Veckans fråga: Brukar du byta ut originalfläktarna?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Brukar du byta ut originalfläktarna?

Vissa nöjer sig med chassits förinstallerade fläktar, andra byter direkt för att få tystare drift, RGB eller bättre kylning. Hur gör du?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Köper chassi utan fläktar sen väljer jag själv

Permalänk
Medlem

Det händer. Men kör just nu med orginal fläktarna i mitt Lian Li Lancool 217. Funkar bra så känns onödigt att byta

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem

Blev dom två sista alternativen.

Köper jag chassi med fläktar så använder jag dom men när jag köper till mig själv blir det oftast chassin utan fläktar.

Permalänk
Medlem

Vad jag kan minnas har jag bara bytt fläkt på min gamla Hyper212kylare.
Bytte till ngn "bra" Corsair fläkt, men märkte egentligen ingen skillnad..

Har dock lagt till fler fläktar under åren men inte bytt dem, förutom då om de skulle ha rasat.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Om det inte kommer med Noctua-fläktar som standard så blir det ett par Noctua-fläktar som kommer på!

Permalänk

Beror på... På mitt gammla fractal design r5 bytte jag först ut till noctua, och sedan igen till arctic P14. På nuvarande FD North låter jag orginal fläktarna sitta, då de är tillräckligt tysta runt 900 rpm, och med 3 st 140mm i fronten behöver man inte mera köpte till en rgb 140mm phanteks m25 dock, då det saknades fläkt bak.
På noctua NH-U14S körde jag med orginal fläkten i ca 9 år.
Nu kör jag med ek nucleus 360mm, på den är fläktarna väldigt bra och köpa till annat vore bara ekonomisk idioti. Speciellt då jag fick kylaren för 500kr 😊

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

De brukar vara tysta nog vid vila och jag har slutat bry mig så mycket om hur datorn låter när jag spelar på den eftersom jag har headset på mig då. Förr kunde jag lägga 399kr på en noctua fläkt men det är ganska bortkastade pengar enligt mig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid göra det, men inte denna gång.
Senaste chassit som jag köpte är ett Fractal Design Torrent, fläktarna som följer med är riktigt bra!

1100RPM på fläktarna i botten, styrs efter gpu temperaturen, 800RPM i fronten, styrs efter CPUN.
Bra temp på mitt 5080, pendlar mellan 58-65C

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem

Som regel brukar jag inte köpa/använda medföljande fläktar alls, såvida det inte är något ovanligt som 200mm fläktar. Dock blev det ett undantag med min Corsair Obsidian 500D RGB, då den hade 3st förinstallerad Corsair LL120 fläktar där fram.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Alla fläktar byts ut mot Noctua. När jag köper nytt chassi så lägger jag noll värde i medföljande fläktar.

Permalänk

Vill nästan påstå att jag min generella dator aldrig hörs, om inte vid gpu load nu på sommar-halvåret då.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att jag endast äger en laptop, så nej ...dessa fläktar byts inte ut annat än om de slutar att snurra 😀

Visa signatur

Medion Erazer Beast X40 | Intel i9 13900HX | 32 GB DDR5 5600Mhz | 2TB WD Black SN850X NVMe , 4TB WD Black SN850X NVMe | nVidia GeForce RTX 4080 12 GB GDDR6 | 17.0" WQHD IPS 240Hz | Windows 10 Pro 64-Bit |
OnePlus 7T Pro McLaren Limited Ed 6.67" 3K

Permalänk
Medlem

Alltid köpt begagnade chassin och sätter i nya fläktar. Till släkt och vänner säkert 20+ gånger vid det här laget.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Många billigare fläktar har så dålig QC med olika problem med vibrationer, missljud, störig ljudbild så jag håller mig undan från dessa nu för tiden.
Även ultra populära Arctic P12 max har massvis med QC.

Köper heller en fläkt jag vet håller hög standard och håller många år utan problem.
Vilket oftast är Noctua.

Också anledningen jag inte kommer gå över till AIO fören absolut nödvändigt då jag inte fixar potentiella missljud från pumpen.

Permalänk
Medlem

Jag byter chassifläktarna om de låter för mycket, eller presterar för dåligt, eller inte funkar för mig estetiskt, eller är opraktiska att koppla in som jag vill.

Exempel från verkligheten Nyss i senaste bygget med NZXT H7 så satte det i 3st rätt mediokra 3-pins fläktar (utan PWM) så jag kapade ur inkråmet och gjorde "fläkttunnlar" av dem
Lådan har idag en blandning av Phanteks T30, Noctua A12 och Arctic P12 max. (självklart köpte man fläktar precis före G2 på Noctua och före P12 Pro släpptes som fristående fläkt...)

Jag hade så mycket fläktar över så jag ersatte fläktarna på min nyköpta Thermalright Phantom Spirit med Noctua A12 också.

...

Fläktpriser idag för mer påkostade fläktar är dock helt uppåt väggarna! Arctic är väl en av få som inte ballat ur helt på priserna och de ska ha all cred för det (även om kvalitetskontroll ÄR ett problem som tex Nivity var inne på här ovanför)
Jag fick tag i fläktar på någon rea - kan varit elgigantens invigning för gamingavdelningen i stockholm - så var inte riktigt lika blodigt, men standardpriser på 300-400osv är bara girigt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag har historiskt alltid bytt fläktarna till Noctua. Då förr var det inte alltid så bra fläktar både prestanda/ljudmässigt och hållbarhetsmässigt. Det kan ju ha ändrats nu, men har inte köpt något nytt chassi på snart 10år.

