uppstår skillnader på ett mer tekniskt plan, likt att den externa mediaspelaren är inställd på annan signal, inte kör 4K-strömmen av något skäl och liknande.

Generellt ska det inte spela roll vilken port du använder. Just din TV och de flesta andra från den tiden 2017-2018 har fyra identiska 4K/60- och 18 Gbps-kapabla HDMI-anslutningar. Hos något äldre TV kan det vara som det är med flera av dagens TV där endast 2 av 4 HDMI erbjuder den högsta bandbredden för 4K/60. Men hos din JU7500 är de fyra identiska.

Vilket faller tillbaka till det jag skriver ovan. Det ska finnas inställningar djupt nere i systemet för hur HDMI-portarna ska identifiera sig och de står ofta i kompatibilitetsläge och identifierar sig som en 1080p-enhet så att inte mormors digitalbox från 2011 blir förvirrad. Med dåtidens TV är man ofta tvungen att manuellt ändra i menyn till "utökad/enhanced" eller "Deep color"-läge för att TV:n ska identifiera sig på rätt sätt. Gör man inte det är det inte säkert 4K-bild eller HDR är möjligt från externa källor. Vilket också kan förklara din upplevelse. Chromecasten tolkade TV:ns HDMI-information (EDID) som att TV:n inte kunde ta en 4K-signal och istället körde 1080p-strömmen som ger mycket sämre kvalitet.