Permalänk
Medlem

Ny dator, budget runt 20k

Hej!

Det är dags. Battlefield 6 ser ut att ge mig glädje och nöje igen! Det vill jag uppleva till det fullaste, och min dator är gammal. Det är dags att unna mig. Som student så är budgeten ganska begränsad dock, men eftersom spel är mitt största intresse vill jag för en gång skull unna mig. Mina tidigare datorer har jag byggt själv, men denna gång tänkte jag köra en helt klar och färdigbyggd. Datorn kommer användas främst för spel. Alla spel! Men även lite autocaddande.

Jag hittade denna hos komplett:
https://www.komplett.se/product/1321647/gaming/gamingdator/ga...

Den känns ganska prisvärd och innehåller det mesta jag tänkte mig. Jag har alltid kört Radeon, och tänker fortsätta min kamp mot nvdias monopol även med denna dator. Vad tror ni? Är det några delar man borde byta ut? Eller bara sätta ihop ett eget paket hos någon av jättarna? Jag tar hjärtligt emot förslag 😊

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det ser bra ut. Om jag snabbt försöker plocka ihop samma dator i lösa delar så kostar den i princip samma sak, men då har jag inte tagit med Windows-nyckel och måste bygga själv. Sen hade man ju kunnat pilla runt och skrapa av några kronor här och där men om man gillar att få den färdigbyggd och med Kompletts garanti så känns den ju väldigt bra.

Visa signatur

Fractal Define 7 C ~ ASUS Z790-F ~ Intel 13700K ~ Noctua NH-D15 ~ NVIDIA 5080 FE ~ ASUS PG32UCDP
Fractal Meshify 2 C ~ Gigabyte B550 G X V2 ~ AMD 5700X3D ~ Thermalright PA 120 SE ~ MSI RX 6800 ~ Dell AW3425DWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av chandler:

Jag skulle säga att det ser bra ut. Om jag snabbt försöker plocka ihop samma dator i lösa delar så kostar den i princip samma sak, men då har jag inte tagit med Windows-nyckel och måste bygga själv. Sen hade man ju kunnat pilla runt och skrapa av några kronor här och där men om man gillar att få den färdigbyggd och med Kompletts garanti så känns den ju väldigt bra.

Ah nice att du kände samma. Har försökt hinna sätta mig in i alla nya delar. Man uppdaterar ju sig varje gång man köper nytt, men det var 8 år sen jag uppgraderade gamla bettan så det är lite att ta igen. Det blir nog en sådan. Ska se om man kan justera delar men ändå behålla rabatten.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, landar på runt 22 000 kr på Inet med montering men utan Windows.

https://www.inet.se/lista/X9dzd/kolans

Permalänk

Tycker också det bygget på komplett är riktigt bra och till riktigt bra pris med sänkningen. Svårt att se att du kan få mycket bättre färdigbyggd till det priset. Behöver inte ha ångest att välja amd. 9070xt är ett riktigt stabilt gpu. Datorn Alastor har byggt ihop har något snabbare ram och något bättre ssd men knappast värt priskillnaden. Om du ska gå upp i pris kan du istället konfigurera och byta till dig 9800x3d men för drygt 2000 extra kan du också behålla 7800x3d och pengarna.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Det blir nog en beställning i kväll. Är kylningen okej eller är det värt att justera den? Ram är ganska lätt att byta ifall det är så att jag märker att det behövs mer, men ta bort kylpasta och byta kylning klarar jag mig gärna utan 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolans:

Tack för alla svar! Det blir nog en beställning i kväll. Är kylningen okej eller är det värt att justera den? Ram är ganska lätt att byta ifall det är så att jag märker att det behövs mer, men ta bort kylpasta och byta kylning klarar jag mig gärna utan 😆

Den här Komplett-datorn är väldigt prisvärd faktiskt. Går att ta bort Windows och byta kylare på grafikkortet för att spara pengar. Går även att byta till luftkylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Den här Komplett-datorn är väldigt prisvärd faktiskt. Går att ta bort Windows och byta kylare på grafikkortet för att spara pengar. Går även att byta till luftkylare.

Jo funderade mer på att uppgradera kylningen. Är det stor skillnad på 240mm vs 360mm aio? Vill gärna att den ska vara kall och tyst 😁 ingår det chassifläktar förresten?

Permalänk
Skrivet av Kolans:

Jo funderade mer på att uppgradera kylningen. Är det stor skillnad på 240mm vs 360mm aio? Vill gärna att den ska vara kall och tyst 😁 ingår det chassifläktar förresten?

Här får du typ samma prestanda för lite drygt 17k. Jag fick själv hem en från proshop i veckan men bytte till Asus TUF 9070 xt istället och 1000w psu. Blev knappt 19k. Det är ingen större prestandaskillnad mellan 9600x och processorn i kompletts bygge.
https://www.proshop.se/DUTZO-gaming-dator/DUTZO-Deluxe-Ember/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolans:

Det är det inte. Vill du ha tyst och kallt sätt cpun i ecoläge i bios. Några % prestanda mot mycket svalare och tystare cpu.

Begränsningen för kylning är mer i överföringen av värme från amds kassa heatspreader till kylblocket än vad den är i storlek på radiator.

Permalänk

Fast jo 7800x3d är en bra bit bättre än 9600x för spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymobil:

Jo kommer köra på 7800x3d (fan döper dom inte sina grejer till lättare saker). La lite extra kronor på min processor förra gången och den höll måttet riktigt länge.