När jag bytte grafikkort så fick jag inte riktigt ur all varmluft med de 3st Noctua jag hade i chassit, så skaffade ett 5pack Arctic P14 Max istället. Dessa fungerar väldigt bra, och Noctua-fläktarna fick flyttas till servern som hade äldre 3pins Noctua.

Hade 4st P12 Max från Arctic 2st på min gamla NH-D14 (som hade Deltafläktar temporärt, inte tysta fast de gick på lägsta rpm) och 2st på mitt RTX3070. De fungerade väldigt bra, men hade irriterande ljud från speciellt stillastående. Så det blev ohållbart att ha fanstop på grafikkortet och liknade.

Som tidigare har skrivit så köper jag hellre en dyrare med hög kvalité och håller som länge utan problem. Så det har blivit Noctua främst för deras snygga färg.

Edit: Håller också med att priserna på premiumfläktarna har blivit uppåt väggarna helt klart.

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem

Förra chassit ett FD Define S åkte fläktarna som medföljde ut & jag satte in 4st Noctua 140mm fläktar i mitt nuvarande chassi ett Corsair Frame 5000D lät jag de 4st Corsair RS140 fläktarna sitta kvar & satte in 2st RS120 fläktar ovanpå PSU "kistan" (bild finns i min sign.) Så får vi se hur Corair fläktarna håller!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Mitt senaste chassi/datorbygge var i ett Lian Li Dynamic O11 och det medföljde inga fläktar men köpte RGB-fläktar i form av CoolerMaster 360 RGB eller vad dom nu hette.

Permalänk

Kommer banne mig inte ihåg om jag behöll fläktarna på mitt senaste chassi eller om jag uppgraderade.

Jag vet att när fläktarna på mitt 2080 började låta (3 st) så bytte jag dom mot två Noctua.

Permalänk
Medlem

Köpte till en extra fläkt till mitt senaste chassi (Phanteks XT Pro Silent) eftersom det inte kom med någon fläkt för utblås alls. Annars brukar jag köra med de fläktar som följer med. Man kan styra fläkthastigheten via de flesta moderkort så det är helt onödigt att köpa tystare fläktar om enda anledningen att de är tystare är att de går i lägre varvtal.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Svarade att det beror på ljud. Mina två tidigare chassin var fractal, så deras fläktar rök snabbt. Mitt nuvarande chassis originalfläktar var dock riktigt trevliga så de fick sitta kvar!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Vissa nöjer sig med chassits förinstallerade fläktar, andra byter direkt för att få tystare drift, RGB eller bättre kylning. Hur gör du?

Ja, om de inte är tysta
+
Nej, jag låter originalfläktarna sitta

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ja, nästan alltid, för att maximera prestanda/ljudnivå. Ljudnivå (och ljudbild!) kommer alltid främst, prestanda i andra hand.

Kommer att ersätta de tre P12:orna i min Arctic Freezer III 360 med redan inköpta Noctua NF-A12x25 G2 (vars kräkframkallande färger inte kommer vara synliga inuti mitt fönsterlösa chassi).

Det hade kunnat bli P12 Pro istället för Noctua om Arctic hade släppt dem tidigare, men självklart skulle det främst hänga på ljudnivå/ljudbild/prestanda.

Bytte för övrigt även frontfläktarna i mitt nuvarande Antec-chassi till 3x Noctua NF-A14x25 G2, det gjorde en närmast gudomlig skillnad - mycket effektivare kylning och bara ett väldigt svagt bredbandigt icke-tonalt brus som är skönt för örat och bara kan höras nära chassits framsida. Nackdel: satans skitdyrt.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Noctua beställs samtidigt som chassi så helt oväsentligt vad som sitter från fabrik.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Byter endast om det inte är möjligt att slå av RGB.
Någon har det det gått att klippa en rgb kabel på så de slocknar.
Som tur är är det inte så vanligt att det inte går att stänga av RGB var vanligare en kort period en del år bakåt i tiden.

Permalänk
Medlem

Inte för att skryta men jag köper inte chassin med dåliga fläktar. QA får recensenterna på Inet göra.

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Medlem

Det första jag fick göra när jag köpte mitt Corsair 4000D var att byta alla fläktar. Då chassit var vit och alla fläktar var svarta... Hade haft kvar medföljande om dem varit tysta och vita.

Visa signatur

🎮 → Strix B650-A , Ryzen 7 9800x3d , G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6000mhz 64GB, Asus 5090 TUF,
🖥️ → MSI MAG 341CQP QD-OLED 34" 175hz
⌨️ → No Brand
🖱️ → Razer Naga Pro
🎧 → Sennheiser PC37X

Permalänk
Medlem

Byter bara om de fläktar som kommer med inte är PWM.

Permalänk
Medlem

Nej, fläktarna är en viktig del vid val av chassi, det är dock vanligt att jag lägger till 1 eller alla eller flyttar runt någon fläkt.
För ska man ändå inte använda medföljande fläktar, så bör man nästan alltid välja ett annat chassi.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.