Räcker nätagget eller borde jag öka till iaf 850 eller 1000?

Permalänk
Skrivet av Johnnymobil:

Nej inte i native upplösningar över 1080. I 4k presterar de typ samma.
https://www.youtube.com/watch?v=nIhqQr4LINU
Väldigt liten skillnad i 1440p och 4k i Cyberpunk och RDR 2 tex.

Permalänk

Fast du ser ju själv i din video att 7800x3d är snabbare i de flesta fall. Klart skillnaden minskar i högre upplösning. Kolla sweclockers recensioner av 9600x också för spelprestanda. Menar inte att 9600x är dåligt absolut inte det är är bra och prisvärt men 7800x3d är ju bättre i de allra flesta fall. Om det är värt priskillnaden är upp till var och en. 9800x3d är ännu bättre men ännu dyrare. Vissa spel tjänar också mer än andra på x3d. Proshopdatorn ser också riktigt bra och prisvärd ut. båda kan anpassas men det är inte bara processorn som skiljer dem åt. Din variant har tex även bara hälften så stor ssd som kostar 600 att byta upp. Den är även utan Windows medans kompletts är med en som kan tas bort för att spara nästan 900 (alternativt köpas till proshopvarianten för nästan lika mycket) så dessa två saker minskar prisskillnaden med typ 1500. Jag tycker proshopdatorn också är bra men har lite svårt att förstå att du tycker det är onödigt att betala extra för ett 7800x3d jämfört med ett 9600x men själv betalar 1300 extra för att byta ett 9070xt mot ett annat. Sen har proshopdatorn lite starkare psu det är en fördel för den men går att konfigurera vilket då såklart ökar priskillnaden en del igen.

Permalänk
Skrivet av Johnnymobil:

Fast du ser ju själv i din video att 7800x3d är snabbare i de flesta fall. Klart skillnaden minskar i högre upplösning. Kolla sweclockers recensioner av 9600x också för spelprestanda. Menar inte att 9600x är dåligt absolut inte det är är bra och prisvärt men 7800x3d är ju bättre i de allra flesta fall. Om det är värt priskillnaden är upp till var och en. 9800x3d är ännu bättre men ännu dyrare. Vissa spel tjänar också mer än andra på x3d. Proshopdatorn ser också riktigt bra och prisvärd ut. båda kan anpassas men det är inte bara processorn som skiljer dem åt. Din variant har tex även bara hälften så stor ssd som kostar 600 att byta upp. Den är även utan Windows medans kompletts är med en som kan tas bort för att spara nästan 900 (alternativt köpas till proshopvarianten för nästan lika mycket) så dessa två saker minskar prisskillnaden med typ 1500. Jag tycker proshopdatorn också är bra men har lite svårt att förstå att du tycker det är onödigt att betala extra för ett 7800x3d jämfört med ett 9600x men själv betalar 1300 extra för att byta ett 9070xt mot ett annat. Sen har proshopdatorn lite starkare psu det är en fördel för den men går att konfigurera vilket då såklart ökar priskillnaden en del igen.

Du skrev att 7800x3d är klart bättre i spel vilket inte stämmer, ja, i vissa titlar är den bättre än 9600x, men i tex 4k presterar de likvärdigt. Om han ska lira i 4k så finns ingen som helst anledning att köpa 7800x3d för 3000kr mer. Och om han ska lira de spel där de är jämbördiga i 1440p så finns det heller ingen anledning att köpa 7800x3d. Så det beror på hur han tänker använda datorn. Asus TUF 9070 xt OC har en av de bättre kylarna till 9070 xt, den generella uppfattningen är att den går väldigt tyst och svalt, och dessutom kan överklockas vilket minskar prestandaskillnaden ännu mer mot datorn från komplett. Så ja, personligen lägger jag hellre mer pengar på ett stabilt och bra 9070 xt som jag vet går tyst och svalt och kan överklockas än på en processor som kostar 3k mer för en marginell prestandaskillnad. En nyckel till windows köper man för en hundring online.

Permalänk

Fast min kommentar var ett svar på ditt första inlägg som var att det inte finns nästan någon prestandaskillnad alls utan vidare kommentar. Förutsätter du då att Ts spelar 4k eller dina utvalda spel i 1440p? Annars stämmer det ju inte. Jag hänvisar igen till olika test som visar en ganska påtaglig skillnad i många fall och i snitt. Det är klart att skillnaden minskar om man som du säger ska köra höga upplösningar i native speciellt i gpu tunga spel och i höga inställningar men det är ju mest för att gpun bottleneckar. I vissa fall finns den även i högre upplösningar speciellt i 1440p som din egen video visar. Ts har heller inte sagt att han ska köra 4k men visst ska han det kanske en billigare CPU och dyrare gpu ger bättre valuta för pengarna. Sen är prisskillnaden inte alls nästan 3000 som jag redan förklarat eftersom man behöver lägga till 600 på ssdn i proshopbygget för likvärdig och man kan ta bort windows för 900 i prisavdrag på komplettvarianten. Jag tycker jag redan sagt att proshopbygget också är bra och prisvärt men likvärdig CPU har det faktiskt inte. Billigare är det dock så klart. Absolut ett väldigt prisvärt bygge och bra förslag det också. Nu verkar ju ts dock vilja ha x3d men tycka 9800x3d blir väl dyrt så då är väl komplettbygget bra variant i detta fall.